Gå til innhold

Slik fungerer egentlig hurtigladeren for elbil


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jasså?

 

<i>"De vil selvsagt ikke brukes like hyppig som bensinpumper"</i>

Riktig: De vil etterhvert bli benyttet <b>oftere</b> (altså ikke samme hyppighet) enn fosil-pumper da rekkevidden pr. "tank" er kortere, samt andelen elbiler øker, OG interessen for å bruke elbilen til langturer utvilsomt vil øke dersom tilgjengeligheten til slike pumper øker.

 

<i>Mange hurtigladere vil redusere sannsynligheten for kø ved laderen.</i>

Riktig: Så da er spørsmålet "hvorfor nøyer man seg med to og ikke minst fem?".

 

<i>Bilen har siste ord</i>

Riktig: Og når nye modeller med sine egne standarder kommer vil noen komme til kort og andre ikke. Det vil bli minst like dyrt å tanke med strøm som gammle fosiler fordi stasjonen må ta høyde for hyppig utskifting og oppgradering på stasjonene.

 

<i>Sigbjørnsen tror noen operatører kanskje vil ønske kanskje å oppgradere hurtigladere de har, men at det er ikke sikkert det vil lønne seg.</i>

Riktig: Les kommenatr ovenfor

 

 

Bare for å ha nevnt det. Jeg kommer til å skaffe meg elbil, men til den dagen kommer da det er like raskt og effektivt å tanke strøm som fosiler, samt rekkevidden øker, egner de seg kun som bil nummer to for svært svært mange som ikke er bosatt i verdens navnle-lo, røkkla i sør-øst. Da hjelper det lite at kommuner som Oslo skal forby diesel kjøring i byen med krimminalisering av normalt oppegåendes mennesker utført av maktkåte smådjevler for å opnå noe som folk flest kaller for musepissing i hav.

 

Det er helt ok at man skal tilrettelegge for elbil, men tenk nå i det minste på hva dere gjør.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kraftselskapene burde vært pålagt å ha hurtigladere ved sine trafoer.

 

Da er det ingen utgifter til å legge kabler, og trafoer er det mange steder, ergo, ikke noe problem å finne et sted å lade bilen. (Å legge tykke strømkabler er dyrere enn folk tror, pga kobberpriser osv.)

 

Trenger bare en kontakt eller to per trafo, og vips så hadde hele landet vært dekket og rekkeviddeangsten vært en saga blott!

  • Liker 5
Lenke til kommentar

"Slik fungerer egentlig hurtigladeren for elbil."

 

Overskrifter i TU er ofte noe merkelige.

Hva slags misjon har ordet egentlig?

Er det egentlig en god overskrift? Egentlig?

Kansje grunn til å tenke seg godt om m. h. t. overskrifter?

Lenke til kommentar

Kraftselskapene burde vært pålagt å ha hurtigladere ved sine trafoer.

 

Da er det ingen utgifter til å legge kabler, og trafoer er det mange steder, ergo, ikke noe problem å finne et sted å lade bilen. (Å legge tykke strømkabler er dyrere enn folk tror, pga kobberpriser osv.)

 

Trenger bare en kontakt eller to per trafo, og vips så hadde hele landet vært dekket og rekkeviddeangsten vært en saga blott!

Kobberprisen, ja nå er vel de fleste kabler basert på aluminium...

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Kraftselskapene burde vært pålagt å ha hurtigladere ved sine trafoer.

 

Da er det ingen utgifter til å legge kabler, og trafoer er det mange steder, ergo, ikke noe problem å finne et sted å lade bilen. (Å legge tykke strømkabler er dyrere enn folk tror, pga kobberpriser osv.)

 

Trenger bare en kontakt eller to per trafo, og vips så hadde hele landet vært dekket og rekkeviddeangsten vært en saga blott!

Kobberprisen, ja nå er vel de fleste kabler basert på aluminium...

 

Over 16/25 mm2 er vel det aller meste alu ja.

En sjelden gang kan kobber brukes dog, mest på korte strekk, sånn som 5 meter 300m2 cu f.eks. Fra trafo til inntak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"De fleste elbiler med batteri på rundt 25 kilowattimer trenger å lade omtrent en halvtime for å få nær fullt batteri."

Det er ikke bare en forenkling men direkte feil. Selv bilprodusentene sier 80% på en halvtime. De siste 20% kan man gjerne bruke 20 minutter på.

Lenke til kommentar

"De fleste elbiler med batteri på rundt 25 kilowattimer trenger å lade omtrent en halvtime for å få nær fullt batteri."

Det er ikke bare en forenkling men direkte feil. Selv bilprodusentene sier 80% på en halvtime. De siste 20% kan man gjerne bruke 20 minutter på.

Nå står det jo nær fult også, men ja de siste prosentene tar tid. Dog helt unødvendig i de aller fleste tilfeller

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Da hjelper det lite at kommuner som Oslo skal forby diesel kjøring i byen med krimminalisering av normalt oppegåendes mennesker utført av maktkåte smådjevler for å opnå noe som folk flest kaller for musepissing i hav.

 

Regner med at du er klar over at grunnen til at man forbyr dieselkjøring ikke er pga globale klimapåvirkninger (ref: "musepissing"), men for å minske lokale utslipp av mikropartikler som skader folk med luftveisplager. Det er langt i fra "musepissing", og å fjerne dieselbiler fjerner en stor andel av de mest plagsomme partiklene fra lokalmiljøet i Oslogryta.
  • Liker 6
Lenke til kommentar

 

"De fleste elbiler med batteri på rundt 25 kilowattimer trenger å lade omtrent en halvtime for å få nær fullt batteri."

Det er ikke bare en forenkling men direkte feil. Selv bilprodusentene sier 80% på en halvtime. De siste 20% kan man gjerne bruke 20 minutter på.

Nå står det jo nær fult også, men ja de siste prosentene tar tid. Dog helt unødvendig i de aller fleste tilfeller

Jeg finner ikke hvor dette står, men jeg vil påstå at din påstand er misvisende all den tid 20% av totalkapasitet slettes ikke er "unødvendig" når man har behov for QC, og at dette ikke bare tar "tar tid". Det tar MYE tid. De siste 20% tar nesten like mye som de første 60% (de fleste tar QC før de har nådd 20% SOC). De siste 20% tar oppimot 100% lengre tid! (Og oppimot 400% mer tid enn de første 20% SOC). Hadde jeg med min LEAF ladet de siste 20% SOC like raskt som de første ville jeg spart mye penger, og mye tid. Men batteripakken takler ikke dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

"De fleste elbiler med batteri på rundt 25 kilowattimer trenger å lade omtrent en halvtime for å få nær fullt batteri."

Det er ikke bare en forenkling men direkte feil. Selv bilprodusentene sier 80% på en halvtime. De siste 20% kan man gjerne bruke 20 minutter på.

Nå står det jo nær fult også, men ja de siste prosentene tar tid. Dog helt unødvendig i de aller fleste tilfeller

Jeg finner ikke hvor dette står, men jeg vil påstå at din påstand er misvisende all den tid 20% av totalkapasitet slettes ikke er "unødvendig" når man har behov for QC, og at dette ikke bare tar "tar tid". Det tar MYE tid. De siste 20% tar nesten like mye som de første 60% (de fleste tar QC før de har nådd 20% SOC). De siste 20% tar oppimot 100% lengre tid! (Og oppimot 400% mer tid enn de første 20% SOC). Hadde jeg med min LEAF ladet de siste 20% SOC like raskt som de første ville jeg spart mye penger, og mye tid. Men batteripakken takler ikke dette.

 

 

Om du ofte har behov for å lade så mye så har du valgt feil bil.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

 

 

 

Bare for å ha nevnt det. Jeg kommer til å skaffe meg elbil, men til den dagen kommer da det er like raskt og effektivt å tanke strøm som fosiler, samt rekkevidden øker, egner de seg kun som bil nummer to for svært svært mange som ikke er bosatt i verdens navnle-lo, røkkla i sør-øst. Da hjelper det lite at kommuner som Oslo skal forby diesel kjøring i byen med krimminalisering av normalt oppegåendes mennesker utført av maktkåte smådjevler for å opnå noe som folk flest kaller for musepissing i hav.

 

Det er helt ok at man skal tilrettelegge for elbil, men tenk nå i det minste på hva dere gjør.

 

tull å tøys, bilen er klar hver morgen og har lang nok rekkevidde for de aller fleste. Folk bare tror elbil ikke er noe for dem, mens de som kjører elbil ler når de hører det. At men må lade en halvtime innimellom på langtur er ett problem for noen men de fleste digger det da de sparer ett lass av penger. 

Den har ennå ikke kommet som stasjonsvogn, med tilhengerfeste, samt at det kun er rikmannsleketøyet Tesla, som kun har nok rekkevidde, om man skal utføre andre oppgaver man fint kan gjøre til fots, med sykkel, eller bussen.

Men verden går vel framover, også der..men til da...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Den har ennå ikke kommet som stasjonsvogn, med tilhengerfeste, samt at det kun er rikmannsleketøyet Tesla, som kun har nok rekkevidde, om man skal utføre andre oppgaver man fint kan gjøre til fots, med sykkel, eller bussen.

Men verden går vel framover, også der..men til da...

 

 

Model S er ganske stor og erstatter stasjonsvogn for de fleste. Tilhenger feste er det noen elbiler som har, men bruker en dette mye er det nok ikke praktisk. Det er en del biler som har lang nok rekkevidde for de aller fleste etterhvert, husk at gjennomsnittlig kjørelengde er under 4 mil i dette landet. 

 

Klart man kan gå og sykle og ta buss, men folk liker å ha andre alternativ også. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

 

 

"De fleste elbiler med batteri på rundt 25 kilowattimer trenger å lade omtrent en halvtime for å få nær fullt batteri."

Det er ikke bare en forenkling men direkte feil. Selv bilprodusentene sier 80% på en halvtime. De siste 20% kan man gjerne bruke 20 minutter på.

Nå står det jo nær fult også, men ja de siste prosentene tar tid. Dog helt unødvendig i de aller fleste tilfeller
Jeg finner ikke hvor dette står, men jeg vil påstå at din påstand er misvisende all den tid 20% av totalkapasitet slettes ikke er "unødvendig" når man har behov for QC, og at dette ikke bare tar "tar tid". Det tar MYE tid. De siste 20% tar nesten like mye som de første 60% (de fleste tar QC før de har nådd 20% SOC). De siste 20% tar oppimot 100% lengre tid! (Og oppimot 400% mer tid enn de første 20% SOC). Hadde jeg med min LEAF ladet de siste 20% SOC like raskt som de første ville jeg spart mye penger, og mye tid. Men batteripakken takler ikke dette.

 

 

Om du ofte har behov for å lade så mye så har du valgt feil bil.

Tja, ikke alle som kan velge Tesla, og da er det litt kjipere batteripakker i bilen. Å bruke en halvtime på lading for hver 8.-10. mil på en 80 mils tur ,innebærer en ganske lang tur i tid.

Når jeg bare skal til eller fra jobben, eller innom butikken, så er tråsykkelen, bussen eller beina like greie, og elbil en altfor dyr investering.

Bruker heller fossilbilen fornuftig, og fyller tanken annenhver måned, unntatt når langturene melder seg. Vil gjerne gjøre unna en helgetur i løpet av helga, og ikke i løpet av en uke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Tja, ikke alle som kan velge Tesla, og da er det litt kjipere batteripakker i bilen. Å bruke en halvtime på lading for hver 8.-10. mil på en 80 mils tur ,innebærer en ganske lang tur i tid.

Når jeg bare skal til eller fra jobben, eller innom butikken, så er tråsykkelen, bussen eller beina like greie, og elbil en altfor dyr investering.

Bruker heller fossilbilen fornuftig, og fyller tanken annenhver måned, unntatt når langturene melder seg. Vil gjerne gjøre unna en helgetur i løpet av helga, og ikke i løpet av en uke.

 

 

Nå er det få biler som bare kommer 8-10 mil, og tar en slike turer ofte så er ikke elbil ett veldig bra alternativ i mitt hode. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Tja, ikke alle som kan velge Tesla, og da er det litt kjipere batteripakker i bilen. Å bruke en halvtime på lading for hver 8.-10. mil på en 80 mils tur ,innebærer en ganske lang tur i tid.

Når jeg bare skal til eller fra jobben, eller innom butikken, så er tråsykkelen, bussen eller beina like greie, og elbil en altfor dyr investering.

Bruker heller fossilbilen fornuftig, og fyller tanken annenhver måned, unntatt når langturene melder seg. Vil gjerne gjøre unna en helgetur i løpet av helga, og ikke i løpet av en uke.

 

Hvis du normalt fyller tanken annenhver måned, kjører du neppe mer enn 2-3 mil for dagen i snitt, så da holder det med hvilken som helst elbil til ditt bruk.
  • Liker 4
Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

 

 

 

Bare for å ha nevnt det. Jeg kommer til å skaffe meg elbil, men til den dagen kommer da det er like raskt og effektivt å tanke strøm som fosiler, samt rekkevidden øker, egner de seg kun som bil nummer to for svært svært mange som ikke er bosatt i verdens navnle-lo, røkkla i sør-øst. Da hjelper det lite at kommuner som Oslo skal forby diesel kjøring i byen med krimminalisering av normalt oppegåendes mennesker utført av maktkåte smådjevler for å opnå noe som folk flest kaller for musepissing i hav.

 

Det er helt ok at man skal tilrettelegge for elbil, men tenk nå i det minste på hva dere gjør.

 

tull å tøys, bilen er klar hver morgen og har lang nok rekkevidde for de aller fleste. Folk bare tror elbil ikke er noe for dem, mens de som kjører elbil ler når de hører det. At men må lade en halvtime innimellom på langtur er ett problem for noen men de fleste digger det da de sparer ett lass av penger. 

Den har ennå ikke kommet som stasjonsvogn, med tilhengerfeste, samt at det kun er rikmannsleketøyet Tesla, som kun har nok rekkevidde, om man skal utføre andre oppgaver man fint kan gjøre til fots, med sykkel, eller bussen.

Men verden går vel framover, også der..men til da...

Tesla er ikke rikmansleketøy.. Fosilbiler er rikmansleketøy

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jasså?

 

"De vil selvsagt ikke brukes like hyppig som bensinpumper"

Riktig: De vil etterhvert bli benyttet oftere (altså ikke samme hyppighet) enn fosil-pumper da rekkevidden pr. "tank" er kortere, samt andelen elbiler øker, OG interessen for å bruke elbilen til langturer utvilsomt vil øke dersom tilgjengeligheten til slike pumper øker.

 

Mange hurtigladere vil redusere sannsynligheten for kø ved laderen.

Riktig: Så da er spørsmålet "hvorfor nøyer man seg med to og ikke minst fem?".

 

Bilen har siste ord

Riktig: Og når nye modeller med sine egne standarder kommer vil noen komme til kort og andre ikke. Det vil bli minst like dyrt å tanke med strøm som gammle fosiler fordi stasjonen må ta høyde for hyppig utskifting og oppgradering på stasjonene.

 

Sigbjørnsen tror noen operatører kanskje vil ønske kanskje å oppgradere hurtigladere de har, men at det er ikke sikkert det vil lønne seg.

Riktig: Les kommenatr ovenfor

 

 

Bare for å ha nevnt det. Jeg kommer til å skaffe meg elbil, men til den dagen kommer da det er like raskt og effektivt å tanke strøm som fosiler, samt rekkevidden øker, egner de seg kun som bil nummer to for svært svært mange som ikke er bosatt i verdens navnle-lo, røkkla i sør-øst. Da hjelper det lite at kommuner som Oslo skal forby diesel kjøring i byen med krimminalisering av normalt oppegåendes mennesker utført av maktkåte smådjevler for å opnå noe som folk flest kaller for musepissing i hav.

 

Det er helt ok at man skal tilrettelegge for elbil, men tenk nå i det minste på hva dere gjør.

 

Det er bare å betale det. Kjør på

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...