Gå til innhold

GUIDE: Slik får du bra nett overalt i hjemmet ditt

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En realist vil antagelig se at det suser så mye data rundt trådløst på WAN/mobilnett at det å skulle trekke noen kabler i et LAN nok utgjør en ganske liten andel av disse dataene. Men for all del, trekk kabler, man kan jo gjerne fortsette å gjemme bort det som går der fortsatt... :)

Vil bare tilføye, at det er forskjell på en privatperson og en bedrift her. For meg som privatperson så vil det jo selvfølgelig også være litt leit å bli kompromittert, men jeg taper sannsynligvis svært lite økonomisk på det, selv om jeg ikke kan være sikker i de tilfellene man blir hacket.

Men, for en bedrift så kan det dreie seg om hele levebrødet deres. Bedriftshemmeligheter som er alfa og omega å verne om. Der er det lurt å skille sikre enheter fra usikrede enheter, men aller helst lære opp de ansatte i å bruke det som er blitt tilrettelagt for dem på en fornuftig måte. Det finnes sikkert et utall mulige løsninger, noen bedre enn andre. Så det blir for mye å gå inn på. Og jeg har ikke innsikt nok heller for den saks skyld.

Men, jeg har god forståelse for svakheter. Selv kablede ting er ikke 100 % sikkert, men det er noen omganger sikrere enn at noen sitter med en varebil utenfor bedriften din og avlytter deg, fordi du ikke skillet utstyr som krever høy sikkerhet i fra hverdagsustyr hvor sikkerheten til en viss grad kan ofres.

Ja, det er stor forskjell på hvordan bedrifter og privatpersoner trenger å ta hensyn til sikkerhet. Denne tråden handler om hvordan man kan få bra nettverk i hjemmet sitt. Det er nok greit å begrense diskusjonen til det artikkelen handler om...:)

Lenke til kommentar

Er svært sjelden at tråder ikke beveger seg noe utenfor tema. Og det å nevne tekniske utfordringer, slik jeg gjorde i forhold til bedrifter, det synes jeg ikke var særlig langt unna trådens tema.

Det finnes jo privatpersoner som har hjemmekontor eksempelvis og noen av disse eier kanskje sin egen lille bedrift, og kanskje også mangler de kunnskapene som skal til for å beskytte seg bedre. Så jeg synes jeg er rimelig godt innenfor. Så også småfirma kan risikere å gå nesten konkurs over at de taper data, eller at data sprer seg. Kanskje ikke for alle småbedrifter, men for enkelte så kan det nok være en hard belastning å bli kompromittert.

Endret av G
Lenke til kommentar

Er svært sjelden at tråder ikke beveger seg noe utenfor tema. Og det å nevne tekniske utfordringer, slik jeg gjorde i forhold til bedrifter, det synes jeg ikke var særlig langt unna trådens tema.

Ja, jeg vet. Tråder sklir ofte langt utenfor det opprinnelige tema, noen ganger helt ut på feil jorde. Da har de også en tendens til å bli ganske usaklige. For all del, sikkerhet er innenfor rammene for trådløse og kablede nettverk, men det er kanskje ikke noe vi privatpersoner trenger å være like bekymret for som en bedrift...

Lenke til kommentar

Trådlaus nett er rimeleg sikkert. Det er så og si 100% umogleg å hacke eit WPA2 nett.

Det er sant det er markedsført mot entusiaster, men det er nå nylig disse kortene har kommet, og etter entusiastmarkedet kommer det regulære markedet.

I dette tilfellet så har eg liten tru på akkurat det, fordi selskapa som produserer 10Gbps utstyr skal også tene pengar. Så lenge Intel har monopol på 10GBase-T fordi ingen andre gidder og Realtek ikkje finner ein billig måte å produsere 10Gbps ethernet chips på så vil du ikkje sjå noko prisfall.

Me må heller ikkje gløyme at Realtek, er heilt elendig på 1Gbps nettverk også. Spesielt når du begynner å måle dei på antall pakker i sekundet.

Endret av siDDis
Lenke til kommentar

Trådlaus nett er rimeleg sikkert. Det er så og si 100% umogleg å hacke eit WPA2 nett.

Det er sant det er markedsført mot entusiaster, men det er nå nylig disse kortene har kommet, og etter entusiastmarkedet kommer det regulære markedet.

I dette tilfellet så har eg liten tru på akkurat det, fordi selskapa som produserer 10Gbps utstyr skal også tene pengar. Så lenge Intel har monopol på 10GBase-T fordi ingen andre gidder og Realtek ikkje finner ein billig måte å produsere 10Gbps ethernet chips på så vil du ikkje sjå noko prisfall.

Me må heller ikkje gløyme at Realtek, er heilt elendig på 1Gbps nettverk også. Spesielt når du begynner å måle dei på antall pakker i sekundet.

Alle som produserer utstyr skal tjene penger. 

http://www.tehutinetworks.net/?t=LV&L1=3&L7=142

Nettverkskort basert på denne kontrolleren med 10 Gbe koster litt i overkant av 200 dollar. (og bruker omlag 5 watt på full spiker for hele kortet)

AtW

Lenke til kommentar

Det kan så være, men du er sikkert så inni dette med IT, at du også vet at det kan finnes feil på programmering, feil med enkelte ting i router som likevel gjør en sårbar, på tross av grei nok kryptering. Jeg har ikke noen gode eksempler på dette. Og kan hende jeg skivebommer litt med måten jeg ordla det på. Men, trådløse signaler er offentlige, mens LAN-signaler med god brannmur bør kunne ansees som private, på tross av at det finnes en internett vei inn og ut av nettverket ditt.

Jo kan være så simpelt som svak passordstyrke, for å ta det helt elementære.

(man kan selvfølgelig få brudd på sikkerheten mellom internettet og sitt LAN, til info for de som ikke kan så mye om slikt)

Endret av G
Lenke til kommentar

Den er frå 2013 og prisen har med andre ord ikkje forandra seg noko særlig dei siste 6 åra. I 2010 så kosta Intel X520-T2 $600, i 2013 kosta X540-T1 $300 og idag, så koster denne litt over $200.

Konsumermarkedet på dette ligger på under $50. Og det er lenge til.

Lenke til kommentar

Det kan så være, men du er sikkert så inni dette med IT, at du også vet at det kan finnes feil på programmering, feil med enkelte ting i router som likevel gjør en sårbar, på tross av grei nok kryptering.

Vanskeleg at det skal bli feil med noko som WPA, for då hadde du ikkje greid å kommunisert i det heile tatt. Men det kan alltid hende at nokon greier å knekke WPA2, allikavell eg ville heller bekymra meg meir for backdoors i Windows, Anti-virus programmer osv :p

Lenke til kommentar

Er ikke uenig i det. For bedrifter så vil det likevel være smart å isolere kritiske maskiner fra mindre kritisk infrastruktur. Slik at en WiFi-router aldri har kontakt med det separate LAN'et.

Jeg sier ikke at dere i tråden her er det, men det finnes også en del cowboyer i IT-bransjen. Noen av dem er bare rett og slett helt cowboy, mens andre kanskje ikke er klar over at de er litt cowboy.

Håper jeg aldri blir en cowboy, men det er fort gjort å glippe.

Endret av G
Lenke til kommentar

Den er frå 2013 og prisen har med andre ord ikkje forandra seg noko særlig dei siste 6 åra. I 2010 så kosta Intel X520-T2 $600, i 2013 kosta X540-T1 $300 og idag, så koster denne litt over $200.

Konsumermarkedet på dette ligger på under $50. Og det er lenge til.

Prisen var bare til info, poenget er at det er flere aktører enn intel.

AtW

Lenke til kommentar

Kjøper du skjermet cat6a så er det omtrent på størrelse med 5e.

DAC er ikke aktuelt, fordi det har så kort rekkevidde.

Kjøpe ferdig kabel? Da kan man snakke om stress med å trekke, trekker du ferdig terminert kabel igjennom veggen? 

Ja, hundrevis, dvs småpenger, halvparten av hva en eneste overgang fra fiber til TP koster om du skal koble på et av nesten alt nettverkstilkoblet utstyr som ikke støtte fiber direkte, et sturselig webcamera og det koster allerede mye mer fordi du har fiber enn kostanden mellom cat5e og cat6a

Du har 10 Gb fiber i spredenettet i huset ditt, terminert i vegguttak, og faktisk koblet til enheter rundt omkring i huset som ikke er PCer?

AtW

Jeg går utelukkende for uskjermet Cat.6, ikke noe Cat6A her i gården. Å koble til skjerming tar ekstra tid, så enig med siDDis på det. Dessuten så skal router også ha skjermet RJ-45 hunn for å ha glede av det, ihvertfall i ene enden av kabelen, tipper jeg. En skjermet RJ-45 hann har metallblikkomslutning på rundt nesten hele pluggen. Og denne må jo få kontakt med noe annet skjermet for å ha et jordpotensiale å legge støyen til. Så det der er ihvertfall ingen rett fram greie fra brukerenes ståsted.

Skjerming kobles kun en en ende, og i patchepanelet. Er ikke noe router som trenger å støtte det ;)

Lenke til kommentar

Jeg kan gjerne utfylle svaret noe, Tan28: jeg har et nettverk bestående av komponenter fra Apple... :)

Jo takk, forsto det ut fra første svaret ditt  ;)

Forøvrig artig å høre at du, med flere, er så strålende fornøyd med Apples produkter, da min egen, riktignok særs begrensede, erfaring med en Airport Extreme er tildels meget skuffende mtp rekkevidde. 

Lenke til kommentar

Du har jo selv sagt at du må benytte eple-enheter eksklusivt for at det skal være stabilt? 15-20 enheter vil jeg si er ganske vanlig. Poenget er at alt du kommer med er veldig generelle termer uten noen særlig detaljer. Det tyder ikke på spesielt krevende bruk. Det er ikke noe galt med det som sådan, alle må ikke være krevende.

AtW

Jeg har absolutt ingen problemer med å fjerne meg fra kategorien "Krevende brukere" dersom mine krav til nettet ikke kvalifiserer til den definisjonen.

Ja, jeg har et nettverk bygget opp rundt komponenter fra Apple, ikke fordi jeg har sagt at jeg MÅ, men fordi det er det som fungerer best. Det gjelder å velge riktige komponenter vet du, her som ellers... :)

Det er ikke det som fungerer BEST, en Asus RT66U er langt bedre. Men det fungerer nok for deg, siden du er som Apple brukere flest, "litt enklere".

Forøvrig skal man lete lenge etter produkter som er mer kresen og sær på kompatibilitet en Apple produkter, så det blir direkte komisk å patetisk å se dette "Det lønner seg å velge skikkelig utstyr" vrøvlet ditt. Det understreker bare poenget mitt, Apple brukere er "litt enklere sammenskrudd".

Endret av Rusher
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du har jo selv sagt at du må benytte eple-enheter eksklusivt for at det skal være stabilt? 15-20 enheter vil jeg si er ganske vanlig. Poenget er at alt du kommer med er veldig generelle termer uten noen særlig detaljer. Det tyder ikke på spesielt krevende bruk. Det er ikke noe galt med det som sådan, alle må ikke være krevende.

AtW

Jeg har absolutt ingen problemer med å fjerne meg fra kategorien "Krevende brukere" dersom mine krav til nettet ikke kvalifiserer til den definisjonen.

Ja, jeg har et nettverk bygget opp rundt komponenter fra Apple, ikke fordi jeg har sagt at jeg MÅ, men fordi det er det som fungerer best. Det gjelder å velge riktige komponenter vet du, her som ellers... :)

Det er ikke det som fungerer BEST, en Asus RT66U er langt bedre. Men det fungerer nok for deg, siden du er som Apple brukere flest, "litt enklere".

Forøvrig skal man lete lenge etter produkter som er mer kresen og sær på kompatibilitet en Apple produkter, så det blir direkte komisk å patetisk å se dette "Det lønner seg å velge skikkelig utstyr" vrøvlet ditt. Det understreker bare poenget mitt, Apple brukere er "litt enklere sammenskrudd".

Da er det jo enda godt at produktene og tjenestene til Apple fungerer så bra da. Jeg er hvert fall glad for at Apple fungerer mye bedre enn alt det jeg prøvde med OS fra Microsoft og Google. Siden man er "litt enklere sammenskrudd" så får man jo heller kjøpe de produktene som dermed er aller best sammenskrudd og levert med de best sammenskrudde tjenestene i markedet. Noe annet ville jo ikke fungert.

Lenke til kommentar

Jeg kan gjerne utfylle svaret noe, Tan28: jeg har et nettverk bestående av komponenter fra Apple... :)

Jo takk, forsto det ut fra første svaret ditt  ;)

Forøvrig artig å høre at du, med flere, er så strålende fornøyd med Apples produkter, da min egen, riktignok særs begrensede, erfaring med en Airport Extreme er tildels meget skuffende mtp rekkevidde.

Ja, det er artig å være strålende fornøyd...:)

Lenke til kommentar

Renoverer hus så planene er der, trekke kabel fiber eller tp, ubiquiti eller hva de nå heter som accesspoints med tiden.

1Gbps per klient holder i massevis hos meg dog vil jeg ha større speed mot servere.

Tar en det gradvis koster det det samme, men en merker det ikke like godt over tid :)

Responstiden er det som opptar meg og ønsker att det ikke er flaskehalser i nettverket internt.

Ellers ser jeg med en asus rt-ac3200 og en rt-ac66u så dekker jeg områdene som en benytter på eiendommen hos oss.

rt-ac3200 duger godt som router også, men er ikke helt dus med den som jeg er med smoothwall/pfSense

Lenke til kommentar

Den dagen jeg skal bygge hus så skal det være kryprom mellom hver etasje sånn at det går an å trekke kabler på en forholdsvis enkel måte, pluss at det isolerer ekstra mot både kulde og lyd

Går faktisk an å gjøre det mellom vegger også

Men det er litt off-topic :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...