Gå til innhold

GUIDE: Slik får du bra nett overalt i hjemmet ditt

Anbefalte innlegg

Kan med hånden på hjerte si at jeg ikke har så mye innsikt på dette, men google kan jeg. Fant ut denne negative siden med SFP+ Direct Attach Copper:

Jepp, og det har vi allereie diskutert. Fiber kan du terminere, men er noko meir komplisert og krevje litt ekstra utstyr. Men kan fint bli gjort på 5 minutter:

Så då er det opp til deg å vurdere kva som er best for deg. Men ikkje gløym at SFP+ med DAC eller Fiber er vesentleg betre enn 10GBase-T på pris(5-10x billigare?), straumforbruk og forsinkelse. Men om terminering er viktig, så er kanskje 10GBase-T best. Men å investere i CAT6a kablar fleire år før du har fått nettverkskort og switch er bare tullete. Eg lurer på kor mange heimar som vil sitte med fantastiske kablar i veggane som aldri blir brukt.

Husk at 40G ethernet begynner å bli ganske billig, og 100G ethernet er det som er "vanlig" i datasentere idag. Skal du vere futureproof, så forhalder du deg til dagens situasjon, og det er WIFI om du ikkje har veldig spesielle behov. Kopperkablar vil aldri greie å levere dei hastigheitane over fleire meter.

Så min konklusjon er, at for kablet nettverk i heimen, så finnes det ingen god langsiktig standard å satse på.

Terminering av plugger er ikke der problemet ligger, det er det få som gidder uansett, men patchepanel og veggbokser er en seriøs utfordring.

Det er sikkert endel som sitter med "fantastiske kabler", som ikke brukes til fult potensial, men hva så? Har du pusset opp noen gang? Har du trekt kabler i et nytt hus noengang? Kostnaden med å ha cat6a kontra lavere speccet kabler er noen hundrelapper, kostanden med å trekke om og terminere på nytt er mye høyere. Det er i mine øyne en mingsløs innsparing å gjøre.

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Apple.

Takk for utfyllende svar :wee:

Apple brukere er ikke de mest kyndige da de sier det bare funker..

Etter utdanning som datatekniker og deretter over 30 år med data fra mange ulike produsenter håper jeg å ha plukka opp litt om hvordan data funker. For øvrig er kommentaren din unødvendig nedsettende og rimelig kunnskapsløs. Det er mange som kan mye om data som kjøper produkter fra Apple. Selv om det fungerer bra for de som ikke kan så mye om data, så kan det jo være sånn at det fungerer bra også for de som faktisk kan mye om data...

Jeg kan gjerne utfylle svaret noe, Tan28: jeg har et nettverk bestående av komponenter fra Apple... :)

Svaret mitt kan umulig være så kunnskapsløst da det utfyllende svaret ditt er "komponenter fra Apple" som ikke er noe bedre enn kun "Apple"

Jo, det er fortsatt akkurat like kunnskapsløst. Ikke bare det, men det svært arrogant. Du skjærer mange hundre millioner mennesker over en kam og påstår at disse menneskene ikke så veldig kyndige. Det er på grensen til tåpelig.

Selvsagt finnes det massevis av Apple-kunder som kan veldig mye om data, akkurat som det finnes mange som kan veldig lite. Felles for alle er at de kjøper seg inn i produkter og tjenester som fungerer meget bra.

Jeg tror ikke poenget hans var at det var kunnskapsløst å bruke apple-utstyr, jeg tror poenget var at "komponenter fra apple" er veldig lite utfyllende, apple har mer enn bare et stk nettverksutstyr i sin poretefølje.

AtW

Lenke til kommentar

Cat6A er en neglisjerbar "investering" i forhold til cat5e, å legge cat5e i dag er å "spare seg til fant", man sparer noen hundrelapper bare.

AtW

Trodde ikke det var hundrelapper nesten, en gang det er snakk om. Men, jeg tar kanskje feil. Har ikke finregnet. Veldig enig, gå får Cat.6

Det vil gjøre hverdagen for folk enklere når Cat.5e forsvinner ut fra sortimentet, man slipper ihvertfall å klø seg i hodet.

Kjøper du skjermet cat6a så er det omtrent på størrelse med 5e.

DAC er ikke aktuelt, fordi det har så kort rekkevidde.

Kjøpe ferdig kabel? Da kan man snakke om stress med å trekke, trekker du ferdig terminert kabel igjennom veggen? 

Ja, hundrevis, dvs småpenger, halvparten av hva en eneste overgang fra fiber til TP koster om du skal koble på et av nesten alt nettverkstilkoblet utstyr som ikke støtte fiber direkte, et sturselig webcamera og det koster allerede mye mer fordi du har fiber enn kostanden mellom cat5e og cat6a

Du har 10 Gb fiber i spredenettet i huset ditt, terminert i vegguttak, og faktisk koblet til enheter rundt omkring i huset som ikke er PCer?

AtW

Jeg går utelukkende for uskjermet Cat.6, ikke noe Cat6A her i gården. Å koble til skjerming tar ekstra tid, så enig med siDDis på det. Dessuten så skal router også ha skjermet RJ-45 hunn for å ha glede av det, ihvertfall i ene enden av kabelen, tipper jeg. En skjermet RJ-45 hann har metallblikkomslutning på rundt nesten hele pluggen. Og denne må jo få kontakt med noe annet skjermet for å ha et jordpotensiale å legge støyen til. Så det der er ihvertfall ingen rett fram greie fra brukerenes ståsted.

cat5-to-10gig-convergence-makes-cabling-

Tverrsnitt og hvordan lederne ligger er en ting. Men, det er fort gjort å glemme at også kobberrenheten i lederen har noe å si for hvor store hastigheter kabelen totalt klarer å føre.

Endret av G
Lenke til kommentar

Apple.

Takk for utfyllende svar :wee:

Apple brukere er ikke de mest kyndige da de sier det bare funker..

Etter utdanning som datatekniker og deretter over 30 år med data fra mange ulike produsenter håper jeg å ha plukka opp litt om hvordan data funker. For øvrig er kommentaren din unødvendig nedsettende og rimelig kunnskapsløs. Det er mange som kan mye om data som kjøper produkter fra Apple. Selv om det fungerer bra for de som ikke kan så mye om data, så kan det jo være sånn at det fungerer bra også for de som faktisk kan mye om data...

Jeg kan gjerne utfylle svaret noe, Tan28: jeg har et nettverk bestående av komponenter fra Apple... :)

Svaret mitt kan umulig være så kunnskapsløst da det utfyllende svaret ditt er "komponenter fra Apple" som ikke er noe bedre enn kun "Apple"

Jo, det er fortsatt akkurat like kunnskapsløst. Ikke bare det, men det svært arrogant. Du skjærer mange hundre millioner mennesker over en kam og påstår at disse menneskene ikke så veldig kyndige. Det er på grensen til tåpelig.

Selvsagt finnes det massevis av Apple-kunder som kan veldig mye om data, akkurat som det finnes mange som kan veldig lite. Felles for alle er at de kjøper seg inn i produkter og tjenester som fungerer meget bra.

Jeg tror ikke poenget hans var at det var kunnskapsløst å bruke apple-utstyr, jeg tror poenget var at "komponenter fra apple" er veldig lite utfyllende, apple har mer enn bare et stk nettverksutstyr i sin poretefølje.

AtW

Du må nok forsøke å se de to innleggene hans i sammenheng...

Lenke til kommentar

Leverer Apple routere?

Ikke alle som trenger raskere nett

Har verken rask nedlasting  eller NAS, men å bruke cat5 kabler er å spare seg til fant

Iphone har jo trøbbel med sikkerhetsinnstillinger, fordi om du skrur på maks sikkerhet på la oss si en Asus-router, så kan man bare glemme å koble seg til som Iphone-bruker. Dette fordi Apple har valgt å skvise vekk enkelte innstillinger/kompatibilitet. Husker ihvertfall jeg, som var nødt å jekke ned på innstillingen på Asus'en for at kjæresten skulle få koblet seg til.

Lenke til kommentar

Kan med hånden på hjerte si at jeg ikke har så mye innsikt på dette, men google kan jeg. Fant ut denne negative siden med SFP+ Direct Attach Copper:

Jepp, og det har vi allereie diskutert. Fiber kan du terminere, men er noko meir komplisert og krevje litt ekstra utstyr. Men kan fint bli gjort på 5 minutter:

Så då er det opp til deg å vurdere kva som er best for deg. Men ikkje gløym at SFP+ med DAC eller Fiber er vesentleg betre enn 10GBase-T på pris(5-10x billigare?), straumforbruk og forsinkelse. Men om terminering er viktig, så er kanskje 10GBase-T best. Men å investere i CAT6a kablar fleire år før du har fått nettverkskort og switch er bare tullete. Eg lurer på kor mange heimar som vil sitte med fantastiske kablar i veggane som aldri blir brukt.

Husk at 40G ethernet begynner å bli ganske billig, og 100G ethernet er det som er "vanlig" i datasentere idag. Skal du vere futureproof, så forhalder du deg til dagens situasjon, og det er WIFI om du ikkje har veldig spesielle behov. Kopperkablar vil aldri greie å levere dei hastigheitane over fleire meter.

Så min konklusjon er, at for kablet nettverk i heimen, så finnes det ingen god langsiktig standard å satse på.

Terminering av plugger er ikke der problemet ligger, det er det få som gidder uansett, men patchepanel og veggbokser er en seriøs utfordring.

Det er sikkert endel som sitter med "fantastiske kabler", som ikke brukes til fult potensial, men hva så? Har du pusset opp noen gang? Har du trekt kabler i et nytt hus noengang? Kostnaden med å ha cat6a kontra lavere speccet kabler er noen hundrelapper, kostanden med å trekke om og terminere på nytt er mye høyere. Det er i mine øyne en mingsløs innsparing å gjøre.

AtW

Verken patchepanel eller veggbokser er eit problem. Det finnes mange av disse, billige er de også. Fiberstore har eit kjempeutval.

Argumentet ditt for å investere i CAT6a idag, betyr at du kanskje må legge på nytt igjen om 5 år uansett. 10GBase-T har eksistert i 10 år, har aldri tatt av verken heime eller hos bedrifter. At du enda sitter å håper på at prisene skal falle er som å drøyme om at du ein vakker dag skal vinne i lott. Sett heller kabling på vent, og bruk WIFI. Skal du først legge kablar, så ville eg vurdert fiber. Gjerne ein fiber som støtter 10G/40G/100G igjennom MPO/MPT, det jo framleis arbeidet som kostar, ikkje sant?

Så nei, eg er sterkt ueinig om at det er så enkelt som å legge CAT6a kabler i veggane. Det er villleiing. Invester for dagens situasjon, så får ein heller sjå kva framtida bringer.

Lenke til kommentar

Konsumentmarkedet er wireless, å dra inn 10GBase-T er ikkje realistisk.

Du vet utmerket godt at rent tråløst nettverk aldri vil bli en løsning. Jeg vet at mange vanlige folk tror kabler er unødvendig, men du burde ha såpass forståelse av tekonogien at vi støter på fysiske utfordringer som gjør det umulig. Der er fysiske grenser for hvor mye informasjon som kan sendes gjennom luften. Selv om WLAN-teknologi har forbedret seg over de siste tiårene så har båndbreddebehovet vokst raskere. Vi er nå på det punktet hvor vi stanger i de fysiske grensene, og snart er alt av den lavthengene frukten plukket.

Helt siden WLAN dukket opp har det vært et kappløp for å få "akseptabelt" nett. Noen av oss fant ut av vi kunne lete etter kanaler som ikke andre brukte, men med tiden fant flere det ut og gevinsten ble mindre. Så kom 5 GHz WLAN, men også her ble gevinsten borte etter hvert som flere og flere bruker det. Mange bruker en repeater eller ekstra aksesspunkt som gjør situasjonen litt bedre for de selv men verre for alle rundt. Det er riktig ille der det er tett bebyggelse. Nå skal stadig flere enheter tilkobles og behovene vokser raskere enn noen gang før, så nå er det snakk om både 60 GHz og 900 MHz WLAN til ulike formål. Med 60 GHz WLAN så blir rekkevidden så kort at det i praksis blir "docking" i ett enkelt rom. Skal du bruke noe sånt så må du ha en kablet infrastruktur i huset for å få det til. Derfor kommer fremtidige boliger til å ha en kablet infrastruktur til å bygge en effektiv tråløs infrastruktur på toppen, og at folk bruker 3-4 ulike frekvensbånd til ulike formål. 2.4 GHz/5 GHz over hele huset mer flere aksesspunkt, samt raskere 60 GHz (eller lignende) rundt aksesspunktene. I fremtiden vil det nok bli vanlig å integrere aksesspunkt i taklamper eller lignende.

Folks behov for båndbredde kommer til å tidoble seg de neste årene. Det vi har sett av streaming til nå er bare begynnelsen, og høyt forbruk av båndbredde kommer ikke lenger til å være forbeholdt spesielt interesserte. Streaming kommer til å erstatte mye av kringkasting, og det kommer til å gi større utfordringer for trådløse nettverk. Vi har da allerede erfart hvor mye dårligere WLAN fungerer i bebyggelse etter at folk flest begynte å bruke Netflix eller lignende, og hvor dårlig trådløst nett er på kvelden i forhold til om natten. Det som artikkelen faktisk nevnte er utrolig viktig:

Husk at jo flere av enhetene dine du får over på kablet nett, jo bedre forhold får alle de trådløse duppedittene dine.

Selv i fremtidens hjem kommer mange ting til å være relativt stasjonært plassert. Og siden der er fysiske begrensninger i hvor mye informasjon som kan kommuniseres trådløst så er det åpenbart smart å få den trafikken som enkelt kan kables bort fra det trådløse nettet, slik at det trådløse fungerer best mulig for enheter der det er nyttig at de er tråløse. Har du en husstand på fem så vil de allerede i dag bruke mye båndbredde, og sitter du der og tre streamer samtidig så blir signalforholdene dårlig allerede i dag. Behovet for streaming kommer bare til å gå én vei!

Ja, dette er sannheter.

Men, om man har utstyret sitt på loftet, så kan man rulle ut litt sånn tetningsbly som man typisk bruker ute på taket rundt skorsteinspiper. Sånn sett så kan man vel skjerme vekk nabolaget. Og siden stråling hovedsaklig går rett fram, med noen unntak hvor strålene kan reflekteres, så er problemet stort sett løst?

Det er jo klar bane loddrett ned i hus/leilighet.

Endret av G
Lenke til kommentar

"Dere andre", sitter jo etter eget utsagn på trådløst nett.

AtW

Jepp. Ikke bare hjemme, men også ute hos bedrifter. Jeg kan ikke huske sist jeg var hos et firma som ikke har trådløst nett. Det er mange, mange år siden jeg måtte koble til med kabel.

Trådløse nett fordrer større utfordringer mhp. sikkerhet. Det vil være tryggere med kablede løsninger for den paranoide. Og, med de siste årene med skriverier om sikkerhetsbrister og de ene med de andre trådløs sikkerhetsaspektene, så er det ikke sikkert man behøver å kalle seg paranoid en gang. Kanskje simpelthen en realist !?

Lenke til kommentar

Trådløse nett fordrer større utfordringer mhp. sikkerhet. Det vil være tryggere med kablede løsninger for den paranoide.

Dette er nok riktig, men for denne gruppen er det nok best å la data være, helt og holdent.

Og, med de siste årene med skriverier om sikkerhetsbrister og de ene med de andre trådløs sikkerhetsaspektene, så er det ikke sikkert man behøver å kalle seg paranoid en gang...

Nei, det er ikke sikkert, men det hjelper nok...

Kanskje simpelthen en realist !?

En realist vil antagelig se at det suser så mye data rundt trådløst på WAN/mobilnett at det å skulle trekke noen kabler i et LAN nok utgjør en ganske liten andel av disse dataene. Men for all del, trekk kabler, man kan jo gjerne fortsette å gjemme bort det som går der fortsatt...:)

Lenke til kommentar

Det kompenserer alltid for lag! Om du har 10ms eller 20ms så vil du aldri merke forskjellen. Forskjellen er først og fremst "merkbar" over 50ms. Under det, så har det ingen betydning, då du har x antall ms forsinkelse i skjerm, tastatur, mus osv. For 10 år sidan når eg spelte mykje CS, så brukte eg CRT skjerm fordi det var overlegent LCD på svartid, så eg veit rimeleg godt kva dette betyr.

Så konklusjon er at WIFI fungerer utmerka til gaming, fungerer det ikkje, så har du rett og slett ein dårleg WIFI ruter.

Må man ha en spesiell WiFi-router for å ha en god en, eller er de litt halvveis til helveis påkostede Asus det man snakker om som godt nok her? Andre merker kan jo også duge, om de er bygget bra.

Lenke til kommentar

Eg har ein TP-Link Archer C7, kosta rundt 1000kr og fungerer veldig bra. Den forrige eg hadde, var frå ca 2010 og kræsja i ny og ne. Blei spesielt ille etter eg gjor om nettverket sånn at den ikkje lengre var DHCP server.

Eg har ikkje gjort nokre spesielle innstillingar på den, stock firmware og alt er default bortsett frå at DHCP server er skrudd av, og SSID og passord har blitt endra.

Lenke til kommentar

Verken patchepanel eller veggbokser er eit problem. Det finnes mange av disse, billige er de også. Fiberstore har eit kjempeutval.

Argumentet ditt for å investere i CAT6a idag, betyr at du kanskje må legge på nytt igjen om 5 år uansett. 10GBase-T har eksistert i 10 år, har aldri tatt av verken heime eller hos bedrifter. At du enda sitter å håper på at prisene skal falle er som å drøyme om at du ein vakker dag skal vinne i lott. Sett heller kabling på vent, og bruk WIFI. Skal du først legge kablar, så ville eg vurdert fiber. Gjerne ein fiber som støtter 10G/40G/100G igjennom MPO/MPT, det jo framleis arbeidet som kostar, ikkje sant?

Så nei, eg er sterkt ueinig om at det er så enkelt som å legge CAT6a kabler i veggane. Det er villleiing. Invester for dagens situasjon, så får ein heller sjå kva framtida bringer.

Og hvordan har du patchet dine patchepanel og veggbokser til fiber?

Det er sant at utviklingen har gått tregt, men det er faktisk nå i det siste de første konsumenthovedkortene med 10 Gbit har kommet, det er langt ifra sammenliknbart med lotto. Kabling gir bedre resultat i dag også om man har 1 gbit.  Fiber er vesentlig dyrere arbeidsmessig, og man må ha overgang på omtrent hver eneste ting som skal kobles til.

Man sparer utrolig marginalt på å investere for "dagens situasjon" og kostanden med relegging av kabel er ganske høy. 

AtW

Lenke til kommentar

AtW

Det var det jeg gjorde, og utifra det kom med min tolkning.

AtW

Lenke til kommentar

Og hvordan har du patchet dine patchepanel og veggbokser til fiber?

Det er sant at utviklingen har gått tregt, men det er faktisk nå i det siste de første konsumenthovedkortene med 10 Gbit har kommet, det er langt ifra sammenliknbart med lotto. Kabling gir bedre resultat i dag også om man har 1 gbit.  Fiber er vesentlig dyrere arbeidsmessig, og man må ha overgang på omtrent hver eneste ting som skal kobles til.

Man sparer utrolig marginalt på å investere for "dagens situasjon" og kostanden med relegging av kabel er ganske høy. 

AtW

Konsument-hovedkort for 10000kr....

Det er framleis markedsretta mot entusiaster.

Lenke til kommentar

Apple.

Takk for utfyllende svar  :wee:

Kan hende Apple har integrert en del goddis for enhetene sine. Har ikke full oversikt. Forsøkte bare et hurtigsøk:

Ser ut til at OS som sitter i router er kvalitetsfokusert:

https://en.wikipedia.org/wiki/VxWorks

En annen funksjon, som tar seg av sovnede enheter:

https://en.wikipedia.org/wiki/Bonjour_Sleep_Proxy

En del problematikk med Apple:

https://robert.accettura.com/blog/2012/04/04/stable-wifi-connections-with-mac-os-x/

Lenke til kommentar

Så bra at jeg la trekkerør da, slik at jeg kan bytte ut ting enkelt. Eneste minuset var at elektrikeren som hjalp meg å komme i gang, lærte meg å bruke zalo som glidemiddel. Så mye av det jeg har trukket er trukket med zalo der jeg ikke kunne trekke det tørt.

Når en elektrikerkollega av han første, kom for å gjøre en ny 240 V -jobb, så ble jeg informert om at zalo fungerer som lim når det tørker. Så enten så får jeg det ut igjen, eller så sitter det rimelig fast. Kan jeg da spyle trekkerørene slik at den zalo-såpa løsner opp? Blir mye søl? Men, det får bli et fremtidsdilemma.

Ellers har jeg skaffet skikkelig glidemiddel beregnet for kabeltrekking når jeg ferdigstillet hovedjobben. Har brukt minst mulig elektriker til dette lavspenningsprosjektet. Og har spart jævlig mye penger på det.  :)

Endret av G
Lenke til kommentar

AtW

Det var det jeg gjorde, og utifra det kom med min tolkning.

AtW

Forsto at du gjorde en tolkning. Den var bare, som du pleier å si, ikke så veldig relevant...

Lenke til kommentar

En realist vil antagelig se at det suser så mye data rundt trådløst på WAN/mobilnett at det å skulle trekke noen kabler i et LAN nok utgjør en ganske liten andel av disse dataene. Men for all del, trekk kabler, man kan jo gjerne fortsette å gjemme bort det som går der fortsatt... :)

Vil bare tilføye, at det er forskjell på en privatperson og en bedrift her. For meg som privatperson så vil det jo selvfølgelig også være litt leit å bli kompromittert, men jeg taper sannsynligvis svært lite økonomisk på det, selv om jeg ikke kan være sikker i de tilfellene man blir hacket.

Men, for en bedrift så kan det dreie seg om hele levebrødet deres. Bedriftshemmeligheter som er alfa og omega å verne om. Der er det lurt å skille sikre enheter fra usikrede enheter, men aller helst lære opp de ansatte i å bruke det som er blitt tilrettelagt for dem på en fornuftig måte. Det finnes sikkert et utall mulige løsninger, noen bedre enn andre. Så det blir for mye å gå inn på. Og jeg har ikke innsikt nok heller for den saks skyld.

Men, jeg har god forståelse for svakheter. Selv kablede ting er ikke 100 % sikkert, men det er noen omganger sikrere enn at noen sitter med en varebil utenfor bedriften din og avlytter deg, fordi du ikke skillet utstyr som krever høy sikkerhet i fra hverdagsustyr hvor sikkerheten til en viss grad kan ofres.

Lenke til kommentar

Eg har ein TP-Link Archer C7, kosta rundt 1000kr og fungerer veldig bra. Den forrige eg hadde, var frå ca 2010 og kræsja i ny og ne. Blei spesielt ille etter eg gjor om nettverket sånn at den ikkje lengre var DHCP server.

Eg har ikkje gjort nokre spesielle innstillingar på den, stock firmware og alt er default bortsett frå at DHCP server er skrudd av, og SSID og passord har blitt endra.

Ja, du har tydeligvis innsikt på det der. For det er jo en router som jeg har lest god omtale for.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...