Gå til innhold

GUIDE: Slik får du bra nett overalt i hjemmet ditt

Anbefalte innlegg

Du seier du har brukt min eigen kjelde mot meg, men skriver "gjetting" og "plutselig" for noko som blir handtert med høg matematisk presisjon også skylder du på at eg driver med personangrep når eg presiserer at det du skriver ikkje har rot med fakta.

Sorry dude, men å diskutere fakta med bullshit på bordet kommer du absolutt ingen veg med. Lær deg nettverksprogrammering så kommer det kanskje noe mer fornuftig fra deg. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her i huset streamer vi video, hører på musikk, spiller spill, surfer nettet, sender meldinger og epost med store vedlegg, ser på nettbasert TV og alt annet vi bruker nettet til. Alle i husstanden samtidig og sammen med gjester som bruker samme nettet men da begrenset til ren nettilgang. Det finnes ikke en kabel i huset for datanett, alt foregår trådløst. Huset er ganske stort, rundt 250, og folk befinner seg i ulike rom rundt omkring i huset. Ingen problemer med kapasitet. Ikke i det hele tatt.

Dere må gjerne strekke kabler, men som sagt, man må ikke.

Av ren nysgjerrighet, hvilke(n) router(e), eventuelt AP, benytter du for å dekke et 250m² stort hus trådløst, uten problemer?

Lenke til kommentar

CS kan fint bli spelt på toppnivå med WIFI. Bare prøv det sjølv. Eg var ein rimeleg god CS spelar for mange mange år sidan, eg prøvde WIFI då og det gjekk heilt fint, bortsett frå at eg hadde ein spike som kom ca ein gang kvar 30 sekund.

Idag har eg ikkje lenger det problemet. Nå er eg heller ikkje CS spelar på toppnivå og gidder ikkje å sette meg inn i det heller. Uansett argumentet ditt helde ikkje mål.

Hvis du mener noe slikt kan du like godt melde deg ut av diskusjonen ;) Da er ikke du en krevende bruker, men en som spiller CS casual og ikke en rimelig god spiller som du mener selv.

Er ikke min feil at du ikke klarer å se at folk bruker nettet til mer enn vg, video og e-post.

Det er heller ikke min feil at du ikke klarer å lese det jeg skriver, så jeg tror jeg gir deg opp. Du aner ikke hva du snakker om, da kan det like greit være det samme.

Hva er det jeg ikke har lest da? Sier jo at du ikke er en krevende bruker når du bruker nettet til video, surfing osv. Det er IKKE krevende sammenlignet med å spille.

Jeg sa at du får dårligere ping når alt er trådløst, og det stemmer. Jo flere som er på nettet jo dårligere ping. 

En venn av meg bor på hybel, og der var det ikke lagt opp kabel. Trådløst fungerte fint helt til på kvelden, da alle brukte nettet. Det var kun en router og pingen hans ble da 1000ms++  fordi det var så mange som var på trådløst samtidig. Her burde det vært KABLET opp aksesspunkter for å minske antall enheter på hver router. 

Kan noe av dere som lovpriser trådløst forklare meg dette da? Siden trådløst visstnok fungerer så bra med mange brukere.

Her i huset streamer vi video, hører på musikk, spiller spill, surfer nettet, sender meldinger og epost med store vedlegg, ser på nettbasert TV og alt annet vi bruker nettet til. Alle i husstanden samtidig og sammen med gjester som bruker samme nettet men da begrenset til ren nettilgang. Det finnes ikke en kabel i huset for datanett, alt foregår trådløst. Huset er ganske stort, rundt 250, og folk befinner seg i ulike rom rundt omkring i huset. Ingen problemer med kapasitet. Ikke i det hele tatt.

Av ren nysgjerrighet, hvilke(n) router(e), eventuelt AP, benytter du for å dekke et 250m² stort hus trådløst, uten problemer?

Han bruker apple. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Apple.

Lenke til kommentar

Ja idag er jo nok meir casual, men som eg skreiv så funka wifi bra når eg var "flink" bortsett frå den hikkinga. Idag er det ikkje eit problem i det heile tatt. Og eg synes det er drøyt å påstå WIFI ikkje er bra nok når ein ikkje greier å skille kabel og wifi om ein tester side ved side.

Det er større sannsynlegheit for at skjermen er flaskehalsen enn ditt WIFI.

Lenke til kommentar

Apple.

Takk for utfyllende svar :wee:

Apple brukere er ikke de mest kyndige da de sier det bare funker..

Etter utdanning som datatekniker og deretter over 30 år med data fra mange ulike produsenter håper jeg å ha plukka opp litt om hvordan data funker. For øvrig er kommentaren din unødvendig nedsettende og rimelig kunnskapsløs. Det er mange som kan mye om data som kjøper produkter fra Apple. Selv om det fungerer bra for de som ikke kan så mye om data, så kan det jo være sånn at det fungerer bra også for de som faktisk kan mye om data...

Jeg kan gjerne utfylle svaret noe, Tan28: jeg har et nettverk bestående av komponenter fra Apple...:)

Endret av rogkas
Lenke til kommentar

Apple.

Etter utdanning som datatekniker og deretter over 30 år med data fra mange ulike produsenter håper jeg å ha plukka opp litt om hvordan data funker. For øvrig er kommentaren din unødvendig nedsettende og rimelig kunnskapsløs. Det er mange som kan mye om data som kjøper produkter fra Apple. Selv om det fungerer bra for de som ikke kan så mye om data, så kan det jo være sånn at det fungerer bra også for de som faktisk kan mye om data...

Jeg kan gjerne utfylle svaret noe, Tan28: jeg har et nettverk bestående av komponenter fra Apple... :)

Svaret mitt kan umulig være så kunnskapsløst da det utfyllende svaret ditt er "komponenter fra Apple" som ikke er noe bedre enn kun "Apple"

Lenke til kommentar

Bruker sjølv Apple, fordi dei har forstått at tida mi er for verdifull til at eg skal sitte å knote med elementære ting som trådlaust nettverk. Det er ikkje noko magi med det. Men eg skjønner godt at folk synes det er for "dyrt" i forhald til tilsvarande, for dei gløyme jo å ta med tid spart.

Lenke til kommentar

Bruker sjølv Apple, fordi dei har forstått at tida mi er for verdifull til at eg skal sitte å knote med elementære ting som trådlaust nettverk. Det er ikkje noko magi med det. Men eg skjønner godt at folk synes det er for "dyrt" i forhald til tilsvarande, for dei gløyme jo å ta med tid spart.

Default-oppsettet er vel ganske likt på apple routere som hos andre konsumentprodusenter såvidt jeg husker? Og config-software kan man unasett bruke om man ønsker det. (ikke at jeg personlig skjønner det store knotet heller, tar vel omlag 1 minutt å sette opp selv om man gjør alt manuelt via webinterface).

AtW

Lenke til kommentar

Skulle ikke være nødvendig å lære seg forskjellen

Egentlig ikke rart at folk blir tullete med data når det er så mange forskjellige standarder

Det du har kommentert på handler ikke så mye om standarder men mer om begreper og definisjoner. Det er noe man bør kunne innen ethvert fag man velger å uttale seg om, eventuelt være åpen for å lære av andre som kan det, fordi det så absolutt er nødvendig å lære seg forskjellen når man skal diskutere sånt.

Hvis ikke blir man gjerne litt tullete, som du skriver... :)

Ofte enklere å skrive fullt ut uten forkortelse.

Lenke til kommentar

Billige rutere kræsjer altfor ofte, sjølv hos folk som knapt bruker internett. Dei klarer ikkje Netflix, gaming, Youtube osv. samtidig.

CAT6 er bortkasta. 10GBase-T vil aldri bli aktuelt for konsumermarkedet då det blir altfor dyrt og lite fleksibelt. Bedriftsmarkedet bruker ikkje 10GBase-T, men heller 10GBASE-SR eller SFP+ Direct Attach Copper som er billegare, meir stabilt, lavare forsinkelse og bruker 1/4 straum samanlikna med 10GBase-T.

Kan med hånden på hjerte si at jeg ikke har så mye innsikt på dette, men google kan jeg. Fant ut denne negative siden med SFP+ Direct Attach Copper:

Field Termination

As a standard, structured cabling system, twisted pair cables are a known technology to data center cable technicians. Twisted pair cabling offers the ability to field-terminate, as needed, clean lengths in less than a minute.  10GBase-T implementations enable just such a clean, structured cable infrastructure.

SFP+ Direct Attach cables, in contrast, cannot be field-terminated.  SFP+ uses a passive twin-ax cable assembly and connects directly into a SFP+ housing; they are specially terminated at the vendor site and must be purchased at pre-determined lengths.  This adds overhead to cable management inventory, while preventing a clean, efficient cable infrastructure design.

Kilde: http://www.eetimes.com/document.asp?doc_id=1278743

Endret av G
Lenke til kommentar

Limitations arise in the use of SFP+ Direct Attach, as it requires non-standard cabling infrastructure (twin-ax cabling directly attached by each vendor to the SFP+ housing cage) and the confinement to 10GE-only operation

Så derfor man ikke kan velge å koble sammen forskjellige SFP+ produsenter?

Hver produsent bruker sin egne SFP+ modul som konvertes til enten fiber\twinax og det er forskjellig måter å gjøre det på.

Tror CAT7a (Rj45) blir utdatert i fremtiden når vi begynner å nærme oss 40 gigabit\s.

Så er vel bare fiber som muligens er fremtidsikkert.

Lenke til kommentar

Limitations arise in the use of SFP+ Direct Attach, as it requires non-standard cabling infrastructure (twin-ax cabling directly attached by each vendor to the SFP+ housing cage) and the confinement to 10GE-only operation

Så derfor man ikke kan velge å koble sammen forskjellige SFP+ produsenter?

Hver produsent bruker sin egne SFP+ modul som konvertes til enten fiber\twinax og det er forskjellig måter å gjøre det på.

Tror CAT7a (Rj45) blir utdatert i fremtiden når vi begynner å nærme oss 40 gigabit\s.

Så er vel bare fiber som muligens er fremtidsikkert.

jeg tipper man vil ha mulighet til å kjøre 40 Gbit over kopper, men etter det blir det mer styr. Hovedproblemet med fiber er termineringen, om man får gode feltløsninger for det, så kan det ta over (eventuelt mye mye mindre plugger)

AtW

Lenke til kommentar

Kan med hånden på hjerte si at jeg ikke har så mye innsikt på dette, men google kan jeg. Fant ut denne negative siden med SFP+ Direct Attach Copper:

Jepp, og det har vi allereie diskutert. Fiber kan du terminere, men er noko meir komplisert og krevje litt ekstra utstyr. Men kan fint bli gjort på 5 minutter:

CAT6a kan samanliknast her:

Så då er det opp til deg å vurdere kva som er best for deg. Men ikkje gløym at SFP+ med DAC eller Fiber er vesentleg betre enn 10GBase-T på pris(5-10x billigare?), straumforbruk og forsinkelse. Men om terminering er viktig, så er kanskje 10GBase-T best. Men å investere i CAT6a kablar fleire år før du har fått nettverkskort og switch er bare tullete. Eg lurer på kor mange heimar som vil sitte med fantastiske kablar i veggane som aldri blir brukt.

Husk at 40G ethernet begynner å bli ganske billig, og 100G ethernet er det som er "vanlig" i datasentere idag. Skal du vere futureproof, så forhalder du deg til dagens situasjon, og det er WIFI om du ikkje har veldig spesielle behov. Kopperkablar vil aldri greie å levere dei hastigheitane over fleire meter.

Så min konklusjon er, at for kablet nettverk i heimen, så finnes det ingen god langsiktig standard å satse på.

Endret av siDDis
Lenke til kommentar

Apple.

Jeg kan gjerne utfylle svaret noe, Tan28: jeg har et nettverk bestående av komponenter fra Apple... :)

Svaret mitt kan umulig være så kunnskapsløst da det utfyllende svaret ditt er "komponenter fra Apple" som ikke er noe bedre enn kun "Apple"

Jo, det er fortsatt akkurat like kunnskapsløst. Ikke bare det, men det svært arrogant. Du skjærer mange hundre millioner mennesker over en kam og påstår at disse menneskene ikke så veldig kyndige. Det er på grensen til tåpelig.

Selvsagt finnes det massevis av Apple-kunder som kan veldig mye om data, akkurat som det finnes mange som kan veldig lite. Felles for alle er at de kjøper seg inn i produkter og tjenester som fungerer meget bra.

Lenke til kommentar

Cat 5e er bare godkjent for 1 Gb/s for strekninger under 100 meter, så avstand har også noe å si. Når man legger kabel selv og det skal se noenlunde fint ut (langs lister osv.) blir det fort mange meter. Jeg ser ingen grunn til å legge noe annet enn Cat 6 nå. Prisforskjellen er minimal uansett.

Er mye bedre å legge det på loftet, å gå ned til underetasjen nedenfor loftet, da inni veggene. Spesiellt om du ønsker mer enn en kabel i strekket du legger. Gitt at du har et loft å bruke da. Mange innendørs vegger er uisolerte, og det er jo det aller enkleste å jobbe med om man legger nettverkskabel.

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...