rogkas Skrevet 21. februar 2016 Del Skrevet 21. februar 2016 ...og du efikkan, bare for å ha nevnt det...mitt trådløse nett har ikke bare kapasitet til alt det jeg allerede har listet opp for deg pluss mye mer, det er dønn stabilt. Altså i den forstand at det bare virker, hele tiden. Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 21. februar 2016 Del Skrevet 21. februar 2016 "Drømmen" er å få lagt skikkelig infrastruktur i veggene, gjerne basert på fiber og ha et dedikert, lydisolert rom med et godt kjølt rackskap hvor jeg har montert brannmur/router, fil/mediaserver og våre stasjonære maskiner også bare strekke en enkel kabel til rommet hvor skjerm, tastatur osv til de aktuelle maskinene står og ingenting annet. Også sørger man for at det er uttak for nettverk i alle rom så det er enkelt å sette opp aksesspunkter og hva det måtte være når og hvor det trengs. Man flytter jo gjerne rundt på romløsninger osv med tiden så det å ha ting klart for hvert enkelt rom er jo så absolutt å foretrekke. 1 Lenke til kommentar
Bjonness406 Skrevet 21. februar 2016 Del Skrevet 21. februar 2016 "Drømmen" er å få lagt skikkelig infrastruktur i veggene, gjerne basert på fiber og ha et dedikert, lydisolert rom med et godt kjølt rackskap hvor jeg har montert brannmur/router, fil/mediaserver og våre stasjonære maskiner også bare strekke en enkel kabel til rommet hvor skjerm, tastatur osv til de aktuelle maskinene står og ingenting annet. Også sørger man for at det er uttak for nettverk i alle rom så det er enkelt å sette opp aksesspunkter og hva det måtte være når og hvor det trengs. Man flytter jo gjerne rundt på romløsninger osv med tiden så det å ha ting klart for hvert enkelt rom er jo så absolutt å foretrekke. Samme her Counter Strike? Ingen problem der heller. Spelene køyre jo "interpolation" av nettverkstrafikken, så nei. Prøv å spill i noe høyere enn de laveste rankene, gjerne på 128 tick serveren så merker du ping ekstremt godt Ikke vår feil at du ikke merker forskjell, men mange merker det godt! Påstanden min er riktig, problemet er at du ikke klarer å se at noen bruker nettet til mer en vg Så hvis du har et stort hus, og du trenger flere aksesspunkter for å få god dekning pga hvordan huset er bygget. Så skal du ha flere repeaterere etter hverandre? Det blir helt forferdelig ping med det sammenlignet med å kjøre kablet opp til aksesspunkter. Merker den høyere pingen allerede på surfing, men spesielt godt hvis du spiller online. En antenne kan ikke sende signaler til flere enn 1 enhet om gangen, så da må alle de andre enhetene vente på sin tur. De dyrere routerene har gjerne 3 antenner, men når du har kanskje 20 enheter + gjester, og 2-3 aksesspunkter sier det seg selv at dette ikke er en god løsning for litt mer krevende brukere. Fungerer sikkert fint for bestemor til nettsurfing da, og streaming siden ping ikke har så mye å si der. På streaming er det kun båndbredde som teller, og det går på andre faktorer. Et par enheter i umiddelbar nærhet til aksesspunktet går nok sikkert greit for deg, men for folk som bor i ~250m² hus over tre etasjer eller større leiligheter i blokker så blir forholdene dårlige. Repeatere vil aldri være en god løsning, og gir forøvrig stor forsinkelse og ennå mer støyproblem. Så skal du ha en husstand med fem personer på nett, streaming til TV og PCer, gjester på besøk, en NAS, flere musikkstreamere, barn/ungdom som sitter med hver sin PC på barnerom i annen etasje, osv. så klarer du aldri å få til god dekning uten kabel. Det er allerede ille nå, men det blir verre når alt annet i huset skal på nett i tillegg, som lys, termostater, hvitevarer, juletrelys, dørlåser, elektriske persienner, osv. Skjøter sammen disse to, bare for å opplyse dere begge to om at dere tar feil... Her i huset streamer vi video, hører på musikk, spiller spill, surfer nettet, sender meldinger og epost med store vedlegg, ser på nettbasert TV og alt annet vi bruker nettet til. Alle i husstanden samtidig og sammen med gjester som bruker samme nettet men da begrenset til ren nettilgang. Det finnes ikke en kabel i huset for datanett, alt foregår trådløst. Huset er ganske stort, rundt 250, og folk befinner seg i ulike rom rundt omkring i huset. Ingen problemer med kapasitet. Ikke i det hele tatt. Dere må gjerne strekke kabler, men som sagt, man må ikke. Har jeg sagt at du ikke får nok kapasitet til video for med trådløst? Nei, jeg sa at du får dårligere kapasitet, men at det holder med trådløst hvis du ikke er en litt mer krevende bruker. Jeg sa at du får dårligere ping når alt er trådløst, og det stemmer. Jo flere som er på nettet jo dårligere ping. En venn av meg bor på hybel, og der var det ikke lagt opp kabel. Trådløst fungerte fint helt til på kvelden, da alle brukte nettet. Det var kun en router og pingen hans ble da 1000ms++ fordi det var så mange som var på trådløst samtidig. Her burde det vært KABLET opp aksesspunkter for å minske antall enheter på hver router. Er ikke min feil at du ikke klarer å se at folk bruker nettet til mer enn vg, video og e-post. Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 21. februar 2016 Del Skrevet 21. februar 2016 Er ikke min feil at du ikke klarer å se at folk bruker nettet til mer enn vg, video og e-post. Det er heller ikke min feil at du ikke klarer å lese det jeg skriver, så jeg tror jeg gir deg opp. Du aner ikke hva du snakker om, da kan det like greit være det samme. Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 21. februar 2016 Del Skrevet 21. februar 2016 CS kan fint bli spelt på toppnivå med WIFI. Bare prøv det sjølv. Eg var ein rimeleg god CS spelar for mange mange år sidan, eg prøvde WIFI då og det gjekk heilt fint, bortsett frå at eg hadde ein spike som kom ca ein gang kvar 30 sekund. Idag har eg ikkje lenger det problemet. Nå er eg heller ikkje CS spelar på toppnivå og gidder ikkje å sette meg inn i det heller. Uansett argumentet ditt helde ikkje mål. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 21. februar 2016 Del Skrevet 21. februar 2016 Counter Strike? Ingen problem der heller. Spelene køyre jo "interpolation" av nettverkstrafikken, så nei. Jeg skrev "krevende" FPS spill som Battlefield eller Planetside 2, hvor en er i kamp med mer enn 50 personer.. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 21. februar 2016 Del Skrevet 21. februar 2016 Her i huset streamer vi video, hører på musikk, (...) Ingen problemer med kapasitet. Ikke i det hele tatt.At du er fornøyd betyr ikke at nettet er bra eller stabilt. Det er fysisk umulig å få til godt nett på tvers av en stor bolig med ett enkelt aksesspunkt. Etter bare et par litt tykke trevegger/gulv er signalet vesentlig svekket.... Nei, jeg vet at det ikke sier deg så mye. Men jeg er en ganske krevende nettbruker og det er ikke minst mine tenåringsdøtre... Jeg har da heller ikke sagt at jeg har ett enkelt aksesspunkt, tvert i mot har jeg allerede skrevet flere ganger at jeg har flere. Men de er koblet sammen trådløst. Altså ikke en kabel. Det hjelper om du leser det du kommenterer på... Er du egentlig så krevende? Det virker jo ikke som du har oversikt over hvor mye båndbredde som går, latency eller noe annet på nettet, du bare vet at det "fungerer å streame" osv. Det er ikke noe galt med det, men du virker ikke som du er i gruppen "krevende bruker". Angående CS, man merker forskjell på ping, også under 50 ms, men dette er et litt mer spesialtilfelle, jeg vil ikke si det er der skoen trykker mest når det gjelder trådløs. AtW 2 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 21. februar 2016 Del Skrevet 21. februar 2016 Ingen kan benekte at det største aberet med trådløst er at det kan hackes, noe kablet ikke kan 1 Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 21. februar 2016 Del Skrevet 21. februar 2016 Er du egentlig så krevende? Det virker jo ikke som du har oversikt over hvor mye båndbredde som går, latency eller noe annet på nettet, du bare vet at det "fungerer å streame" osv. Det er ikke noe galt med det, men du virker ikke som du er i gruppen "krevende bruker". Tja, si det... Det jeg krever av nettverket er at alle i husstanden skal kunne bruke det samtidig med alle de behov hver enkelt har for musikk, video/bilder, spill, surfing/shopping, opp-/nedlasting av filer, nett-TV og alt annet man henter fra Internett. Vi har vel omtrent 15-20 ulike dingser tilkoblet nettet til enhver tid. I tillegg skal alle gjester som ønsker å koble seg til nettet kunne gjøre det uten at det blir problemer med kapasiteten. Nettet skal være dønn stabilt og fungerer alltid, feilfritt. Jeg vet ikke om dette går i kategorien "Krevende bruker", men det er nå det jeg krever av nettverket. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 21. februar 2016 Del Skrevet 21. februar 2016 Er du egentlig så krevende? Det virker jo ikke som du har oversikt over hvor mye båndbredde som går, latency eller noe annet på nettet, du bare vet at det "fungerer å streame" osv. Det er ikke noe galt med det, men du virker ikke som du er i gruppen "krevende bruker". Tja, si det... Det jeg krever av nettverket er at alle i husstanden skal kunne bruke det samtidig med alle de behov hver enkelt har for musikk, video/bilder, spill, surfing/shopping, opp-/nedlasting av filer, nett-TV og alt annet man henter fra Internett. Vi har vel omtrent 15-20 ulike dingser tilkoblet nettet til enhver tid. I tillegg skal alle gjester som ønsker å koble seg til nettet kunne gjøre det uten at det blir problemer med kapasiteten. Nettet skal være dønn stabilt og fungerer alltid, feilfritt. Jeg vet ikke om dette går i kategorien "Krevende bruker", men det er nå det jeg krever av nettverket. Du har jo selv sagt at du må benytte eple-enheter eksklusivt for at det skal være stabilt? 15-20 enheter vil jeg si er ganske vanlig. Poenget er at alt du kommer med er veldig generelle termer uten noen særlig detaljer. Det tyder ikke på spesielt krevende bruk. Det er ikke noe galt med det som sådan, alle må ikke være krevende. AtW 1 Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 21. februar 2016 Del Skrevet 21. februar 2016 (endret) Du har jo selv sagt at du må benytte eple-enheter eksklusivt for at det skal være stabilt? 15-20 enheter vil jeg si er ganske vanlig. Poenget er at alt du kommer med er veldig generelle termer uten noen særlig detaljer. Det tyder ikke på spesielt krevende bruk. Det er ikke noe galt med det som sådan, alle må ikke være krevende. AtW Jeg har absolutt ingen problemer med å fjerne meg fra kategorien "Krevende brukere" dersom mine krav til nettet ikke kvalifiserer til den definisjonen. Ja, jeg har et nettverk bygget opp rundt komponenter fra Apple, ikke fordi jeg har sagt at jeg MÅ, men fordi det er det som fungerer best. Det gjelder å velge riktige komponenter vet du, her som ellers... Endret 21. februar 2016 av rogkas Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 21. februar 2016 Del Skrevet 21. februar 2016 Du har jo selv sagt at du må benytte eple-enheter eksklusivt for at det skal være stabilt? 15-20 enheter vil jeg si er ganske vanlig. Poenget er at alt du kommer med er veldig generelle termer uten noen særlig detaljer. Det tyder ikke på spesielt krevende bruk. Det er ikke noe galt med det som sådan, alle må ikke være krevende. AtW Jeg har absolutt ingen problemer med å fjerne meg fra kategorien "Krevende brukere" dersom mine krav til nettet ikke kvalifiserer til den definisjonen. Ja, jeg har et nettverk bygget opp rundt komponenter fra Apple, ikke fordi jeg har sagt at jeg MÅ, men fordi det er det som fungerer best. Det gjelder å velge riktige komponenter vet du, her som ellers... Det er nettopp dette som er slike ting man slipper med fastnett, kompabilitetsproblemer er ekstremt sjelden. Det er mye mindre grad av "komponenter som må passe sammen" o.l. AtW 3 Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 21. februar 2016 Del Skrevet 21. februar 2016 Du har jo selv sagt at du må benytte eple-enheter eksklusivt for at det skal være stabilt? 15-20 enheter vil jeg si er ganske vanlig. Poenget er at alt du kommer med er veldig generelle termer uten noen særlig detaljer. Det tyder ikke på spesielt krevende bruk. Det er ikke noe galt med det som sådan, alle må ikke være krevende. AtW Jeg har absolutt ingen problemer med å fjerne meg fra kategorien "Krevende brukere" dersom mine krav til nettet ikke kvalifiserer til den definisjonen. Ja, jeg har et nettverk bygget opp rundt komponenter fra Apple, ikke fordi jeg har sagt at jeg MÅ, men fordi det er det som fungerer best. Det gjelder å velge riktige komponenter vet du, her som ellers... Det er nettopp dette som er slike ting man slipper med fastnett, kompabilitetsproblemer er ekstremt sjelden. Det er mye mindre grad av "komponenter som må passe sammen" o.l. AtW Been there, done that. Hadde et nettverk før som var satt sammen av komponenter fra ulike leverandører, men fy så ustabilt og fullt av problemer. Orker ikke sånt lenger, nå vil jeg ha noe som fungerer... Derfor Apple, det bare virker. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 21. februar 2016 Del Skrevet 21. februar 2016 Du har jo selv sagt at du må benytte eple-enheter eksklusivt for at det skal være stabilt? 15-20 enheter vil jeg si er ganske vanlig. Poenget er at alt du kommer med er veldig generelle termer uten noen særlig detaljer. Det tyder ikke på spesielt krevende bruk. Det er ikke noe galt med det som sådan, alle må ikke være krevende. AtW Jeg har absolutt ingen problemer med å fjerne meg fra kategorien "Krevende brukere" dersom mine krav til nettet ikke kvalifiserer til den definisjonen. Ja, jeg har et nettverk bygget opp rundt komponenter fra Apple, ikke fordi jeg har sagt at jeg MÅ, men fordi det er det som fungerer best. Det gjelder å velge riktige komponenter vet du, her som ellers... Det er nettopp dette som er slike ting man slipper med fastnett, kompabilitetsproblemer er ekstremt sjelden. Det er mye mindre grad av "komponenter som må passe sammen" o.l. AtW Been there, done that. Hadde et nettverk før som var satt sammen av komponenter fra ulike leverandører, men fy så ustabilt og fullt av problemer. Orker ikke sånt lenger, nå vil jeg ha noe som fungerer... Derfor Apple, det bare virker. Ja, det er det som er poenget mitt, slikt slipper man med fastnett, og det er også vesentlig mer besøkervennlig. AtW 2 Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 21. februar 2016 Del Skrevet 21. februar 2016 Du har jo selv sagt at du må benytte eple-enheter eksklusivt for at det skal være stabilt? 15-20 enheter vil jeg si er ganske vanlig. Poenget er at alt du kommer med er veldig generelle termer uten noen særlig detaljer. Det tyder ikke på spesielt krevende bruk. Det er ikke noe galt med det som sådan, alle må ikke være krevende. AtW Jeg har absolutt ingen problemer med å fjerne meg fra kategorien "Krevende brukere" dersom mine krav til nettet ikke kvalifiserer til den definisjonen. Ja, jeg har et nettverk bygget opp rundt komponenter fra Apple, ikke fordi jeg har sagt at jeg MÅ, men fordi det er det som fungerer best. Det gjelder å velge riktige komponenter vet du, her som ellers... Det er nettopp dette som er slike ting man slipper med fastnett, kompabilitetsproblemer er ekstremt sjelden. Det er mye mindre grad av "komponenter som må passe sammen" o.l. AtW Been there, done that. Hadde et nettverk før som var satt sammen av komponenter fra ulike leverandører, men fy så ustabilt og fullt av problemer. Orker ikke sånt lenger, nå vil jeg ha noe som fungerer... Derfor Apple, det bare virker. Ja, det er det som er poenget mitt, slikt slipper man med fastnett, og det er også vesentlig mer besøkervennlig. AtW Vel, jeg er glad jeg slipper alle de problemene jeg hadde før hvert fall. Nå setter jeg opp et nettverk som er aller mest tilpasset oss som bor i huset, men jeg har enda ikke hatt noen gjester i huset som ikke har fått koblet seg til nettet for å få tilgang til Internett, uansett hvordan dings de har. Jeg slipper ikke gjester inn på mitt interne nett sånn helt uten videre uansett, men hvis jeg føler det riktig, så kan jeg jo slippe de inn. Nå har de aller fleste Apple-dingser blant folk jeg kjenner, så problemet med kompatibiltet har enda ikke vært noe tema. De som har noe annet skal gjerne få tilgang til Internett, men ikke andre ting. Da får de kjøpe seg ordentlig utstyr... Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 21. februar 2016 Del Skrevet 21. februar 2016 Nei, det der er bare fjas. Du må få faktane riktig først om UDP og korleis det fungerer inni spela. Hint: https://developer.valvesoftware.com/wiki/Source_Multiplayer_Networking Tull, det er da ingenting galt i det jeg har sagt. Jeg kan ta et eksempel; i WoW så gjetter spillet videre basert på din input og blir plutselig korrigert. Det samme er faktisk også beskrevet i linken du har kommet med: Prediction is only possible for the local player and entities affected only by him, since prediction works by using the client's keypresses to make a "best guess" of where the player will end up. Jeg vil råde deg til å avstå fra tema når du ikke besitter en fjerneste anelse om hva du snakker om. Her i huset streamer vi video, hører på musikk, (...) Ingen problemer med kapasitet. Ikke i det hele tatt.At du er fornøyd betyr ikke at nettet er bra eller stabilt. Det er fysisk umulig å få til godt nett på tvers av en stor bolig med ett enkelt aksesspunkt. Etter bare et par litt tykke trevegger/gulv er signalet vesentlig svekket.... Nei, jeg vet at det ikke sier deg så mye. Men jeg er en ganske krevende nettbruker og det er ikke minst mine tenåringsdøtre... Jeg har da heller ikke sagt at jeg har ett enkelt aksesspunkt, tvert i mot har jeg allerede skrevet flere ganger at jeg har flere. Men de er koblet sammen trådløst. Altså ikke en kabel. Bruk av repeater medfører ekstrem forsinkelse, og betydelig mer støy. Det er ikke sikkert at du bryr deg om slikt, men det er noe som f.eks. gjør spilling vesentlig dårligere. Det er verdt å nevne at enkelte kan være blinde for at noe er dårlig fordi at de ikke er vant til noe annet. (analogi: hvis du aldri har spist ordentlig mat så synes du kanskje Grandiosa er godt) Trådløse enheter deler båndbredden innenfor ett aksesspunkt, og dette blir dårligere til flere enheter du har. Bruk av repeater gjør det mye verre for enheter som befinner seg i sonen mellom, siden pakker til repeateren skaper dobbelt så mye trafikk med tilhørende støyproblem. 2 Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 21. februar 2016 Del Skrevet 21. februar 2016 Bruk av repeater medfører ekstrem forsinkelse, og betydelig mer støy. Det er ikke sikkert at du bryr deg om slikt, men det er noe som f.eks. gjør spilling vesentlig dårligere. Det er verdt å nevne at enkelte kan være blinde for at noe er dårlig fordi at de ikke er vant til noe annet. (analogi: hvis du aldri har spist ordentlig mat så synes du kanskje Grandiosa er godt) Trådløse enheter deler båndbredden innenfor ett aksesspunkt, og dette blir dårligere til flere enheter du har. Bruk av repeater gjør det mye verre for enheter som befinner seg i sonen mellom, siden pakker til repeateren skaper dobbelt så mye trafikk med tilhørende støyproblem. Enda godt ingen av oss merker noe til disse problemene da... Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 21. februar 2016 Del Skrevet 21. februar 2016 Efikkan, du skriver fjas. Det er ingenting plutselig i interpolering. Det er heller ingen gjetting, det er matematikk som er jævlig presis skal eg si deg. Dubious, Battlefield 2 eller andre spel med 100 stykk spelerar er ikkje meir krevjande. Dei stiller mindre krav til latency og kvar "tick" har større payload, altså meir bandbredde. Den største utfordringa med WIFI er ikkje bandbredde, men latency. Men latency er framleis godt nok også for speling. Så begge 2, det er betre at dykk tie still. For nå drive dykk begge på med kvakksalveri. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 21. februar 2016 Del Skrevet 21. februar 2016 Lets agree to disagree Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 21. februar 2016 Del Skrevet 21. februar 2016 Efikkan, du skriver fjas. Det er ingenting plutselig i interpolering. Det er heller ingen gjetting, det er matematikk som er jævlig presis skal eg si deg. Så begge 2, det er betre at dykk tie still. For nå drive dykk begge på med kvakksalveri. Her har du dummet deg kraftig ut, og her har jeg til og med brukt din egen kilde mot deg. At du ikke klarer å beherske deg og går til personangrep er et sikkert tegn på at du vet at du er på tynn is. Oppførselen du bedriver er ikke verdig en person som kaller seg selv for "voksen", og de fleste normale har lagt fra seg slik oppførsel i ungdomsårene. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå