siDDis Skrevet 16. februar 2016 Del Skrevet 16. februar 2016 (endret) Tull, du baserer dette på at det til nå kun finnes serverkomponenter. Konsumentkomponenter kommer senere i år, og det vil endre prisnivået totalt over de neste årene. Nei, Dette har me hørt i mange år allerede, du kan allerede idag få små 10G switcher som Netgear XS708E som koster sitt. Men 10Gbps er noko heilt anna enn 1Gbps. Sjølv ein 8 porters 10Gbps switch skal handtere 2x meir trafikk enn ein 48 porters 1Gbps switch. Bare vent meir du heller, så kan me snakkes igjen om dette om 5 år. 10GBase-T er mye brukt, men noe av grunnen til at 10GBASE-SR brukes i datasentre er at fiber slipper det meste av forstyrrelser på signalet. For konsumentscenarier er dette totalt irrelevant, og stabiliteten vil bli like god. Over kortere avstander har 10GBase-T lavere forsinkelse. Nei, bedriftsmarkedet bruker ikkje 10GBase-T. Dei få som skulle ha det, planlegger garant å bytte. 10GBase-T bruker såpass mykje meir straum per port at hos ein bedrift så blir det ein total økonomisk fiasko. For å ikkje nemne at 10GBase-SR koster akkurat like mykje når ein først investerer i 10G. Konsumentmarkedet er wireless, å dra inn 10GBase-T er ikkje realistisk. Dei fleste entusiastar idag bruker feks. SAS kontrollere istadenfor SATA kontrollere fordi dei kostar ein brøkdel på bruktmarkedet. Det same gjelder for 10G, SFP+ med DAC eller fiber knuser 10GBase-T på pris. Vel Cat 6 får du til 6.33 kr per meter, samt billige plugger, veggbokser, patchepanel osv. På toppen av det hele er det også bakoverkompatibelt. Dagens gjeldende fiber-standard kommer ikke til å bli utbredt til privat bruk. Fiberløsninger blir for dyre. For det første, det er CAT6, du vil jo ha CAT6a? Om du sjekker fiberstore så finner du ruller med fiber for godt under den prisen. Ein ferdig fiberkabel på 300m koster ca 200USD. Men å patche sjølv er ikkje så veldig aktuelt. Uansett så lenge CAT6a ikkje ser ut til å bli ein kabel som er framtidsretta så er det irrelevant. Det finnes mangle løysningar på å legge kablar rundt i et hus, så du kan fint greie og med "ferdige" kablar med endeplugger også. Hvis du hadde hatt kunnskap om fysikken bak elektromagnetisme så hadde du forståt at det kommer aldri til å skje. Vi har allerede i dag store problemer med stabilitet på trådløse nettverk, og det kommer bare til å bli dårligere når stadig flere og flere ting skal kobles til. Når fremtidens boliger skal ha høyhastighets-WLAN i viktige rom så kommer husets infrastruktur til å forbli kablet, noe annet vil være fysisk umulig. Det betyr at hus i fremtiden må ha > 1 Gb/s LAN rundt til viktige aksesspunkt. Eg og fleire andre har ingen problemar med stabilitet på trådlaust nett. Me har bare kjøpt skikkeleg trådlaus ruter. Eg har liten tro på at behovet for enda raskare WIFI vil vere noko argument. For 1Gbps dekker 8K video i massevis, du kan ha titalls 8k videostreamer på eit 1Gbps nettverk. Men dei fleste er nok fornøgd med 2-3 stykk 8k videostreamer som fint får plass i eit moderne WIFI-nettverk idag. Og når det gjelder stabilitet, vell, dei fleste som velgje 10GBase-T kjøper CAT6 istadenfor CAT6a og opplever trøbbel etter x antall meter utan å forstå kvifor. Andre trur dei kjøpe CAT6(a) kabel for billig penge, men som viser seg å vere CAT5e. Ebay er fullt av sånne. Dei såg jo så like ut veit du. Men kjøper du CAT6a som er ekte saker, så vil det fungere like bra som CAT5e på 1Gbps nettverk. Uansett, det er dokumentert godt at det er mindre feil med fiberkabler og det er ein grunn til at fiber er godt foretrukket i datasentere, sjølv om DAC er billegare på korte avstander. Det er ein grunn til at det finnes kabeltestere(iallefall for CAT5e). 10GBase-T bruker også ein meir komplisert encoding schemes for transmission som legger på ekstra forsinkelse, dette slipper du unna med SFP+ med DAC og fiber. Så det er ikkje bare økonomiske fordeler med SFP+ med DAC eller Fiber. Til slutt så vil eg spør, kor mange av dykk som forsvarer 10GBase-T idag har faktisk det? Endret 16. februar 2016 av siDDis 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 20. februar 2016 Del Skrevet 20. februar 2016 Essensen her er at det du snakker om i praksis er off topic. Vi snakker om spredenett i private hjem, ikke bedriftsserverrom. (tp lever forøvrig i beste velgående i bedrifter også som spredenett). Du har kanskje lave nok krav til at trådløst alene er godt nok. Men de som vil ha trådbasert spredenett har ikke det, og det er det vi diskuterer. AtW Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 20. februar 2016 Del Skrevet 20. februar 2016 Det er da ikkje forskjell på det. SFP+ med DAC og fiber fungerer utmerka til vanlege heimar og er også mykje betre tilpassa privatøkonomien. At du krevje moglegheitar for terminering fordi du skal leggja kablar i veggane er du ganske aleina om. Bare eit fåtall av entusiastane har det behovet. Og med lav etterspørsel, så blir det dårleg tilbod. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 20. februar 2016 Del Skrevet 20. februar 2016 Det er da ikkje forskjell på det. SFP+ med DAC og fiber fungerer utmerka til vanlege heimar og er også mykje betre tilpassa privatøkonomien. At du krevje moglegheitar for terminering fordi du skal leggja kablar i veggane er du ganske aleina om. Bare eit fåtall av entusiastane har det behovet. Og med lav etterspørsel, så blir det dårleg tilbod. Ganske alene? Skal man ha et spredenett hjemme, så foretrekker de aller fleste å ha det i veggen, av naturlige grunner, og de foretrekker samme pluggtype som alt utstyret i praksis bruker, også av naturlige grunner. Det er ikke noe dårlig tilbud av termineringsmuligheter til TP. AtW Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 20. februar 2016 Del Skrevet 20. februar 2016 Ganske alene? Skal man ha et spredenett hjemme, så foretrekker de aller fleste å ha det i veggen, av naturlige grunner.... Jeg aner ikke om noen er alene om dette, men da jeg bygget det huset jeg nå bor i for litt over 10 år siden ble det (under litt tvil) ikke trukket en nettverkskabel, hvis man ser bort fra TV-signaler og de digitale signalene som medfølger i den kabelen. Datanettverket har for min del vært trådløst i langt over 10 år. Hadde jeg bygget nytt nå ville jeg ikke engang vurdert kabler. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 20. februar 2016 Del Skrevet 20. februar 2016 Ganske alene? Skal man ha et spredenett hjemme, så foretrekker de aller fleste å ha det i veggen, av naturlige grunner.... Jeg aner ikke om noen er alene om dette, men da jeg bygget det huset jeg nå bor i for litt over 10 år siden ble det (under litt tvil) ikke trukket en nettverkskabel, hvis man ser bort fra TV-signaler og de digitale signalene som medfølger i den kabelen. Datanettverket har for min del vært trådløst i langt over 10 år. Hadde jeg bygget nytt nå ville jeg ikke engang vurdert kabler. Jeg skrev "skal man ha spredenett hjemme", innlegget ditt er dermed irrelevant. AtW Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 20. februar 2016 Del Skrevet 20. februar 2016 Ganske alene? Skal man ha et spredenett hjemme, så foretrekker de aller fleste å ha det i veggen, av naturlige grunner.... Jeg aner ikke om noen er alene om dette, men da jeg bygget det huset jeg nå bor i for litt over 10 år siden ble det (under litt tvil) ikke trukket en nettverkskabel, hvis man ser bort fra TV-signaler og de digitale signalene som medfølger i den kabelen. Datanettverket har for min del vært trådløst i langt over 10 år. Hadde jeg bygget nytt nå ville jeg ikke engang vurdert kabler. Jeg skrev "skal man ha spredenett hjemme", innlegget ditt er dermed irrelevant. AtW Det har du jammen rett i, spredenett forutsetter jo kabler, hvert fall hvis man legger til grunn den tradisjonelle definisjonen av det. Men hvis jeg skriver datanettverk da, uavhengig av hvordan det transporteres, så blir vel mitt innlegg relevant...? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 20. februar 2016 Del Skrevet 20. februar 2016 Nei, det blir uansett ikke relevant for innlegget du svarer på. AtW Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 20. februar 2016 Del Skrevet 20. februar 2016 Ganske alene? Skal man ha et spredenett hjemme, så foretrekker de aller fleste å ha det i veggen, av naturlige grunner, og de foretrekker samme pluggtype som alt utstyret i praksis bruker, også av naturlige grunner. Det er ikke noe dårlig tilbud av termineringsmuligheter til TP. AtW Dei fleste av dei få. Eg er heilt einige med Rogkas om at skulle eg bygd nytt så ville eg ikkje brydd meg om tp-kablar i veggane. Det hadde vært wifi. Og kanskje CAT5e frå sentral til serverrommet Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 20. februar 2016 Del Skrevet 20. februar 2016 Nei, det blir uansett ikke relevant for innlegget du svarer på. AtW ...men relevant for den tråden det diskuteres i, jeg er fornøyd med det... Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 20. februar 2016 Del Skrevet 20. februar 2016 Ganske alene? Skal man ha et spredenett hjemme, så foretrekker de aller fleste å ha det i veggen, av naturlige grunner, og de foretrekker samme pluggtype som alt utstyret i praksis bruker, også av naturlige grunner. Det er ikke noe dårlig tilbud av termineringsmuligheter til TP. AtW Dei fleste av dei få. Eg er heilt einige med Rogkas om at skulle eg bygd nytt så ville eg ikkje brydd meg om tp-kablar i veggane. Det hadde vært wifi. Og kanskje CAT5e frå sentral til serverrommet Det er greit det, da har du lavere krav til nettverket hjemme, men da er det rimelig malplassert å dra inn fiber, fordi det er ikke egnet til oppgaven det er snakk om, som denne artikkelen handler om. AtW Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 20. februar 2016 Del Skrevet 20. februar 2016 Nei, det blir uansett ikke relevant for innlegget du svarer på. AtW ...men relevant for den tråden det diskuteres i, jeg er fornøyd med det... Om du ikke vil si noe som er relevant for det du siterer, så foreslår jeg at du ikke siterer det. Det er nettopp for å svare på konkrete innlegg siteringsfunksjonen eksisterer. AtW Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 20. februar 2016 Del Skrevet 20. februar 2016 Nei, det blir uansett ikke relevant for innlegget du svarer på. AtW ...men relevant for den tråden det diskuteres i, jeg er fornøyd med det... Om du ikke vil si noe som er relevant for det du siterer, så foreslår jeg at du ikke siterer det. Det er nettopp for å svare på konkrete innlegg siteringsfunksjonen eksisterer. AtW Beklager så mye. Jeg tenkte kanskje det kunne være mulig å lese ut fra det jeg skrev hva jeg mente, men tydeligvis ikke. Skal forsøke å hente frem teskjea neste gang... Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 20. februar 2016 Del Skrevet 20. februar 2016 Tull, du baserer dette på at det til nå kun finnes serverkomponenter. Konsumentkomponenter kommer senere i år, og det vil endre prisnivået totalt over de neste årene.Nei, Dette har me hørt i mange år allerede, du kan allerede idag få små 10G switcher som Netgear XS708E som koster sitt. Men 10Gbps er noko heilt anna enn 1Gbps. Sjølv ein 8 porters 10Gbps switch skal handtere 2x meir trafikk enn ein 48 porters 1Gbps switch. Bare vent meir du heller, så kan me snakkes igjen om dette om 5 år. Selv USB er i dag opp i 10 Gbit/s(minus overhead). Det er ikke noe problem å lage nettverksutstyr som håndterer mer enn 1 Gbit/s på en kostnadseffektiv måte. Prisen på slikt utstyr vil gå ned når volumet går opp, og kostnaden blir noe helt annet enn for servermateriell designet for å sitte i et varmt rack. Fra Intel: The challenge with 10GBASE-T is that the early physical layer interface chips (PHYs) consumed too much power for widespread adoption. The same was true when gigabit Ethernet products were released. The original gigabit chips were roughly 6.5 Watts per port. With process improvements, the chips improved from one generation to the next. The resulting GbE ports are now under 1 W per port. The same has proven true for 10GBASE-T. The good news with 10GBASE-T is that the PHYs benefit greatly from the latest manufacturing processes(...) When 10GBASE-T adapters were first introduced in 2008, they required 25 W of power for a single port. (...) In 2011, power will drop below 6 W per port, making 10GBASE-T suitable for motherboard integration and high-density switches. 10GBase-T er mye brukt, men noe av grunnen til at 10GBASE-SR brukes i datasentre er at fiber slipper det meste av forstyrrelser på signalet. For konsumentscenarier er dette totalt irrelevant, og stabiliteten vil bli like god. Over kortere avstander har 10GBase-T lavere forsinkelse.Nei, bedriftsmarkedet bruker ikkje 10GBase-T. Dei få som skulle ha det, planlegger garant å bytte. 10GBase-T bruker såpass mykje meir straum per port at hos ein bedrift så blir det ein total økonomisk fiasko. For å ikkje nemne at 10GBase-SR koster akkurat like mykje når ein først investerer i 10G. Nei, 10GBase-T er på vei inn. Det dukker opp i flere og flere hovedkort. Kostnadene 10GBase-T er nå lavere enn fiber. Konsumentmarkedet er wireless, å dra inn 10GBase-T er ikkje realistisk.Du vet utmerket godt at rent tråløst nettverk aldri vil bli en løsning. Jeg vet at mange vanlige folk tror kabler er unødvendig, men du burde ha såpass forståelse av tekonogien at vi støter på fysiske utfordringer som gjør det umulig. Der er fysiske grenser for hvor mye informasjon som kan sendes gjennom luften. Selv om WLAN-teknologi har forbedret seg over de siste tiårene så har båndbreddebehovet vokst raskere. Vi er nå på det punktet hvor vi stanger i de fysiske grensene, og snart er alt av den lavthengene frukten plukket. Helt siden WLAN dukket opp har det vært et kappløp for å få "akseptabelt" nett. Noen av oss fant ut av vi kunne lete etter kanaler som ikke andre brukte, men med tiden fant flere det ut og gevinsten ble mindre. Så kom 5 GHz WLAN, men også her ble gevinsten borte etter hvert som flere og flere bruker det. Mange bruker en repeater eller ekstra aksesspunkt som gjør situasjonen litt bedre for de selv men verre for alle rundt. Det er riktig ille der det er tett bebyggelse. Nå skal stadig flere enheter tilkobles og behovene vokser raskere enn noen gang før, så nå er det snakk om både 60 GHz og 900 MHz WLAN til ulike formål. Med 60 GHz WLAN så blir rekkevidden så kort at det i praksis blir "docking" i ett enkelt rom. Skal du bruke noe sånt så må du ha en kablet infrastruktur i huset for å få det til. Derfor kommer fremtidige boliger til å ha en kablet infrastruktur til å bygge en effektiv tråløs infrastruktur på toppen, og at folk bruker 3-4 ulike frekvensbånd til ulike formål. 2.4 GHz/5 GHz over hele huset mer flere aksesspunkt, samt raskere 60 GHz (eller lignende) rundt aksesspunktene. I fremtiden vil det nok bli vanlig å integrere aksesspunkt i taklamper eller lignende. Folks behov for båndbredde kommer til å tidoble seg de neste årene. Det vi har sett av streaming til nå er bare begynnelsen, og høyt forbruk av båndbredde kommer ikke lenger til å være forbeholdt spesielt interesserte. Streaming kommer til å erstatte mye av kringkasting, og det kommer til å gi større utfordringer for trådløse nettverk. Vi har da allerede erfart hvor mye dårligere WLAN fungerer i bebyggelse etter at folk flest begynte å bruke Netflix eller lignende, og hvor dårlig trådløst nett er på kvelden i forhold til om natten. Det som artikkelen faktisk nevnte er utrolig viktig: Husk at jo flere av enhetene dine du får over på kablet nett, jo bedre forhold får alle de trådløse duppedittene dine.Selv i fremtidens hjem kommer mange ting til å være relativt stasjonært plassert. Og siden der er fysiske begrensninger i hvor mye informasjon som kan kommuniseres trådløst så er det åpenbart smart å få den trafikken som enkelt kan kables bort fra det trådløse nettet, slik at det trådløse fungerer best mulig for enheter der det er nyttig at de er tråløse. Har du en husstand på fem så vil de allerede i dag bruke mye båndbredde, og sitter du der og tre streamer samtidig så blir signalforholdene dårlig allerede i dag. Behovet for streaming kommer bare til å gå én vei! Dei fleste entusiastar idag bruker feks. SAS kontrollere istadenfor SATA kontrollere fordi dei kostar ein brøkdel på bruktmarkedet. Det same gjelder for 10G, SFP+ med DAC eller fiber knuser 10GBase-T på pris.Gode lagringskontrollere bruker gjerne SAS (og støtter gjerne SATA i tillegg), og helt greit at gode kontrollere kan ha mye nyttig funksjonalitet. Men det du snakker om her er at brukt profesjonelt utstyr kan være et bedre kjøp enn nytt konsumentutstyr. Og det er ikke noe feil i det, men jeg fatter ikke hvilken relevans det har for diskusjonen. I den tråden kan jeg fortsette med å påpeke andre faktum som at en pent brukt Thinkpad til noen få tusenlapper kan være et supert kjøp til en student-PC over en dittmaskin fra Elkjøp. Eller at en pent brukt 3 år gammel BMW er et suverent bedre kjøp enn en ny Škoda. Det er fine fakta men det har ingen relevans her. For det første, det er CAT6, du vil jo ha CAT6a?CAT 6 er godt nok til 10 Gb/s inntil 55m. Nå vet ikke jeg hvilket slott du bor i, men selv uoptimale kabelstrekk i en vanlig bolig vil være kortere enn det. Jeg har vært borti installasjoner i privathus på rundt 40m, men da har det vært snakk om å trekke en kabel opp via et loft og ned igjen. Hvis du skal legge en kabel til naboen som skal levere 10 Gb/s så er CAT 6a relevant, men er det for langt igjen så blir fiber aktuelt. Om du sjekker fiberstore så finner du ruller med fiber for godt under den prisen. Ein ferdig fiberkabel på 300m koster ca 200USD. Men å patche sjølv er ikkje så veldig aktuelt.Der rører du vet problemet. Selve patchekablene er ikke det største problemet, de får du alltids kjøpt selv for fiber. Men når du skal få lagt kabel til ulike deler av huset så er det installasjon og terminering av fiber som blir utfordringen. Å få terminert en kobberkabel i en veggboks er både enkelt og krever bare billig verktøy. Det er så enkelt at selv en uerfaren person kan få det til. Uansett så lenge CAT6a ikkje ser ut til å bli ein kabel som er framtidsretta så er det irrelevant. Det finnes mangle løysningar på å legge kablar rundt i et hus, så du kan fint greie og med "ferdige" kablar med endeplugger også.Så du tenker å trekke terminerte kabler med endeplugger gjennom flexrør? Det blir neppe fint heller når en kabel kommer ut gjennom et hull. Eg og fleire andre har ingen problemar med stabilitet på trådlaust nett. Me har bare kjøpt skikkeleg trådlaus ruter.Nå spørs det hva din terskel for problemer er, men det er garantert ikke stabilt i et område med flere trådløse nettverk og/eller på tvers av hus med flere brukere. Jeg har gjort en rekke installasjoner for folk som har sett seg lei, og jeg har også i perioder bodd i trehus noen meter fra "gode" aksesspunkt fra Linksys og Asus og jeg vet hvor ustabilt det er i praksis. Eg har liten tro på at behovet for enda raskare WIFI vil vere noko argument. For 1Gbps dekker 8K video i massevis, du kan ha titalls 8k videostreamer på eit 1Gbps nettverk. Men dei fleste er nok fornøgd med 2-3 stykk 8k videostreamer som fint får plass i eit moderne WIFI-nettverk idag.Du misforstår totalt hvordan trådløst nettverk fungerer. Du kan finne aksesspunkt som skryter av "1.7 Gb/s" båndbredde eller lignende, men du får da aldri utnyttet det når fem personer er spredd over en 200 m² bolig i et tettbegygget strøk. Den reelle båndbredden blir mye lavere enn det, og hver eneste nye enhet som kobles til bidrar til å svekke signalkvaliteten. Og når det gjelder stabilitet, vell, dei fleste som velgje 10GBase-T kjøper CAT6 istadenfor CAT6a og opplever trøbbel etter x antall meter utan å forstå kvifor.Som sagt, hvor ofte trenger en privat bolig kabler over 55m? Andre trur dei kjøpe CAT6(a) kabel for billig penge, men som viser seg å vere CAT5e. Ebay er fullt av sånne. Dei såg jo så like ut veit du.Den problematikken handler ingenting om 10GBase-T, men om generell svindel i nettauksjoner. Når du finner et produkt til en pris som er for god til å være sant så er det nettopp det. Enten det er en "velcro"-rull til 50kr, en avansert mikrokontroller til noen få kroner stykk, "originalt" Iphone-tilbehør til 20 kr, mobiltelefoner til noen få hundrelapper eller lignende så er det svindel og/eller kopier. Jeg vet om en som kjøpte 4-5 Razer-muser til litt over 100 kr stykk. Da jeg så på de så oppdaget jeg for det første at størrelsen var feil i forhold til ekte vare, og for det andre hadde alle sammen samme serienummer! Uansett, det er dokumentert godt at det er mindre feil med fiberkabler og det er ein grunn til at fiber er godt foretrukket i datasentereJeg vil minne deg om at det er ekstremt mye mer støy inne i et datasenter enn i et privat hjem. Om jeg skulle hatt hundrevis av rack så hadde jeg også vurdert en fiberløsning, men jeg har til gode å se en situasjon hvor støy blir et problem på et typisk kabelstrekk i et hus <50m. ----- Mitt forslag til innhold i artikkelen: Slik får du bra nett overalt i hjemmet ditt: Enough said. Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 20. februar 2016 Del Skrevet 20. februar 2016 Flott du linker til til at 10GBase-T bruker 6 Watt per port, mens SFP+ bruker ca 0.5 Watt per port. Som sagt, du kan bare drømme vidare om 10GBase-T, innen du får det så sitter me andre på 100G ethernet. 40G begynner jo å nærme seg greie priser og nå. Iallefall om du prøver deg på Infiniband. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 21. februar 2016 Del Skrevet 21. februar 2016 Så mye krangling.. Har kun cat6 jeg, ikke noen "a" her i gården Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 21. februar 2016 Del Skrevet 21. februar 2016 ... Konsumentmarkedet er wireless.... Du vet utmerket godt at rent tråløst nettverk aldri vil bli en løsning. Jeg vet at mange vanlige folk tror kabler er unødvendig, men du burde ha såpass forståelse av tekonogien at vi støter på fysiske utfordringer som gjør det umulig. Enda godt du informerer om dette, efikkan. Jeg visste nemlig ikke at det trådløse nettet vi har brukt i over 10 år aldri vil bli en løsning og at det tydeligvis skal ha så mange fysiske utfordringer at det burde ha fungert dårlig, ja kanskje ikke i det hele tatt. Litt synd jeg ikke har kabler da du kan fortelle at de er nødvendige. Da føles det jammen meg fint å ha et trådløst nett som fungerer dønn stabilt og har all den kapasitet som behøves for samtidig nettbruk til musikk, video, surfing, epost, meldinger +++ for alle oss i familien pluss gjester som kommer innom. På tross av at det egentlig ikke skulle ha fungert... Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 21. februar 2016 Del Skrevet 21. februar 2016 Flott du linker til til at 10GBase-T bruker 6 Watt per port, mens SFP+ bruker ca 0.5 Watt per port. Som sagt, du kan bare drømme vidare om 10GBase-T, innen du får det så sitter me andre på 100G ethernet. 40G begynner jo å nærme seg greie priser og nå. Iallefall om du prøver deg på Infiniband. "Dere andre", sitter jo etter eget utsagn på trådløst nett. AtW Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 21. februar 2016 Del Skrevet 21. februar 2016 "Dere andre", sitter jo etter eget utsagn på trådløst nett. AtW Jepp. Ikke bare hjemme, men også ute hos bedrifter. Jeg kan ikke huske sist jeg var hos et firma som ikke har trådløst nett. Det er mange, mange år siden jeg måtte koble til med kabel. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 21. februar 2016 Del Skrevet 21. februar 2016 "Dere andre", sitter jo etter eget utsagn på trådløst nett. AtW Jepp. Ikke bare hjemme, men også ute hos bedrifter. Jeg kan ikke huske sist jeg var hos et firma som ikke har trådløst nett. Det er mange, mange år siden jeg måtte koble til med kabel. Ingen har forfektet å ikke bruke trådløst i det hele tatt. Firmaer har nesten alltid begge deler. Det er også min anbefaling om man er opptatt av et bra nett. AtW 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå