AnonymDiskusjon Skrevet 13. februar 2016 Del Skrevet 13. februar 2016 For 4 år siden fikk jeg innvilget voksenrett med rett til å fullføre videregåendeskole (innen yrkesfaget jeg søkte på.) Jeg fullførte VG1 våren 2012. Høsten 2012 fikk jeg brev om at jeg skulle få mer informasjon våren 2013, da de ikke hadde mulighet til å starte opp Høsten 2012. Våren 2013 fikk jeg brev om at pga. fylkeskommunens økonomi hadde de ikke mulighet til å starte opp VG2 Våren 2013, og ble bedt om å svare dersom jeg ikke lengre var interresert - siden jeg vil fullføre spurte jeg om hvor lang tid de regnet med det kom til å ta, jeg fikk ikke noe svar. Høsten 2013, Våren 2014 og Høsten 2014 sendte jeg mail og brev til de som har voksenopplæringen i mitt fylke, samt de jeg tidligere tok VG1 hos (det har vært forskjellige kontaktpersoner/skoler som har hatt ansvaret). Jeg har ikke fått konkret svar av noen av de. Jeg skrev også at dersom det er vanskelig å få startet opp min linje, kan jeg bytte til noe de har oppstart på hvert år om det var en mulighet (Helsefag m.m), selv om jeg måtte ta VG1 om igjen. Igjen, ikke noe svar. Våren 2015 ba jeg en lærer fra tidligere skolegang om hjelp, hun kontaktet de som har voksenopplæringen - og fikk beskjed om at de ikke visste/kunne gjøre noe før fylkeskommunen ga startsignal, men at de kunne bekrefte at jeg fortsatt var i deres system og ville få beskjed så snart VG2 ble satt i gang. Slik jeg har forstått det, har jeg rett til å fullføre (planen var selvfølgelig å gå VG2 og så skaffe en lærlingeplass), og at dette skal skje innen rimelig tid - nå har det gått så mange år at det kan neppe regnes som rimelig tid? Har egentlig gitt opp tanken på å få fullført denne utdannelsen, da de ikke har økonomi til å starte det opp her - og ikke vil betale for at jeg kan få fullføre i et annet fylke som har ledige plasser. For VG1 tok jeg opp studielån, på ca 40.000 kroner. Jeg lurer på om jeg kan søke erstatning for dette? Føler jeg har vært både tålmodig og fleksibel (da jeg har tilbudt meg å ta en annen utdannelse bare for å få fullført), så nå er jeg egentlig veldig fortvilet over hele situasjonen. Jeg skjønner at jeg har et ubrukelig papir med fullført VG1, men så lenge jeg ikke får gått VG2 er dette verdiløst for meg og jeg mener jeg har lidd et økonomisk tap da jeg aldri hadde startet på dette/tatt studielånet dersom jeg hadde visst på forhånd at jeg ikke ville få fullført. Dersom jeg kan søke/eller har krav på erstatning, hvordan går jeg fram? Håper noen kan hjelpe Anonymous poster hash: 56bf8...0df Lenke til kommentar
Visum Skrevet 13. februar 2016 Del Skrevet 13. februar 2016 Det er vel tapt arbeidsinntekter du kan søke om her, tenker jeg. Om dette er mulig, må vel en fagperson vurdere. Jeg er ingen fagperson. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 15. februar 2016 Del Skrevet 15. februar 2016 Om du har lidd eit økonomisk tap så vil du kunne kreve erstattning, men spørsmålet er om du har lidd eit tap. Ein ting er at du har fått voksenrett, men har fylkeskommunen plikt til å tilby studieplass? Sjekka du opp muligheitene for å bruke voksenretten til å ta ei anna linje, eller på ein anna skule? Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 15. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2016 Ein ting er at du har fått voksenrett, men har fylkeskommunen plikt til å tilby studieplass? Sjekka du opp muligheitene for å bruke voksenretten til å ta ei anna linje, eller på ein anna skule? Jeg får ikke gå på vanlig videregåendeskole med ungdommer i mitt fylke, da det ikke er ledige plasser og ungdomsrett går foran voksenrett (naturlig nok og har full forståelse for det). Jeg får heller ikke gå på skoler med ungdommer eller delta på voksenopplæring utenfor mitt fylke da mitt fylke på betale det andre fylket for min plass (og det er de ikke villig til). Jeg vil heller ikke flytte fylke i håp om å få en plass, da det er vanskelig økonomisk. Jeg har skrevet en liste over 9 forskjellige VG2 linjer jeg kan gå, bare for å bli ferdig med noe - og har skrevet at jeg kan ta VG1 om igjen dersom det blir nødvendig. Jeg har ikke fått annen respons på dette enn at det er "registrert" og at fylket ikke har økonomi til å starte opp mitt førstevalg av VG2. Siden jeg fullførte VG1 via voksenopplæringen, og jeg har rett til å fullføre - så regner jeg egentlig med at de har plikt til å tilby meg en studieplass for VG2? Her er noe informasjon jeg har funnet: http://www.udir.no/Regelverk/Finn-regelverk-for-opplaring/Finn-regelverk-etter-tema/Voksne/Udir-2-2008-Forstaelsen-av-gjeldende-regelverk-om-voksnes-rett-til-videregaende-opplaring-etter-opplaringsloven-kapittel-4A/II-Voksne-med-rett-til-videregaende-opplaring-etter-opplaringsloven--4A3/#a2.4 men jeg er usikker på om reglene om inntak kun gjelder for VG1? Før jeg startet fikk jeg et brev om innvilget voksenrett, og da stod det ikke VG1 - men navnet på sluttkompetansen (som består av VG1 + Vg2 slik at jeg kan gå ut som lærling), f.eks bilmekanikk og ikke VG1. Virker veldig rart om jeg fullfører Vg1, og så må jeg vente 8 år på å få begynne på VG2 - det virker iallefall veldig urimelig for meg :/ Håper noen har mulighet til å se på linken og forklare meg hva jeg har rett på, og om jeg ikke har fått det jeg har rett på - om jeg kan søke erstatning for studielånet. Hadde ingen inntekt før jeg startet på VG1, så tviler på at tapt arbeidsinntekt er relevant. (Når jeg skriver fylket, mener jeg fylkeskommunen - er usikker på alle utrykkene som blir brukt, men håper noen forstår hva jeg mener). Anonymous poster hash: 56bf8...0df Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå