Gå til innhold

[Løst] Hvordan sette opp Asus ruter+Asus AP

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er du med i det hele tatt? Dette er snakk om en router og et AP. De skal ha en overlapp på dekningsområdet.

Når signalet fra den ene er under et visst nivå, skal klienten slippes og den andre overta, så det blir sømløst.. Har ingenting med rekkevidde eller andre ting å gjøre..

Lenke til kommentar

Er du med i det hele tatt? Dette er snakk om en router og et AP. De skal ha en overlapp på dekningsområdet.

Når signalet fra den ene er under et visst nivå, skal klienten slippes og den andre overta, så det blir sømløst.. Har ingenting med rekkevidde eller andre ting å gjøre..

Alt det ChrisCo sier er rett. 

Skal du bruke 1 ssid på oppsettet her så må du stille på roaming settings. Da setter du inn det signalnivået routeren skal "slippe" klienten på. Dersom nivået går under satt grense så søker enhetene dine på ny. 

Har ingenting sånnsett med dekningsområdet på wifi, men du må så klart sørge for at de overlapper hverandre. 

Lager du uten overlapp så vil den sparke ut klientene dine uten å ha det andre ap tilgjengelig. 

Har samme selv og det fungerer fint. 

Du må måle deg fram til hvilket signalnivå den skal slippe på. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Lager du uten overlapp så vil den sparke ut klientene dine uten å ha det andre ap tilgjengelig. 

Skjønner jo at den vil slippe klientene når den får dårlig dekning, men føler egentlig ikke jeg har fått et klart svar på det jeg lurer på. Enten så missforstår dere eller jeg  :tease:

Hvis jeg har routerene satt opp slik at de slipper på -70 dB (random tall). Altså utenfor denne røde ringen på bildet under, hvis den sorte er dekningsområdet på wifi. Er det slik det vil fungere, at den slipper klienter når den kommer under en viss verdi?

post-261786-0-97436100-1455831143_thumb.png

Hvis jeg f.eks står utenfor den røde ringen, på venstre side. Vil den da fortsatt slippe, eller ikke siden f.eks telefonen ikke har noe annet å koble seg til? Hvordan vet den evt dette?

post-261786-0-94739100-1455831232_thumb.png

ARJ: Skulle ikke du bytte alle asus routerene dine til ubiquiti? Sysn å huske du skulle det fordi de slapp/tar over klienter på en bedre måte, hva er evt forskjellen fra denne måten til ubiquiti sin måte?

Endret av Bjonness406
Lenke til kommentar

Skjønner jo at den vil slippe klientene når den får dårlig dekning, men føler egentlig ikke jeg har fått et klart svar på det jeg lurer på. Enten så missforstår dere eller jeg  :tease:

Hvis jeg har routerene satt opp slik at de slipper på -70 dB (random tall). Altså utenfor denne røde ringen på bildet under, hvis den sorte er dekningsområdet på wifi. Er det slik det vil fungere, at den slipper klienter når den kommer under en viss verdi?

attachicon.gifAsus roaming2.png

Hvis jeg f.eks står utenfor den røde ringen, på venstre side. Vil den da fortsatt slippe, eller ikke siden f.eks telefonen ikke har noe annet å koble seg til? Hvordan vet den evt dette?

attachicon.gifAsus Roaming.png

ARJ: Skulle ikke du bytte alle asus routerene dine til ubiquiti? Sysn å huske du skulle det fordi de slapp/tar over klienter på en bedre måte, hva er evt forskjellen fra denne måten til ubiquiti sin måte?

Jo og jeg skrev akkurat litt om det her:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1710185

Grunnen til at jeg ikke har fått gjort dette enda er at jeg ikke kjøper gamle typen ap når de nye akkurat er lanserte men ikke tilgjengelige enda. 

Med enterpriseutstyr som f.eks ubiquiti er så velger ap'ene/kontrolleren hvilket ap den skal benytte til rx/tx. Den lager rett og slett et kjempestort AP av alle ap'ene den har tilgjengelig og når den ser at du har dårlig signal på f.eks AP nr 1 så switcher den sømløst over til å sende til aktuell enhet fra AP #2 eller #3 osv.. 

I et standard wifioppsett for hjemmebruk så vil klienten styre sin egen tilkobling. Har den signal så "tviholder" den på signalet så lenge den har det og den switcher ikke før den ikke får signal mer. 

Med oppsettet til asus på sømløs roaming så tvinger du egentlig klienten til å slippe. 

Når du f.eks kommer under gitt signal som du sier på f.eks -70dB så disconnecter asusen den gitte enheten og enheten søker på nytt. Da vil det andre ap'et under gitt SSID forhåpentligvis være nærmere og klienten kobler jo så klart til det tilgjengelige ap med best signalstyrke. 

Så teoretisk så vil du kunne oppleve noen forstyrrelser om du benytter enheten akkurat i krysslinjene mellom god og dårlig dekning med asus oppsettet, og det vil du ikke gjøre på et enterprise oppsett. 

Nettet ditt blir jo ikke dårligere, men vil nok få bråere kutt i utkanten av satt signal ja når asusen dropper enheten på grunn av at den er satt til å gjøre det. 

Og det er egentlig hele forklaringen på hvorfor jeg går over til enterprise selv. 

Koster jo ikke så mye. 

Med 2 stk asus rt-ac87u og 1 stk ac68u så koster jo faktisk mitt eksisterende oppsett omtrent det samme som et ubiquiti oppsett. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for godt svar :) +1

Vurderer å gå over til ubiquiti selv etter sommeren. Lyst på Ac og det er lettere å plassere de enn en Asus router.

Bare hyggelig det :)

Grunnen til at jeg velger ubiquiti er forøvrig pris kontra ytelse. 

Alt jeg har testet har vært bra, men skal du eksempelvis til med et tilsvarende cisco oppsett så er faktisk ap'ene styggere å se på så kan du nok gange prisen opp ganske mange ganger i forhold. 

plusser også til ubiquiti som leverer lettfattelig software til både linux og windows. 

Jeg kommer nok til å kjøre min kontroller på en raspberry pi som blir dedikert til formålet. 

En annen fordel er at det også støtter gjestenett med landing page uten å måtte styre ekstra med det. Denne kan du koble opp mot paypal eller andre løsninger og i tillegg også få vouchere fra kontrolleren. 

Fordelen med vouchere? For min del så kan jeg generere vouchere med den varigheten jeg ønsker at de ipadavhengige ungene mine skal få nett på daglig :D

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har satt AP med fast IP på 192.168.1.12. Når jeg pinger den får jeg av og til et loss på mellom 0 og 75%.Hvorfor?

Må også ofte vente lenge på å få kontakt med AP når jeg logger meg på GUI'et. Er det noe jeg kan gjøre i oppsettet? Skal screen-shot'e et par bilder av oppsettet. Er på gyngende grunn føler jeg...

Lenke til kommentar

Takk for godt svar :) +1

Vurderer å gå over til ubiquiti selv etter sommeren. Lyst på Ac og det er lettere å plassere de enn en Asus router.

Bare hyggelig det :)

Grunnen til at jeg velger ubiquiti er forøvrig pris kontra ytelse. 

Alt jeg har testet har vært bra, men skal du eksempelvis til med et tilsvarende cisco oppsett så er faktisk ap'ene styggere å se på så kan du nok gange prisen opp ganske mange ganger i forhold. 

plusser også til ubiquiti som leverer lettfattelig software til både linux og windows. 

Jeg kommer nok til å kjøre min kontroller på en raspberry pi som blir dedikert til formålet. 

En annen fordel er at det også støtter gjestenett med landing page uten å måtte styre ekstra med det. Denne kan du koble opp mot paypal eller andre løsninger og i tillegg også få vouchere fra kontrolleren. 

Fordelen med vouchere? For min del så kan jeg generere vouchere med den varigheten jeg ønsker at de ipadavhengige ungene mine skal få nett på daglig :D

Får mer lyst på Ubiquiti nå føler jeg, har kikket litt på det idag  :ninja:

Kontrolleren ville jeg satt opp på min unRAID boks, så slipper jeg en ekstra boks :D Liker at de lager en software du kan kjøre på hva du vil, og at du ikke MÅ ha en router fra de. 

Edit: Ser dette blir litt OT  :ninja:

Endret av Bjonness406
Lenke til kommentar

Tror ikke den skal ligge på lan - route, det er hvis du har flere routere, ikke aksesspunkt. 

Ok, da har jeg fjernet den derfra. Skulle ikke wan porten fungere som lan-portene når ruteren står som AP? Med en gang jeg kobler kabelen i en av LAN-portene får jeg kontakt med GUI på PC'en med en gang, men dersom den står i wan-porten så står den mer og "stanger".

Lenke til kommentar

Slik jeg har det ihvertfall, er at min første router er satt opp som normal, har ikke gjort noe i forhold til ap.

Router nr 2 har jeg koblet fra lan på router 1 til wan på router 2. Den er så satt opp som aksesspunkt med samme SSID. Det er alt 

Jeg har ikke statisk ip, men ser ikke at det har noen betydning. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...