Gå til innhold

Hjelp meg å forstå denne strømregningen (faktura)

Thor.

Anbefalte innlegg

Tenker på å skifte strømleverandør for å spare noen kroner. Men jeg sliter litt med å forstå alt på fakturaen fra nåværende leverandør.

Legger ved kopi av siste faktura som viser et betydelig høyere forbruk enn normalt. Har nok mye å si at jeg økte temperaturen noe mens jeg hadde feber en tid tilbake, og at varmekablene (bad) er skrudd opp litt.

Det jeg ønsker svar på er:

1. Hva er energiledd

2. Og hva er fastbeløp

3. Hvilke av disse går under "nettleie"

4. Stemmer det at jeg betaler 82,82 øre per kWh totalt? Og er ikke det litt mye?

5. Hvilke av disse kostnadene på faktura må jeg betale uansett hvilken strømleverandør jeg bruker?

Om noen skulle lure så er leiligheten jeg bor i en 2 roms 54m2 bygget i 2001. Vurderer bytte til Fjordkraft.

post-63221-0-62521200-1455313661_thumb.png

Endret av Thor.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De to øverste måtte du ha betalt uansett, nettleien påvirkes også av forbruket, derfor vil den ha en fastpris + en utregnet pris. 

Du bruker 1400w i snitt , hver time i hele døgnet, litt overkill? 

Det ser ikke så ille ut den fakturaen, det er 5-6 linjer der som er slått sammen av gebyrer i øst og vest, men ja øre-prisen for kw er bare tull å se på, for den blir ganget med 2 pga nettleien, så skal man momse og betale gebyrer, så strømprisen x 3 blir ofte mer rett. 

Selv fikk jeg snitt på 1kr ferdig fakturert pr kwt i fjor og det jeg regner med i hodet ellers. 

Du bruker da over en krone i timen i strøm for denne perioden. 

Endret av War
Lenke til kommentar

Jeg var ikke klar over at faktura kostet før jeg leste ekstra grundig på fakturaen i går. Jeg betaler allerede via avtalegiro, men de sender brev i posten for det.

Må se nærmere på forbruket ja. Får koble på strømmåler på data/TV kroken først og se hva det blir. I sommer brukte jeg vel rundt 600 kWt i måneden, så muligens varme/dusj som er hovedkilden.

Lenke til kommentar

Har nå skiftet strømleverandør til den som var gunstigst for meg i følge pris-sammenligninsside. Varmekabler justert ned og jeg skal la vær å bruke overdrevent mye varmtvann.

Sparer ca 300 kroner/mnd + de 39 kronene for denne fakturaen.

Da tror jeg at det begynner å bli kontroll her.

Lenke til kommentar

Ingenting unormalt der og med oppvarming vinterstid kun på strøm blir det fort dette strømforbruket om ikke mere avhengig av størrelse og alder på leiligheta du bor i.

Føler meg jo direkte flink der jeg greier å holde meg under 4000KWH pr. kvartal vinterstid for et helt hus.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Poenget er at jeg bruker unødvendig mye strøm. Varmekablene er nå halvert, så får jeg heller skru opp litt av gangen til jeg er fornøyd. Og tømming av varmtvannstank når jeg dusjer er en U-ting. Skal også begynne å skru av stasjonær når jeg ikke bruker den, for den står egentlig på 24/7 og gjør nesten ingen ting når den ikke er i bruk.

Greier jeg dette sitter jeg igjen mer noen kr ekstra/mnd som jeg kan bruke på andre ting/spare.

Lenke til kommentar

Angående besparelse gikk jeg over fra effektregulator til termostat med natt og dagsenking og gikk fra 32% som regulatoren sto på i november til 29% forbruk den siste månen men når har jeg det varmere i gulvet en jeg hadde det før når jeg er hjemme.

Soveromet til sønnen min som hadde det kaldeste rommet i huset med en 750W panelovn har brukt 688KWH det siste året med 21 grader om morgenen, 17 på dagtid, 21 grader om ettermiddagen og 18 grader om natta.

Har desværre ikke noe før og ettermålinger på den ettersom den hadde natt og dag senking fra dag 1 men panelovnene her i huset bruker lite strøm når jeg går inn i sentralstyringen og titter på energiovervåkingen.

Lenke til kommentar

Ser panelovnene mine er laget av firmaet Glamox type TPD 10 (utgått?), og her er temperaturhjulet en modul som kan byttes ut med andre moduler som regulerer varme. Slik som dag/natt og trådløs styring. Tenker jeg kontakter Glamox ganske snart for å få sjekket dette nærmere.

Hvilken regulator kan anbefales på bad?

Lenke til kommentar

Om du går for løsning med individuelle termostater til hver enhet som ikke snakker med hverandre er Elko Super rs en god termostat, samme med micromatic urtermostat.

Begge har natt og dagsenking med ukeprogram mens micromatic termostaten også kan sette grenseverdier for gulvet og styre med romføler.

Altså den lar deg sette både øvre og nedre grense for gulvet og styre som romføler mens Elko super kun lar deg sette øvre grense.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...