Gå til innhold

win 2000 og IRQ

Anbefalte innlegg

Hvordan kan man endre IRQ mm. i win 2k professional? Device manager er grå hele veien og det hjelper lite hva jeg gjør i biosen og... Update ESCD har heller ikke ført til noen endringer.

Hvorfor? Fordi geforce, 3com, audigy, hpt372, usb og ohcpi Alle sammen er på IRQ 11. Hyyyyl! Noen med oppskriten?

-

Alexander

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

Dette er IRQ styringen som overtar og det ser ut til at det er IRQ 11 som brukes. Det er en mulighet for å komme utenom dette, i bios power managment og sette ACPi(tror det heter dette) i manuell eller off... Det som da kan bli følgende er at du ikke får slått av maskinen med software , men ¨å bruke knappen når windows sier at det er "safe to turn off"

Lykke til

Roger

[email protected]

Lenke til kommentar

Jeg har et abit kr7a-raid hk. med xp1700, og har oppgradert bios til ny release. ACPI kan jeg sette til enten S1 eller S3. Jeg merker ingen forskjell mellom disse.

Jeg har også lagt inn service pack 2 for win2k og detonator drivere til nvidia.

Etter at jeg la inn win2k i stedet for win98 har jeg merket at frameraten dropper i Counter-strike. I win98 hadde jeg stabilt 72fps (satt som maks) nærmest konstant.

Nå i win2k merker jeg store svingninger når det f.eks. blir et par modeller på skjermen samtidig. Maskinen rebooter også på mystisk vis noen ganger når jeg skriver "quit" i consolen i CS.

Jeg lurer på om disse problemene kan skyldes at så mange enheter deler IRQ11. Grafikkortet, nettverkskortet(adsl), usb (for musen) og hpt372 (raid-kontroller).

Takknemlig for innspill

-

Alexander

Lenke til kommentar

Her er oppskriften på å fjerne den automatiske irq tildelingen:-Høyreklikk på Min datamaskin ikonet, velg Egenskaper, Maskinvare og Enhetsbehandling.

-I nedtrekksmenyen Vis, velger du Ressurser etter type og dobbeltklikk på Avbruddsordrelinje (IRQ)

Her vil du se om dette er tilfellet også på din maskin. I så fall gjør følgende:

-Gå tilbake til Enheter etter type på Vis menyen.

-Dobbeltklikk på datamaskin, her vil det stå Advanced Configuration And Power Interface (ACPI).

-Dobbeltklikk på denne, Driver og velg Oppdater driver, Neste og velg alternativet

Vis en liste over kjente drivere for enheten... og Neste.

-I dette vinduet velger du Vis all maskinvare for denne enhetsklassen,

og under Standard datamaskiner markerer du Standard PC.

Deretter velger du neste. Windows vil advare mot å gjøre dette,

og som med de fleste advarsler fra Windows ignorerer du dette ;o)

-Når dette er gjort, vil Windows måtte starte om en gang eller to, her legges alle enhetsdrivere inn på nytt.

Skulle Windows be etter noen drivere, så vis til mappen WINNT/System32 eller WINNT, System32/Drivers.

Fiks ferdig, og du har en stabil maskin !

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...