Jarv!s Skrevet 12. februar 2016 Del Skrevet 12. februar 2016 (endret) Hei. Jeg fikk en pc av min bedrift, nå et år etterpå har jeg lyst å selge. Kan jeg gjøre dette uten å måtte gjøre noe spesielt? På kvitteringen vil jo firmanavnet stå, som også vil være synlig for evt en kjøper via finn.no Jeg ønsker at alt skal være lovlig, slik at det ikke blir noe tull i senere tid. Pcen har jo fortsatt 2 år garanti igjen. Endret 12. februar 2016 av Jarv!s Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 12. februar 2016 Del Skrevet 12. februar 2016 Her er det jo snakk om en PC som er kjøpt inn av firma og en ansatt i samme firma. Det som gjør at man da må være spesielt påpasselig, det er at selv meget små "gaver" som man "har gitt til seg selv" av firmaets eiendom juridisk sett kan føre til avskjedigelse eller oppsigelse. (Hvis bedriften ønsker det.) På dette området så bør vel en arbeidstaker være kjempeforsiktig. Når PC er kjøpt inn av firmaet og på en eller annen måte er stilt til medarbeiderens disposisjon så er det så kjempeviktig at man klarerer med arbeidsgiver at det er ok at man selger maskinen, og at det for eksempel i ettertid heter seg at "Jammen den PC'en var jo bare til låns", eller noe i den retning. Hvis det er 100% sikkert avklart med arbeidsgiver at maskinen er gitt bort på en slik måte at den kan selges videre, så er det selvfølgelig ok å selge maskinen. Man har selvfølgelig også ansvaret for at firmaets data ikke kommer på avveie. 1 Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 12. februar 2016 Del Skrevet 12. februar 2016 Maskinen har neppe noen garanti, firma har ikke samme garantivilkår som privatpersoner. Som oftest er det kun ett år garanti/reklamasjon, forbrukerkjøpsloven gjelder ikke for handel innen næring. Lenke til kommentar
covah Skrevet 12. februar 2016 Del Skrevet 12. februar 2016 Hei. Jeg fikk en pc av min bedrift, nå et år etterpå har jeg lyst å selge. Kan jeg gjøre dette uten å måtte gjøre noe spesielt? På kvitteringen vil jo firmanavnet stå, som også vil være synlig for evt en kjøper via finn.no Jeg ønsker at alt skal være lovlig, slik at det ikke blir noe tull i senere tid. Pcen har jo fortsatt 2 år garanti igjen. Fikk? På hvilken måte? Alle firmaene jeg har jobbet i får de ansatte PC-er de kan bruke til jobben. Den er fortsatt firmaets eiendom, og den ansatte kan selvsagt IKKE selges videre. Lenke til kommentar
Valotunk Skrevet 12. februar 2016 Del Skrevet 12. februar 2016 Maskinen har neppe noen garanti, firma har ikke samme garantivilkår som privatpersoner. Som oftest er det kun ett år garanti/reklamasjon, forbrukerkjøpsloven gjelder ikke for handel innen næring. Du må ikke blande garanti og reklamasjonsrett. Det er to vidt forskjellige ting. Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 12. februar 2016 Del Skrevet 12. februar 2016 Maskinen har neppe noen garanti, firma har ikke samme garantivilkår som privatpersoner. Som oftest er det kun ett år garanti/reklamasjon, forbrukerkjøpsloven gjelder ikke for handel innen næring. Det har ikke betydning for spørsmålet om garanti, bare reklamasjonsrett (som for slike varer er fem år for privatpersoner). Garantitiden varierer til dels mye, fordi den settes av produsent. 1 Lenke til kommentar
Valotunk Skrevet 12. februar 2016 Del Skrevet 12. februar 2016 Hei. Jeg fikk en pc av min bedrift, nå et år etterpå har jeg lyst å selge. Kan jeg gjøre dette uten å måtte gjøre noe spesielt? På kvitteringen vil jo firmanavnet stå, som også vil være synlig for evt en kjøper via finn.no Jeg ønsker at alt skal være lovlig, slik at det ikke blir noe tull i senere tid. Pcen har jo fortsatt 2 år garanti igjen. Bare sørg for å få det dokumentert skriftlig at PC'en er overdratt til deg så kan du i ettertid gjøre akkurat hva du vil med den. Ingen grunn til å gjøre dette mer komplisert enn nødvendig. 1 Lenke til kommentar
Jarv!s Skrevet 12. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2016 (endret) Takker for svar. Det er slik at jeg fikk den som en gave/bonus for god jobb, som også jeg har brukt til jobb. Nå har jeg en pc for mye, og vil kvitte meg med en. Grunnen til lenger garanti, er fordi det er komplett sin egen garanti på 3 år. Og som dere skriver, virker det jo helt i orden å selge videre, så langt jeg har blitt enig med arbeidsgiver. Endret 12. februar 2016 av Jarv!s Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 12. februar 2016 Del Skrevet 12. februar 2016 pc avskrives normalt på 2 år... inntil da står den som firmaets eiendom med mindre du har skattet av prisen på pcn... Lenke til kommentar
Jarv!s Skrevet 12. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2016 (endret) pc avskrives normalt på 2 år... inntil da står den som firmaets eiendom med mindre du har skattet av prisen på pcn... Okei. Så man kan i teorien ikke selge denne før det har gått to år da? Jeg vil tenke at så lenge man har fått den, så burde det vell gå i orden? Endret 12. februar 2016 av Jarv!s Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 12. februar 2016 Del Skrevet 12. februar 2016 pc avskrives normalt på 2 år... inntil da står den som firmaets eiendom med mindre du har skattet av prisen på pcn...Nei. Hvem sin eiendom PCen er har ingenting med avskrivningsreglene å gjøre. Om de har gitt den bort, så har de gitt den bort. Hvem som eier PCen kan få betydning for hva som er riktig skattemessig behandling, men den faktiske skattemessige behandlingen har i høyden bevisverdi for hvem som eier PCen. Hvis arbeidsgiver har sagt "vær så god, dette er en gave/bonus" så tilhører PCen TS, uansett skatteregler og avskrivning. 5 Lenke til kommentar
Jarv!s Skrevet 12. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2016 (endret) pc avskrives normalt på 2 år... inntil da står den som firmaets eiendom med mindre du har skattet av prisen på pcn... Nei. Hvem sin eiendom PCen er har ingenting med avskrivningsreglene å gjøre. Om de har gitt den bort, så har de gitt den bort. Hvem som eier PCen kan få betydning for hva som er riktig skattemessig behandling, men den faktiske skattemessige behandlingen har i høyden bevisverdi for hvem som eier PCen. Hvis arbeidsgiver har sagt "vær så god, dette er en gave/bonus" så tilhører PCen TS, uansett skatteregler og avskrivning. Men kan jeg fint selge pcen videre? Vil ikke gjøre noe forhastet/dumt. Jeg vil ikke at dette skal gå uttover bedriften på noe som helst måte i negativ retning. Endret 12. februar 2016 av Jarv!s Lenke til kommentar
Jarv!s Skrevet 12. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2016 (endret) Etter alt jeg har lest av svar og på nett, så blir det så lenge jeg har fått den er det fritt vilt for meg hva jeg gjør med den. Vil takke for all hjelp! Endret 12. februar 2016 av Jarv!s Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 12. februar 2016 Del Skrevet 12. februar 2016 Jepp, er det en gave du har fått uten betingelser kan du det, men ikke proklamer garanti eller reklamasjonsrett når du selger, da kan det hende du går på en smell Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 15. februar 2016 Del Skrevet 15. februar 2016 Maskinen har neppe noen garanti, firma har ikke samme garantivilkår som privatpersoner. Som oftest er det kun ett år garanti/reklamasjon, forbrukerkjøpsloven gjelder ikke for handel innen næring. På datamaskiner beregnet for proffmarkedet er det gjerne 3 års garanti, selv om det ikke har noe som helst med denne saken å gjøre. Både Lenovo og HP opererer med dette for sine proffmodeller, konsumentmodeller og modeller i mellomsjiktet mellom disse segmentene har ofte annen lengde på garantien. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 16. februar 2016 Del Skrevet 16. februar 2016 Kan godt være, sammen med 1 års reklamasjonsrett. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå