Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Stasjonær PC skrur seg av tilfeldig

Anbefalte innlegg

Hei!

For rundt én uke siden begynte PC'en min og slå seg av (umiddelbart, ikke no avslutter skjerm etc.)

Dette har skjedd når jeg har spilt, sett på YouTube, vært på Facebook og litt andre ting. Så jeg er ganske sikker at det ikke gjelder overoppheting. Har sjekket dette i mange spill og går aldri over 60C på prosessor og max 85C på skjermkort. Dette sluttet nå i et par dager, men nå i dag har det begynt på igjen. Er nokså stresset siden jeg skal delta på et LAN om knapt en uke.  :confused:

Når jeg skrur på PC'en igjen etter denne hendelsen, blir jeg bootet til login skjermen ganske raskt. Akkurat som at den går i dvale eller noe. 

Specsa mine er i signaturen. Hvis annen informasjon kan være til nytte, så er det bare å spørre!  :)

Mvh Auriowis

Edit: Ser nå at harddisker ikke er oppført, har en Samsung EVO 840 SSD (250gb) og en Seagate (1TB). 

Endret av Auriowis
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har sjekket dette i mange spill og går aldri over 60C på prosessor og max 85C på skjermkort. 

60 grader på cpu og 85 grader på gpu er ganske høyt. Jeg ville gjort maskina rein inni med trykkluft, renset viftene og sett på alternativ luft kjøling inn i kabinettet. Prøv noen dager med kabinettet åpen, sjekk temperaturen og se om det er lavere. Kan nesten høres ut som om du holder på å brenne gpu'en. Og som du sier, det er når du stresser gpu'en det skrur seg av - da blir prosessoren der så varm at den stenger seg ned... Eller cpu'en...

Endret av Uffda
Lenke til kommentar

Har sjekket dette i mange spill og går aldri over 60C på prosessor og max 85C på skjermkort. 

60 grader på cpu og 85 grader på gpu er ganske høyt. Jeg ville gjort maskina rein inni med trykkluft, renset viftene og sett på alternativ luft kjøling inn i kabinettet. Prøv noen dager med kabinettet åpen, sjekk temperaturen og se om det er lavere. Kan nesten høres ut som om du holder på å brenne gpu'en. Og som du sier, det er når du stresser gpu'en det skrur seg av - da blir prosessoren der så varm at den stenger seg ned... Eller cpu'en...

Disse temperaturene er da selvfølgelig under FULL LOAD. Glemte å skrive det, beklager! GPU'en holder seg på 60C idle med viftene satt til automatisk. Prosessorens idle temperatur er rundt 35C. :)

Jeg rengjør PC'en samt rommet mitt veldig ofte, og har stort fokus på og holde den støv fri. Det er ikke et støvkorn inni maskinen min, siden jeg byttet kabinett nå rett før jul, og har vasket den/støvfiltrene jevnlig. 

Jeg har 2 intake fans (140mm) og nokså stort kabinett (Corsair 750D) så luftgjennomstrømning er ikke et problem her. 

Jeg gjorde en clean install av Windows igår, og skal nå dra på jobb, forhåpentligvis har den ikke skrudd seg av til det jeg kommer hjem senere ikveld. 

Takker så meget for hjelpen så langt. :)

Lenke til kommentar

Hverken 60 grader på CPU eller 85 grader på GPU er noe spesielt høyt, vil si at det er ganske så normalt under gaming. Før jeg monterte EK vannkjøling på CPU og GPU'ene hadde jeg mer eller mindre samme temepraturer, ingen problemer i det hele tatt.

83 til 85 grader på 980 Ti under tung belastning er normalt, hadde det da jeg drev med Folding Home, men de gikk aldri høyere enn det.

PSU'en som du har burde være god nok, så litt usikker her. På en annen side kjøpte jeg en EVGA PSU for en stund siden, og den var DOA.

Lenke til kommentar

Har nesten samme problem her. Har nesten hatt Pcen i 2 uker og igår skulle jeg bare åpne kabinette for å sjekke psuen så slo pcen seg av helt uten videre. Lurer på hva dette kan skilles? CPU: 30C og GPU: 60/66C når pcen er helt rolig.

Har samme psu som TS

- Glemte å si at pcen har stått 8 timer nå uten at den har slått seg av. Lot den stå på mens jeg var på jobb..

Her er specsa:

https://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=edit&ShoppingListId=1660897

Endret av vujay
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...