Gå til innhold

Mobilt bredbånd med bedre dekning enn Ice.net i Finnmark?


Anbefalte innlegg

Finnes det bedre mobilt bredbånd enn ice.net med god dekning i Finnmark? Ser på f.eks Telenor, Netcom og Chess....

 

Vi er mye på hytta og fjellet, så vi er avhengige av at dekningen er god også der, ligeså som i bygda vi bor i. Antall GB i pakken bør være minst 8 GB...

 

Hva anbefaler dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skjønner ikke helt hva du mener med at Netcoms nett har begrensninger. Du får langt høyere datakvoter og fart på Netcom sitt nett, så slik jeg ser det så er Telenor helt uaktuelle, med mindre det kun er Telenor som har akseptabel dekning. VOLTE har ingen betydning for mobilt bredbånd, ser ikke helt nødvendigheten av det på mobiltelefoner heller, annet enn at det er kjekt å ha.

Lenke til kommentar

Skjønner ikke helt hva du mener med at Netcoms nett har begrensninger. Du får langt høyere datakvoter og fart på Netcom sitt nett, så slik jeg ser det så er Telenor helt uaktuelle, med mindre det kun er Telenor som har akseptabel dekning. VOLTE har ingen betydning for mobilt bredbånd, ser ikke helt nødvendigheten av det på mobiltelefoner heller, annet enn at det er kjekt å ha.

Med litt velvilje, så forstår du nok. Netcom har også hastighetsbegrensninger.

Lenke til kommentar

Finnes det bedre mobilt bredbånd enn ice.net med god dekning i Finnmark? Ser på f.eks Telenor, Netcom og Chess....

 

Vi er mye på hytta og fjellet, så vi er avhengige av at dekningen er god også der, ligeså som i bygda vi bor i. Antall GB i pakken bør være minst 8 GB...

 

Hva anbefaler dere?

Netcom har begrensninger på hastighet på de"minste" abonnementene. Telenor har også begrensninger på hastighet på disse og ligger over i pris.

Dess lavere kvote, jo mer begrenses hastigheten hos disse to. Ser ut som om det er et slikt abonnement som er mest aktuelt for deg.

Sammenligner man kvote/pris/hastighet synes jeg Netcom kommer bedre ut enn Telenor.

Husk at spørsmålet gjelder *mobilt bredbånd* .

Men man har også Chess (også TeliaSonera, som Netcom), som markedsfører hastighet på nedlasting opptil 60 Mbit/s på alle mobile bredbåndsabonnementene.

Chess er rimeligere på de minste abonnementene og er ganske fleksible i forhold til å endre abonnement innafor en mnd.

Har du f.eks. et abonnement på 10GB til 229/mnd og finner ut at du vil trenge mer midt i mnd kan du endre til 20GB til 299/mnd og betale deretter resten av måneden. Hvis jeg har skjønt det rett.

Så om du finner ut at Chess/Netcom har grei dekning og behovet ligger fra 8GB+ ville jeg gått for Chess.

Passerer du 20GB er Chess sitt neste trinn 100GB, mens Netcom har et abo på 50GB før neste på 100GB. Ved 50GB har også OneCall et noe billigere abo enn Netcom, hastighet begrenset til 20 Mbit/s

Dersom du har behov for mobil router får du disse noe billigere dersom du går for Netcom (avhengig av abo). Og hos Telenor, men der er det blodpris for 20GB (499/mnd). Hos Chess/OneCall får du ikke billigere router.

 

Ice har nylig kommet med en prisstruktur identisk med Netcom sin på mobilt bredbånd.

Ville ha vært forsiktig med dem, det ser ut som om de sliter litt etter overgangen til 4G.

 

Ikke stol blindt på dekningskart, hør med folks praktiske erfaringer med de forskjellige leverandørene der du skal bruke abonnementet.

 

Har forøvrig sjøl 10GB fra Chess, ligger i ei lita "blindsone" og får max ca 35 MBit/s. Men det er mer enn nok til vanlig surfing, epost, ørlite video, opp- og nedlasting til/fra forskjellige enheter (OneDrive/DropBox/Jottacloud).

 

Testa ut Telenor for et par-tre år siden, 40MBit/s, merka ikke særlig forskjell.

 

Bruker også telefonen av og til som hotspot, tester et abonnement hos Hello med 10 MBit/s. Synes også det er helt grei hastighet for min del.

For 300 kroner får du 10GB data og fritt "resten" hos Hello. Som bruker Telenors nett. Ordinært tvillingsim er gratis, datasim koster kr 50/mnd.

Lenke til kommentar

Takker for et godt innlegg, Stillesnakk. Har forstått det at jeg har kun Ice, Chess, Telenor og Netcom som alternativer til mobilt bredbånd?

 

Saken er at jeg greier meg finfint med 10+ GB i mnd. Trenger ikke mer. Folket bruker bare PC'en til å betale regninger og sånt ettersom at de vandrer mye frem og tilbake fra og til fjellet/hytta.

 

Kanskje vi skal bare beholde Ice.net? Akkurat nå betaler vi 299kr/mnd for 15gb, noe som er mer enn godt nok. Er vel heller ikke billigere og bedre enn Ice.net til 15gb, hva?

Lenke til kommentar

Porsanger er et veldig stort område og det er derfor vanskelig å komme med en konkret anbefaling siden vi ikke vet noe mer nøyaktig om hvor. Men som tidligere sagt her så har NetCom (og de som bruker dette nettet) generelt en høyere kvote til lavere pris enn Telenor.   

 

Basert på dekningskartene på (og senderinfo) til ICE, og dersom du er i området rundt Porsangermoen, så et det mye kortere avstand til NetCom sine 4G sendere enn til ICE sin sender (ref både https://www.ice.no/private/coverage/ og http://finnsenderen.no/finnsender).  I tillegg så er ICE sin sender på 465 Mhz området (lang rekkevidde dårligere kapasitet) mens NetComs (og Telenors) bruker 800 Mhz båndet samt 1800 Mhz på noen i dette området. Dette gir bedre kapasitet/hastighet enn ICE.

 

Dersom jeg husker korrekt så har også NetCom rimeligere ekstra pakker dersom du får behov for mer data enn månedskvoten.  Det sto en artikkel på dinside.no om dette tidligere i år.

 

VoLTE (Voice på LTE) har ingen betydning på mobilt bredbånd.  Når det gjelder mobil tale så betyr det kortere oppkoblingstid og bedre talekvalitet enn vanlig.  VoLTE bruker samme lydkoding som HDVoice men kan også ned til type "GSM lyd" dersom bitraten er for lav.  Telenor ser ut til å være først ute her, men NetCom kommer nok raskt på banen.  Begge har sagt de skal støtte VoLTE, det er bare et spørsmål om når.  Foreløpig er det bare et fåtall håndsett på markedet som støtter VoLTE (typisk nyere smartphones fra Samsung, Apple, HTC, Sony, etc.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takker for et godt innlegg, Stillesnakk. Har forstått det at jeg har kun Ice, Chess, Telenor og Netcom som alternativer til mobilt bredbånd?

 

Saken er at jeg greier meg finfint med 10+ GB i mnd. Trenger ikke mer. Folket bruker bare PC'en til å betale regninger og sånt ettersom at de vandrer mye frem og tilbake fra og til fjellet/hytta.

 

Kanskje vi skal bare beholde Ice.net? Akkurat nå betaler vi 299kr/mnd for 15gb, noe som er mer enn godt nok. Er vel heller ikke billigere og bedre enn Ice.net til 15gb, hva?

Om du er fornøyd med Ice sin dekning og ikke trenger mer enn 15GB er det kanskje ingen grunn til å skifte.

Du kunne kanskje ha fått det noen *få* kroner billigere med å jonglere mellom Chess sine 10/20 GB hver måned, men det er nå et styr det også.

Og så var det dette med dekninga da. Du vet hva du har, men ikke hva du får. Med mindre du er villig til å bruke tid på å sjekke grundig.

Hoster du opp et LO-medlem i familien som Ice-abonnementet kan stå på en eller anna gang i framtida kan du få det til 259,-/mnd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...