Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Plutselig ekstremt treg grafikk og også ytelse på PC'en

Anbefalte innlegg

Hei, 

for to dager siden ble PC'en min plutselig merkbart tregere,samt at all grafikk som f.eks. fading av vinduer, vinduer som minimeres, nye faner, nedtrekksmenyer osv går ekstremt sakte. Jeg har mer enn nok minne og prosessorkraft og har ikke lagt inn noe spesiell programvare den siste tiden. Grafikkkortet er oppdatert. Dette er windows 10, som jeg har kjørt uten problemer en stund.Hva kan dette skyldes? Noe sted jeg kan begynne å feilsøke? Takk for all hjelp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan begynne med å si hva slags maskin dette er snakk om.

Umiddelbart høres det ut som throttle - altså enten er maskinen full av støv, eller så har CPU vifte tatt kvelden.

Så det mekaniske/fysiske må sjekkes først. Kontroller temperaturer f.eks vba AIDA 64.

Kan også være softwarebasert. Forsøk skikkelig un-install og re-install av skjermkort f.eks.

Sjekk om det er noen prosesser som kjører og trekker mye ressurser (du kan f.eks reboote til safe mode og se om det samme skjer da).

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Takk, skal teste ut. Uten at jeg er noen ekspert vil jeg tro at det helt klart er softwarebasert fordi det er visse ting som er mye tregere (fading/nedtrekksmenyer etc som nevnt), mens f.eks. PC'en og programvare som Photoshop bruker ikke noe lengre tid enn vanlig på å starte opp.

PC'en er Intel Core i7-4790 3,60GHz, 16gb ram, 64-bit.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...