Gå til innhold

Får ikke full fart på nettverket hjemme

seda

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har vært i kontakt med GET og forsikret meg om at det ikke er feil på linja inn til blokka. Jeg skal ha 250mbps hastighet. Når jeg måler hastighet rett fra RJ45 uttaket i veggen med kabel i maskinen oppnår jeg 230-240mbps (godkjent fart synes jeg). Når jeg kobler til min router http://www.dinside.no/890670/rutertest-asus-rt-n66u (som skal støtte mer enn nok fart enn 250mbps), så måler jeg fortsatt 230-240mbps kablet ut fra routeren, MEN ikke mer enn 150-160mbps trådløst. Jeg bruker en Mac Air fra 2013 som støtter 802.11ac og a/b/g/n, og jeg vet at den kan motta mer enn den hastigheten routeren sender ut.

Jeg sitter RETT ved routeren, og den har fritt utsyn til de fleste enheter i rommet. Kablene er nye så det er ikke noe flaskehals der. Er det noen innstillinger jeg kan gjøre på routeren for å oppnå den hastigheten jeg betaler for via trådløs? Routeren har siste firmware installert og jeg sender både på 2,4 Ghz og 5 Ghz fordi min samboer ikke har maskin som mottar 5 Ghz. 

Takk for alle tips!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

150-160 på N-nettverk er vel en anstendig reell hastighet? Hva var forventningene dine?

Tror trådstarter sikter til informasjonen om routere:

Opp til 450+450 Mbit/s

Mener routerprodusentene burde bli pålagt å gi relalitiske hastighet som er mulighet på korte avstander.

De hastighentene er umulig å oppnå.

Særlig routerprodusentene som lyver mest på hva man får.

Wireless N 150-160 mbit

Wireless AC første genrasjon 350-400 mbit

Det burde routerprodusentene ha skrivet om sine routere.

Samme på TP kabel maks 940 mbit kabelet forbindelse.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ville byttet router til en med Ac fra Asus

Litt mer informasjon er fint :)
Fra linken din i første post:

"RT-N66U støtter tre datastrømmer på 150 Mbit hver og skal i teorien klare 450 Mbit."

Så lenge du bruker N standarden, så er nok 150Mbit maks på en enhet. Du må opp til Ac standarden.

• Liker 1
Lenke til kommentar

150-160 på N-nettverk er vel en anstendig reell hastighet? Hva var forventningene dine?

Tror trådstarter sikter til informasjonen om routere:

Opp til 450+450 Mbit/s

Mener routerprodusentene burde bli pålagt å gi relalitiske hastighet som er mulighet på korte avstander.

De hastighentene er umulig å oppnå.

Særlig routerprodusentene som lyver mest på hva man får.

Wireless N 150-160 mbit

Wireless AC første genrasjon 350-400 mbit

Det burde routerprodusentene ha skrivet om sine routere.

Samme på TP kabel maks 940 mbit kabelet forbindelse.

I stand corrected, i så fall!

Var ikke klar over at en "lovnad" fra ASUS om hastigheter inntil 450 mbit var klin umulig å oppnå med min router. I så fall er det jo bare å skru ned farten på linja/kjøpe seg ny router.

Lenke til kommentar

Du må nok i minstefall ha spessielt trådløs kort og pc som støtter channel bonding i så fall, men tror drivere og windows støtte hvis det er eldre maskin blir vanskelig.

Blir i samme prinsippet som 4g+ og bruke flere trådløse sendere for å få raskere nett.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...