Ditech Skrevet 12. februar 2016 Del Skrevet 12. februar 2016 Vi ønsker å utvide badet litt i 2 retninger da det er veldig lite. Spm er hvorvidt vi kan flytte eller fjerne de bjelkene som syns på bildet eller om man kan bygge inntil disse. Altså flytte vegg inntil disse. Har baderomsveggen en bærende funksjon? Lenke til kommentar
Ditech Skrevet 12. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2016 Bildet må snus 90 grader til høyre. Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 12. februar 2016 Del Skrevet 12. februar 2016 Veggen til badet kan ha en vesentlig betydning for stabiliteten til huset. Nå ser jeg bare en mikroskopisk del av takkonstruksjonen, men det er en god del krefter som skal tas av takkonstruksjon, som må avlastes og fordeles til andre deler av bæresystemet. Du må lage en skisse over alle stendere, bjelker og øvrig tak, så kan vi vurdere nøyere. Lenke til kommentar
Ditech Skrevet 12. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2016 Ok! Se om jeg finner tegningen. Lenke til kommentar
Ditech Skrevet 12. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2016 Slik ser loftet ut Lenke til kommentar
Ditech Skrevet 12. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2016 Der var bildet lagt til også. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 12. februar 2016 Del Skrevet 12. februar 2016 Bjelkane her er ein del av takstolen, takstolane finnes i mange forskjellige typar: Felles for dei alle er at det er sjeldan du kan flytte eller fjerne delar av takstolen utan at dette medfører betydelig svekkelse eller bygningskollaps. Så med mindre du klarer å utnytte arealet under takstolane slik som det står (du kan f.eks kanskje bygge ei nisje der det blir plass til varmtvannsbereder, vaskemaskin, fotenden på eit badekar eller hyller/kommode), så er den mest realistiske løysninga å bygge om taket slik at du enten bytter takstolar og får eit flatare tak, eller at du hever taket og på den måten får meir tilgjengelig areal å utnytte. Lenke til kommentar
Ditech Skrevet 12. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2016 Takker for svar. Ja som blir om veggen på badet kan flyttes eller om den er bærende. Hvis veggen kan flyttes så bør det jo uansett løse seg. Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 12. februar 2016 Del Skrevet 12. februar 2016 Takker for svar. Ja som blir om veggen på badet kan flyttes eller om den er bærende. Hvis veggen kan flyttes så bør det jo uansett løse seg. Du har klasiske A-Takstoler. Det du kaller for bjelker, heter for stolper. Disse kan du ikke fjerne! De er en viktig del av bærekonstruksjonen. Men du kan kontakte et rådgivende ing. firma (RIF), så kan de hjelpe deg med div. løsninger. Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 12. februar 2016 Del Skrevet 12. februar 2016 Trenger ikke nødvendigvis et selskap som er RIF-medlem. Skal holde med selskap med sentralgodkjenning i tiltaksklasse 1 vil jeg tro (kanskje TK2). Ganske enkel statikk. Må nok påregne at det må gjøres litt fysiske endringer i konstruksjonen, for skal de stolpene ned må krefter flyttes et annet sted. Vil koste noe, men gleden av et større og mer funksjonibelt bad er større. Lenke til kommentar
War Skrevet 12. februar 2016 Del Skrevet 12. februar 2016 Ville nesten ha bygget ut og laget bad i et mer egnet rom. Lager forøvrig bad i en loft-etg selv nå, får ikke lov til å ta i de plankene engang som du vil ta bort. Hva med å flytte veggen andre vegen? Dvs den delen det ikke er skrå på, det er ikke bærevegg mest sans. Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 12. februar 2016 Del Skrevet 12. februar 2016 (endret) Trenger ikke nødvendigvis et selskap som er RIF-medlem. Skal holde med selskap med sentralgodkjenning i tiltaksklasse 1 vil jeg tro (kanskje TK2). Ganske enkel statikk. Riktig at en ikke trenger å benytte et RIF frima. Men de gjør jobben like billig og så er en på den trygge siden. Endring av denne konstruksjonen, er ikke så enkel som du vil ha det til. Og det går ikke kun på statikk. Her er også moment og loivig "nedbøying" også viktig (Du kunne jo forklare meg). (Jeg har kompetansen, men har ikke lenger firma) Endring av flere stolper her, krever min. godkjenning i Tiltaksklasse 2. Endret 12. februar 2016 av Friluftskar Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 12. februar 2016 Del Skrevet 12. februar 2016 Kan godt være. Jobber i et rådgivningsfirma, og det arbeidet vil koste 900++ pluss mva pr time, litt usikker på omfang av arbeid da jeg jobber med brannteknikk og ikke statikk. Men kjenner jeg SAK10, krav til dokumentasjon, uavhengig kontroll og PBE vil det ta en kort uke. Pluss det faktiske arbeidet... Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 13. februar 2016 Del Skrevet 13. februar 2016 (endret) Kan godt være. Jobber i et rådgivningsfirma, og det arbeidet vil koste 900++ pluss mva pr time, litt usikker på omfang av arbeid da jeg jobber med brannteknikk og ikke statikk. I så tilfelle, får du holde deg til det du kan og ikke gi slike råd! Ved bruk av eks. Rambøll, så difrensierer de lønningene til de forskjellige, som jobber der. Den som vil bruke mest tid i prosjektet, er normalt ikke en med master utdannelse, så lønnskostnaden er betydelig under den ansvarlige, som KUN kontrollerer til slutt. Et firma som bl.a. nevnte, gjør jobben raskere og oftest billigere, enn et fima som har godkjenning i Tiltakskl. 2. Og en av grunnene er at de store, har folk som driver med slike beregninger daglig, i motsettning til litt mindre firmaer. Derfor bruker oftest mindre firmaer noe flere timer og regningen blir like stor, eller større. Jeg har ofte benyttet div. firmaer til slike beregninger (selv der jeg har kompetanse), fordi jeg hadde få få slike oppdrag i året og dermed brukte for lang tid. (Ved bygging av småhus, overlater vi jo takkonstruksjonene til en Takstolprodusent, så det er kun ved endringer, det er behov for å dimensjonere slikt). Så jeg gikk over til å benytte større firmaer og konsentrerte meg om andre deler av prosjekteringen, KS og SØK. Også som annsatt et Prosjekt og byggeleder firma, benyttet jeg (og de andre prosjektlederene) konsekvent de store, da det ga mer forutsigbarhet og de var som oftest de rimligste. Så jeg har en del erfaring med problematikken. TS kan selvfølgelig overlate problmet til en entreprenør. Men uansett om de har kompetanse for dette, eller ikke (og må ty til et godkjent prosjekterende firma), så kommer kostnader til slik prosjektering med i Tilbud/anbud. Så det er heller ikke her noe å spare. Tror heller ikke du skal gi deg inn på å beregne timeforbruk her, det har du ikke kompetanse til. Uansett så burde en med din påståtte kompetanse være forsiktig med å forenkle slike spørsmål, på et åpent forum. Ingen skal heller dimensjonere på et åpent forum, så det er bare å råde folk til å søke relvevant hjelp! Kort og greit! Ser til stadighet hobbysnekkere som kommer med ukvalifiserte løsninger på "ting" som medfører ansvar og kan lede uerfarne folk ut i "ulykka", her på forumet. Loven er ikke det "værste riset bak speilet", det er forsikrings selskapet som ikke vil erstatte skader på bygg og folk, ved sammenbrud av konstruksjonen, når dette ikke er utført korrekt og av ansvarlige firmaer. En invalid person kan bety 10 - 14 mil. i erstattningskrav og hva da? Jeg kunne kommet med mange forslag til løsninger her, hvis et er et "must", at de stolpene må vekk. Det har vært jobben min i mange år, bl.a. som entreprenør, med nødvendig kompetanse både som tømrer og som bygningsing. Men, slik blir useriøst! Kan gi tips ei enkle saker her (som ikke krever ansvar) , ellers fraråder jeg at folk rote med slikt selv. Endret 13. februar 2016 av Friluftskar Lenke til kommentar
Frank Drebin Skrevet 13. februar 2016 Del Skrevet 13. februar 2016 Friluftskar, jeg synes du er unødvendig krass mot newman221 her. Han gir da ingen konkrete forslag til TS som kan villede... Jeg ser heller ingen dimensjonering i postene hans. Ellers er jeg helt enig med deg i at dette er noe som bør overlates til fagfolk, det være seg ingeniører eller byggmester/entreprenør. Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 13. februar 2016 Del Skrevet 13. februar 2016 Friluftskar, jeg synes du er unødvendig krass mot newman221 her. Han gir da ingen konkrete forslag til TS som kan villede... Jeg ser heller ingen dimensjonering i postene hans. Ellers er jeg helt enig med deg i at dette er noe som bør overlates til fagfolk, det være seg ingeniører eller byggmester/entreprenør. Greit det. Men når han fotsetter å late som han kan dette og atpå til diskutere slikt på et åpent forum, når det eneste riktige er å anbefale proff hjelp. Han får holde seg til brannteknisk, hvis han kan det. Men selv der, skal det meste av dokumentasjon være utarbeidet av godkjente firmaer. Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 13. februar 2016 Del Skrevet 13. februar 2016 Har mastergrad i brann, 9 år i bransjen og godkjent for tk3 på brann, så der har jeg det ganske bra. Nevnte bare at det ikke er nødvendig med Rambøll, Cowi, Multiconsult eller Norconsult til denne type jobber, da det statiske arbeidet er begrenset avansert. De store selskapene har vesentlig større styringssystemer, mer omfattende arbeidsrutiner og større støtteapparat som normalt vil gi høyere kostnader. Skillet mellom tk2 og tk3 på RIB går generelt på 5 etasjer etter hva jeg husker. Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 13. februar 2016 Del Skrevet 13. februar 2016 Har mastergrad i brann, 9 år i bransjen og godkjent for tk3 på brann, så der har jeg det ganske bra. Da får du holde deg til det du kan! Bygningsteknisk dimensjonering, er klassifisert etter kompleksitet! Og endring av takverk (i tre), krever min Tiltaksklasse 2., enten det er kun en etasje, eller ti. Andre bærekonstruksjoner blir noe annet, men det er ikke det vi diskuterer her. Du liker tydeligvis å diskutere firmaer/kostnader, uten å kunne vise til at du har hatt ansvar (eller betalt) for slikt som vi diskuter. Som nevnt, jeg har lang (ca 20 års) erfaring med å kjøpe slike byggningstekniske tjenester. Tro jeg avslutter her, men må du gjerne fortsette. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå