AFRT5DDB Skrevet 15. februar 2016 Del Skrevet 15. februar 2016 To momenter blir ofte utelatt når Statens Vegvesen ekstrapolerer kjent tunnel-teknikk. 1) Tunnelen med lengde ca. 17 km skal gå 350m under havflaten. Det betyr vel en høydeforskjell mellom innløp/utløp og laveste punkt på 380-400m, og en total høydeforskjell på 760-800m mellom inn- og utløp. Hva blir samfunnsnytten, når all trafikken (lette og tunge kjøretøyer) må bruke mye energi på å overvinne denne høydeforskjellen? Er denne løsningen bærekraftig i et energetisk/økologisk perspektiv over tunnelens levetid, i sammenligning med andre løsninger som gir svært liten total høydeforskjell mellom inn- og utløp? 2) Tunnelen blir ekstremt sårbar for skjærbrudd som følge av jordskjelv, forkastninger og undersjøiske ras. En seismisk hendelse vil sannsynligvis ramme begge tunnel-løpene samtidig. Hvis tunnelen oversvømmes, vil det bli ekstremt vanskelig å tette den og føre den tilbake i drift. Kostnadene vil bli astronomiske, rent bortsett fra sannsynlig tap av liv. Har Vegvesenet vurdert denne muligheten og anslått skadepotensialet? Jeg antar at en senketunnel eller en flytebro vil være langt mindre sårbar for geodetiske hendelser. Lenke til kommentar
9KQB8Y1O Skrevet 15. juni 2016 Del Skrevet 15. juni 2016 EU´s tunneldirektiv ble vedtatt i 2004. Å hevde at dette er et nytt krav virker useriøst og lettvint. Lenke til kommentar
Løgn Skrevet 15. juni 2016 Del Skrevet 15. juni 2016 Det er bra at Vegvesenet sysselsetter norsk industri. Så lenge jobben tildeles norske firmaer er dette en vinn vinn situasjon både for stat og arbeider. Bravo! Lenke til kommentar
Tresfjording Skrevet 20. august 2016 Del Skrevet 20. august 2016 Det er mulig å krysse Romsdalsfjorden i dagen. https://www.facebook.com/groups/1785613611675058/?fref=ts Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 20. august 2016 Del Skrevet 20. august 2016 Det er mulig å krysse Romsdalsfjorden i dagen. https://www.facebook.com/groups/1785613611675058/?fref=ts Hvordan? Har du noen ulåste linker som viser det? Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639 Skrevet 20. august 2016 Del Skrevet 20. august 2016 Det er mulig å krysse Romsdalsfjorden i dagen. https://www.facebook.com/groups/1785613611675058/?fref=ts Ja, men det er ikke ønskelig. Det er kun navlebeskuende romsdalinger som er imot dagens valgte trasé. Det enste som trengs å spikres nå er en forlenging av fire felts E39 FORBI Molde. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå