CurSe Skrevet 11. februar 2016 Del Skrevet 11. februar 2016 Er fersk nyutdannet siviløkonom, og jeg søker etter jobb i disse dager. Veldig mange av stillingene stiller krav om erfaring fra forskjellige økonomisystemer, men dette er ikke noe jeg har vært borti gjennom utdanningsløpet mitt. Dette kan være systemer som feks Visma og Agresso. Er dette noe jeg kan lære på egenhånd mens jeg søker på jobb? Fant noen kurs sørpå til 4000kr for Visma, men det er uaktuelt. Blir altfor dyrt mtp flybilletter osv. Tar gjerne imot tips angående dette Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 12. februar 2016 Del Skrevet 12. februar 2016 Glem kursene, bare last programmene ned og lær deg dem. Så gjør du noen prosjekter for noen bedrifter hvor du kan bruke programmene, og så skriver du det på din CV. Å finne en villig bedrift er langt lettere om du bruker ditt kontaktnettverk. 1 Lenke til kommentar
Xmir Skrevet 12. februar 2016 Del Skrevet 12. februar 2016 Visma kan være mye rart, så jeg tror ikke du får mye ut av å kurse deg i det (det må være forbeholdt tekniske dinosaurer synes jeg). Da får du heller si at du har begrenset erfaring med Visma sine systemer, men at du er knallsterk teknisk og setter deg svært raskt inn i nye systemer. Du kan jo evt. forhøre deg med noen bedrifter om du får lov til å komme innom og se på når de jobber med ulike moduler. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 12. februar 2016 Del Skrevet 12. februar 2016 Søk på lavere stillinger for å få kjennskap til disse programmene, som lønnsansvarlig for småselskaper eller noe slikt. Lenke til kommentar
Strato Skrevet 12. februar 2016 Del Skrevet 12. februar 2016 (endret) Erfaring må fås gjennom jobb. Dette er ikke ting du kan sette deg ned å lære selv. Jeg går ut i fra at du ikke bare mangler kunnskap om systemene selv, men også selve bokføringen. Som nyutdannet og nyansatt regnskapsfører trenger du 1-2 år i fulltid på å lære deg for eksempel Visma Business og generell bokføring. Deretter må du ta ca 5-10 årsoppgjør i året i et par år før du virkelig begynner å få dreisen på årsoppgjørs programmer. Dette er med andre ord en kunnskap som du kun kan skaffe deg gjennom en faktisk jobb. Kjedelig å være jobbsøker, men hold motet oppe så finner du noe. Lykke til Endret 12. februar 2016 av Strato 2 Lenke til kommentar
Gruble2000 Skrevet 12. februar 2016 Del Skrevet 12. februar 2016 4000 kroner + flybillett og hotell er jo ikke så ille om det dramatisk øker sjansen din til å få jobbene du har lyst på 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 12. februar 2016 Del Skrevet 12. februar 2016 Vanligvis så er slik erfaring noke du får gjennom internopplæring på arbeidsplassen. Eit kurs kan hjelpe, men det gir deg ikkje erfaring med økonomisystemet. Eit kurs er berre ei teknisk innføring i programmets brukargrensesnitt samt funksjonar. Erfaring får du ved å jobbe og bruke systemet. Dersom det stemmer at det er satt som absolutte krav å ha erfaring med slike økonomisystem så må du nesten berre ta eit kurs sidan det er det nærmaste du kjem erfaring. Men vanligvis så er slike detaljkunnskapar om spesifike dataprogram berre lista opp som ønska kvalifikasjonar. Arbeidsgiver vil nok gjerne ha erfarne arbeidstakarar som kan systema og kan bli produktiv med ein gong, men slike arbeidstakarar kostar også meir å ansette. Så det er mange som ansetter nyutdanna med begrensa yrkeserfaring. Det blir nok også svært vanskelig i praksis å klare å lære seg alle aktuelle program og system, då forskjellige arbeidsgivarar brukar forskjellige verktøy og system. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 12. februar 2016 Del Skrevet 12. februar 2016 Glem kursene, bare last programmene ned og lær deg dem. Så gjør du noen prosjekter for noen bedrifter hvor du kan bruke programmene, og så skriver du det på din CV. Å finne en villig bedrift er langt lettere om du bruker ditt kontaktnettverk. Du kan ikke laste ned de programmene man snakker om her. Her er det enterprise økonomisystemer (Egentlig ERP-systemer), med prislapp 1 mill og oppover pr installasjon. TS! De stillingene som krever erfaring i enterprise ERP-systemer ligger trolig litt over hvilke jobber du kan regne med som nyutdannet siviløkonom. Men har du som mål å få deg jobb som finansdirektør, økonomisjef etc i mellomstore til store selskaper - ja da må du skaffe deg "startjobb" på omtrent samme nivå. 2 Lenke til kommentar
Strato Skrevet 12. februar 2016 Del Skrevet 12. februar 2016 Glem kursene, bare last programmene ned og lær deg dem. Så gjør du noen prosjekter for noen bedrifter hvor du kan bruke programmene, og så skriver du det på din CV. Å finne en villig bedrift er langt lettere om du bruker ditt kontaktnettverk. Du kan ikke laste ned de programmene man snakker om her. Her er det enterprise økonomisystemer (Egentlig ERP-systemer), med prislapp 1 mill og oppover pr installasjon. TS! De stillingene som krever erfaring i enterprise ERP-systemer ligger trolig litt over hvilke jobber du kan regne med som nyutdannet siviløkonom. Men har du som mål å få deg jobb som finansdirektør, økonomisjef etc i mellomstore til store selskaper - ja da må du skaffe deg "startjobb" på omtrent samme nivå. Ikke hør på dette. Det er helt feil. For det første har du god sjanse til å få deg jobber som bruker Visma systemer, SAP eller lignende. Alle må begynne et sted. Jeg begynte helt uten erfaring med Visma Business og har de siste fire årene jobbet meg opp til å ha mye erfaring. Jeg begynte med akkurat samme forutsetninger som deg. Det finnes flere arbeidssteder som ansetter nyutdannede siviløkonomer til slike oppgaver. Men det må dog sies at dersom du søker på en jobb med krav om erfaring med for eksempel Visma Businiess/SAP. Så har det seg dessverre slik at du ikke er kvalifisert da du ikke har erfaring. Dersom du laster ned programmet og prøver selv så betyr ikke dette at du plutselig har erfaring. Erfaring opparbeides gjennom flere års bruk med programmet i forskjellige situasjoner/caser. Når det gjelder utsagnet om at prislappen på slike systemer er 1 mill og oppover pr installasjon så er også dette et tall som er tatt helt ut av det blå og er milevis i fra virkeligheten. En fullstendig kildeløs og utroverdig påstand med andre ord. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 12. februar 2016 Del Skrevet 12. februar 2016 (endret) Men det må dog sies at dersom du søker på en jobb med krav om erfaring med for eksempel Visma Businiess/SAP. Så har det seg dessverre slik at du ikke er kvalifisert da du ikke har erfaring. Dersom du laster ned programmet og prøver selv så betyr ikke dette at du plutselig har erfaring. Erfaring opparbeides gjennom flere års bruk med programmet i forskjellige situasjoner/caser.Det er ikke helt riktig, jeg har brukt den samme taktikken selv i IT, og det fungerer. Det er faktisk bedre å lære det på den måten, enn å lære det igjennom studiene. Men selvfølgelig er det bedre å ha 1-2 års erfaring, men det regnes som positivt å ha et par måneders erfaring, fordi da kan du bli produktiv mye fortere. Hvis de ikke klarer å finne noen som har nok erfaring, så er sjansene dine gode. Endret 12. februar 2016 av Camlon Lenke til kommentar
Strato Skrevet 12. februar 2016 Del Skrevet 12. februar 2016 Tro meg. Man lærer ikke regnskap av å sette seg inn i et av disse programmene på egenhånd. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 12. februar 2016 Del Skrevet 12. februar 2016 Tro meg. Man lærer ikke regnskap av å sette seg inn i et av disse programmene på egenhånd.Har man studert siviløkonomi, så har man forhåpentligvis lært regnskap allerede. Da er det viktigste å lære hvordan de programmene fungerer, og så kunne dokumentere sin kunnskap. 1 Lenke til kommentar
Strato Skrevet 12. februar 2016 Del Skrevet 12. februar 2016 Tro meg. Man lærer ikke regnskap av å sette seg inn i et av disse programmene på egenhånd.Har man studert siviløkonomi, så har man forhåpentligvis lært regnskap allerede. Da er det viktigste å lære hvordan de programmene fungerer, og så kunne dokumentere sin kunnskap. Det er nettopp her du tar feil. Siviløkonomer kan ikke regnskap. En utdannet revisor kan forhåpentlig litt regskap. 1 Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 12. februar 2016 Del Skrevet 12. februar 2016 Det er nettopp her du tar feil. Siviløkonomer kan ikke regnskap. En utdannet revisor kan forhåpentlig litt regskap.Det er faktisk litt avhengig av hva slags retning han har tatt under siviløkonomstudiet. Men du har rett i at hvis han ikke kan regnskap, så gir det lite mening å lære seg regnskapsprogrammer. 1 Lenke til kommentar
Strato Skrevet 14. februar 2016 Del Skrevet 14. februar 2016 Selv om du tar et par debet/kredit fag på skolen så betyr ikke det at du kan regnskap som nyutdannet. Tro meg. Dette tar år med øving. Det blir som å si at en tømmermann kan bygge hus før læretiden bare fordi han har hatt sløyd på skolen. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 15. februar 2016 Del Skrevet 15. februar 2016 (endret) Altså null erfaring med slike systemer - hva pokker lærer man egentlig på "skolen" i dag? Vel, vanlig fakturering og ordrestyring osv. er nogenlunde likt hos de fleste og man bruker ikke ekstrem lang tid på å lære det nødvendige man trenger for å gjøre jobben. Vanligvis trengs kun en liten del av hva feks. Visma tilbyr. ERP-systemer lærer man seg ikke over natten - det trengs årelang erfaring. Men akkurat det å kjøre ut fakturaer og slike ting er lært på en time. Det finnes noen gratisprogrammer men jeg vil tro det er tilnærmet håpløst å komme igang da det er endel parametere som må settes først, så selve oppstarten kan by på store problemer om man ikke har noe erfaring eller formening om hvordan ett slikt system bør være. Har man generelt gode IT-kunnskaper trenger man ikke frykte slike systemer og man lærer det man trenger for å utføre jobben fort. Særlig Visma er veldig intuitivt og lett forstålig. Firmaer jeg selv har jobbet for har ofte brukt flere forskjellige samtidig. Som Superoffice for CRM, Visma for ERP og Huldt og Lillevik til lønn og ett tredje for regnskap i kombinasjon med feks. Visma - puh! Endret 15. februar 2016 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
Strato Skrevet 16. februar 2016 Del Skrevet 16. februar 2016 Visma har mange forskjellige programmer. For eksempel Visma Business som er ekvivillanten til SAP (altså for tunge brukere) er ikke intuitivt og enkelt i det hele tatt. Det er dog genialt når man kan det inn og ut! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå