balder Skrevet 11. februar 2016 Del Skrevet 11. februar 2016 Eg får ein slags romling framme som Høyres mest rundt 60 kmt. Har vore inne å sjekket på verkstad og dei kan ikkje høyre noko uvanleg da dei har tatt den oppå bukk og latt bilen gå og dei har lyttet med stetoskop. Kan hjullageret fortsatt vere dårleg? Eller er det noko Anna som går rundt som kan lage romlelyd slik som hjullager? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 11. februar 2016 Del Skrevet 11. februar 2016 Ofte lager de ikke lyd før de kommer under belastning. Du kan svinge fra side til side og høre om lyden forandrer seg. Hvis lyden blir sterkere når du svinger mot høyre og svakere når du svinger mot venstre er det venstre hjullager. Hvis lyden blir sterkere når du svinger mot venstre og svakere når du svinger mot høyre er det høyre hjullager. Lenke til kommentar
balder Skrevet 13. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2016 (endret) Men eg har prøvd dette og lyden er på venstre side, men lyden blir sterkere(føler eg) når eg svinger mot venstre og da passer ikkje denne oppskriften inn som du skriver? Kanskje eg bør kjøre så mykje at lyden blir verre for viss verkstaden ikkje får fram lyden når den er på bukk og ingen slark så er det sikker ikkje farligt å kjøre med før det blir verre Kan vere at piggdekka som lurer meg? Endret 13. februar 2016 av balder Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 13. februar 2016 Del Skrevet 13. februar 2016 Dårlig hjullager kan høres ut som piggdekk ja. (Og motsatt). Lenke til kommentar
balder Skrevet 13. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2016 Dårlig hjullager kan høres ut som piggdekk ja. (Og motsatt). Skulle tru at når ein verkstad har sjekka hjullager så er dette noko dei gjør til dagen og bør finne feil viss det er feil? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 14. februar 2016 Del Skrevet 14. februar 2016 Det kan som sagt være vanskelig, og de vil neppe ta sjansen med mindre de er sikre. På bukk er det ingen belastning på lageret og det kan da være så godt som umulig å høre. Hadde det samme på min bil. Jeg fortsatte å kjøre til det ble så ille at det var som å sitte i et gammelt Hercules-fly. Da jeg jekka opp hjulet og roterte det kunne jeg så vidt det var kjenne en bitteliten ujevnhet mens jeg roterte det som ikke var i det andre hjulet. (Jeg var usikker på om det var foran eller bak siden det burte i hele bilen). Lenke til kommentar
balder Skrevet 14. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2016 Så det er ingen fare da romlingen ikkje så gale enda. Eg kjenner også på navet at det er fortsatt kaldt. Det koster kr 3000 å bytte ei side. Eg trur eg veit kva side det er, men viss eg bommer så koster det nye kr 3000. Og viss det ikkje er hjullageret så er 6000 bortkasta. Kanskje eg skal vente til sommerdekkene skal på igjen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå