Gå til innhold

Nå klassifiseres datamaskinensom sjåfør


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Disse selvkjørende bilene vil være batteri-elektriske, fordi de da trygt kan lade selv. Men det er av mindre viktighet.

 

Dette er den store revolusjonen i transportbransjen. Og ustoppelig, ettersom det vil være:

- over 20 ganger sikrere å la seg transportere i en selvkjørt bil

- mye billigere å kjøpe kilometer av Google enn å eie en bil selv (30-50% av dine kostnader i dag)

- mye billigere å frakte varer uten sjåfør.

 

Over 10-20 år vil de fleste som jobber med transport måtte finne seg en annen jobb. Vi snakker om rundt 5% av arbeidstakerne. I hele verden! Påvirkningen på samfunnet vil være enorme. Positivt for alle dem som ikke får livet ødelagt av trafikkulykker, negativt for dem som mister jobben. Svært mange pengestrømmer kommer til å skifte kurs, og den som vet å posisjonere seg her kan tjene en formue. Er du treg i denne bransjen vil du tape det du har.

Men det selv om denne utviklingen ikke lar seg stoppe så er det ting vi kan gjøre for å håndtere konsekvensene. Nummer en er å styre barn bort fra sjåføryrket...

 

Om du er interessert i dette temaet så har Chunka Mui i Forbes Magazine en del artikker jeg kan anbefale.

Lenke til kommentar

jeg forstår ikke hypen rundt selvkjørende biler. De er ikke kompatible med dagens veinett/standard og vårt klima. Punktum.

 

Flott kommentar uten å vise til noe empiri, jeg applauderer.

 

PS, min bil kjører seg selv hver dag på vårt ville vestland. Dog ikke over alt, men det finnes mange steder der dette fungerer helt fint, allerede i dag og med ganske lite HW :)  

  • Liker 1
Lenke til kommentar

jeg forstår ikke hypen rundt selvkjørende biler. De er ikke kompatible med dagens veinett/standard og vårt klima. Punktum.

 

Kan du kjøre på veien slik den er i dag så kan også en maskin gjøre det. Og betydelig bedre! Trafikk er et strengt regelbasert system som egner seg for automatisering. Som programmerer kan jeg forsikre deg om at det er mulig. Og når vi vet hvor mye man kan tjene, og at "alle" konkurrerer om å få dette til, så trenger men ikke være Einstein for å forstå at noen vil klare det. Det er kun et spørsmål om hvor lang tid det tar å utvikle programvaren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tja, og høge aksellaster koster, jfr

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Bare-de-tunge-kjoretoyene-odelegger-norske-veier-7343597.html

 

Patenteringstidspunk sier også litt om hva aktørene mener om markedet, selv om dette patentet ikke har oppfinningshøyde.

På mange måter kan man si man har flaks, dette vil hjelpe på eldrebølgen. Og politikerne må bare dilte etter. E18 er ikke det helt store spørsmålet lenger, det er gods over på tog og mindre stykkgods på plass i flåtebilen når du skal heim som vil telle. Og automatisert handtering av småkolli fra større konteinere til mindre.

Lenke til kommentar

Tja, og høge aksellaster koster, jfr

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Bare-de-tunge-kjoretoyene-odelegger-norske-veier-7343597.html

 

Patenteringstidspunk sier også litt om hva aktørene mener om markedet, selv om dette patentet ikke har oppfinningshøyde.

På mange måter kan man si man har flaks, dette vil hjelpe på eldrebølgen. Og politikerne må bare dilte etter. E18 er ikke det helt store spørsmålet lenger, det er gods over på tog og mindre stykkgods på plass i flåtebilen når du skal heim som vil telle. Og automatisert handtering av småkolli fra større konteinere til mindre.

 

Blir også litt intresangt å se hva som vil skje med VOLVO, da chineserne eiger retten til personvagnar. Dette vil måtte gå for retten og blir nok det største rettsoppgjøret i historien på privat basis.

Buss og stykkgodstransport slik vi kjenner det er ut.

Lenke til kommentar

Dette er den store revolusjonen i transportbransjen. Og ustoppelig, ettersom det vil være:

- over 20 ganger sikrere å la seg transportere i en selvkjørt bil

- mye billigere å kjøpe kilometer av Google enn å eie en bil selv (30-50% av dine kostnader i dag)

- mye billigere å frakte varer uten sjåfør.

Er det billigere i dag? Siden du ser problemet, krav til ratt\brems selv for selvkjørene biler.

Per dags dato er det kanskje billigere med tanke på ulykker, lastebil.

 

Siden mange fra polen\utlanske har ikke lovlig dekk, heller ikke kjørekomputer som sier når man bør bytte dekk\betale forsikring etc.

Tror selvkjørte biler blir dyere i starten men kanskje billigere når bilen kan kjøre helt selv uten en eneste pasaskjer.

 

Så i dag er selvkjørene biler for de i promille\trøtte eller på grunn av sykdom kanskje kan få litt hjelp i trafikken.

Men vil tro det fremdeles er krav at en sjåfør må ha førerkort på selvkjørende biler i dag selv i usa, særlig på strekninger med mye trafikk eller utenfor vinterføre.

 

Problemet med selvkjørene biler er snøstorm eller mye tåke kan være nok for bilen er like god som en person med promille.

 

Jeg lurer på hva slags maskinvare slike biler har om de har ATX stasjonær i bagasjerommet som styrer bilen, eller om det holder med laptop.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Din klokketro på teknologiens herligheter er komisk. Trafikk styres ikke kun etter regler, men er i høyeste grad også basert på skjønn. Hvis det er et hull i veien foran bilen, så vil den rasjonelle handlingen være å svinge unna. Ditt fantastiske dataprogram, skrevet av deg selv antakelig, vil dessverre ikke "se" hullet fordi det lå noen gule og visne blader foran som forvirret kamera og software. Hey! Ikke noe problem, sier du, det er bare å oppgradere denne spesifikke "Hull-i-veien-algoritmen, som vil bli innstallert i alle biler i løpet av sånn ca et års tid! Og i mellomtiden har en bil mistet kontrollen og drept ei lita jente som gikk på fortauet.

 

For å gjenta meg selv: med dagens veinett/infrastruktur så er selvdrevne biler bare en komisk drøm. For at dette skal fungere må det bygges nye veier som ligger i et helt lukket system der fotgjengere og dyr ikke kan komme til. I tillegg har vi problemene med klima/snø/is, topografi/steinsprang osv. Å overkomme disse utfordringene med software er ingen enkel oppgave slik du framstiler det. Med mindre du heter Einstein, og det ser ikke slik ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Din klokketro på teknologiens herligheter er komisk. Trafikk styres ikke kun etter regler, men er i høyeste grad også basert på skjønn. Hvis det er et hull i veien foran bilen, så vil den rasjonelle handlingen være å svinge unna. Ditt fantastiske dataprogram, skrevet av deg selv antakelig, vil dessverre ikke "se" hullet fordi det lå noen gule og visne blader foran som forvirret kamera og software. Hey! Ikke noe problem, sier du, det er bare å oppgradere denne spesifikke "Hull-i-veien-algoritmen, som vil bli innstallert i alle biler i løpet av sånn ca et års tid! Og i mellomtiden har en bil mistet kontrollen og drept ei lita jente som gikk på fortauet.

 

For å gjenta meg selv: med dagens veinett/infrastruktur så er selvdrevne biler bare en komisk drøm. For at dette skal fungere må det bygges nye veier som ligger i et helt lukket system der fotgjengere og dyr ikke kan komme til. I tillegg har vi problemene med klima/snø/is, topografi/steinsprang osv. Å overkomme disse utfordringene med software er ingen enkel oppgave slik du framstiler det. Med mindre du heter Einstein, og det ser ikke slik ut.

 

Hva med å vise til noen empiriske fakta og ikke bare prøve å latterliggjøre de som har andre meninger enn deg? Virker ikke som om du har særlig innsikt i hvordan det hele fungerer en gang. 

Lenke til kommentar

Din klokketro på teknologiens herligheter er komisk. Trafikk styres ikke kun etter regler, men er i høyeste grad også basert på skjønn. Hvis det er et hull i veien foran bilen, så vil den rasjonelle handlingen være å svinge unna. Ditt fantastiske dataprogram, skrevet av deg selv antakelig, vil dessverre ikke "se" hullet fordi det lå noen gule og visne blader foran som forvirret kamera og software. Hey! Ikke noe problem, sier du, det er bare å oppgradere denne spesifikke "Hull-i-veien-algoritmen, som vil bli innstallert i alle biler i løpet av sånn ca et års tid! Og i mellomtiden har en bil mistet kontrollen og drept ei lita jente som gikk på fortauet.

 

For å gjenta meg selv: med dagens veinett/infrastruktur så er selvdrevne biler bare en komisk drøm. For at dette skal fungere må det bygges nye veier som ligger i et helt lukket system der fotgjengere og dyr ikke kan komme til. I tillegg har vi problemene med klima/snø/is, topografi/steinsprang osv. Å overkomme disse utfordringene med software er ingen enkel oppgave slik du framstiler det. Med mindre du heter Einstein, og det ser ikke slik ut.

Nå utelukker du helt at kameraet på bilen ikke blir trett og uoppmerksomt, og vil på en god dag for sjåføren være overlegent i å oppdage uregelmessigheter og hurtige avgjørelser. De fleste menneskelige sjåfører er bare kort tid i moduset "god dag", mens bilen er der hele tiden.

 

Og jo - bilen vil følge reglene i trafikken og disse er faktisk overraskende enkle å programmere inn. Problemet er all uregelmessighetene til de andre menneskelige sjåførene :)

 

Samtidig en autonomisk bil vil følge reglene og faktisk tilpasse farten etter forholdene. I motsetning til en av kjøtt og blod som "tar tjangsen", "kjenner veien" og "det er ingen andre ute nå".

Lenke til kommentar

 

Din klokketro på teknologiens herligheter er komisk. Trafikk styres ikke kun etter regler, men er i høyeste grad også basert på skjønn. Hvis det er et hull i veien foran bilen, så vil den rasjonelle handlingen være å svinge unna. Ditt fantastiske dataprogram, skrevet av deg selv antakelig, vil dessverre ikke "se" hullet fordi det lå noen gule og visne blader foran som forvirret kamera og software. Hey! Ikke noe problem, sier du, det er bare å oppgradere denne spesifikke "Hull-i-veien-algoritmen, som vil bli innstallert i alle biler i løpet av sånn ca et års tid! Og i mellomtiden har en bil mistet kontrollen og drept ei lita jente som gikk på fortauet.

 

For å gjenta meg selv: med dagens veinett/infrastruktur så er selvdrevne biler bare en komisk drøm. For at dette skal fungere må det bygges nye veier som ligger i et helt lukket system der fotgjengere og dyr ikke kan komme til. I tillegg har vi problemene med klima/snø/is, topografi/steinsprang osv. Å overkomme disse utfordringene med software er ingen enkel oppgave slik du framstiler det. Med mindre du heter Einstein, og det ser ikke slik ut.

Nå utelukker du helt at kameraet på bilen ikke blir trett og uoppmerksomt, og vil på en god dag for sjåføren være overlegent i å oppdage uregelmessigheter og hurtige avgjørelser. De fleste menneskelige sjåfører er bare kort tid i moduset "god dag", mens bilen er der hele tiden.

 

Og jo - bilen vil følge reglene i trafikken og disse er faktisk overraskende enkle å programmere inn. Problemet er all uregelmessighetene til de andre menneskelige sjåførene :)

 

Samtidig en autonomisk bil vil følge reglene og faktisk tilpasse farten etter forholdene. I motsetning til en av kjøtt og blod som "tar tjangsen", "kjenner veien" og "det er ingen andre ute nå".

Jeg er programmerer, har hatt stor tro på selvkjørende biler, men har nå kjørt en Tesla med autopilot i et par uker. Det har gitt meg en god del mindre tro på at selvkjørende biler kan fungere 100 % i Norge. Man sier at det blir perfekt i bymiljø, men jeg har liten tro på at det vil fungere noe særlig der, med mindre absolutt alle biler er selvkjørende, kommuniserer med hverandre og gir hverandre plass til å gjøre sine kronglete manøvrer. For eksempel opplevde jeg at en veiarbeider stod i kanten av kjørebanen rett før en sving. Autopiloten bremset ned, og da Tesla sin autopilot ikke er ferdigutviklet visste den naturlig vis ikke hva den skulle gjøre, så den ba meg ta over. Jeg ser ikke hvordan en selvkjørende bil skulle kommet seg ut av den situasjonen uten at veiarbeideren hadde flyttet seg ut av veibanen. Sikten var for liten til at bilen hadde hatt noe særlig oversikt framover, og det kom biler i mot. Jeg måtte sette watt-pedalen i bånn for å komme forbi arbeideren i en liten luke av den motgående trafikken. Det tror jeg ikke en selvkjørende bil kunne gjort. Dersom 100 % av bilene hadde vært selvkjørende og med kommunikasjon mellom seg, slik at bilene i motgående felt hadde stoppet opp for å gi plass for at min bil kunne komme rundt kunne det fungert, men kommer vi dit i en verden full av motstridende standarder og interesser..?

Lenke til kommentar

 

 

Din klokketro på teknologiens herligheter er komisk. Trafikk styres ikke kun etter regler, men er i høyeste grad også basert på skjønn. Hvis det er et hull i veien foran bilen, så vil den rasjonelle handlingen være å svinge unna. Ditt fantastiske dataprogram, skrevet av deg selv antakelig, vil dessverre ikke "se" hullet fordi det lå noen gule og visne blader foran som forvirret kamera og software. Hey! Ikke noe problem, sier du, det er bare å oppgradere denne spesifikke "Hull-i-veien-algoritmen, som vil bli innstallert i alle biler i løpet av sånn ca et års tid! Og i mellomtiden har en bil mistet kontrollen og drept ei lita jente som gikk på fortauet.

 

For å gjenta meg selv: med dagens veinett/infrastruktur så er selvdrevne biler bare en komisk drøm. For at dette skal fungere må det bygges nye veier som ligger i et helt lukket system der fotgjengere og dyr ikke kan komme til. I tillegg har vi problemene med klima/snø/is, topografi/steinsprang osv. Å overkomme disse utfordringene med software er ingen enkel oppgave slik du framstiler det. Med mindre du heter Einstein, og det ser ikke slik ut.

Nå utelukker du helt at kameraet på bilen ikke blir trett og uoppmerksomt, og vil på en god dag for sjåføren være overlegent i å oppdage uregelmessigheter og hurtige avgjørelser. De fleste menneskelige sjåfører er bare kort tid i moduset "god dag", mens bilen er der hele tiden.

 

Og jo - bilen vil følge reglene i trafikken og disse er faktisk overraskende enkle å programmere inn. Problemet er all uregelmessighetene til de andre menneskelige sjåførene :)

 

Samtidig en autonomisk bil vil følge reglene og faktisk tilpasse farten etter forholdene. I motsetning til en av kjøtt og blod som "tar tjangsen", "kjenner veien" og "det er ingen andre ute nå".

Jeg er programmerer, har hatt stor tro på selvkjørende biler, men har nå kjørt en Tesla med autopilot i et par uker. Det har gitt meg en god del mindre tro på at selvkjørende biler kan fungere 100 % i Norge. Man sier at det blir perfekt i bymiljø, men jeg har liten tro på at det vil fungere noe særlig der, med mindre absolutt alle biler er selvkjørende, kommuniserer med hverandre og gir hverandre plass til å gjøre sine kronglete manøvrer. For eksempel opplevde jeg at en veiarbeider stod i kanten av kjørebanen rett før en sving. Autopiloten bremset ned, og da Tesla sin autopilot ikke er ferdigutviklet visste den naturlig vis ikke hva den skulle gjøre, så den ba meg ta over. Jeg ser ikke hvordan en selvkjørende bil skulle kommet seg ut av den situasjonen uten at veiarbeideren hadde flyttet seg ut av veibanen. Sikten var for liten til at bilen hadde hatt noe særlig oversikt framover, og det kom biler i mot. Jeg måtte sette watt-pedalen i bånn for å komme forbi arbeideren i en liten luke av den motgående trafikken. Det tror jeg ikke en selvkjørende bil kunne gjort. Dersom 100 % av bilene hadde vært selvkjørende og med kommunikasjon mellom seg, slik at bilene i motgående felt hadde stoppet opp for å gi plass for at min bil kunne komme rundt kunne det fungert, men kommer vi dit i en verden full av motstridende standarder og interesser..?

Merk at på langdistansekjøring og firefelts motorvei fungerer autopiloten til Tesla veldig bra så lenge veien er bar. Jeg har mer tro på autonome kjøretøy der enn i byen og på landeveien.

Lenke til kommentar

 

 

 

Din klokketro på teknologiens herligheter er komisk. Trafikk styres ikke kun etter regler, men er i høyeste grad også basert på skjønn. Hvis det er et hull i veien foran bilen, så vil den rasjonelle handlingen være å svinge unna. Ditt fantastiske dataprogram, skrevet av deg selv antakelig, vil dessverre ikke "se" hullet fordi det lå noen gule og visne blader foran som forvirret kamera og software. Hey! Ikke noe problem, sier du, det er bare å oppgradere denne spesifikke "Hull-i-veien-algoritmen, som vil bli innstallert i alle biler i løpet av sånn ca et års tid! Og i mellomtiden har en bil mistet kontrollen og drept ei lita jente som gikk på fortauet.

 

For å gjenta meg selv: med dagens veinett/infrastruktur så er selvdrevne biler bare en komisk drøm. For at dette skal fungere må det bygges nye veier som ligger i et helt lukket system der fotgjengere og dyr ikke kan komme til. I tillegg har vi problemene med klima/snø/is, topografi/steinsprang osv. Å overkomme disse utfordringene med software er ingen enkel oppgave slik du framstiler det. Med mindre du heter Einstein, og det ser ikke slik ut.

Nå utelukker du helt at kameraet på bilen ikke blir trett og uoppmerksomt, og vil på en god dag for sjåføren være overlegent i å oppdage uregelmessigheter og hurtige avgjørelser. De fleste menneskelige sjåfører er bare kort tid i moduset "god dag", mens bilen er der hele tiden.

 

Og jo - bilen vil følge reglene i trafikken og disse er faktisk overraskende enkle å programmere inn. Problemet er all uregelmessighetene til de andre menneskelige sjåførene :)

 

Samtidig en autonomisk bil vil følge reglene og faktisk tilpasse farten etter forholdene. I motsetning til en av kjøtt og blod som "tar tjangsen", "kjenner veien" og "det er ingen andre ute nå".

Jeg er programmerer, har hatt stor tro på selvkjørende biler, men har nå kjørt en Tesla med autopilot i et par uker. Det har gitt meg en god del mindre tro på at selvkjørende biler kan fungere 100 % i Norge. Man sier at det blir perfekt i bymiljø, men jeg har liten tro på at det vil fungere noe særlig der, med mindre absolutt alle biler er selvkjørende, kommuniserer med hverandre og gir hverandre plass til å gjøre sine kronglete manøvrer. For eksempel opplevde jeg at en veiarbeider stod i kanten av kjørebanen rett før en sving. Autopiloten bremset ned, og da Tesla sin autopilot ikke er ferdigutviklet visste den naturlig vis ikke hva den skulle gjøre, så den ba meg ta over. Jeg ser ikke hvordan en selvkjørende bil skulle kommet seg ut av den situasjonen uten at veiarbeideren hadde flyttet seg ut av veibanen. Sikten var for liten til at bilen hadde hatt noe særlig oversikt framover, og det kom biler i mot. Jeg måtte sette watt-pedalen i bånn for å komme forbi arbeideren i en liten luke av den motgående trafikken. Det tror jeg ikke en selvkjørende bil kunne gjort. Dersom 100 % av bilene hadde vært selvkjørende og med kommunikasjon mellom seg, slik at bilene i motgående felt hadde stoppet opp for å gi plass for at min bil kunne komme rundt kunne det fungert, men kommer vi dit i en verden full av motstridende standarder og interesser..?

Merk at på langdistansekjøring og firefelts motorvei fungerer autopiloten til Tesla veldig bra så lenge veien er bar. Jeg har mer tro på autonome kjøretøy der enn i byen og på landeveien.

Eksemplet er bra, og taler for fordel for autonome biler i by. I en by er det slik at der er fleire vegar, vegarbeideren veit bilen om siden vedlikehold etaten har stengt vegbana.

Under rydding av snøv vil sykkelister få gratis frakt, da sykkelstier blir brukt til deponi. At sykkelisten er en fare for miljøet ad sine utslipp kommer ikke saken ved, det må vere lov å sykle og gå så sandt det er praktisk og mulig.

Dog kan ikke sykkelisten ha rett til å stanse hele samfunnet i 2 timer med køkjøyring i 10 dager fordi det er så jævligt kjekt å sykle.

Lenke til kommentar

 

 

Din klokketro på teknologiens herligheter er komisk. Trafikk styres ikke kun etter regler, men er i høyeste grad også basert på skjønn. Hvis det er et hull i veien foran bilen, så vil den rasjonelle handlingen være å svinge unna. Ditt fantastiske dataprogram, skrevet av deg selv antakelig, vil dessverre ikke "se" hullet fordi det lå noen gule og visne blader foran som forvirret kamera og software. Hey! Ikke noe problem, sier du, det er bare å oppgradere denne spesifikke "Hull-i-veien-algoritmen, som vil bli innstallert i alle biler i løpet av sånn ca et års tid! Og i mellomtiden har en bil mistet kontrollen og drept ei lita jente som gikk på fortauet.

 

For å gjenta meg selv: med dagens veinett/infrastruktur så er selvdrevne biler bare en komisk drøm. For at dette skal fungere må det bygges nye veier som ligger i et helt lukket system der fotgjengere og dyr ikke kan komme til. I tillegg har vi problemene med klima/snø/is, topografi/steinsprang osv. Å overkomme disse utfordringene med software er ingen enkel oppgave slik du framstiler det. Med mindre du heter Einstein, og det ser ikke slik ut.

Nå utelukker du helt at kameraet på bilen ikke blir trett og uoppmerksomt, og vil på en god dag for sjåføren være overlegent i å oppdage uregelmessigheter og hurtige avgjørelser. De fleste menneskelige sjåfører er bare kort tid i moduset "god dag", mens bilen er der hele tiden.

 

Og jo - bilen vil følge reglene i trafikken og disse er faktisk overraskende enkle å programmere inn. Problemet er all uregelmessighetene til de andre menneskelige sjåførene :)

 

Samtidig en autonomisk bil vil følge reglene og faktisk tilpasse farten etter forholdene. I motsetning til en av kjøtt og blod som "tar tjangsen", "kjenner veien" og "det er ingen andre ute nå".

Jeg er programmerer, har hatt stor tro på selvkjørende biler, men har nå kjørt en Tesla med autopilot i et par uker. Det har gitt meg en god del mindre tro på at selvkjørende biler kan fungere 100 % i Norge. Man sier at det blir perfekt i bymiljø, men jeg har liten tro på at det vil fungere noe særlig der, med mindre absolutt alle biler er selvkjørende, kommuniserer med hverandre og gir hverandre plass til å gjøre sine kronglete manøvrer. For eksempel opplevde jeg at en veiarbeider stod i kanten av kjørebanen rett før en sving. Autopiloten bremset ned, og da Tesla sin autopilot ikke er ferdigutviklet visste den naturlig vis ikke hva den skulle gjøre, så den ba meg ta over. Jeg ser ikke hvordan en selvkjørende bil skulle kommet seg ut av den situasjonen uten at veiarbeideren hadde flyttet seg ut av veibanen. Sikten var for liten til at bilen hadde hatt noe særlig oversikt framover, og det kom biler i mot. Jeg måtte sette watt-pedalen i bånn for å komme forbi arbeideren i en liten luke av den motgående trafikken. Det tror jeg ikke en selvkjørende bil kunne gjort. Dersom 100 % av bilene hadde vært selvkjørende og med kommunikasjon mellom seg, slik at bilene i motgående felt hadde stoppet opp for å gi plass for at min bil kunne komme rundt kunne det fungert, men kommer vi dit i en verden full av motstridende standarder og interesser..?

Problemet til tesla i dag er ikke sw det er hw. Det kan aldri bli en selvkjørende bil med den hw den er utsyrt med i dag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...