AnonymDiskusjon Skrevet 11. februar 2016 Del Skrevet 11. februar 2016 hei jeg lurer på hvordan man kan sparke en frilanser? jeg har startet på denne jobben før cirka en måned og halv har fått 2 negative tilbakemeldinger og en klage men hva skal til for at jeg blir sparket? Skal jeg få en advarsel eller en prøvetida eller er jeg i prøvetida Takk på forhånd Anonymous poster hash: 80cec...048 Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 11. februar 2016 Del Skrevet 11. februar 2016 En freelancer er vel ikke ansatt i noen stilling? Han leverer arbeid til tiden og that's it. Ellers hadde han ikke vært freelancer men fast ansatt...eller? 2 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 11. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2016 En freelancer er vel ikke ansatt i noen stilling? Han leverer arbeid til tiden og that's it. Ellers hadde han ikke vært freelancer men fast ansatt...eller? jipp, frilancer er ikke fast ansatt? betyr dette at firmaen kan sparke meg når de vil? Anonymous poster hash: 80cec...048 Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 11. februar 2016 Del Skrevet 11. februar 2016 Hva slags jobb er det snakk om? Frilansere er ikke ansatt, men gjør avtalt mengde arbeid og fakturerer oppdragsgiver. Prøvetid er noe man har i begynnelsen av et ansettelsesforhold. 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 11. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2016 Hva slags jobb er det snakk om? Frilansere er ikke ansatt, men gjør avtalt mengde arbeid og fakturerer oppdragsgiver. Prøvetid er noe man har i begynnelsen av et ansettelsesforhold. tolk Anonymous poster hash: 80cec...048 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 11. februar 2016 Del Skrevet 11. februar 2016 Les kontrakten din... Lenke til kommentar
tHz Skrevet 11. februar 2016 Del Skrevet 11. februar 2016 Hvis du er frilanser kan de bare slutte å gi deg oppdrag. De trenger ikke sparke deg. Det er litt av poenget med å være frilanser vs ansatt. 1 Lenke til kommentar
EzioAuditoreDaFirenze Skrevet 11. februar 2016 Del Skrevet 11. februar 2016 (endret) Hvis du er frilanser kan de bare slutte å gi deg oppdrag. De trenger ikke sparke deg. Det er litt av poenget med å være frilanser vs ansatt. jippp Endret 11. februar 2016 av EzioAuditoreDaFirenze Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 11. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2016 Hvis du er frilanser kan de bare slutte å gi deg oppdrag. De trenger ikke sparke deg. Det er litt av poenget med å være frilanser vs ansatt. får jeg ikke varsel eller noe sånt? Anonymous poster hash: 80cec...048 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 11. februar 2016 Del Skrevet 11. februar 2016 Gir du varsel til alle dei andre rørleggerane når du velger ein bestemt rørleggar til å gjere ein jobb for deg? Det som bestemmer kva rettigheiter og plikter du har oppimot oppdragsgiver er kontrakta eller avtalen som dere har inngått. Ein typisk frilanser har ikkje avtale med oppdragsgiver utover kvart enkelt oppdrag som ein blir hyra inn til å gjere. Så dersom du ikkje har ei overordna avtale så vil nok oppdragsgiver stå fritt til å berre slutte å gi deg arbeid. Dersom du hadde vært fast ansatt så hadde arbeidsgiver vært nødt til å følge framgangsmåten etter arbeidsmiljølova, der arbeidsgiver må følge enkelte formkrav, som blant anna at ein må opplyse om kva rettigheiter arbeidstakaren har i ein oppsigelsessituasjon. Dei som har eventuell prøvetid vil følge samme reglane, men her ligger lista for oppsigelse lavare. Uansett så er nok ikkje dette aktuelt i din situasjon som frilanser. Det du må gjere er å få klarheit i kva arbeidsforhold du eigentleg har. Har du arbeidsavtale? Eller oppdragsordre? Har du ein jobb der kun kan pårope deg å være ansatt til tross for at arbeidsgiver meiner at du berre er innleigd? I så tilfelle kan du gå til sak for å få retten til å avgi dom på at det foreligger eit arbeidsforhold som gir deg rett til arbeidskontrakt og vern gjennom arbeidsmiljølova. 1 Lenke til kommentar
tHz Skrevet 11. februar 2016 Del Skrevet 11. februar 2016 får jeg ikke varsel eller noe sånt? Anonymous poster hash: 80cec...048 Nei. Det gjør du ikke. Du velger et helt feil fokus som frilanser.. Finn ut hva du kan gjøre bedre for at kunden skal bli fornøyd. Hvis du skal overleve som frilanser trenger du å forbedre deg selv og tilpasse leveranser til kunden. Hjelp kunden mest mulig (nytter ikke å ha rett om kunden ikke er fornøyd). Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 12. februar 2016 Del Skrevet 12. februar 2016 Så du har hatt jobben i ca. 45 dager, og allerede fått 2 negative tilbakemeldinger og én klage? Og lurer på om arbeidsgiver kan eliminere deg? Tja, det håper jeg nesten de kan. Nå veit jeg ikke bakgrunnen for klage og dårlige tilbakemeldinger, men gjør man ikke noen god jobb bør arbeidsgiver få lov til å kvitte seg med ubrukelig arbeidskraft. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 12. februar 2016 Del Skrevet 12. februar 2016 (endret) Da går du jo ut ifra at det ikke er noe galt med noe annet enn arbeidstakeren. Det er mye annet som kan gi misfornøyde kunder. I noen jobber vil man få klager nesten uansett hvor flink man er. Som nevnt sparker man ikke frilansere, man slutter å bruke dem. Men en arbeidsgiver kan ikke gjøre det lettere å sparke arbeidstakere ved å kalle dem frilansere. Det er det jeg lurer på om foregår her, siden trådstarter er usikker på sin status. Er man frilanser er man gjerne klar over det. Endret 12. februar 2016 av Isbilen 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 12. februar 2016 Del Skrevet 12. februar 2016 Og før dere prater dere bort: hvis det finnes en kontrakt, hva står det om oppsigelse i den? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå