Gå til innhold

Feilmelding på disk i Raid-6. Hvilken disk velger jeg?

Anbefalte innlegg

Jeg har et raid-6 gående med 9 stk 2 TB disker på en ARC-1880I kontroller.

I dag fikk jeg feilmelding på den ene disken, så da må selvsagt denne byttes ut.

Men ut i fra hvilket array jeg har og kontroller kort, er det slik at jeg må kjøpe 2TB disker, eller kan jeg her velge den disken som gir meg mest for pengene uavhengig av størrelse?

Når først en disk har tatt kvelden så er vel ikke så lenge før neste sier takk for seg også, så tenker kjøpe inn to disker, en som tar over for den som alt er defekt, og en som jeg kan ha i backup til neste gang noe slikt skjer.

Men hvilke disk velger en nå? Er jo en jungel med disker å velge mellom, red, green, WD, Seagate osv.

Vil det være mulig å bytte ut for eksempel 5 av diskene jeg har nå med 4 TB utgaver? Dette vil jo gi meg 12 TB med lagring mot de 14 TB jeg har i dag, men er der noen praktisk løsning for å gjennomføre dette uten å mellomlagre alt og overføre til nytt array? Altså, jeg bytter ut 5 av de 2 TB diskene jeg har med 4 TB utgaver i mitt nåværende raid-6. Så fortelle kontrollerkortet at de resterende 2 TB diskene skal fjernes. Vil de da ta vare på data som er lagret, gjøre om disse 5 diskene på 4TB til et raid-6 på 12 TB, eller vil det bli et raid-6 på 6 TB.

Ikke lett å forklare, men kanskje noen skjønner hva jeg mener likevel :) Problemet er at jeg ikke har noen ledig plass i kabinettet til flere disker, så her må disker byttes ut en og en ved en eventuell oppgradering av hele raidet.

Endret av PhilosopherSe7en
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må velge 2TB disk til ditt raid, så sant du ikke har planer om å bytte ut alle 9 disker i større disker.

Du burde velge disker som er beregnet for drift 24\7, NAS disker, enterprise disker eller lignende.

HGST er et merke som er veldig bra, lavere feilrate enn Seagate og Western.

Jeg har 50 disker gående i raid, og det er mange Seagate og Western disker som tar kvelden i løpet av ett år.

Lenke til kommentar

I softwaren til kontrolleren bør du kunne lese av serienummeret på disken som feiler. Da kan du bare begynne å lete. :p

Diskene er nummerert ut i fra hvilket nummer de har på kontrollerkortet. Men skal selvsagt dobbelsjekke med serienummer :)

Du må velge 2TB disk til ditt raid, så sant du ikke har planer om å bytte ut alle 9 disker i større disker.

Du burde velge disker som er beregnet for drift 24\7, NAS disker, enterprise disker eller lignende.

Jeg har 50 disker gående i raid, og det er mange Seagate og Western disker som tar kvelden i løpet av ett år.

Det blir ikke å bytte alle diskene i dag, men på sikt vil jeg nok gå for større disker. Er derfor jeg lurer på hvordan det vil fungere å bytte en og en disk frem til jeg når størrelsen jeg har i dag med 2 TB disker. Vil det da automatisk bli oppgradert til å utnytte all plass på diskene så snart 2 TB diskene er fjernet i fra oppsettet, eller vil det fortsatt bare bli utnyttet 2 TB på hver disk?

Lenke til kommentar

Du kan godt erstatte 1stk 2TB disk med 1stk 4TB disk, men du får ikke utnyttet den ekstra plassen før du har byttet ALLE 9 diskene til 4TB disker.

Da kan du logge deg inn i softwaren til Raidet, og "utvide" raidet slik at all plass blir utnyttet.

Synd prisene på disker har steget så mye, det koster å bytte ut 9 disker.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Man må ikkje ha en 2TB disk. Man kan fint velge en 4TB disk. Med Areca, så kan man bytte en og en disk med en større disk. La disse rebuilde ferdig. Til slutt da man har byttet ut alle diskene til større disker, så kan man utvide selve arrayet! Helt konge, og genial måte for å utvide et array. Dermed slipper man å kopiere ALT fra ett array til et annet array.

Ja Areca ER konge :D

Dette har jeg selvfølgelig skrevet om i 

RAID for dummies og viderekommende her på forumet.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1058413

For å utvide et raid etter du har byttet disker (rekalkulere raid størrelse): F.eks ved Raid 1+0

Areca:

-Logg inn på webgui.

- Information -> Raid Set Hierarchy

- Kopier Raid set navnet på det raidet du vil rekalkulere størrelse på.

1429836.jpeg

- Raid Set Functions -> Rescue Raid Set

- I feltet "enter keyword" skriv RESETCAPACITY xxx (lim inn raid set navnet istedet for xxx)

- Hak av for "confirm the operation" og trykk submit.

Utvide volum.

Etter at kapasiteten på raidsettet er rekalkulert:

- Volume set functions -> Modify volume set.

- Velg riktig volum

- Skriv inn ny kapasitet på volum.

Kontrolleren vil da starte med å utvide volumet. Dette vil ta noe tid.

Etterpå kan du utvide partisjonen i Windows disk management eller tilsvarende / 3.part for ditt operativsystem. Reboot hvis ikke windows registrerer utvidelsen.

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

I softwaren til kontrolleren bør du kunne lese av serienummeret på disken som feiler. Da kan du bare begynne å lete. :p

I softwaren leser man av hvilken disk som er feilet. Man kan med Areca trykke inne i softwaren, for å få hdd lampa til å lyse for å markere hvilken disk som fungerer eller ikkje. Om man ikkje har hddlys på hver harddisk, så er det bare å følge etter de nummermerkede sas til satakabelene. Veldig lett ja.

Lenke til kommentar

Her er regnestykket for utnyttelse av diskene.

Du bruker 2 TB disker som nevnt.

Din totale kapasitet skal være :

1 - (2/n)   hvor

1 er sammenlagt kapasitet på alle HD'er (9 x 2GB) = 18 GB

n = antal disker med kapasitet 2GB.

Svaret blir 18 - (2/18) = 14 GB

Alle ser jo at det regnestykket ikke henger på greip....må tenke litt annerledes her!

Det enkleste å si (forutsatt at det brukes like store disker), er at 2 stk av diskene ikke er med i totalen - mao i ditt tilfelle blir det:

9x2GB = 18 GB

2 stk disker til "sikkerhet" = 2x2GB = 4GB

Praktisk tilgjengelig = 18-4=14 GB.

Det geniale med Raid6 er at to av diskene kan streike helt, og all informasjon er fremdeles tilgjengelig - intet tap.

Bare bytt ut de 2 ødelagte diskene, og settet bygges opp igjen med samme "sikkerhetsmargin".

Raid6 har litt dårligere plassutnyttelse en Raid5, men er derimot "dobbelt" så trygt.

For en bedre forklaring, sjekk https://en.wikipedia.org/wiki/Standard_RAID_levels

Se på tabellen i bunn for beregning av total kapasitet tilgjengelig, og hvor mange disker som kan feile uten at noe data går tapt.

Om du så hadde et Raid6 sett på 10 disker hvor alle diskene er på 6GB med unntak av 1 på 2 GB, hvil den bygge opp settet som om ALLE diskene var 2GB... akkurat det er en ulempe. MAO, bytt ut 2 og 2 disker med større til alle er byttet for å oppnå større kapasitet. Raid-settet må gjennoppbygges (automatisk) for hver gang den registrerer byttet disk (maks 2 av gangen).

Lenke til kommentar

Man må ikkje ha en 2TB disk. Man kan fint velge en 4TB disk. Med Areca, så kan man bytte en og en disk med en større disk. La disse rebuilde ferdig. Til slutt da man har byttet ut alle diskene til større disker, så kan man utvide selve arrayet! Helt konge, og genial måte for å utvide et array. Dermed slipper man å kopiere ALT fra ett array til et annet array.

Ja Areca ER konge :D

Dette har jeg selvfølgelig skrevet om i 

RAID for dummies og viderekommende her på forumet.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1058413

For å utvide et raid etter du har byttet disker (rekalkulere raid størrelse): F.eks ved Raid 1+0

Areca:

-Logg inn på webgui.

- Information -> Raid Set Hierarchy

- Kopier Raid set navnet på det raidet du vil rekalkulere størrelse på.

1429836.jpeg

- Raid Set Functions -> Rescue Raid Set

- I feltet "enter keyword" skriv RESETCAPACITY xxx (lim inn raid set navnet istedet for xxx)

Utvide volum.

Etter at kapasiteten på raidsettet er rekalkulert:

- Volume set functions -> Modify volume set.

- Velg riktig volum

- Skriv inn ny kapasitet på volum.

Kontrolleren vil da starte med å utvide volumet. Dette vil ta noe tid.

Etterpå kan du utvide partisjonen i Windows disk management eller tilsvarende / 3.part for ditt operativsystem. Reboot hvis ikke windows registrerer utvidelsen.

Glimrende, og tusen takk for svar :)

Å bytte alle diskene får bli på sikt. Lagringsplass pr disk blir jo bare større og større for hvert år, så når prisene på diskene faller igjen kan jeg jo gå over på et system med 4-5 disker av langt større kapasitet istedet og heller utvide med en og en disk ved behov.

Dumt prisforskjellen er så stor fra 2 og 3 TB og opp til 4 TB.

WD Red 2 TB ligger på rundt 950. 200 kroner mer for  3TB (1150), men en må opp hele 500 ekstra fra 3 TB for å få 4 TB (1650). På en annen side så vil jo bytte av alle diskene til 3 TB gi meg en økning på 7 TB, så det er jo egentlig ikke så altfor gale.

Alternativer er jo da å bytte ut to av diskene nå med en rimeligere 4 TB utgave som for eksempel denne:

https://www.komplett.no/product/777135/datautstyr/harddiskerssd/harddisk-35/seagate-barracuda-4tb#

Endret av PhilosopherSe7en
Lenke til kommentar

Forresten. Etter å ha byttet ut disken som er defekt, vil resten gå av seg selv da eller må jeg inn i innstillingene å legge til disken eller gjøre noe annet her?

Jo dette fikser trådstarter i Archttp programmet :)

Man setter den nye disken til "hotspare"

Lenke til kommentar

Forresten. Etter å ha byttet ut disken som er defekt, vil resten gå av seg selv da eller må jeg inn i innstillingene å legge til disken eller gjøre noe annet her?

Jo dette fikser trådstarter i Archttp programmet :)

Man setter den nye disken til "hotspare"

Tusen takk.

Bytt ut defekt disk med ny.

Create Hot spare

Ting er tilbake til normalt?

Har ikke kontrolleren egen software hvor du kan sjekke alt dette? Selv de kjipeste marvell-kontrollerne har jo det.

Joda, men siden jeg er på jobb nå og ikke tilbake før om 10 dager må jeg får en av de hjemme til å gjøre dette. Uten direkte tilgang til maskinen herfra så må jeg forklare de hjemme hva som skal gjøres, og til det trenger jeg hjelp da jeg ikke er godt kjent med archttp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...