Gå til innhold

Er det noe poeng å kjøre hydrogenbil i Norge?


Anbefalte innlegg

Da er de passe tette da det ca er 10 mil mellom hver superlader der nede... Det er ikke Tesla sin feil, det er folkene inni bilen. 

 

Men egentlig så er de vell lei av å bli blåst forbi av Tesla'ene...

 

Ja, det er jo kult å måtte stoppe å "fylle tanken" hele tiden på langtur...

 

Men jeg vet ikke--jeg har ikke Tesla, og jeg bare viderebringer et moment som gjør elbiler mer attraktive i Norge enn andre steder: De ekstremt lave fartsgrensene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Tesla er på mange måter en fantastisk bil--men også den kommer jo til kort mot en moderne fossilbil under andre forhold enn akkurat i Norge. Jeg har venner i Tyskland som er litt mer avmålt i forholdet til Tesla:

 

"Tesla? Ja, det er de som så ofte kjører så sakte på Autobahn så de ikke skal ødelegge for rekkevidden."

 

Da er de passe tette da det ca er 10 mil mellom hver superlader der nede... Det er ikke Tesla sin feil, det er folkene inni bilen. 

 

Men egentlig så er de vell lei av å bli blåst forbi av Tesla'ene...

 

Haha tror du en Tesla blåser forbi biler på autobahn?

Hva var maks kontinuerlig effekt på en Tesla igjen, var det ikke rundt 90 hester?

I venstrefeltet på autobahn har du ingenting å gjøre med mindre enn 300- 400 hk.

Det domineres av S-RS-M-AMG samt Porsche.

Lenke til kommentar

 

 

Haha tror du en Tesla blåser forbi biler på autobahn?

Hva var maks kontinuerlig effekt på en Tesla igjen, var det ikke rundt 90 hester?

I venstrefeltet på autobahn har du ingenting å gjøre med mindre enn 300- 400 hk.

Det domineres av S-RS-M-AMG samt Porsche.

 

 

 

Jaija vi kan jo møtes der nede i sommer så kan vi se? Jeg er jo veldig klar over at den ikke er veldig rask i akselerasjonen når den kommer opp i fart, men den klarer fint å holde 225 og kommer greit fort opp iden farten, så hvorfor en ikke skal holde seg i venstre filen skjønner jeg ikke helt du... 

 

Og jeg sa aldri at den blåser alle biler, jeg er klar over at det finnes svært mange biler som blåser den lett, spessielt i høy fart. Men dette er ikke normalbilen... Tesla gruser lett normalbilene.. Og vi snakket jo generelt...

 

treg bil altså..

 

 

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

Spørsmål til Tesla-eiere: I høy fart over lange avstander trekkes det mye strøm ut av batteriet. Hva blir rekkevidden i la oss si 180km/t, over 1-3 timer non-stop ca? Og kan du hurtiglade, om du må, men batteriet er varmt pga den høye hastigheten over tid?

Lenke til kommentar

Spørsmål til Tesla-eiere: I høy fart over lange avstander trekkes det mye strøm ut av batteriet. Hva blir rekkevidden i la oss si 180km/t, over 1-3 timer non-stop ca? Og kan du hurtiglade, om du må, men batteriet er varmt pga den høye hastigheten over tid?

 

Her kan du se ca det du er ute etter, gjennomsnittsfart på 200km/t, ville holdt rundt 150km med full "tank" og lading etterpå bør ikke være noe problem. om en kjører over 225 vill den nok overopphetes etterhvert. 

 

Lenke til kommentar

Ved forsøk på banekjøring gikk TMS inn i Reduced Power Mode etter bare 3 minutter pga overoppheting.

Ingen vits å komme med sånne aksvideoer, sett tusen før, blir null imponert.

Mitt poeng er hva den kontinuerlige effekten den kan levere over lang tid ettersom det er interessant ved lengre kjørestrekninger.

Lenke til kommentar

Ved forsøk på banekjøring gikk TMS inn i Reduced Power Mode etter bare 3 minutter pga overoppheting.

Ingen vits å komme med sånne aksvideoer, sett tusen før, blir null imponert.

Mitt poeng er hva den kontinuerlige effekten den kan levere over lang tid ettersom det er interessant ved lengre kjørestrekninger.

 

er ikke poenget å imponere deg heller, er bare ett bevis på at de kommer raskt opp i fart og klarer å holde seg der helt fint.

 

Hvorfor du blander inn banekjøring i en diskusjon om hydrogenbiler må en jo bare undres over... Nei det er ingen banebil, den har dog blitt kjørt på bane av dyktige folk til respektable tider, men det er ikke der tesla skal briljere eller brukes for den saks skyld. 

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

 

Spørsmål til Tesla-eiere: I høy fart over lange avstander trekkes det mye strøm ut av batteriet. Hva blir rekkevidden i la oss si 180km/t, over 1-3 timer non-stop ca? Og kan du hurtiglade, om du må, men batteriet er varmt pga den høye hastigheten over tid?

 

Her kan du se ca det du er ute etter, gjennomsnittsfart på 200km/t, ville holdt rundt 150km med full "tank" og lading etterpå bør ikke være noe problem. om en kjører over 225 vill den nok overopphetes etterhvert. 

 

 

Takk for svar! Litt spesielle kommentarer i videoen kanskje, men OK ikke så lett å vurdere situasjonene i trafikken fra mitt ståsted nå.

 

Videoen viser ikke langdistanse, bare ytelse over en kort strekning: 12 minutter som i videoen, det er ikke mye om du skal til f.eks. Stuttgart. Det er fint med hurtigladere "overalt" som du sier, men hvert stopp for lading senker gjennomsnittshastigheten betydelig på en langtur.

 

Haren og skilpadden...

 

....Så jeg kan derfor tenke meg at det er et poeng i det jeg har hørt av mine tyske venner når de navner saktegående Teslaer. Merk at man sier ikke at Tesla er treg, men at de kjører sakte, la oss si 120km/t for å få en viss økonomi ift tid (?)

 

Jeg vet at Tesla'en er en fantastisk bil for det den er-- men jeg ser ikke helt hvordan jeg, som med min ganske nye MB E-klasse kan "kruse" i timesvis, med mye last, i utfordrende klima, i høy hastighet mellom 150-200km/t, over svært lange strekninger. Det er alltid jeg som fører som ikke strekker til, ikke bilen... For... :

Ved tom tank kan jeg fylle den opp igjen (diesel) på få minutter og kjøre videre i samme høye marsfart som før.

 

Jeg kjører ganske ofte fra der jeg bor i Norge, over Svinesund, Malmø, Flensburg, og nedover, før jeg må fylle på mer diesel (ca 1000km per tank)...  Tesla'en har mange fine egenskaper, men på dette punktet er fossile biler fortsatt ikke lett å slå--som det ser ut til.

 

Det sagt, er jeg klar over at jeg er i mindretall med den typen kjøring, og det er ikke hverdagen. Som en parentes kan jeg nevne at jeg er uansett ganske imponert over min E220 familieracer... som går helt fint i venstrefelt på Autobahn også, uten AMG motorisering. Men, man passer jo på... 90% av tiden henger jeg med de raske uten særlig anstrengelse (rundt 170-190km/t). Jeg vil faktisk heller si at sportsbremser og sportsunderstell er for meg like viktig som motoren, i mitt tilfelle bare en moderne E220 CDI motor. Det er Ingen racerbil, og det krever mer planlegging, men samtidig er det heeeelt greit.)

 

I det perspektiv, hva med et hydrogendrevet alternativ til Tesla? Samme ytelser? Pris?

 

En "killer app"?

Endret av JP7JGKHW
Lenke til kommentar

 

 

Spørsmål til Tesla-eiere: I høy fart over lange avstander trekkes det mye strøm ut av batteriet. Hva blir rekkevidden i la oss si 180km/t, over 1-3 timer non-stop ca? Og kan du hurtiglade, om du må, men batteriet er varmt pga den høye hastigheten over tid?

 

Her kan du se ca det du er ute etter, gjennomsnittsfart på 200km/t, ville holdt rundt 150km med full "tank" og lading etterpå bør ikke være noe problem. om en kjører over 225 vill den nok overopphetes etterhvert. 

 

 

Takk for svar! Litt spesielle kommentarer i videoen kanskje, men OK ikke så lett å vurdere situasjonene i trafikken fra mitt ståsted nå.

 

Videoen viser ikke langdistanse, bare ytelse over en kort strekning: 12 minutter som i videoen, det er ikke mye om du skal til f.eks. Stuttgart. Det er fint med hurtigladere "overalt" som du sier, men hvert stopp for lading senker gjennomsnittshastigheten betydelig på en langtur.

 

Haren og skilpadden...

 

....Så jeg kan derfor tenke meg at det er et poeng i det jeg har hørt av mine tyske venner når de navner saktegående Teslaer. Merk at man sier ikke at Tesla er treg, men at de kjører sakte, la oss si 120km/t for å få en viss økonomi ift tid (?)

 

Jeg vet at Tesla'en er en fantastisk bil for det den er-- men jeg ser ikke helt hvordan jeg, som med min ganske nye MB E-klasse kan "kruse" i timesvis, med mye last, i utfordrende klima, i høy hastighet mellom 150-200km/t, over svært lange strekninger. Det er alltid jeg som fører som ikke strekker til, ikke bilen... For... :

Ved tom tank kan jeg fylle den opp igjen (diesel) på få minutter og kjøre videre i samme høye marsfart som før.

 

Jeg kjører ganske ofte fra der jeg bor i Norge, over Svinesund, Malmø, Flensburg, og nedover, før jeg må fylle på mer diesel (ca 1000km per tank)...  Tesla'en har mange fine egenskaper, men på dette punktet er fossile biler fortsatt ikke lett å slå--som det ser ut til.

 

Det sagt, er jeg klar over at jeg er i mindretall med den typen kjøring, og det er ikke hverdagen. Som en parentes kan jeg nevne at jeg er uansett ganske imponert over min E220 familieracer... som går helt fint i venstrefelt på Autobahn også, uten AMG motorisering. Men, man passer jo på... 90% av tiden henger jeg med de raske uten særlig anstrengelse (rundt 170-190km/t). Jeg vil faktisk heller si at sportsbremser og sportsunderstell er for meg like viktig som motoren, i mitt tilfelle bare en moderne E220 CDI motor. Det er Ingen racerbil, og det krever mer planlegging, men samtidig er det heeeelt greit.)

 

I det perspektiv, hva med et hydrogendrevet alternativ til Tesla? Samme ytelser? Pris?

 

En "killer app"?

 

 

 

Takk for svar! Litt spesielle kommentarer i videoen kanskje, men OK ikke så lett å vurdere situasjonene i trafikken fra mitt ståsted nå.

 

Videoen viser ikke langdistanse, bare ytelse over en kort strekning: 12 minutter som i videoen, det er ikke mye om du skal til f.eks. Stuttgart. Det er fint med hurtigladere "overalt" som du sier, men hvert stopp for lading senker gjennomsnittshastigheten betydelig på en langtur.

 

Haren og skilpadden...

 

....Så jeg kan derfor tenke meg at det er et poeng i det jeg har hørt av mine tyske venner når de navner saktegående Teslaer. Merk at man sier ikke at Tesla er treg, men at de kjører sakte, la oss si 120km/t for å få en viss økonomi ift tid (?)

 

Jeg vet at Tesla'en er en fantastisk bil for det den er-- men jeg ser ikke helt hvordan jeg, som med min ganske nye MB E-klasse kan "kruse" i timesvis, med mye last, i utfordrende klima, i høy hastighet mellom 150-200km/t, over svært lange strekninger. Det er alltid jeg som fører som ikke strekker til, ikke bilen... For... :

Ved tom tank kan jeg fylle den opp igjen (diesel) på få minutter og kjøre videre i samme høye marsfart som før.

 

Om du ser videoen ovenfor så går det raskere å kjøre fort så lenge en har god tilgjengelighet på ladere, tar lengre tid å lade men sammenlagt kommer en fortere frem, så de som kjører i 120 er igjen problemet, ikke bilen :) 

 

Jepp, liker en ikke pauser så er ikke elbil for deg. Selv liker jeg å ta pauser og kjøre nedover europa er noe som hører til sjeldenheten. I tillegg liker jeg å kjøre 120-150, over det over en lengre strekning på autobhan synes jeg er ubehagelig egentlig, må konsentrere seg så mye. I tillegg tror jeg autopilot kutter rundt 170 eller der omkring :) Da må en stoppe å lade hver andre time ca, og det er helt greit for meg, evt småstopp på hver lader som er en bedre løsning. 

 

 

 

Jeg kjører ganske ofte fra der jeg bor i Norge, over Svinesund, Malmø, Flensburg, og nedover, før jeg må fylle på mer diesel (ca 1000km per tank)...  Tesla'en har mange fine egenskaper, men på dette punktet er fossile biler fortsatt ikke lett å slå--som det ser ut til.

 

Ja med en tesla måtte du ha fyllet ca 3-4 ganger på den strekningen avhengig av mange faktorer, med så lang rekkevidde kan du ikke kjøre særlig fort, så 3 ganger er vell nærmere sannheten. Det som dog er digg er at det koster 0 kroner i Tesla'en mens det koster tja 500? i drivstoff på MB, avhengig av prisen. Det er iallefall litt av det en får igjen for all stoppingen, men som sagt jeg liker å stoppe, å tilbringe så mye tid i bil på en kjøring er deprimerende, for meg.

 

 

Det sagt, er jeg klar over at jeg er i mindretall med den typen kjøring, og det er ikke hverdagen. Som en parentes kan jeg nevne at jeg er uansett ganske imponert over min E220 familieracer... som går helt fint i venstrefelt på Autobahn også, uten AMG motorisering. Men, man passer jo på... 90% av tiden henger jeg med de raske uten særlig anstrengelse (rundt 170-190km/t). Jeg vil faktisk heller si at sportsbremser og sportsunderstell er for meg like viktig som motoren, i mitt tilfelle bare en moderne E220 CDI motor. Det er Ingen racerbil, og det krever mer planlegging, men samtidig er det heeeelt greit.)

 

I det perspektiv, hva med et hydrogendrevet alternativ til Tesla? Samme ytelser? Pris?

 

En "killer app"?

 

Jeg hadde gjerne takket ja til en hydrogen tank til å fylle på som en ekstender av rekkevidden, men vill i all hovedsak kjøre på batterier da det er så lettvint og billig i hverdagen. 

Lenke til kommentar

 

Da er de passe tette da det ca er 10 mil mellom hver superlader der nede... Det er ikke Tesla sin feil, det er folkene inni bilen. 

 

Men egentlig så er de vell lei av å bli blåst forbi av Tesla'ene...

Ja, det er jo kult å måtte stoppe å "fylle tanken" hele tiden på langtur...

 

Men jeg vet ikke--jeg har ikke Tesla, og jeg bare viderebringer et moment som gjør elbiler mer attraktive i Norge enn andre steder: De ekstremt lave fartsgrensene.

 

 

Om en ikke liker å ta ett kvarters/halvtime/times pause hver 1-2-3 timer så er ikke Elbil noe for deg nei, men for meg går det helt fint. Kombinerer med tissepause, matpause osv. I tillegg får en se masse plasser på langtur, det er gøy. Beste av alt, i sommer reiser jeg til min svigerbror i Cannes så og si kostnadsfritt :) Hadde jeg kjørt F10'en hadde det kostet meg en tja 4-5000 i kun diesel, da flyr jeg heller :)

Lenke til kommentar

Du glemmer et par ting:

1) Det er bare omtrent i Norge strømmen er så billig. Og Norge betyr ingen ting i denne sammenheng.

2) Batteriene lages av Litium, et stoff som finnes o svært begrenset mengde. Google litt så ser du det.

3) Hydrogen kan fremstilles på flere måter, vil aldri gå tomt.

Ad 3) Hydrogen fremstilles i hovedsak, 95%, ved reform. av metan, dvs. kilden er fossil. Medfører utslipp av CO2 ved fremstilling. Så hydrogendrift betyr fossil energikilde.

Lenke til kommentar

Ja hvorfor ikke hydrogen?

I NVE sin varedeklarasjon for strøm i 2014 til norske forbrukere regner man med 9 % fornybar energi, 54 % fossil energi og 37 % kjernekraft. Slik blir det i et integrert kraftmarked.

Tesla S er i USA med rette kalt «Verdens flotteste kullfyrte bil».

Lenke til kommentar

Ja hvorfor ikke hydrogen?

I NVE sin varedeklarasjon for strøm i 2014 til norske forbrukere regner man med 9 % fornybar energi, 54 % fossil energi og 37 % kjernekraft. Slik blir det i et integrert kraftmarked.

Tesla S er i USA med rette kalt «Verdens flotteste kullfyrte bil».

 

Det siste der er bare vås, det er bare folk med livets harde skole som tror på sånn tøys. Alle oppegående analyser viser det motsatte. 

 

http://www.vox.com/2015/11/16/9737720/electric-vehicles-cleaner

Lenke til kommentar

Ja hvorfor ikke hydrogen?

I NVE sin varedeklarasjon for strøm i 2014 til norske forbrukere regner man med 9 % fornybar energi, 54 % fossil energi og 37 % kjernekraft. Slik blir det i et integrert kraftmarked.

Tesla S er i USA med rette kalt «Verdens flotteste kullfyrte bil».

Jeg er med på logikken din helt til du nevner Tesla.

 

NVE's vardeklarasjon justerer kraftmiksen for oprinnelsesgarantier. Dett er finansielle rettigheter til å kalle strømmen man kjøper for ren. Når det er sagt ville man på en hydrogenbil bruke 27% fornybar 162% fossil og 111% kjernekraftfor en  total på  300%

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...