Limbeck Skrevet 11. februar 2016 Del Skrevet 11. februar 2016 Skummel utvikling på mange måter. Vi blir fratatt friheter, ihvertfall et stykke inn i framtiden. Men, også at jeg tror det vil komme en del ulykker fra slike kjøretøy. Se bare på hvilken galskap Tesla sin selvkjøremodus er i gårsdagens versjon. Man vil også få en del fulle, trøtte, og mange andre varianter som setter seg inn som "sjåfør" bak disse bilene. Det er jo en katastrofe med tanke på dersom det krever overstyring fordi datamaskinen ikke mestrer 100 % av oppgavene den blir gitt. Ikke helt enig. I fremtiden vil dette føre til at skader og død i trafikken går ned. Trafikken gir større skader enn vepnede konflikter i verden. Det er et stort forbedringspotensial. Det betyr også at mennesker som er syke eller eldre kan kjøre bil. På plasser uten kollektivtrafikk er det nødvendig. Så kom igjen. Kjør på. Det er altfor mange dårlige sjåfører til å gi mennesker ansvaret i trafikken. Det er et stykke å gå enda men kjør på. 2 Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 11. februar 2016 Del Skrevet 11. februar 2016 Ja, der har vi en utfordring. Folk liker å ha noe å skylde på, og det er fare for at en ulykke forårsaket av en selvkjørende bil vil bli sett på som langt mindre akseptabel enn en forårsaket av et menneske. Selv om selvkjørende biler totalt sett gir et langt tryggere trafikkbilde. For ikke å snakke om dillemmaene. Skal selvkjørende biler sette sikkerheten til egen passasjer høyest, eller alltid prioritere helhet? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 11. februar 2016 Del Skrevet 11. februar 2016 En ting de fleste har glemt - nemlig noe man ikke kommer utenom: Det mest grunnleggende for å kunne kjøre bil, har alle lært på kjøreskolen, nemlig Å HA HERREDØMME OVER BILEN. Hvis en bil er styrt av datamaskiner, GPS'er, sensorer og alskens tekniske finurligheter, har man da herredømme over bilen? Er det virkelig DU som har full kontroll over kjøretøyet i rettslig øyemed? Så lenge du skal ut på tur med et kjøretøy, om du er eier eller ikke, men dog er å regne som den som skal "lede an" og bestemme destinasjon, SKAL du ha herredømme over bilen. Force Majeure kan man nødvendigvis ikke straffes for..... Å overlate ansvaret til tekniske nyvinninger, kan ikke frita deg for alt ansvar ved en uønsket hendelse. Å ha sertifikat, er ikke en selvfølge, men en bekreftelse fra det offentlige på at man innehar nødvendige ferdigheter, kunnskap og forståelse for å kunne ferdes i trafikken på en måte som skaper godt samspill, trygghet og forutsigbarhet for sine medtrafikkanter, uavhengig av type kjøretøy man har lov å kjøre. Poenget er at lovverket rundt bilisme er utarbeidet med individet og omgivelsene for øye, IKKE "automatisme".... De fleste har ikke glemt dette, og det er dessuten av de mindre problemene i mine øyne, endre på juridiske spissfindigheter er ikke noen stor sak. AtW 2 Lenke til kommentar
Limbeck Skrevet 11. februar 2016 Del Skrevet 11. februar 2016 Ja, der har vi en utfordring. Folk liker å ha noe å skylde på, og det er fare for at en ulykke forårsaket av en selvkjørende bil vil bli sett på som langt mindre akseptabel enn en forårsaket av et menneske. Selv om selvkjørende biler totalt sett gir et langt tryggere trafikkbilde. For ikke å snakke om dillemmaene. Skal selvkjørende biler sette sikkerheten til egen passasjer høyest, eller alltid prioritere helhet? Du har rett i det, vi mennesker er dumme på dette. Et bilde av et barn som bli drept på fremsiden av vg betyr mere enn 5 døde barn i statestikk. Det er en av grunnene til at jeg låser døra og drar for gardinene 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 11. februar 2016 Del Skrevet 11. februar 2016 ...endre på juridiske spissfindigheter er ikke noen stor sak.Her tar du feil, slikt er langt fra enkelt å få til. Lenke til kommentar
G Skrevet 12. februar 2016 Del Skrevet 12. februar 2016 (endret) Ja, der har vi en utfordring. Folk liker å ha noe å skylde på, og det er fare for at en ulykke forårsaket av en selvkjørende bil vil bli sett på som langt mindre akseptabel enn en forårsaket av et menneske. Selv om selvkjørende biler totalt sett gir et langt tryggere trafikkbilde. For ikke å snakke om dillemmaene. Skal selvkjørende biler sette sikkerheten til egen passasjer høyest, eller alltid prioritere helhet? For ikke å glemme, er bilfabrikkanten ansvarlig for ulykkene bilene evt. forårsaker, eller er det "sjåfør / passasjer" ? Veitrafikkloven er vel veldig klar. Og det blir et stor dilemma om man er uheldig og skulle drepe noen med en selvkjørende bil. Og hva med forsikring, og vil man kunne kjøpe seg fri med en forsikring? Endret 12. februar 2016 av G Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 12. februar 2016 Del Skrevet 12. februar 2016 ...endre på juridiske spissfindigheter er ikke noen stor sak.Her tar du feil, slikt er langt fra enkelt å få til. Langt enklere enn de andre utfordringene. Selvkjørende kjøretøy er allerede i drift mange steder i verden, det viser at de juridiske problemstillingene fint lar seg løse. AtW 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 12. februar 2016 Del Skrevet 12. februar 2016 ... Selvkjørende kjøretøy er allerede i drift mange steder i verden,..Jaha ? (Husk at lukkede områder er enklere juridisk, adgang "på eget ansvar" kan benyttes. Slikt vil ikke kunne brukes i det offentlige rom). Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 12. februar 2016 Del Skrevet 12. februar 2016 ... Selvkjørende kjøretøy er allerede i drift mange steder i verden,..Jaha ? (Husk at lukkede områder er enklere juridisk, adgang "på eget ansvar" kan benyttes. Slikt vil ikke kunne brukes i det offentlige rom). Denne saken handler jo om at selvkjørende biler er lov. Selvkjørende tbane finnes flere steder og benyttes i det offentlige rom. AtW Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 12. februar 2016 Del Skrevet 12. februar 2016 Denne saken handler jo om at selvkjørende biler er lov.Hvilket påvirker mange av veitrafikklovens paragrafer på underlig vis. Dersom et førerløst kjøretøy bryter fartsgrensen; Hvilke følger skal dette få- og for hvem ? Selvkjørende tbane finnes flere steder og benyttes i det offentlige rom....men er allikevel et avsperret område. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 12. februar 2016 Del Skrevet 12. februar 2016 Denne saken handler jo om at selvkjørende biler er lov.Hvilket påvirker mange av veitrafikklovens paragrafer på underlig vis. Dersom et førerløst kjøretøy bryter fartsgrensen; Hvilke følger skal dette få- og for hvem ?Selvkjørende tbane finnes flere steder og benyttes i det offentlige rom....men er allikevel et avsperret område. Åpenbart ikke underligere enn at det tillates. Avsperrert er vel å ta i. Det er i praksis fri ferdsel på tbanestasjoner. Og det er ikke akkurat som det aldri har skjedd ulykker der. AtW 1 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 12. februar 2016 Del Skrevet 12. februar 2016 Personlig, tror jeg ikke det er sånn at privatpersoner kommer til å eie så mang eselkjørende biler, jeg tipper at det i framtiden kommer til å være sånn at du bare tar opp telefonen, trykker hvor du er og hvor du skal på et kart, så kommer det en å plukker deg opp. for en liten pris da, men sannsyneligvis billigere enn både buss og taxi. selvkjørende biler er fremtiden. den eneste negative tingen jeg ser med det er at folk kommer til å miste jobben sin. Bortsett fra at jeg tviler på at det blir billigere enn buss, så er jeg enig. Dette vil organiseres som bilpooler eller autotaxier, og du bestiller tur, der du angir antall passasjerer og eventuelt ekstrautstyr du trenger (barneseter) om det ikke er integrert i setene allerede, og om du har mye bagasje. Til Tangent: Juridisk vil det være selskapet som er ansvarlig for å overholde reglene, mens feil pga teknisk svikt og feil vil gå på produsent. Du får jo ikke ansvar som passasjer i en taxi i dag, og vil ikke få det som passasjer i en autotaxi. Dette er definitivt løsbart. Nei, dette vil ikke bli 100% sikkert, for teknisk svikt vil oppstå. Førerforhold kan få selv intelligente datamaskiner til å feilberegne, og feilbeslutninger vil foretas. Dog tror jeg, ja jeg er ganske overbevisst om det, så vil både mengden feil og alvorlighetsgraden på hendelser bli langt bedre enn de menneskelige feilene som inntrer i dag. Medisinerte eller fulle folk, overtrøtte eller der medisinske komplikasjoner som gjør sjåføren indisponibel, og rett og slett feil pga sjåføren ser, men ikke agerer eller agerer irrasjonelt, er en langt større fare totalt sett. Kanskje ikke i enkelttilfeller, men totalt. Ser faktisk for meg at bilen kan overvåke passasjerenes helsetilstand, og dersom hjertesvikt, slag etc inntrer, kan kjøretøyet melde sentralt og selv endre rute til nærmeste akuttmottak eller godkjent legevakt/legekontor eller sykehus. Lenke til kommentar
Dreamfault Skrevet 12. februar 2016 Del Skrevet 12. februar 2016 Fly er vel i dag de mest automatiserte måtene å reise på i dag hvor fly kan ta av, navigere og lande uten nevneverdig menneskelig interaksjon. Etter hva jeg har sett de siste årene så er det menneskelige feil som har medført ulykker, ikke automatiserte systemer. Det er mulig at ulykken med det militære flyet A400M var pga. software. Det jeg kan se for meg at kan skje er at noen sensorer på bilen vil slutte å virke, autosjåføren slår seg av og menneskelig fører må ta over og lese de feilaktige rapportene fra sensorene og det medfører en ulykke som i tilfelle Airbus-ulykken over Atlanterhavet. Jeg har stor tro på selvkjørende biler og at ulykkestallene vil synke mot tilnærmet null Lenke til kommentar
halsn Skrevet 15. februar 2016 Del Skrevet 15. februar 2016 Skummel utvikling på mange måter. Vi blir fratatt friheter, ihvertfall et stykke inn i framtiden. Men, også at jeg tror det vil komme en del ulykker fra slike kjøretøy. Se bare på hvilken galskap Tesla sin selvkjøremodus er i gårsdagens versjon. Man vil også få en del fulle, trøtte, og mange andre varianter som setter seg inn som "sjåfør" bak disse bilene. Det er jo en katastrofe med tanke på dersom det krever overstyring fordi datamaskinen ikke mestrer 100 % av oppgavene den blir gitt. Man må innse at folk flest er elendige sjåfører. Nå mener jeg ikke dra alle over samme kam, men jeg ser daglig at folk synder når det gjelder overholding av vikeplikt, feilplasseringer, fartsgrenser som ikke overholdes, farlige forbikjøringer og mobilbruk. Desto fortere vi får alle over på selvkjørende biler, desto bedre. Lenke til kommentar
G Skrevet 16. februar 2016 Del Skrevet 16. februar 2016 Vel, ja ulykkesstatistikken er vel nokså grim å se på. Men, husk at man kanskje ikke får lukt ut "dårlig DNA" like raskt da. </halvsannhet> Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 16. februar 2016 Del Skrevet 16. februar 2016 Det forundrer meg at så mange, om de ikke tror det 100%, ihvertfall argumenterer som om folk bare dør i trafikkulykker selvforskyldt. AtW Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå