AfterGlow Skrevet 11. februar 2016 Del Skrevet 11. februar 2016 Stort gjennombrudd for Googles selvkjørende biler.Myndighetene har slått fast: Datamaskiner kan brukes som bilsjåfører Lenke til kommentar
G Skrevet 11. februar 2016 Del Skrevet 11. februar 2016 (endret) Skummel utvikling på mange måter. Vi blir fratatt friheter, ihvertfall et stykke inn i framtiden. Men, også at jeg tror det vil komme en del ulykker fra slike kjøretøy. Se bare på hvilken galskap Tesla sin selvkjøremodus er i gårsdagens versjon. Man vil også få en del fulle, trøtte, og mange andre varianter som setter seg inn som "sjåfør" bak disse bilene. Det er jo en katastrofe med tanke på dersom det krever overstyring fordi datamaskinen ikke mestrer 100 % av oppgavene den blir gitt. Endret 11. februar 2016 av G Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 11. februar 2016 Del Skrevet 11. februar 2016 (endret) Jeg se i første omgang de som ikke får førerkort eller ja er fulle etc kan bli et problem. Tror det vil uansett bli teorikurs for bruk av slike biler også, største problemet er tviler på slike biler blir sponset av staten særlig for de som trenger det, så godt man må ut med 500 000- 1 milion kr for en slik bil. Med tanke på forsikring vil de nok være ekstra dyre, vet ikke om slike biler maks kjører 100 km\t eller om de kan kjøre 150 km timen hvis fartgrensen blir justert mot 2020. Neste bli flybiler: Med autopilot for landing\ letting gleder meg til den tiden. Kanskje i 2050. Endret 11. februar 2016 av LMH1 Lenke til kommentar
Phyx Skrevet 11. februar 2016 Del Skrevet 11. februar 2016 Regner med dette blir fremtiden. Dette kan løse mange problemer vi har idag spesielt med tanke på parkering. På sikt regner jeg med vi kan bestille bilen som kommer og henter oss og leverer oss. Muligens det også blir mer som taxi men datamaskin som kjører og vi betaler leie for bilen. Lenke til kommentar
flogvit Skrevet 11. februar 2016 Del Skrevet 11. februar 2016 Ser frem til dette. 1. Kan dra på byen uten å måtte bli robbet av taxi-penger 2. Slipper å betale parkeringsavgift, bilen kjører jo hjem i mellomtiden 3. Kan gjøre andre ting mens jeg kjører en plass 4. Utleie av biler får en helt annen dimensjon 5. Irritasjonen over dårlige sjåfører blir så og si borte 6. Mindre køer = vi kommer fortere frem Og sikker mye mer. 8 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 11. februar 2016 Del Skrevet 11. februar 2016 (endret) Kan se for oss Peppes pizza, taxi eventuelt kanskje også ikea tar i bruk teknologien først? Tror det vil være en løsning med folk med spessielle behov i så fall, vet ikke om norge\sverige vil være de landene som er kritisk til en slik løsning. Hva med trafikkontroll\tollvenset etc? Skal bilen vite og si over høytalleren registeringsnummer og vise vongkort? Reiser bilen selv på verksted å eieren betaler? Faen ta bilen hvis den går for det dyreste alternativet hehe. Kun et verksted som reprarer bilen, tror slike biler må på EU kontroll hvert år og ofte oppgradere software? Endret 11. februar 2016 av LMH1 Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 11. februar 2016 Del Skrevet 11. februar 2016 Jeg er ikke negativ til dette , at vi som mennesker bidrar til at dette fungerer bra de første årene er trolig en selvfølge , men etter hvert som både teknologien utvikler seg så vil dette trolig fungere bedre og bedre. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 11. februar 2016 Del Skrevet 11. februar 2016 Jeg mistenker at det må være minst en person i bilen for at dette skal fungere legalt. Noen må ta ansvaret for objektets ferd mot målet. Ellers vil jeg gjerne kjøre på en slik sak om jeg ønsker bilen min reparert, jeg blir jo alene om å fylle ut skademelding... Det vil igjen si at de scenarioer folk ser for seg hvor maskinen kjører alene ikke vil vere tilfelle. Ikke før det blir ulovlig for oss mennesker å kjøre. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 11. februar 2016 Del Skrevet 11. februar 2016 Jeg mistenker at det må være minst en person i bilen for at dette skal fungere legalt. Noen må ta ansvaret for objektets ferd mot målet. Ellers vil jeg gjerne kjøre på en slik sak om jeg ønsker bilen min reparert, jeg blir jo alene om å fylle ut skademelding... Det vil igjen si at de scenarioer folk ser for seg hvor maskinen kjører alene ikke vil vere tilfelle. Ikke før det blir ulovlig for oss mennesker å kjøre. Eller bare ha et kamera i bilen, som hindrer deg å gjøre det? Det er ikke bare å gjøre hærverk på ikke-levende objekter konsekvensfritt i dag heller, hvorfor skulle det være det med biler? AtW Lenke til kommentar
Ketil_H Skrevet 11. februar 2016 Del Skrevet 11. februar 2016 Dette betyr slutten på privatbiler. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 11. februar 2016 Del Skrevet 11. februar 2016 Det er ikke bare å gjøre hærverk på ikke-levende objekter konsekvensfritt i dag heller, hvorfor skulle det være det med biler?Det er få ikke-levende (mekaniske) ting som i dag som beveger seg rundt i landskapet på egenhånd! ...Så det nærmeste må være dyr. Dersom ei ku kom seg ut på riksveien; hvilken historie hører forsikringsselskapet på- kua's eller sjåføren ? (fx. ved elgpåkjørsel er det jo som regel elgen som blir erstattningspliktig). Lenke til kommentar
Ketil_H Skrevet 11. februar 2016 Del Skrevet 11. februar 2016 Det er ikke bare å gjøre hærverk på ikke-levende objekter konsekvensfritt i dag heller, hvorfor skulle det være det med biler?Det er få ikke-levende (mekaniske) ting som i dag som beveger seg rundt i landskapet på egenhånd! ...Så det nærmeste må være dyr. Dersom ei ku kom seg ut på riksveien; hvilken historie hører forsikringsselskapet på- kua's eller sjåføren ? (fx. ved elgpåkjørsel er det jo som regel elgen som blir erstattningspliktig). Du stiller nok noen lysår bak en selvkjørende bil når det kommer til detaljnivået på en skademelding. Bilen vet nøyaktig hvor alle objekter var i tiden før, hvilke hastigheter, hvilke retninger, temperatur, føre, når bremsene på egen og andres biler ble aktivert. Den har også video av alle vinkler. 6 Lenke til kommentar
Wonderchin0 Skrevet 11. februar 2016 Del Skrevet 11. februar 2016 Det er ikke bare å gjøre hærverk på ikke-levende objekter konsekvensfritt i dag heller, hvorfor skulle det være det med biler?Det er få ikke-levende (mekaniske) ting som i dag som beveger seg rundt i landskapet på egenhånd! ...Så det nærmeste må være dyr. Dersom ei ku kom seg ut på riksveien; hvilken historie hører forsikringsselskapet på- kua's eller sjåføren ? (fx. ved elgpåkjørsel er det jo som regel elgen som blir erstattningspliktig). Du stiller nok noen lysår bak en selvkjørende bil når det kommer til detaljnivået på en skademelding. Bilen vet nøyaktig hvor alle objekter var i tiden før, hvilke hastigheter, hvilke retninger, temperatur, føre, når bremsene på egen og andres biler ble aktivert. Den har også video av alle vinkler. Dette er sant. At det kommer til å ta enda noen år før selvkjørende biler er 100% feilfrie i sin automatikk er helt sant, men å påstå/insinuere som noen andre gjør her at selvkjørende biler aldri vil bli modne nok etc., er bare tøv. Selvkjørende biler kommer til å løse så mange samfunnsproblemer at det kan ses på som en revolusjon for samfunnet som helthet. Hva som blir forbedret? Noen av tingene ble sagt ovenfor. Lenke til kommentar
Åsmund Skrevet 11. februar 2016 Del Skrevet 11. februar 2016 Dette er veldig bra. Selvkjørende biler (som er sikre nok) kan ikke komme fort nok. Sitte å se på en film eller sove mens bilen kjører kjedelige strekninger eller har full kontroll i de mest kaotiske trafikksituasjoner hadde vært genialt. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 11. februar 2016 Del Skrevet 11. februar 2016 Det er ikke bare å gjøre hærverk på ikke-levende objekter konsekvensfritt i dag heller, hvorfor skulle det være det med biler?Det er få ikke-levende (mekaniske) ting som i dag som beveger seg rundt i landskapet på egenhånd! ...Så det nærmeste må være dyr. Dersom ei ku kom seg ut på riksveien; hvilken historie hører forsikringsselskapet på- kua's eller sjåføren ? (fx. ved elgpåkjørsel er det jo som regel elgen som blir erstattningspliktig). "Rundt i landskapet" kanskje, men det er masse ting som beveger seg rundt av objekter som ikke lever, som man kan kollidere inn i uten at det nødvendigvis er vitner. Dette skjer hver gang det kommer nye produkter, folk tenker opp alt mulig rart av rare scenarioer, men glemmer at masse faenskap hypotetisk sett kan gjøres i dag også, men det går helt fint. AtW Lenke til kommentar
Jakoozie Skrevet 11. februar 2016 Del Skrevet 11. februar 2016 Ser frem til dette. 1. Kan dra på byen uten å måtte bli robbet av taxi-penger 2. Slipper å betale parkeringsavgift, bilen kjører jo hjem i mellomtiden 3. Kan gjøre andre ting mens jeg kjører en plass 4. Utleie av biler får en helt annen dimensjon 5. Irritasjonen over dårlige sjåfører blir så og si borte 6. Mindre køer = vi kommer fortere frem Og sikker mye mer. Enig i omtrent alt her, men hvorfor vil selvkjørende biler føre til mindre køer? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 11. februar 2016 Del Skrevet 11. februar 2016 De kan kjøre mye tettere, man slipper "rasshølkjøring", der folk presser seg inn i kø som fører til tap av tid for helheten, og om kun selvkjørende biler tar over helt slipper man lyskryss og en mengde liknende trafikksikkerhetstiltak som senker effektiviteten. AtW Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 11. februar 2016 Del Skrevet 11. februar 2016 Du stiller nok noen lysår bak en selvkjørende bil når det kommer til detaljnivået på en skademelding. Bilen vet nøyaktig hvor alle objekter var i tiden før, hvilke hastigheter, hvilke retninger, temperatur, føre, når bremsene på egen og andres biler ble aktivert. Den har også video av alle vinkler.Informasjonen må i tilfelle være juridisk godkjent og lesbar for nødvendige instanser/parter. (Nå er det heller ikke en umulighet å innføre krav om samme type info i førerstyrte biler). Og da er det jo greit nok: Gjør bilen din noe galt når den er ute alene og kjører er det din feil (i kraft av eierskap). Gir deg tap av bonus (forsikring) etc. Dette medfører regelendringer som at fører ikke lenger straffes, f.eks. for fartsoverskridelser, men eier. Dette gjør også ting enklere for politiet. Dette er sant. At det kommer til å ta enda noen år før selvkjørende biler er 100% feilfrie i sin automatikk er helt sant, men å påstå/insinuere som noen andre gjør her at selvkjørende biler aldri vil bli modne nok etc., er bare tøv. Selvkjørende biler kommer til å løse så mange samfunnsproblemer at det kan ses på som en revolusjon for samfunnet som helthet. Hva som blir forbedret? Noen av tingene ble sagt ovenfor.Ingenting blir noensinne feilfritt. Det blir sikkert et mindre antall uforutsette hendelser, men de vil fortsatt forekomme. Ihverfall her til lands, med våre klimatiske forhold. Men utfordringen med førerløse enheter er det juridiske i like stor grad som det teknologiske. "Rundt i landskapet" kanskje, men det er masse ting som beveger seg rundt av objekter som ikke lever, som man kan kollidere inn i uten at det nødvendigvis er vitner.Jeg aner ikke hvor du bor, men jeg ville vært svært betenkt med å bevege meg utendørs. De eneste stedene jag vet om selvgående bevegelig mekanikk er på lukkede områder. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-RnjNn5NbHl Skrevet 11. februar 2016 Del Skrevet 11. februar 2016 Personlig, tror jeg ikke det er sånn at privatpersoner kommer til å eie så mang eselkjørende biler, jeg tipper at det i framtiden kommer til å være sånn at du bare tar opp telefonen, trykker hvor du er og hvor du skal på et kart, så kommer det en å plukker deg opp. for en liten pris da, men sannsyneligvis billigere enn både buss og taxi. selvkjørende biler er fremtiden. den eneste negative tingen jeg ser med det er at folk kommer til å miste jobben sin. Lenke til kommentar
Tangent Skrevet 11. februar 2016 Del Skrevet 11. februar 2016 En ting de fleste har glemt - nemlig noe man ikke kommer utenom: Det mest grunnleggende for å kunne kjøre bil, har alle lært på kjøreskolen, nemlig Å HA HERREDØMME OVER BILEN. Hvis en bil er styrt av datamaskiner, GPS'er, sensorer og alskens tekniske finurligheter, har man da herredømme over bilen? Er det virkelig DU som har full kontroll over kjøretøyet i rettslig øyemed? Så lenge du skal ut på tur med et kjøretøy, om du er eier eller ikke, men dog er å regne som den som skal "lede an" og bestemme destinasjon, SKAL du ha herredømme over bilen. Force Majeure kan man nødvendigvis ikke straffes for..... Å overlate ansvaret til tekniske nyvinninger, kan ikke frita deg for alt ansvar ved en uønsket hendelse. Å ha sertifikat, er ikke en selvfølge, men en bekreftelse fra det offentlige på at man innehar nødvendige ferdigheter, kunnskap og forståelse for å kunne ferdes i trafikken på en måte som skaper godt samspill, trygghet og forutsigbarhet for sine medtrafikkanter, uavhengig av type kjøretøy man har lov å kjøre. Poenget er at lovverket rundt bilisme er utarbeidet med individet og omgivelsene for øye, IKKE "automatisme".... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå