Gå til innhold

Opel Ampera-e får en rekkevidde på godt over 300 kilometer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er 1200 km til nærmeste IKEA her jeg bor. Sikkert kjekt for de som bor nært.

 

Da er Du bra ner en hjernbane i forhold til IKEA.

Dette hengerspørsmålet er bare tull, en autonom henger vil følge etter bilen din om du har bruk for det. Eventuelt med en travers for lengre gods.

 

Espen, det er ikke så dyrt nei, men det er unødvendig kronglete sammenlignet med å bare hekte hengeren på bilen og kjøre.

 

Det blir litt i samme gate som å argumentere for å frakte unger til skole og barnehage med buss i stedet for bil, og stikke innom butikken på vei hjem med unger og bæreposer på buss, vente på bussbytter osv sammenlignet med å bare ta bilen.

 

Sett fra den andre siden: Hvor vanskelig kan det være for elbilprodusentene å gjenge opp fire hull bak på understellet?

 

Sannsynligvis ikke så vanskelig, men jeg tror hovedgrunnen er at poenget faller litt vekk da bilene er så tunge. De kan ikke dra noe særlig. Model X kommer jo nå med hengerfeste, men den kan jo ikke trekke særlig. 

 

Men skulle likt å se litt prioriteringer her, slik at en kunne frakte ting på søplet osv. Men som nevnt over er det ganske lett å finne løsninger på dette idag, men det er absolutt mer tungvindt en det behøver å være.

 

 

Eh? Model X kan trekke 2.500 kilo. Det synes nå jeg er mer enn nok for de fleste.

 

 

 

Eh? Model X kan trekke 2.500 kilo. Det synes nå jeg er mer enn nok for de fleste.

 

 

Om du hadde lest hele samtalen hadde du sett at jeg tok feil her ja, jeg tok utgangspunkt i klasse b sertifikat slik at det er rundt ett tonn tilgjengelig. Så igjen, jeg bommet her, ja :)

Hehe, ja det hadde vært noe. :p

 

I fare for å være mot strømmen her så har du et lite poeng. Både det å sette kjepper i hjulene for avgiftsdifferensieringen på nybilprisen og rent teknisk siden batteriet vil fungere som lastutjevnende buffer og fordi generatoren kan optimeres for mye høyere virkningsgrad på et bestemt turtall sammenlignet med virkningsgraden til en tradisjonell bensinmotor.

  • Liker 1

Hehe, ja det hadde vært noe. :p

 

I fare for å være mot strømmen her så har du et lite poeng. Både det å sette kjepper i hjulene for avgiftsdifferensieringen på nybilprisen og rent teknisk siden batteriet vil fungere som lastutjevnende buffer og fordi generatoren kan optimeres for mye høyere virkningsgrad på et bestemt turtall sammenlignet med virkningsgraden til en tradisjonell bensinmotor.

 

Tja, det finst nå et bra antall med lade-hybrider. Og da kommer en betre ut økonomisk, om det var tanken.

Hehe, ja det hadde vært noe. :p

 

I fare for å være mot strømmen her så har du et lite poeng. Både det å sette kjepper i hjulene for avgiftsdifferensieringen på nybilprisen og rent teknisk siden batteriet vil fungere som lastutjevnende buffer og fordi generatoren kan optimeres for mye høyere virkningsgrad på et bestemt turtall sammenlignet med virkningsgraden til en tradisjonell bensinmotor.

Gjør ikke Chevrolet Volt akkurat dette?

 

Hehe, ja det hadde vært noe. :p

 

I fare for å være mot strømmen her så har du et lite poeng. Både det å sette kjepper i hjulene for avgiftsdifferensieringen på nybilprisen og rent teknisk siden batteriet vil fungere som lastutjevnende buffer og fordi generatoren kan optimeres for mye høyere virkningsgrad på et bestemt turtall sammenlignet med virkningsgraden til en tradisjonell bensinmotor.

Gjør ikke Chevrolet Volt akkurat dette?

 

Så vidt jeg har klart å lese meg til; jo. Samme med BMW i3 Hybrid, men den har mindre bensinmotor, og større batteri (Like stort som EL-versjonen).

Hehe, ja det hadde vært noe. :p

 

I fare for å være mot strømmen her så har du et lite poeng. Både det å sette kjepper i hjulene for avgiftsdifferensieringen på nybilprisen og rent teknisk siden batteriet vil fungere som lastutjevnende buffer og fordi generatoren kan optimeres for mye høyere virkningsgrad på et bestemt turtall sammenlignet med virkningsgraden til en tradisjonell bensinmotor.

 

BMW i3 hybrid er en slik bil i praksis, elbil med forbrenningsmotor som kun lader batteriet. Det ser ikke ut som det gir spesielt god virkningsgrad...

 

Fra testen av i3 på klikk.no:

 

"Og BMW i3 Plug-in hybrid kan rulle videre i 10–15 mil med sin bensintank på ni liter."

 

Altså et forbruk på 0,6L mila...

 

Kilde: http://www.klikk.no/motor/bil/biltester/article1629786.ece

  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...