Gå til innhold

Opel Ampera-e får en rekkevidde på godt over 300 kilometer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Håper den får mulighet for hengerfeste. Jeg synes det er en stor ulempe at man ikke kan bruke henger på bilen i ny og ne. Det vil si at man må leie eller låne bil hver gang man skal frakte møbler hjem fra butikk eller til fyllinga med de gamle, kjøre bort hageavfall etc.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Håper den får mulighet for hengerfeste. Jeg synes det er en stor ulempe at man ikke kan bruke henger på bilen i ny og ne. Det vil si at man må leie eller låne bil hver gang man skal frakte møbler hjem fra butikk eller til fyllinga med de gamle, kjøre bort hageavfall etc.

 

Det har jeg hele tiden tenkt også, men med muligheten for privatleie som er tilgjengelig nå så ser jeg ikke det som noe problem i det hele tatt. Hjemkjøring av møbler / materialer / hvitevarer koster ofte ikke all verden og døgnleie på bil på det private leiemarkedet er nede i noen små hundrelapper hvis du trenger mer fleksibel frakt.

 

For min egen del blir dette argumentet mindre og mindre viktig

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Espen, det er ikke så dyrt nei, men det er unødvendig kronglete sammenlignet med å bare hekte hengeren på bilen og kjøre.

 

Det blir litt i samme gate som å argumentere for å frakte unger til skole og barnehage med buss i stedet for bil, og stikke innom butikken på vei hjem med unger og bæreposer på buss, vente på bussbytter osv sammenlignet med å bare ta bilen.

 

Sett fra den andre siden: Hvor vanskelig kan det være for elbilprodusentene å gjenge opp fire hull bak på understellet?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Espen, det er ikke så dyrt nei, men det er unødvendig kronglete sammenlignet med å bare hekte hengeren på bilen og kjøre.

 

Det blir litt i samme gate som å argumentere for å frakte unger til skole og barnehage med buss i stedet for bil, og stikke innom butikken på vei hjem med unger og bæreposer på buss, vente på bussbytter osv sammenlignet med å bare ta bilen.

 

Sett fra den andre siden: Hvor vanskelig kan det være for elbilprodusentene å gjenge opp fire hull bak på understellet?

 

Sannsynligvis ikke så vanskelig, men jeg tror hovedgrunnen er at poenget faller litt vekk da bilene er så tunge. De kan ikke dra noe særlig. Model X kommer jo nå med hengerfeste, men den kan jo ikke trekke særlig. 

 

Men skulle likt å se litt prioriteringer her, slik at en kunne frakte ting på søplet osv. Men som nevnt over er det ganske lett å finne løsninger på dette idag, men det er absolutt mer tungvindt en det behøver å være.

Lenke til kommentar

Synes godt det burde være mulighet til å montere et hengerfeste uten å måtte betale et verksted tusenvis for å få det ettermontert. Et av de kule tingene med å ha bil er jo å kunne være uavhengig av andre :p

Største problemet er vell å få det godkjent, de lappene måtte en uansett ha betalt til leverandør. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Espen, det er ikke så dyrt nei, men det er unødvendig kronglete sammenlignet med å bare hekte hengeren på bilen og kjøre.

 

Det blir litt i samme gate som å argumentere for å frakte unger til skole og barnehage med buss i stedet for bil, og stikke innom butikken på vei hjem med unger og bæreposer på buss, vente på bussbytter osv sammenlignet med å bare ta bilen.

 

Sett fra den andre siden: Hvor vanskelig kan det være for elbilprodusentene å gjenge opp fire hull bak på understellet?

 

Jeg er enig dersom det er tilgjengelig som tilleggsutstyr på en bil vil jeg nok ofte ende opp med å bestille det. Poengen mitt er at det ikke er en dealbreaker i seg selv for valg av bil, da det er en forsvinnende liten del av bruken som eventuelt er med henger.

 

Sammenligningen din med buss blir rimelig fjern... bruker du virkelig henger like ofte som du bruker bilen til å hente unger og dra i butikken?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Salvesen: Hvorfor kan ikke Model X trekke noe særlig? Den mangler jo ikke akkurat motorkraft. Dessuten trenger man ikke 2 tonn hengerkapasitet for at hengerfeste skal være kjekt. Selv 500 kg er nok til å løse mange oppgaver man ikke klarer ellers. Scenarie: Man skal kjøpe rammemadrass. Hverken Model S, X, Leaf, eller Ampera-e får den inn i kupeen. Man må altså ha henger og Model X løser den oppgaven elegant med en liten henger. Tilsvarende når man har et lass med kvister og løv fra hagen, resteplanker fra byggeprosjekter, en gammel lenestol som skal ut, hente en favn ved fra hytta osv. Eksemplene tar ingen ende. Det virker bare så utrolig unødvendig å måtte leie seg bil for å få gjort slike enkle oppgaver.

 

Espen: Neida, jeg bruker ikke henger daglig, bare noen få ganger i året. Men jeg synes det er en stor ulempe om disse enkle svippturene må omgjøres til dagsprosjekter, planlegges og bestilles for å få de til. Ringe et par bilutleiesekskaper og finne en bil som både er egnet og ledig når jeg trenger den, vente på denne dagen, kjøre til utleieselskapet, betale depositum, kjøre derfra og hjem, gjøre svippoppdraget, kjøre tilbake, betale og få ut depositumet og kjøre hjem. En unødvendig omstendelighet og tidstyv jeg vil sammenligne med å ta med unger og bæreposer på bussbytter i triangelet mellom hjem, butikk og barnehage. De gangene i året det er nødvendig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Espen, det er ikke så dyrt nei, men det er unødvendig kronglete sammenlignet med å bare hekte hengeren på bilen og kjøre.

 

Det blir litt i samme gate som å argumentere for å frakte unger til skole og barnehage med buss i stedet for bil, og stikke innom butikken på vei hjem med unger og bæreposer på buss, vente på bussbytter osv sammenlignet med å bare ta bilen.

 

Sett fra den andre siden: Hvor vanskelig kan det være for elbilprodusentene å gjenge opp fire hull bak på understellet?

 

Sannsynligvis ikke så vanskelig, men jeg tror hovedgrunnen er at poenget faller litt vekk da bilene er så tunge. De kan ikke dra noe særlig. Model X kommer jo nå med hengerfeste, men den kan jo ikke trekke særlig.

Model X kan trekke 2200kg, noe som er nok for de aller fleste som ikke eier hest eller stor båt, Jeg tror de fleste også hadde vært fornøyd med en tillatt hengervekt på 1400kg på en bil som Ampera-e.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Model X kan trekke 2200kg, noe som er nok for de aller fleste som ikke eier hest eller stor båt, Jeg tror de fleste også hadde vært fornøyd med en tillatt hengervekt på 1400kg på en bil som Ampera-e.

 

 

Alltid trodd at det var mask 3500kg totaltsett jeg, så når model X veier over 2200 tonn så tenkte jeg rundt 1 tonn, men da har jeg nok bare tatt feil :) 

 

Ja jeg tror det ville dekket de fleste sitt behov med rundt 1 tonn, men spørs om produsentene mener det samme? Det må da være enn grunn til at så og si alle har unnlatt å lage det til nå? 

Lenke til kommentar

 

Espen, det er ikke så dyrt nei, men det er unødvendig kronglete sammenlignet med å bare hekte hengeren på bilen og kjøre.

 

Det blir litt i samme gate som å argumentere for å frakte unger til skole og barnehage med buss i stedet for bil, og stikke innom butikken på vei hjem med unger og bæreposer på buss, vente på bussbytter osv sammenlignet med å bare ta bilen.

 

Sett fra den andre siden: Hvor vanskelig kan det være for elbilprodusentene å gjenge opp fire hull bak på understellet?

 

Sannsynligvis ikke så vanskelig, men jeg tror hovedgrunnen er at poenget faller litt vekk da bilene er så tunge. De kan ikke dra noe særlig. Model X kommer jo nå med hengerfeste, men den kan jo ikke trekke særlig. 

 

Men skulle likt å se litt prioriteringer her, slik at en kunne frakte ting på søplet osv. Men som nevnt over er det ganske lett å finne løsninger på dette idag, men det er absolutt mer tungvindt en det behøver å være.

 

Model X kan vel trekke ca 2200kg? men det er kanskje ikke noe særlig?

Lenke til kommentar

Problemet med henger tror jeg er todelt.

Mange har batterier /motor/annet plassert i hekken. Det gir dårlig plass til rammevanger som skal tåle hengerfestet. Deretter er det et spørsmål hva batteriene tåler av langvarig belastning uten å ta noen skade. Selv om de fleste har kraft nok til å dra en henger vil nok de fleste gå i nødmodus ganske raskt dersom de må dra en tung henger opp en lenger bakke.

Tesla med sine store vannkjølte batterier har helt klart de beste forutsettningene til å klare dette. Men andre nye biler bør også ha mulighet med batterier mellom askslene og god BMS med vannkjøling og større kapasitet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...