Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvor raskt er fiber?

Anbefalte innlegg

Hos Lyse er prisen kr. 449 pr. mnd. for 2Mb linje og kr. 250 ekstra pr. mnd. for 10Mb linje. Lyse hegynte for eit år sidan å legge fiber og då fekk dei første som tegna abonnement 10Mb linje til same pris som 2Mb linje så valget var jo ikkje så vanskeleg. Dette tilbudet trur eg ikkje finns lenger sjølv om bei byggjer ut i stadin nye områder i Rogaland.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hørte at den ene læreren på ungdomsskolen sa at fiber klarer å levere en informasjonsmengde med lyses hastighet! At det ikke finnes kabler som er raskere enn fiber osv.

Ble en smule usikker nå men jeg mener da å tro at elektrisk strøm i en leder

også går rimelig kjapt og om ikke like fort som lyset.

Elektrisk strøm går med cirka 2/3 av lyshastigheten, dvs. 200,000km/s. Så på en packet som går jorda rundt (halvparten frem og så tilbake igjen) vil vel det utgjøre ca. 6-7ms forskjell i lag. Da er det vel heller større forskjeller i routere/dsl/kabel/switcher etc. enn det er i ren "transportfart"...

Kjella

Lenke til kommentar
elektronene i en leder går et par centimeter i minuttet leste jeg engang ;)

Hohoho Dvs. at det tar noen timer fra du slår på lysbryteren til lyset kommer på? hehe.

Neida, Strøm går med nesten lysets hastighet (ca 90% avhengig av metallets ledningsevne) Lys går som kjent med 100% av lysest hastighet, men siden lyest reflekteres fra side til side i en optisk kabel og brytningsindeksen gjør at lyset ikke går like raskt som i vakuum så er det ca like raskt som strøm (ca 90%)

Men så må jeg få poengtere at informasjonsmengde per tid ikke er det samme som avstand per tid. Man kan derfor ikke si at lysets hastighet spiller inn på overføringshastigheten. Det som spiller inn er hvor korte lyspulser eller strømpulser (i tid) man kan sende gjennom kabelen/fiberen. Elektriske signaler lett forstyrrels og utviskes om tiden er for kort, mens lys klarer kortere pulser med mindre utvisking og støy.

Hvis du ikke skjønner det skal jeg prøve å illustrere det på følgende måte: Et tog kjører fra A til B med 90% av lysets hastighet. Hver vogn er en bit. Togets lengde er 100m. Hvis vognene er 25m lange så overføres 4 bit på togturen. Dette kan sammenlignes med strøm. "Lys"-vogner er f.eks 1m lange. Dermed får man 100 bit overført på samme tiden.

Men lys er mer morsomt enn det. Lys kan sendes i flere forskjellige farger på en gang. (wavelength multiplexing) For å sette det inn i eksemplet betyr det at du kan kjøre mange "tog" med forskjellig farge på samme toglinje samtidig. Dvs. at man øker overføringshastigheten for hver farge man legger til.

Man kan også sette såkalte "optiske switcher" i hver ende av kabelen for å få ennå kortere lyspulser og dermed flere bit per tidsenhet. Altså høyere hastighet.

Kabelens kvalitet er ikke fullt så viktig siden man kan bruke samme teknikken for å øke hastighetene på gamle kabler som på nye. Det er som sagt utstyret i endene som begrenser hvor kort tid hver lyspuls kan være og hvor mange farger som kan sendes på en gang.

Jeg kan ikke huske hvor rask de raskeste fibrene er, men vet at det finnes relativt "billige" HiEnd nettverk med 10Gbit/s hastighet per fiber og noen mer spesielle nettverk som er godt over 10x raskere per fiber. Og så kan man jo legge mange fibre i samme kabelen.. f.eks den som går over atlanteren.

Lenke til kommentar
elektronene i en leder går et par centimeter i minuttet leste jeg engang

Det er helt riktig, men det farten vi opplever blir jo mye kjappere.

Tenk dere dette:

En elektrisk leder kan sammenlignes med et rør med erter i som symboliserer elektroner. Ertene i seg selv beveger seg ikke mye men det vi utnytter er når du dytter på en ert i ene enden får du da en kjedereaksjon som gjør at det faller en ert ut i andre enden. Veldig enkelt forklart. Det skal ikke mye fantasi til for å tenke seg at dette ikke tar all verdens tid når det er snakk om elektroner og ikke erter ;-)

Dette er hvertfall hvordan jeg en gang i tiden fikk det forklart.

correct me if i am wrong

henrik

Riktig..

Lenke til kommentar
Hos Lyse er prisen kr. 449 pr. mnd. for 2Mb linje og kr. 250 ekstra pr. mnd. for 10Mb linje. Lyse hegynte for eit år sidan å legge fiber og då fekk dei første som tegna abonnement 10Mb linje til same pris som 2Mb linje så valget var jo ikkje så vanskeleg. Dette tilbudet trur eg ikkje finns lenger sjølv om bei byggjer ut i stadin nye områder i Rogaland.

Bygger i mitt området også nå, bare det ikke står tilført på lista hos lyse over hvem som har tilgang. Men jeg spurte de folka som gravde ned kabelen om hva det var. Det var fiber som sagt, ble så utrolig glad for å høre det! Er litt lei hastigheten på min BRAVO linje...

Bor i Sandnes, Stangeland ;)

Endret av Gef
Lenke til kommentar
Og så kan man jo legge mange fibre i samme kabelen.. f.eks den som går over atlanteren.

Må ikke den kabelen være enormt tykk da?

Er det den kabelen Europa har kontakt med USA igjenom når det gjelder internet?

Sku likt å sett den, noen som har bilder av den? eller kan si sånn ca hvor bred den er ? :mrgreen:

Lenke til kommentar
Hos Lyse er prisen [....] sjølv om bei byggjer ut i stadin nye områder i Rogaland.

Bygger i mitt området også nå, bare det ikke står tilført på lista hos lyse over hvem som har tilgang. Men jeg spurte de folka som gravde ned kabelen om hva det var. Det var fiber som sagt...

Ikke for å drepe gleden med en gang, men det kan jo være at Lyse graver ned fiber til annet formål også... evt. at de forbereder noe til seinere.

Men har Lyse hatt info.møte for beboere i området? Hvis ikke, og det de graver er fiber til "hjemmebruk" har de begynt med noe nytt: grave først og spørre etterpå... Tidligere, iallefall når jeg fikk, sjekket de først interessen og etterpå gravde dersom de fikk nok bestillinger.

Lenke til kommentar
Jeg leste for et par måneder siden av ved hjelp av doppler effekten så greier de å sende flere signaler gjennom fiber på en gang. Dette kommer vi nok ikke til å se i RL på flere år, men bare kan jo øke båndbredden mange ganger.

"Hvor rask er fiber?" ... vell, så lenge jeg får 1500kbps DTS gjennom den så er jeg fornøyd.

Er litt usikker på hva du mener her. Det er helt vanlig å kjøre flere signaler gjennom fiberen samtidig idag. Du har en lysskilde på 1310nm og en på 1550nm. Blir omtrent som å kjøre ADSL over telefonlinjen. Dette er veldig vanlig på fiber idag.

For øvrig for de av dere som ikke er klar over det, selve fiberkabelen er på tykkelse med et hårstrå.

Lenke til kommentar

Vel. Lyse har jo planer om å bygge ut bredbånd på optisk fiber i hele sør-rogaland innen rimelig kort tidsrom. Så det er godt mulig at det er optisk fiber du får utenfor stuedøren. På den annen side krever Lyse 60& tilslutning innen et gitt område for å koble til fiber. Kan jo likevel være at de graver ned fiberen, for å møte evt. fremtidige bestillinger.

Lenke til kommentar
For øvrig for de av dere som ikke er klar over det, selve fiberkabelen er på tykkelse med et hårstrå.

faktisk litt tynnere tror jeg, og den brekke lett som bare det etter at du har avisolert den.

Og du bør ikke stikke deg på fibern heller, får du en sånn liten bit i blodstrømmen kan det bli krøll.

for ikke å nevne de ekle kevlar trådene som ofte er i isoleringa, får såre fingertupper av å håndtere mye slikt.

Lenke til kommentar

Fant noen ganske bra bilder som forklarer hvordan en fiberoptisk kabel virker:

fiber-optic-fiber.jpg

Core= det laget lyset(signalene) reiser gjennom

Cladding= Speilbelagt lag som gjør at lyssignalene hopper frem og tilbake (som på bildet nedenfor)

Coating= sier seg egentlig selv, beskyttende lag, da fiberkabler er ganske skrøpelige så skader det ikke med beskyttelse

fiber-optic-transmission.gif

Ellers kan dere se en MEGET omfattende forklaring her

Endret av apollox
Lenke til kommentar

vel den store fordelen med fiber er vel egentlig at man slipper å forsterke signalet så ofte som man trenger gjennom en vanelig ledning, derfor er det raskere enn vanelig adsl. på lan bruker man en vanelig tp og den har kobber i ledningen, men der er det ikke så store avstander og da kan man nå hastigheter like raske som fiber.

Lenke til kommentar

nope !alex. Tror du tar feil der. Du kan aldri oppnå samme hastigheten på kobber som med fiber. Kommer selvfølgelig an på sender og mottaker. Men overførelsen via kabel går mye fortere med lys enn med noe annet medium, per i dag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...