Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvor raskt er fiber?

Anbefalte innlegg

Er det noen som kan forklare meg hvor raskt fiber egentlig er? med tanke på hastigheter, Mbit, meter pr. sek osv. i forhold til en vanlig ADSL linje?
Vet at fiber klarer å frakte UTROLIGE mengder med data, men jeg bare lurer på om noen kan forklare på den måten slik at man virkelig forstår hvor JÆKLI raskt det er?

Hørte at den ene læreren på ungdomsskolen sa at fiber klarer å levere en informasjonsmengde med lyses hastighet! At det ikke finnes kabler som er raskere enn fiber osv.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Signalet som går gjennom en fiberkabel er lys (mer korrekt navn er kanskje egentlig optisk fiber) så at det er det kjappeste vi har (i dag) er helt riktig. Dataoverføringekapasiteten til en fiberkabel/nettverk i dag er ikke begrenset av kablens kapasitet men endelett, switcher og nettverkskort.

Derfor vil en fiberkabel trukket til USA i dag kanskje bare klare ~1TB/s mens om fem år kan vi kanskje skiften noen plugger og noen switcher (litt forenklet fremstilling) og kjøre 10TB/s på den.

Lenke til kommentar
Hørte at den ene læreren på ungdomsskolen sa at fiber klarer å levere en informasjonsmengde med lyses hastighet! At det ikke finnes kabler som er raskere enn fiber osv.

Selve fiberkabelen er ikke rask, det er utstyret i endene som avgjør hastigheten, selve kabelen er jo bare en glasstråd.

Det utvikles stadig raskere endeutstyr så det er ikke så lett og si hvor rask den er, og dataene sendes med laserlys så denne læreren var nok inne på noe han gitt.

Lenke til kommentar

Ble en smule usikker nå men jeg mener da å tro at elektrisk strøm i en leder

også går rimelig kjapt og om ikke like fort som lyset.

Lenke til kommentar

Fiber benytter lys, og det er endeutsyret som bestemmer hastigheten. F.eks hvis man kunne kjøre kun 1Gb/s for noen år siden, er det med nytt endeustyr mulig å kjøre f.eks 10 Gb/s i dag, ved at lyset benytter seg av ulike fargespektre o.l. Det fine med dette er at det ikke er nødvendig å grave mer fiber, men kun å bytte endeustyr.

Lenke til kommentar
Fiber benytter lys, og det er endeutsyret som bestemmer hastigheten. F.eks hvis man kunne kjøre kun 1Gb/s for noen år siden, er det med nytt endeustyr mulig å kjøre f.eks 10 Gb/s i dag, ved at  lyset benytter seg av ulike fargespektre o.l. Det fine med dette er at det ikke er nødvendig å grave mer fiber, men kun å bytte endeustyr.

mjoda... selve fiberkabelen går jo gjennom forbedringer også,

når det gjelder f.eks diameter på kjernen og andre aspekter ved kontruksjonen.

tror nok ikke 90-talls fiber ville vært helt på høyden idag hvis du skal tyne 1 Gb/s og oppover.

Endret av Roskov
Lenke til kommentar

tror nok ikke 90-talls fiber ville vært helt på høyden idag hvis du skal tyne 1 Gb/s og oppover.

najå, selvfølgelig trenger man av og til oppgrederinger. Men det er faktisk noen forskere fra FoU som har klart å mangedoble kapasiteten med ny teknologi.

Så begge har vel litt rett :=)

Lenke til kommentar

najå, selvfølgelig trenger man av og til oppgrederinger. Men det er faktisk noen forskere fra FoU som har klart å mangedoble kapasiteten med ny teknologi.

Så begge har vel litt rett :=)

Er ikke sikker på kor eg leste det men det nye og uber raske kabelen er plastikk fiber. Dette skulle vist være flere ganger så raskere og bedre enn dagens fiber som eg tror er glass fiber. :shrug:

Edit: fant litt info.

OptoLynx also plans to introduce its own line of transceiver modules for use with plastic fiber optics. "While our detectors represent a significant advancement in glass fiber optic technology, they will provide a substantial advantage in the plastic fiber optics market," said Korean venture capitalist and OptoLynx Chairman June Min. "Large-area detectors are nearly essential in order to accommodate a plastic optical fiber system's larger diameter."

Min said he believes that plastic will take over as the fiber optical system of the future

Endret av SnowDOG_
Lenke til kommentar
Er ikke sikker på kor eg leste det men det nye og uber raske kabelen er plastikk fiber. Dette skulle vist være flere ganger så raskere og bedre enn dagens fiber som eg tror er glass fiber. :shrug:

Edit: fant litt info.

OptoLynx also plans to introduce its own line of transceiver modules for use with plastic fiber optics. "While our detectors represent a significant advancement in glass fiber optic technology, they will provide a substantial advantage in the plastic fiber optics market," said Korean venture capitalist and OptoLynx Chairman June Min. "Large-area detectors are nearly essential in order to accommodate a plastic optical fiber system's larger diameter."

Min said he believes that plastic will take over as the fiber optical system of the future

Nja. Glass er fortsatt et bedre medie å fremføre signalet i, men det er andre ting ved plast som gjør den attraktiv. (Styrke, mulighet for tykkere kabler, elastisitet, etc. etc.) Alt i alt vil nok dette bety at med to like tykke kabler, en i plast og en i glass, så vil nok glasskabelen enda trekke det lengste strået.

-KJ

Lenke til kommentar

Ble en smule usikker nå men jeg mener da å tro at elektrisk strøm i en leder

også går rimelig kjapt og om ikke like fort som lyset.

elektronene i en leder går et par centimeter i minuttet leste jeg engang ;)

egentlig ikke det som er interessant

Lenke til kommentar
elektronene i en leder går et par centimeter i minuttet leste jeg engang ;)

egentlig ikke det som er interessant

Mens bølgefronten i volt-pulsen visstnok skal gå i 90% av lyshastighet.

Men som nevnt før: Fiber er gøtt for fordøyelsen.

Mitt inntrykk er at den Ene Store Flaskehalsen (ESF) når det gjelder å utnytte hastigheten i overføringspotensialet fullt ut, er switching av signalene. Optisk forsterkning av signaler har allerede blitt demonstrert, kablene bærer signalet lenger og lenger uten å trenge forsterkning, det blir plass til flere og flere kanaler (multiplexing) etc.

Optisk switching av multiplexa data m.h.p. tids- og linje-divisjon eliminerer behovet for konvertering av optisk til elektronisk data ved hvert knutepunkt (og behovet for noen *jævlige* kabelruller som optisk buffer), noe som hadde forbedret både ping og gjennomsnittshastighet (samt QoS) noe sinnsykt.

Jeg vet igrunnen ikke hvor mange størrelsesordener vi snakker om her, men jeg vil spekulere i at vi snakker om fra 2 til 5, avhengig av trafikk på linja.

Lenke til kommentar

Eg har optisk fiber heime der me får både TV, internett og telefoni gjennom. Dette er levert av Lyse bredbånd og dei har to hastigheter på internettforbindelsen som kundane kan velge mellom, 2Mbits/s eller 10Mbits/s, me har den raskaste. Linja er lynrask men overføringshastigheten er begrensa av trafikk på resten ev nettet, kapasitet til servere o.l. Lasta ned 3 ISO filer som kvar hadde ein størrelse på ca 650Mb. Brukte under 15 min pr. fil. Nedlasting av "vanlige" filer på opp til 10Mb er ofte ferdig før eg får bestemt meg kor fila skal lagrast. *grin*

Lenke til kommentar
kundane kan velge mellom, 2Mbits/s eller 10Mbits/s, me har den raskaste. Nedlasting av "vanlige" filer på opp til 10Mb er ofte ferdig før eg får bestemt meg kor fila skal lagrast. *grin*

:grumpy: Noen er så utrolige heldig. Den dagen et sitter på 10mbit så er det sikkert andre som sitter på 100mbit. :grumpy:

Livet er så urettferdig. :p:

Lenke til kommentar
Eg har optisk fiber heime der me får både TV, internett og telefoni gjennom. Dette er levert av Lyse bredbånd og dei har to hastigheter på internettforbindelsen som kundane kan velge mellom, 2Mbits/s eller 10Mbits/s, me har den raskaste. Linja er lynrask men overføringshastigheten er begrensa av trafikk på resten ev nettet, kapasitet til servere o.l. Lasta ned 3 ISO filer som kvar hadde ein størrelse på ca 650Mb. Brukte under 15 min pr. fil. Nedlasting av "vanlige" filer på opp til 10Mb er ofte ferdig før eg får bestemt meg kor fila skal lagrast. *grin*

har 10mb her og på uninett og noe lignende hastighet her, selv om signalet skal gjennom mye rot fra it-tjenesten.

vanlig hastighet på nedlastinger er fra 200 og oppover til rundt 1Mb/s

til vanlig surfing er det ofte serverene siden står på som sinker.

Frustrerende når det ligger på 10-20Kb/s og en veit at en har mulighet til så mye mer.

feks galleri sider og ligndende går som en lek bare serveren klarer å holde følge.

men hjemme er det kun isdn, så litt kontraster for å si det sånn.

Lenke til kommentar
kundane kan velge mellom, 2Mbits/s eller 10Mbits/s, me har den raskaste. Nedlasting av "vanlige" filer på opp til 10Mb er ofte ferdig før eg får bestemt meg kor fila skal lagrast.  *grin*

:grumpy: Noen er så utrolige heldig. Den dagen et sitter på 10mbit så er det sikkert andre som sitter på 100mbit. :grumpy:

Livet er så urettferdig. :p:

Fikk fiber fra i Visjon i september :) Dritbra og stabilt. Er virkelig imponert :)

Har 2Mbit i veggen da... 10Mbit var dobbelt så dyrt :|

Men liksom... jeg oppgraderte fra ISDN... så 2Mbit er paradis :)

Lenke til kommentar

Jeg leste for et par måneder siden av ved hjelp av doppler effekten så greier de å sende flere signaler gjennom fiber på en gang. Dette kommer vi nok ikke til å se i RL på flere år, men bare kan jo øke båndbredden mange ganger.

"Hvor rask er fiber?" ... vell, så lenge jeg får 1500kbps DTS gjennom den så er jeg fornøyd.

Lenke til kommentar
elektronene i en leder går et par centimeter i minuttet leste jeg engang

Det er helt riktig, men det farten vi opplever blir jo mye kjappere.

Tenk dere dette:

En elektrisk leder kan sammenlignes med et rør med erter i som symboliserer elektroner. Ertene i seg selv beveger seg ikke mye men det vi utnytter er når du dytter på en ert i ene enden får du da en kjedereaksjon som gjør at det faller en ert ut i andre enden. Veldig enkelt forklart. Det skal ikke mye fantasi til for å tenke seg at dette ikke tar all verdens tid når det er snakk om elektroner og ikke erter ;-)

Dette er hvertfall hvordan jeg en gang i tiden fikk det forklart.

correct me if i am wrong

henrik

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...