Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Rive mot yttervegg, isolere på nytt, fuktsperre/vindsperre?


Anbefalte innlegg

eg driver å skal rive alt på soverommet, altså, med til reisverket i vegger og tak.
Men, vet fra før det er trefiberisolasjon av noe slag, rundt 2-3cm tykke som antagelig er montert midt i veggen.
Tenkte jeg skulle ha Rockwool i både vegger og tak. Det er leilighet over meg, så det er ikke kald-sone over.

Men, hvordan gjør jeg det med dampsperre/vindsperre eller noe slikt?
Hvor skal jeg ha det, og ikke minst, hva?
Det er 3 innervegger og 1 mot yttervegg, skal jeg gjøre noe forskjell på de veggene?

 
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men, hvordan gjør jeg det med dampsperre/vindsperre eller noe slikt?

Hvor skal jeg ha det, og ikke minst, hva?

Det er 3 innervegger og 1 mot yttervegg, skal jeg gjøre noe forskjell på de veggene?

 

Sår mye bra i den linken fra h33t,

 

Man bruker dampsperre på innersiden av yttervegger. Altså mot panel/gipsplater. Hvis du skal etterisolere mye kan du legge den 5cm inn i veggen (innenfra), men da bør det være minst 20cm isolasjon utenfor dampsperren. Fordelen er da at man ikke har like mye hull i dampsperren fra f.eks stikkontakter osv.

 

Vindsperre kles fra utsiden, skal du ikke ha av panel på ytterveggen så skal du heller ikke ha opp ny vindsperre.

 

EDIT: Med "innersiden av yttervegger" er jeg litt upresis. Det brukes dampsperre mellom kalde og varme rom også, men ikke mellom deg og naboen f.eks

Endret av Mixy
Lenke til kommentar

Vært i kontakt med Monter selbyggerservice via ett annet forum, de anbefaller ikke dampsperre så bygget kan puste slik det skal mtp. alderen på huset. Ble litt usikker, men tror kanskje jeg følger Monter...

Skal ikke isolere noe ekstra, bare bytte ut isolasjonen som er der med noe mer moderne enn trefiber :)

Lenke til kommentar

Dere får ta det for hva det er verdt.

Når jeg pusset opp soverommet til guttungen i huset vi bor i endte jeg opp med at rommet blei så tett etterpå at jeg måtte montere ventil i rommet.

Jeg bor i et plankehus fra 1928 som er etterisolert utvendig med 5 cm isolasjon av noe slag.

Starta med å rive helt inn til planken i vegger og tak.

Fuget igjen alle åpenrom som gikk fra andre rom og inn til dette for å hindre sniktrekk i konstruksjonen før jeg lektet ut 5cm og isolerte veggene.

La 5 cm isolasjon mellom tabjelkene og bunnplankene som holder slagget i etasjeskillet på plass, la videre 5 cm isolasjon mellom takbjelker og lekter opphengt i lydbøyler for deretter å isolere 5 cm mellom de nye taklektene.

Isoleringen av taket blei gjort for å lydisolere ellom hans soverom og andre etasje.

Plastla ytterveggen og monterte plater.

Bytta også vindu i samme slengen.

Resultatet blei at etter første natta han sov der i august i fjord låg det kondesvann i vinduet innvendig så det blei tydeligvis tett nok.

Dette var da et meget "luftig" soverom med kaldtrekk fra over alt omtrent som nå var så tett at jeg måtte montere ventil i veggen for å få det levelig der.

Lenke til kommentar

Vært i kontakt med Monter selbyggerservice via ett annet forum, de anbefaller ikke dampsperre så bygget kan puste slik det skal mtp. alderen på huset. Ble litt usikker, men tror kanskje jeg følger Monter...

Skal ikke isolere noe ekstra, bare bytte ut isolasjonen som er der med noe mer moderne enn trefiber :)

Hvor mye isolasjon er det i veggen? Dette høres i utgangspunktet ut som "den gamle skole" der man isolerte mindre for at det skulle puste gjennom. Ser liten grunn til å ikke tette ytterveggen.

 

Funksjonen er jo selvsagt at det ikke skal lagres fukt med påfølgende råte eller sopp i veggene

Lenke til kommentar

Skal ikke isolere noe ekstra, bare bytte ut isolasjonen som er der med noe mer moderne enn trefiber :)

 

Trefiberisolasjon er moderne. Brukes mye av Sinnasnekkeren. Kanskje fordi Hunton sponser ham, eller kanskje fordi trefiber har bedre egenskaper til  håndtere fukt enn stein- og glassfiber hvis det blir kondens i veggen. Mange anbefaler isolasjon av naturfibre, trefiber, ull eller lin dersom man ikke vil ha dampsperre, eller er i tvil om det er heldig i forhold til et gammelt hus' konstruksjon.

 

Hvis du har 2 cm trefiberisolasjon i dag, kan det være et alternativ å bytte det med 10 cm trefiberisolasjon.

Lenke til kommentar

Er ikke helt det samme, som jeg har, den jeg har er mer kompakt, ikke som sponplate men de kan verken komprimeres eller bøyes uten at det knekker.

Men, hvor får man takl i trefiberisolasjon?

Kan ikke huske å ha sett det på Coop, som er der jeg absolutt helst handler :)

Er ikke så mye jeg trenger, så pris har strengt tatt ikke noe å si. Men hvordan er det ift. lyddemping?

Lenke til kommentar

Tenker jeg tar trefiber i ytterveggen og rockwool i resten av veggene og taket om jeg finner ut at jeg skal isolere der også.

Er bare ett tynt lag med glassvatt der, de lyddempende egenskapene er ikke-eksisterende. Tenker det vil hjelpe litt, sammen med 2 lag gips i både vegger og tak.

 

Tenkte jeg skulle bli ferdig med det før jeg selger og flytter til ett hus, så det er litt begrenset hvor mye jeg legger i det :)

Lenke til kommentar

Men hvordan er det ift. lyddemping?

 

Når det gjelder lyddemping har ikke isolasjonen i veggen all-verden å si. Det er viktigere med platelagene, og utførelsen. F.eks om veggen er gjennomgående, om platene blir fristilt fra tak og gulv, type stender og innfesting mot den. I taket kan du eventuelt bruke lydbøyler for å ikke ha stiv innfesting av platene, men dette krever ca 45mm takhøyde kontra å feste plater rett i lekter/bjelkelag)

 

Dobbelt platelag som du har tenkt vil hjelpe en god del. Alternativt enkelt lag med tyngre trefiber-gipsplater (Fermacell eller tilsvarende)

Lenke til kommentar

Det blir for mye jobb igjen.

Skal som nevnt gjøre det før jeg flytter, ettersom begge soverommene er rett fra 60-tallet(med unntak av maling) så tenkte jeg å gjøre det halvveis skikkelig ihvertfall, men det finnes grenser også :)

Lydbøyler, lekte ned osv blir for mye.

 

Men, har isolasjon i taket noe for seg? Tenker dobbel gips der også, dette vil kanskje være ~like bra som dobbel gips og isolasjon? Tenker da kun mtp. lyddemping, ikke isolering

Lenke til kommentar

Egentlig det jeg trodde, men ser ikke akkurat frem til å fjerne glassvatt`en som er der nå, vurderer å droppe det og bare ta gips, men vet ikke helt enda...

Gjør jo dette mest for å selge.

 

Og, ja, vet det ikke øker verdien så alt for mye, men alt annet i leiligheten er nytt, men soverommene er originale med fiskebentapet osv, så jeg tenker at det i det minste blir lettere å selge om alt er nytt. Og prisen er strengt tatt ikke så høy den heller, gips til 2 rom koster ikke all verden og isolasjon er relativt billig. Går ikke så mye maling heller ettersom det er ganske små rom...

Lenke til kommentar

Hva med 6/9mm rehab-gips utenpå eksisterende vegg, sparkel og et par strøk med malerullen? Det gir samme inntrykk på bilder og visning, sparer deg for mye tid, og de færreste kjøpere vil bry seg om forskjellen.

 

Hvis det ligger glassvatt i etasjeskillet gir det nok ikke stor gevinst, lydmessig, å bytte ut denne. Det er tomrom man vil unngå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...