Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

HJELP til innstilling av DI-804-router mot telenor ADSL

Anbefalte innlegg

Er sliten nå... Har forsøkt å koble et LAN opp mot telenor ADSL ørten ganger men får det ikke til.

LAN fungerer fint, og routeren lar seg konfigurere via adminkonto på 192.168.0.1. Har forsøkt så mange ganger nå at jeg trenger hjelp fra en som har gjort dette før.

Fant nettopp ut at telenor muligens kjører en spesiell utgave av PPPoE protokollen, og er anbefalt å nedgradere firmware i routeren.

Hva er det ellers man må passe spesielt på for å få denne routeren til å koble seg opp. Tenker da spesielt på innstillingene inne i routeren.

1) Name/domain (har @Home noe med dette å gjøre) ?

2) DNS innstillinger i router ?

3) Telenor lager røre angående brukernavn, hvis brukernavnet er hjelpmeg, og emailadressen er [email protected] skal man da bruke sistnevnte som brukernavn ved oppkobling ?

4) Spesielle innstillinger i LAN, spesielt med tanke på å motta automatisk innstillinger evt. skriptadresse, proxyinstilling etc.

5) Har forsøkt med DHCP, og faste IP-adresser på LAN maskinene uten særlig hell. Anbefales faste private IP adresser ?

6) Hvor kommer ADSL nummeret inn i bildet. På arket fra telenor hvor brukernavnet står, finnes det også et ADSL nummer 64 xx xx xx

hjelp meg, vær så snill... :~/

[ Denne Melding var redigert av: lurerpaa på 2002-02-25 02:08 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du skal bruke hele mailadressen som brukernavn når det gjelder PPPoE oppkoplingen. Har selv samme ruter og Telenor ADSL, det fungerer meget bra! ADSL nummeret bruker du ikke til noe såvidt jeg vet... JEg bruker DHCP på klientsiden, enkelt og greit, bare å plugge inn den bærbare og flytte over data til hjemmepc'n, og enkelt å komme på nett med begge maskinene.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-02-27 10:45, smurf1 skrev:

Du skal bruke hele mailadressen som brukernavn når det gjelder PPPoE oppkoplingen. Har selv samme ruter og Telenor ADSL, det fungerer meget bra! ADSL nummeret bruker du ikke til noe såvidt jeg vet... JEg bruker DHCP på klientsiden, enkelt og greit, bare å plugge inn den bærbare og flytte over data til hjemmepc'n, og enkelt å komme på nett med begge maskinene.

Takk for all hjelp.

Fikk det endelig til, men måtte nedgradere til 200b6 før routeren ville virke med telenor ADSL.

Jeg stilte inn de 2 DNS serverene til telenor i routeren, og disse ble levert av routerens DHCP tjeneste til LAN maskinene. Stusset litt over at routeren ikke mottok DNS dynamisk fra telenor. Men fant dem på bakerste side i ADSL bruksanvisningen.

Trengte heller ikke å åpne noen tilleggsporter for at forbindelsen skulle virke. Stusset også litt over at "applications" portene og åpningen av disse tilsynelatende var bundet opp til en fast IP adresse i det dynamiske området .100 - .200

Lurte også litt på om routeren har en slags innebygd "caching navneserver" funksjon slik som f.eks BINDpakkene (named) har i linux, men gadd aldri å sjekke dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...