Gå til innhold

Kamerasalget i Norge!(stillbildekameraer)

Anbefalte innlegg

Jeg kjenner ikke mob kamera markedet men det er vel litt lenger mellom de store nyhetene nå som går direkte på bildekvalitet enn det var tidligere eller?

Har inntrykk av at det er litt slik i kameramarkedet også.

Det kommer jevnlig nye modeller men få eller ingen revlusjonerende nyheter som direkte medfører at bildene blir så mye bedre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er "vesentlig"? La oss si at noen lager en effektiv RGB-sensor, og klarer å gå fra å utnytte ca. 50% av lyset som treffer sensorflaten til å utnytte ca. 90%. Det er litt under ett trinn forbedring. Hva mer skal du gjøre som ikke involverer å øke volumet brukt på kameraet?

Tja, si det. Vi vet vel det først om 10 år. At produsentene finner på noe, er helt sikkert. En ting er hvert fall helt sikkert, det er stadig vekk noen som påstår at nå "kan ikke ting bli bedre", eller "utviklingen har stagnert og stoppet opp". De har enda ikke fått rett...:)

Det er sant, og det er stadig folk som påstår at store fremskritt er i horisonten uten å få rett også. Uten at hverken det ene eller andre sier så mye om en konkret teknologi. AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Hva er "vesentlig"? La oss si at noen lager en effektiv RGB-sensor, og klarer å gå fra å utnytte ca. 50% av lyset som treffer sensorflaten til å utnytte ca. 90%. Det er litt under ett trinn forbedring. Hva mer skal du gjøre som ikke involverer å øke volumet brukt på kameraet?

Tja, si det. Vi vet vel det først om 10 år. At produsentene finner på noe, er helt sikkert. En ting er hvert fall helt sikkert, det er stadig vekk noen som påstår at nå "kan ikke ting bli bedre", eller "utviklingen har stagnert og stoppet opp". De har enda ikke fått rett...:)
Det er sant, og det er stadig folk som påstår at store fremskritt er i horisonten uten å få rett også. Uten at hverken det ene eller andre sier så mye om en konkret teknologi. AtW

Det er ikke enkelt å spå om fremtiden, det er helt sikkert. Men det er rimelig sannsynlig å tro at teknologien utvikles og forbedres.

Lenke til kommentar

Det er passe naivt å tro at kameradelen på en mobiltelefon har nådd sitt absolutte maksimale potensiale og ikke lenger kan forbedres og videreutvikles.

Med tanke på at ingen har påstått det, så vet jeg ikke helt hva du prøver å argumenter mot.

Selvsagt vil den forbedres, vesentlig.

Det er nok endel å hente på å ikke hente inn et øyeblikksbilde av hele flaten som helhet som i dag. Men det går på en måte ikke direkte på sensorens teoretiske potensial.

AtW

Lenke til kommentar

Det jeg alltid har lurt på er hvorvidt kameraprodusentene noengang vurderte å utvikle ny teknologi når kameraene ble digitalt, for de gjorde strengt tatt ikke noe annet enn å ta utgangspunkt i at 1 korn = 1 pixel.

Ikke bare vurderte de det, men det var jo faktisk det de utviklet. Det er ganske mye som er forskjellig mellom en kjemisk sensor og en elektroniske sensor. De er riktignok begge analoge, men forskjellene er større, teknisk sett, enn likhetene.

Bare spør Kodak, de fikk føle det litt på sjela...:)

Lenke til kommentar

Det er ikke enkelt å spå om fremtiden, det er helt sikkert. Men det er rimelig sannsynlig å tro at teknologien utvikles og forbedres.

Ingen har sagt at teknologien ikke vil utvikles. Diskusjonen er om hvor mye.

AtW

Lenke til kommentar

Ingen har sagt at teknologien ikke vil utvikles. Diskusjonen er om hvor mye.

AtW

Det bar da noen her som mente at kameradelen på mobilen var stagnert og ikke kom til å bli så mye bedre enn nå. Jeg tror den vil utvikles mye!

Lenke til kommentar

Jada. Vi er alle enige bortsett fra når vi er uenige. Godt å få avklart, men jeg kunne tenke meg litt kjøtt på beina. Snakker dere om samme ting feks. Sutekh snakker om ren sensorytelse for sensoren "teknisk" feks sånn jeg ser det. Snakker du om det samme? Er du uenig i hans vurderinger av lysinnslipp på en konvensjonell sensor?

AtW

Lenke til kommentar

Snakker dere om samme ting feks. Sutekh snakker om ren sensorytelse for sensoren "teknisk" feks sånn jeg ser det. Snakker du om det samme? Er du uenig i hans vurderinger av lysinnslipp på en konvensjonell sensor?

AtW

Tja, si det (for å gjenta meg selv). Det jeg sier er at kamera på mobiltelefoner kommer til å være mye bedre om noen år enn de er i dag. Jeg overlater til ingeniører, designere og andre fagfolk å finne ut hvordan, men jeg har stor tillit til at de kommer til å finne på noe.

Lenke til kommentar

Tja, si det. Vi vet vel det først om 10 år. At produsentene finner på noe, er helt sikkert. En ting er hvert fall helt sikkert, det er stadig vekk noen som påstår at nå "kan ikke ting bli bedre", eller "utviklingen har stagnert og stoppet opp". De har enda ikke fått rett... :)

Tja, for det første så er det vel egentlig ingen i denne tråden (bortsett fra deg, i den siterte posten) som har sagt det.

Men joda, det er mange områder der teknologisk utvikling har stagnert til det punktet hvor den i praksis har stoppet opp. Virkningsgraden til nye eller oppgraderte vannkraftverk har ligget rundt 95% de siste tredve årene eller så. Vindkraft stanger mot Betz-grensen, men det er litt forbedringspotensiale på kostnadsfronten og resirkulerbarhet av noen komponenter. Og fotontellere ligger i øvre del av 90%-tallet, slenger du på et Bayerfilter så havner du nede på 50-60%.

Lenke til kommentar

Tja, si det (for å gjenta meg selv). Det jeg sier er at kamera på mobiltelefoner kommer til å være mye bedre om noen år enn de er i dag. Jeg overlater til ingeniører, designere og andre fagfolk å finne ut hvordan, men jeg har stor tillit til at de kommer til å finne på noe.

Som ingeniør, la meg forklare poenget med "diminishing returns" i FoU.

Teknologisk utvikling starter gjerne med ett eller annet gjennombrudd. Noen finner en ny måte å gjøre noe på. Det kan for eksempel være ny teknikk for printing av integrerte kretser som gjør dem mindre og mer energieffektive. Et slikt gjennombrudd utløser gjerne en spurt av utvikling på andre områder, der teknologien raskt utvikler seg en stund. Så når man etter hvert det punktet hvor alle de lavthengende teknologiske fruktene er plukket på det området, og videre utvikling blir mye mer kostbar. Å oppnå den samme relative ytelsesforbedringen koster rett og slett eksponensielt mer i FoU-ressurser. Så da går forbedringen naturlig nok saktere, fordi det å øke utviklingsbudsjettene innenfor et segment der salget gjerne er i ferd med å stabilisere seg eller til og med er fallende ikke er en spesielt god måte å tjene penger på.

Lenke til kommentar

Som ingeniør, la meg forklare poenget med "diminishing returns" i FoU.Teknologisk utvikling starter gjerne med ett eller annet gjennombrudd. Noen finner en ny måte å gjøre noe på. Det kan for eksempel være ny teknikk for printing av integrerte kretser som gjør dem mindre og mer energieffektive. Et slikt gjennombrudd utløser gjerne en spurt av utvikling på andre områder, der teknologien raskt utvikler seg en stund. Så når man etter hvert det punktet hvor alle de lavthengende teknologiske fruktene er plukket på det området, og videre utvikling blir mye mer kostbar. Å oppnå den samme relative ytelsesforbedringen koster rett og slett eksponensielt mer i FoU-ressurser. Så da går forbedringen naturlig nok saktere, fordi det å øke utviklingsbudsjettene innenfor et segment der salget gjerne er i ferd med å stabilisere seg eller til og med er fallende ikke er en spesielt god måte å tjene penger på.

Høres naturlig ut. Med tanke på at smarttelefoner er snaut ti år gamle tror jeg likevel det kan sies at de så vidt har kommet inn i puberteten. Det er grunn til å tro at det fortsatt er mye å gå på.

Men vi får jo svaret om 10 år, skal bli artig å se...:)

Lenke til kommentar

Vi snakker om kamerasensorer her, ikke smarttelefoner som sådan. AtW

Mye å gå på med de sensorene også. Alt kommer til å bli bedre.

Kan du underbygge hvorfor du mener det er mye å gå på? Sutekh har sagt hva han baserer sine vurderinger på, jeg er ikke helt enig i analysen om jeg forstår han rett, men det hadde vært greit å få litt kjøtt på beina fra din side, også mtp hvorfor du mener det er mye å gå på.

AtW

Lenke til kommentar

Vi snakker om kamerasensorer her, ikke smarttelefoner som sådan. AtW

Mye å gå på med de sensorene også. Alt kommer til å bli bedre.

Kan du underbygge hvorfor du mener det er mye å gå på? Sutekh har sagt hva han baserer sine vurderinger på, jeg er ikke helt enig i analysen om jeg forstår han rett, men det hadde vært greit å få litt kjøtt på beina fra din side, også mtp hvorfor du mener det er mye å gå på.

AtW

Fordi elektroniske fotosensorer heller ikke er så veldig gamle, de første kom skikkelig i markedet for rundt 15-20 år siden. Derfor tror jeg ikke de har nådd sin topp, jeg tror det er mye å gå på fortsatt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...