TGB Skrevet 13. februar 2016 Del Skrevet 13. februar 2016 (endret) Ref hvilken info man trenger i søkeren; jeg ønsker så mye info som mulig i søkeren uten at det ødelegger søkerbilde. Har vært relativt fornøyd med søkerinfo på Nikon D4. Her har man i praksis alt knyttet til eksponering; og man kan betjene kameraet komplett uten å flytte øyet fra søkeren. Joda, man mangler JPEG/RAW-innstillinger i søkeren; men det går helt fint Alle fokusmoduser og antall fokuspunkt man benytter finner man også i søkerbilde, finjustering av hvordan fokusalgoritmen skal operere på hver innstilling må man justere i meny; enn så lenge. Endret 13. februar 2016 av TGB Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 13. februar 2016 Del Skrevet 13. februar 2016 Man må kunne forvente at kameradelen på mobiltelefoner vil forsette utviklingen og det er vel der vi får se den største utviklingen i forhold til i dag.Tja. Med den bakbelyste sensorens inntog så begynner mobiltelefonsensorer å stange i taket når det kommer til kvanteeffektivitet. Så hvis du vil ha noe særlig mye bedre ytelse ut av et mobiltelefonkamera, så må det gjøres større. Realiteten er at en mobiltelefon kommer ikke til å være en reell konkurrent til et fullverdig kamera uten å være sammenlignbar i størrelse. Det går an å trikse litt ved å bruke flere sensormoduler som du så syr sammen bildet fra. Da kan du klare å øke det effektive sensorarealet uten at optikken blir tykkere. Men det krever fremdeles areal og volum som heller kan brukes til f.eks. batteri. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 13. februar 2016 Del Skrevet 13. februar 2016 Rart ingen fulgte opp det Samsung forsøkte på med å bygge inn elementer fra en Smarttelefon som gjør at man slipper bruke 5 minutter på å sette opp og bæle kun for å klare å få ett bilde fra ett systemkamera over til Instagram. Og det er nettopp der Smarmobilen gruser tradisjonelle kameraer, ikke på bildekvalitet som kommer lenger ned på prioriteringslista. Ja. Kameramarkedet er overmodent for appstøtte. AtW Lenke til kommentar
TGB Skrevet 13. februar 2016 Del Skrevet 13. februar 2016 "Problemet" til flertallet er at de ikke bryr seg om bildekvalitet. Så lenge det ser greit nok ut så holder det. På en annen side; et kamera man alltid har med seg (telefonen) er langt mer verdt enn det som ligger igjen hjemme pga størrelse/vekt. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 13. februar 2016 Del Skrevet 13. februar 2016 Man må kunne forvente at kameradelen på mobiltelefoner vil forsette utviklingen og det er vel der vi får se den største utviklingen i forhold til i dag.Tja. Med den bakbelyste sensorens inntog så begynner mobiltelefonsensorer å stange i taket når det kommer til kvanteeffektivitet. Så hvis du vil ha noe særlig mye bedre ytelse ut av et mobiltelefonkamera, så må det gjøres større. Realiteten er at en mobiltelefon kommer ikke til å være en reell konkurrent til et fullverdig kamera uten å være sammenlignbar i størrelse. Det går an å trikse litt ved å bruke flere sensormoduler som du så syr sammen bildet fra. Da kan du klare å øke det effektive sensorarealet uten at optikken blir tykkere. Men det krever fremdeles areal og volum som heller kan brukes til f.eks. batteri. FF er heller ingen konkurrent til mellomformat eller enda større format for den saks skyld. Men det betyr ikke at det ikke er godt nok for nesten alle. Det samme kan skje med mobil. AtW Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 14. februar 2016 Del Skrevet 14. februar 2016 Hva slags info trenger man i søkeren? Jeg liker å se hva lysmåleren sier, når jeg har tid å se på den. Og jeg liker å se lukkertid om jeg har valg blenderpri, og blenderen når jeg har valgt lukkerpri. På Manuell så ser jeg vel bare på "lysmåleren". ... tror jeg. Nei, si det du. Man "trenger" vel egentlig ingen ting. Hva man "ønsker" er dog en annen ting. Noen kjøper det de trenger og noen kjøper det de ønsker. Jeg kjøper det jeg ønsker og bruker det jeg trenger ;-) Nå er det ikke akkurat sånn at jeg kjøper kameraer basert på hvilken info jeg kan få i søkeren. Nei....jeg bryr meg egentlig lite om hva du kjøper. Så lenge jeg får kjøpe det jeg vil For en rar holdning folk har her på forumet. Lykke til videre. Hva er det som er så rart, syns du? Lenke til kommentar
tflovik Skrevet 14. februar 2016 Del Skrevet 14. februar 2016 Hva slags info trenger man i søkeren? Jeg liker å se hva lysmåleren sier, når jeg har tid å se på den. Og jeg liker å se lukkertid om jeg har valg blenderpri, og blenderen når jeg har valgt lukkerpri. På Manuell så ser jeg vel bare på "lysmåleren". ... tror jeg. Nei, si det du. Man "trenger" vel egentlig ingen ting. Hva man "ønsker" er dog en annen ting. Noen kjøper det de trenger og noen kjøper det de ønsker. Jeg kjøper det jeg ønsker og bruker det jeg trenger ;-) Nå er det ikke akkurat sånn at jeg kjøper kameraer basert på hvilken info jeg kan få i søkeren. Nei....jeg bryr meg egentlig lite om hva du kjøper. Så lenge jeg får kjøpe det jeg vil For en rar holdning folk har her på forumet. Lykke til videre. Nå skrev du gjentatte ganger hva du mente at en søker skulle inneholde av info, når det er andre som ikke har din mening så kommer du med at folk har rar holdning. Lykke til videre her på forumet Lenke til kommentar
Bringisen Skrevet 14. februar 2016 Del Skrevet 14. februar 2016 (endret) Hva slags info trenger man i søkeren? Jeg liker å se hva lysmåleren sier, når jeg har tid å se på den. Og jeg liker å se lukkertid om jeg har valg blenderpri, og blenderen når jeg har valgt lukkerpri. På Manuell så ser jeg vel bare på "lysmåleren". ... tror jeg. Nei, si det du. Man "trenger" vel egentlig ingen ting. Hva man "ønsker" er dog en annen ting. Noen kjøper det de trenger og noen kjøper det de ønsker. Jeg kjøper det jeg ønsker og bruker det jeg trenger ;-)Nå er det ikke akkurat sånn at jeg kjøper kameraer basert på hvilken info jeg kan få i søkeren.Nei....jeg bryr meg egentlig lite om hva du kjøper. Så lenge jeg får kjøpe det jeg vil For en rar holdning folk har her på forumet. Lykke til videre.Jeg synes det er merkelig at dette kan virke rart. Vil det du sier bety at du ikke kjøper det du ønsker fordi en annen kjøper noe annet? Har andre mennesker en overordnet påvirkning på dine egne valg? Det jeg nevnte i opprinnelsen er at ett (les: ett) av mine ønsker for valg av kamera var en elektronisk søker med mulighet for masse informasjon i søkeren. Hvis du leste alt, ville du sett at det var mange andre ting jeg også ønsker meg. Så lurer du på hva man "trenger" av informasjon i søkeren. Hva man "må" ha og hva man "ønsker" er jo to forskjellige ting. Klart man kunne produsert bilder uten info i søkeren i det hele tatt. Men det var jo ikke det som var saken i dette tilfellet. Så innsnevrer du innlegget og drar det ned til at "du ikke kjøper kamera etter hvilken informasjon som finnes i søkeren" Og det er jo helt greit sier jeg, men lite interessant for akkurat mitt behov. Det jeg ikke forstår med enkelte mennesker, er at de på død og liv skal dementere andre sine innlegg med sine egne. Noe helt annet hadde det vært om jeg stilte ett spørsmål i mitt innlegg. Da er jeg ute etter andres mening på noe jeg ikke har en mening om selv. Men i dette tilfellet skrev jeg hva som er viktig for mitt valg av kamerasystem. Noe jeg har brukt over 20 år med egen prøving og feiling for å finne ut av, og som er viktig for meg i fremtidens kameraproduksjon om jeg skal fortsette å kjøpe nye kamera. Hva som et rart med denne holdningen venter jeg i spenning på å høre mer om....... Endret 14. februar 2016 av Bringisen Lenke til kommentar
Bringisen Skrevet 14. februar 2016 Del Skrevet 14. februar 2016 (endret) "Problemet" til flertallet er at de ikke bryr seg om bildekvalitet. Så lenge det ser greit nok ut så holder det. På en annen side; et kamera man alltid har med seg (telefonen) er langt mer verdt enn det som ligger igjen hjemme pga størrelse/vekt.Ja, det er viktig å finne noe som Innfrir i begge ender. Både bildekvalitet og størrelse. Heldigvis har vi enda valgmuligheter til dette. Det er nok derfor de speilløse fremdeles holder en stabil salgstatistikk og stjeler andeler fra begge de andre kategoriene. Men fremdeles vil dem som skal dele flotte bilder på Facebook og sosiale medier ha en stor glede av telefonen. Og så vil de som må ha det ypperste for peixelpepping og forsikre seg mot alle situasjoner , fremdeles ha gleden av å dra med seg de aller største speilrefleksene med de aller største objektivene, og de aller største blitzer og stativer. Endret 14. februar 2016 av Bringisen Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 14. februar 2016 Del Skrevet 14. februar 2016 (endret) FF er heller ingen konkurrent til mellomformat eller enda større format for den saks skyld. Men det betyr ikke at det ikke er godt nok for nesten alle. Det samme kan skje med mobil. AtWMobiltelefonen er vel allerede "god nok" for de fleste, jeg bare poengterer at den kommer ikke til å bli så veldig mye bedre enn den er i dag. Endret 14. februar 2016 av Sutekh Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 14. februar 2016 Del Skrevet 14. februar 2016 Mobiltelefonen er vel allerede "god nok" for de fleste, jeg bare poengterer at den kommer ikke til å bli så veldig mye bedre enn den er i dag. Helt uenig. Mobiltelefonen kommer til å bli mye bedre enn den er i dag. All teknologi har en tendens til å stadig vekk utvikle og forbedre seg, det er ingen grunn til å tro at dette ikke skulle gjelde for kameradelen på en mobiltelefon. Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 14. februar 2016 Del Skrevet 14. februar 2016 At mange (som aldri har prøvd speilløst) foretrekker DSLR sin søker har vel kun med vane som alt annet, akkurat som noen heller hadde tattovert Rune Rudberg forever i panna enn å bruke ________________ (fyll inn kamera merke® kommer jo ikke som noen bombe.De trådene som er lengst er de som diskuterer uvesentlig ting egentlig og sånn er det vel her om 10 år også hvis siden fortsatt eksisterer.Fortsatt så klarer speilløse kameraer til rundt 1/10 av prisen til toppmodellene til Nikon og Canon å få fram mer informasjon samt kunne gjøre endringer uten å flytte øye vekk fra søkeren, så kanskje de konservative som dømmer ting nord og ned uten å engang satt seg inn hva de snakker om burde ta en titt før de bæler i vei.Jeg har focus peaking, kan få fram 2 ulike type menyer i søkeren, justere det meste enten det går på bildekvalitet, endre fra RAW til RAW+jpg, endre type autofokus, lysmåler, oppløsning på video, legge til Art Filter (hvor også ser effekten i sanntid hvis ønskelig), digitalt vater, histogram, se på forrige bilde hvis trenger en sammenligning. Kan også slå på en EVF boost funksjon som gjør at jeg fortsatt kan se ett motiv når det omtrent er for mørkt i en tradisjonell søker, ikke noe pent syn da det flimrer og hakker - kombinert med Focus Peaking så kan jeg fortsatt fokusere og ta bildet.Så for all del den som mener at speil og sånt er overlegent må jo for all del mene det. Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 14. februar 2016 Del Skrevet 14. februar 2016 Helt uenig. Mobiltelefonen kommer til å bli mye bedre enn den er i dag. All teknologi har en tendens til å stadig vekk utvikle og forbedre segNei, det er nettopp det den ikke gjør. Men det virker som om det er en vanlig tro blant økonomer, som gjør det like festlig hver gang de er sjokkerte over at et markedssegment slutter å vokse. Teknologisk utvikling innenfor et segment skjer gjerne i spurter, fulgt av en matchende vekst i markedet. Så når den tekniske utviklingen et "point of diminishing return", hvor den kanskje ikke stopper opp, men i hvert fall stagnerer. Når folk da ser at forbedringen fra en generasjon til den neste ikke er så stor, så er de i større grad fornøyd med det de har, og venter lengre med å bytte det ut. Dermed forsvinner også veksten i markedet, og salgstallene stabiliserer seg på et vedlikeholdsnivå hvor folk kanskje kjøper noe nytt når det gamle er slitt ut. For teknologer er ikke dette noen stor overraskelse. Jeg mener, salget av hvitevarer har ligget på dette vedlikeholdsnivået i flere tiår. Men økonomer og journalister ser aldri ut til å fatte det. Det klassiske eksempelet fra nyere tid er nettbrett. Det ble spådd at PCen var død og nettbrettet skulle ta over alle markedsandelene. Men det du egentlig hadde var en sammenligning mellom et modent marked (utviklingen på PC-fronten går ikke så veldig fort lenger, og utskiftningen skjer ikke like fort som den skjedde på 90- og 2000-tallet) og et nytt segment. Nå har de fleste som ønsker et nettbrett kjøpt et, utviklingen fra en generasjon til den neste går ikke så fort lenger, og folk beholder det de har lenger. Samtidig så er PC-salget omtrent på det samme jevne nivået som det har vært lenge. Smarttelefonen er i ferd med å nå det samme stadiet. Du har ikke den samme rivende utviklingen, og fordi folk ser at det ikke er noen stor forbedring fra en generasjon til den neste så er markedet nå i ferd med å stagnere for så å stabilisere seg på et mer moderat nivå. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 14. februar 2016 Del Skrevet 14. februar 2016 (endret) Smarttelefonen er i ferd med å nå det samme stadiet. Du har ikke den samme rivende utviklingen, og fordi folk ser at det ikke er noen stor forbedring fra en generasjon til den neste så er markedet nå i ferd med å stagnere for så å stabilisere seg på et mer moderat nivå. 10 år er en lang periode på elektronikk, så noen nyvinninger blir det nok. Selve telefonen vil jeg ikke utdype om men kameraet vil nok utvikle seg mer med bedre sensor, algoritmer og optikk. Og noen av patentene som har dukket opp de siste årene blir virkelighet kan vi nok se bla. fleksible linseelementer "organisk". Endret 14. februar 2016 av Nautica Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 14. februar 2016 Del Skrevet 14. februar 2016 Det er en del interessante ideer på optikkfronten, men formålet med dem er stort sett å gjøre kameradelen mer fleksibel ved å inkludere optisk zoom. Når det gjelder dynamikk og støy, så er du fundamentalt sett begrenset av hvor mye lys som treffer frontelementet ditt. Det er egentlig ikke så mye man kan gjøre på den fronten utover å øke størrelsen på sensor og lysåpning. Du har et knapt trinn å vinne på RGB-sensorer (f.eks. med en optisk splitter og tre sensorer), det var vel noen som patenterte noe sånt (nærmest et slags periskopdesign, så det ikke skal bygge for mye ut fra huset). Så ja, det er noen finurligheter man kan gjøre for å forbedre kameramodulen i mobiltelefonen litt, men du sitter fremdeles igjen med noe som først og fremst er en konkurrent til de billigere kompaktkameraene, ikke noe som kan måle seg ytelsesmessig med et entusiastkompakt eller systemkamera. Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 14. februar 2016 Del Skrevet 14. februar 2016 Det er passe naivt å tro at kameradelen på en mobiltelefon har nådd sitt absolutte maksimale potensiale og ikke lenger kan forbedres og videreutvikles. Selvsagt vil den forbedres, vesentlig. Men ikke fra en generasjon til en annen, det er ikke særlig relevant. Man må se sånt over noe lenger tid enn det. Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 14. februar 2016 Del Skrevet 14. februar 2016 (endret) Det er passe naivt å tro at kameradelen på en mobiltelefon har nådd sitt absolutte maksimale potensiale og ikke lenger kan forbedres og videreutvikles.Med tanke på at ingen har påstått det, så vet jeg ikke helt hva du prøver å argumentere mot. Selvsagt vil den forbedres, vesentlig.Hva er "vesentlig"? La oss si at noen lager en effektiv RGB-sensor, og klarer å gå fra å utnytte ca. 50% av lyset som treffer sensorflaten til å utnytte ca. 90%. Det er litt under ett trinn forbedring. Hva mer skal du gjøre som ikke involverer å øke volumet brukt på kameraet? Endret 15. februar 2016 av Sutekh Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 14. februar 2016 Del Skrevet 14. februar 2016 Det er vel registeravstanden på telefonene som er akilleshælen når det gjelder størrelsen på sensor og optikk, vil nok tru at det kommer løsninger i løpe av de neste 10 årene som forbedrer dette. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 14. februar 2016 Del Skrevet 14. februar 2016 Jeg tror på sikt det er opptikk - teknologi og informasjonsbehandling og integrasjon. AtW Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 14. februar 2016 Del Skrevet 14. februar 2016 Hva er "vesentlig"? La oss si at noen lager en effektiv RGB-sensor, og klarer å gå fra å utnytte ca. 50% av lyset som treffer sensorflaten til å utnytte ca. 90%. Det er litt under ett trinn forbedring. Hva mer skal du gjøre som ikke involverer å øke volumet brukt på kameraet? Tja, si det. Vi vet vel det først om 10 år. At produsentene finner på noe, er helt sikkert. En ting er hvert fall helt sikkert, det er stadig vekk noen som påstår at nå "kan ikke ting bli bedre", eller "utviklingen har stagnert og stoppet opp". De har enda ikke fått rett... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå