TGB Skrevet 18. februar 2016 Del Skrevet 18. februar 2016 (endret) Gammeldags kamera for dem som fortsatt lever i forrige årtusen: Det er selvsagt lov å foretrekke dedikerte mekaniske hjul for hver innstilling, men denne løsningen vil jo medføre at det tar evigheter å endre innstlllinger. Samt veldig vanskelig å justere når man ser gjennom søkeren. Dette er typisk ikke et kamera som er ment til å tas flere 1000 bilder pr dag med i et hektisk miljø Mer turkamera, hvor det ikke gjør noe om man bruker litt tid på å justere innstillinger mens man sipper til en øl. Hadde f.eks Nikon D5 kommer med denne varianten ville de ikke solgt et eneste kamera. Forskjellige kamera til forskjellige målgrupper; heldigvis.... Endret 18. februar 2016 av TGB Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 18. februar 2016 Del Skrevet 18. februar 2016 Det er selvsagt lov å foretrekke dedikerte mekaniske hjul for hver innstilling, men denne løsningen vil jo medføre at det tar evigheter å endre innstlllinger. Samt veldig vanskelig å justere når man ser gjennom søkeren. Dette er typisk ikke et kamera som er ment til å tas flere 1000 bilder pr dag med i et hektisk miljø Mer turkamera, hvor det ikke gjør noe om man bruker litt tid på å justere innstillinger mens man sipper til en øl. Hadde f.eks Nikon D5 kommer med denne varianten ville de ikke solgt et eneste kamera. Forskjellige kamera til forskjellige målgrupper; heldigvis.... Som om jeg skulle sagt det selv... For dere som har dårlig tid når dere fotograferer, så er det et bedre tilrettelagt grensesnitt på Nikon med å legge blender og lukker til hjul på tommelen og pekefingeren. Samtidig må dere kunne se hva de er innstilt på, og det står i menyen gjennom en visning på Topp-LCD-skjermen, og alle justeringer dere gjør dukker på samme måte som på alle kameramodeller også opp i søkerbildet. En god løsning som er godt integrert. Vi andre som har god tid når vi fotograferer kan stille inn våre valg i mer ro og mak, gjerne ved bruk av mekaniske hjul med denne gode, taktile følelsen av å gjøre et lite håndverk. Med godt markert hjul og brytere er dette også en god løsning som er godt integrert og innarbeidet. Det tar selvsagt ikke en evighet, det er bare snakk om noen sekunder, men det er antagelig sekunder som du ikke har med din type fotografering. Som du sier; ulike behov, ulike løsninger. Lenke til kommentar
olegunnaro Skrevet 18. februar 2016 Del Skrevet 18. februar 2016 (endret) Jeg hadde ingen problemer med å bruke Fuji X-T1 da jeg var praktikant i NTB Scanpix før jul. Til 95% av jobbene i alle fall (jeg jobba dagskift, så ingen sport). Det er riktig nok noen ting som rett og slett ikke fungerer bra nok, men å påstå at det tar evigheter å endre innstillinger på en Fuji kontra en Nikon er med respekt å melde, bare tull. Etter litt tilvenning er det vel så kjapt som på et DSLR. Det er heller ingen problemer å endre innstillinger mens man ser gjennom søkeren - man kan jo velge selv hvor mye informasjon man vil se i den. Inkludert blender, lukker og ISO. Noen konkrete ankepunkter mot å (kun) bruke Fuji til byråjobbing: - Elendig blitssystem (hvis man trenger TTL) - For dårlig autofokus, skuddtakt og blackout-tid i søkeren til sport (og selvsagt mangel på lange, lyssterke teleobjektiver) - For liten buffer - Kun en minnekortslot I følge Fujirumours kommer det en ny blits fra Fuji i løpet av året. Og de tre andre punktene har blitt vesentlig forbedra i X-Pro2 (men er sannsynligvis ikke bra nok for tippeligafotball ennå). Edit: Batteri er forøvrig et ikkeproblem. Med batterigrep på X-T1 greier man seg fint. Jeg skal ikke bastant si at jeg får 1000 bilder per batteri, men det kan ikke være langt unna. Det er uansett trivielt å bytte batteri i grepet under dødtid dersom det skulle gå tomt. Endret 18. februar 2016 av olegunnaro Lenke til kommentar
LBe Skrevet 18. februar 2016 Del Skrevet 18. februar 2016 Det har også nylig kommet en firmware oppgradering til X-T1 som vistnok skal gi et vesentlig bedre fokussystem. Har ikke prøvd det selv Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 18. februar 2016 Del Skrevet 18. februar 2016 Det har også nylig kommet en firmware oppgradering til X-T1 som vistnok skal gi et vesentlig bedre fokussystem. Har ikke prøvd det selv Den oppgraderingen kom som FW 4.0 (hvis jeg ikke husker feil). Har du ikke den, anbefaler jeg at du oppgraderer. Fokussystemet er betydelig oppgradert i den versjonen. Lenke til kommentar
LBe Skrevet 18. februar 2016 Del Skrevet 18. februar 2016 Kommer til å gjøre det men vil vente litt Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 18. februar 2016 Del Skrevet 18. februar 2016 Kommer til å gjøre det men vil vente litt Hvorfor det? Lenke til kommentar
LBe Skrevet 18. februar 2016 Del Skrevet 18. februar 2016 Fordi jeg holder på å teste ut X-E2 med fw 4 og vil bli ferdig med det før jeg oppgraderer X-T1 Lenke til kommentar
Epp Skrevet 4. mars 2016 Del Skrevet 4. mars 2016 Nei, det gjør det ikke. Platespillere er dårligere på alle relevante objektive mål av lydkvalitet, og rørforsterkere er stort sett det også. At noen synes forvreningen disse elementene gir er bedre å høre på er greit nok, men til å reprodusere lyd er de teknisk dårligere. AtW Som film foto Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå