Gå til innhold

Kamerasalget i Norge!(stillbildekameraer)

Anbefalte innlegg

...

ja da er det veldig praktisk å kunne ta et raskt blikk ned på topplaten og ha alt av innstillinger lett synlig...

Jeg hadde en sånn LCD-topp når jeg hadde Nikon. Må nok si at jeg foretrekker de mekaniske hjulene Fuji X-T1 i stedet for det menybaserte justeringsopplegget til Nikon og kanskje flere av de andre.

Meny-basert justeringsopplegget til Nikon? _Alt_ kan justeres ved hjelp av hjul og bryter på huset i min verden i det minste; trenger ikke se på menyen engang.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

...

ja da er det veldig praktisk å kunne ta et raskt blikk ned på topplaten og ha alt av innstillinger lett synlig...

Jeg hadde en sånn LCD-topp når jeg hadde Nikon. Må nok si at jeg foretrekker de mekaniske hjulene Fuji X-T1 i stedet for det menybaserte justeringsopplegget til Nikon og kanskje flere av de andre.

Meny-basert justeringsopplegget til Nikon? _Alt_ kan justeres ved hjelp av hjul og bryter på huset i min verden i det minste; trenger ikke se på menyen engang.

Sånn er det når folk skal uttale seg om ting de aldri har brukt.

Jeg prater i det minste om skit jeg har eid eller brukt fra kompaktkamera i 83 til SLR i 85, DSLR til Speilløst.

Og ja Nikon har hatt en LCD i søkeren med info i flere tiår...noe de aller fleste kameraer strengt tatt har.

Lenke til kommentar

...

Ja, man har et hjul for tommelen og et hjul for pekefingeren. Men det blir ikke helt det samme. Den Nikon som kommer nærmest opplevelsen av Fuji X-T1 sitt mekaniske grensesnitt er Nikon Df. Jeg sikla lenge etter den, men ikke hadde jeg lyst på FX og den ble alt for dyr for meg. Men hadde Nikon kommet med en Df med DX-brikke til pris på sammen nivå og samtidig satset helhjertet og skikkelig på DX-objektiver, ja da hadde jeg kanskje blitt hos Nikon.

Lenke til kommentar

...

Jeg prater i det minste om skit jeg har eid eller brukt fra kompaktkamera i 83 til SLR i 85, DSLR til Speilløst.

Og ja Nikon har hatt en LCD i søkeren med info i flere tiår...noe de aller fleste kameraer strengt tatt har.

Ikke brukt? Jeg hadde Nikon fra midten av 80-tallet og frem til mai i fjor. Tror jammen jeg fortsatt har et Nikon eller to liggende å slenge et eller annet sted fortsatt...:)

Lenke til kommentar

Tok meg en kikk på Nikon.no nå og lite har skjedd, det er fortsatt en slags versjon av menybaserte styringssystemer i en LCD på Nikon styrt med et hjul på tommel og et på pekefinger, med unntak av Df.

Det passer ikke for meg så bra, derfor byttet jeg til et kamera med mekaniske hjul og noe som for meg gir et betydelig bedre grensesnitt.

Men jeg har ingen problemer med at noen liker Nikon sin tilnærming, jeg syns jo ikke den er dårlig. Som sagt så hadde jeg Nikon i over 20 år og jeg hadde jo ikke hatt det hvis hadde syns det var dårlig. Jeg bare syns det mekaniske grensesnittet som Fuji har lagt seg på er enda bedre...:)

Lenke til kommentar

mekaniske hjul på kamerahus anno 2016 synes å appellere til folket som henger igjen i forrige årtusen....

nikon Df og tilsvarende passer best for dagens pensjonister og frister ikke den moderne mann i gata overhodet.....

Det har du selvsagt lov til å mene. Likevel er det da noen av oss som liker den taktile, mekaniske følelse som den måte å styre ting på gir. Det er mange ting jeg gjerne kan styre gjennom digitale menyer, fotokamera er blant de tingene jeg best liker på den gamle måten.

Likevel føler jeg meg ikke så veldig umoderne, selv om jeg egentlig ikke har noe mål om å være så trendy og moderne. Det er jeg nok litt ferdig med...

Lenke til kommentar

salgstallene er ganske tydelig på hva som selger.....og det er ikke Nikon Df eller andre retro-look.

Nikon Df selger kanskje ikke så mange, men det tror jeg heller ikke Nikon forventet. Men Fuji X-T1 gjør det ganske bra sammen med resten av Fuji sin X-serie. Dessuten tror jeg det er Olympus eller Panasonic (eller en annen) som har sluppet et tilsvarende kamera nå nylig.

For ikke å snakke om Leica, de selger vel alt de klarer å lage.

Så joda, de selger en hel masse. Men ikke til deg, og det er helt greit. Massevis av kamera som du kan styre gjennom en meny på en skjerm, kanskje til og med touchskjerm...:)

Endret av rogkas
Lenke til kommentar

mekaniske hjul på kamerahus anno 2016 synes å appellere til folket som henger igjen i forrige årtusen....

nikon Df og tilsvarende passer best for dagens pensjonister og frister ikke den moderne mann i gata overhodet.....

Det er vel ingenting som kan slå det å ha dedikerte mekaniske hjul for å stille lukker og blender eller har jeg gått glipp av noe?

Lenke til kommentar

Det er vel ingenting som kan slå det å ha dedikerte mekaniske hjul for å stille lukker og blender eller har jeg gått glipp av noe?

Jeg har hatt det siden jeg kjøpte mitt første speilrefleks, de må ha vært 1979 eller -80. Ricoh KR10S, og deretter på Nikon FA (alle moderne kameras mor). Jeg trodde egentlig jeg kom til å savne det, men det er faktisk veldig funksjonelt som det er på D750, som det også var på mine D300S og D700. Blender på pekefinger og lukker på tommel, funker veldig bra. Faktisk bedre enn dedikerte hjul på toppen av huset og på objektivet.

Lenke til kommentar

Dere har jo den fordelen at dere kan bevege dere mellom 2016 og forrige årtusen avhengig av humør og dagsform. Det ikke alt som selger. Denne protoytpen (forsøk på samarbeid mellom apple og nikon)  f.eks kom aldri så langt som til fotosjappa:

eplekamera.jpg

Lenke til kommentar

Blender på pekefinger og lukker på tommel, funker veldig bra. Faktisk bedre enn dedikerte hjul på toppen av huset og på objektivet.

Ja, det funker bra. Men for meg funker det enda bedre å ha dedikerte hjul på toppen av huset og blenderring på objektivet. Så det er nok noe individuelt...:)

Lenke til kommentar

Tja. Jeg synes hjul plassert på toppen er bedre når jeg skal justere kameraet mens jeg holder det nede foran meg, og hjul foran og bak på grepet er bedre når jeg har øyet inntil søkeren. Alt i alt så blir det mer praktisk med sistnevnte oppsett, rett og slett fordi det stort sett er når jeg har øyet til søkeren at jeg har dårligst tid.

Jeg liker jo også objektiver med blenderring, men samtidig så er det veldig fint å slippe å flytte hånden fra zoomringen for å justere blenderåpning.

Endret av Sutekh
Lenke til kommentar

Tja. Jeg synes hjul plassert på toppen er bedre når jeg skal justere kameraet mens jeg holder det nede foran meg, og hjul foran og bak på grepet er bedre når jeg har øyet inntil søkeren. Alt i alt så blir det mer praktisk med sistnevnte oppsett, rett og slett fordi det stort sett er når jeg har øyet til søkeren at jeg har dårligst tid.Jeg liker jo også objektiver med blenderring, men samtidig så er det veldig fint å slippe å flytte hånden fra zoomringen for å justere blenderåpning.

Helt greit, vi har nok bare litt ulikt bruksmønster og derfor foretrekker litt ulikt oppsett. Enda godt det finnes modeller som er forskjellige så kan vi kjøpe ensom passer. Hvis ikke måtte vi jo alle tilpasse oss EN måte å gjøre ting på...:)

Lenke til kommentar

...

Ikke brukt? Jeg hadde Nikon fra midten av 80-tallet og frem til mai i fjor. Tror jammen jeg fortsatt har et Nikon eller to liggende å slenge et eller annet sted fortsatt... :)

Jeg sa ikke hva du har brukt og ikke - hva jeg har brukt !

Lenke til kommentar

Blender på pekefinger og lukker på tommel, funker veldig bra. Faktisk bedre enn dedikerte hjul på toppen av huset og på objektivet.

Ja, det funker bra. Men for meg funker det enda bedre å ha dedikerte hjul på toppen av huset og blenderring på objektivet. Så det er nok noe individuelt... :)

For meg funker begge deler. Synes det er helt greit å bruke Nikon utstyr mhp betjening selv om jeg nå har gått mer eller mindre helt over til fuji og det lille forhistoriske nikon dispayet på toppen er også nyttig iblandt.

Nikon vs fuji er to forskjellige måter å "jobbe" på men begge fungerer greit. Det jeg med 100% sikkerhet kan si ikke fungerer for meg er de moderne kamera'ene av typen iphone o.l

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...