Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Kan man bli syke etter et forholdsbrudd, hvor normalt er det å deppe?

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Jeg leser på nettet om at man kan bli syke etter et forholdsbrudd. Jeg har vært igjennom et, men jeg er ganske irritert over at vedkommende bor i tankene mine ennå. Jeg forsøker å gjøre fornuftige ting for å koble det bort, men kjenner at det preger meg. 

Jeg missunner de som kommer seg videre med en gang. 

Har du deppet lenge etter et brudd, hvor lang tid tok det for deg før du var klar for å gå videre? 

Anonymous poster hash: 4be26...c85
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man kan utvikle depresjoner om et brudd er vanskelig, men ting vil gjerne leges om man gir det tiden til hjelp. Hva som er normal tid å deppe etter et brudd kan variere fra person til person, så vanskelig å si noe eksakt på dette. Selv har jeg hatt brudd som var helt greit å komme over raskt fordi jeg ikke var tungt følelsmessig involvert på bruddtidspunktet, og jeg har brukt flere år ved en annen anledning. Men alt leges som sagt med tiden til hjelp.

• Liker 1
Lenke til kommentar

En kollega av meg ble sykemeldt i 3 uker når kona dro fra han. Han klarte ikke å tenke på jobb da engang sa han.

Alt var bare kaos med unger og husfordeling og ditt og datt.

Så det er vel mulig det. Han var i 50-årene.

Endret av Bytex
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man kan utvikle depresjoner om et brudd er vanskelig, men ting vil gjerne leges om man gir det tiden til hjelp. Hva som er normal tid å deppe etter et brudd kan variere fra person til person, så vanskelig å si noe eksakt på dette. Selv har jeg hatt brudd som var helt greit å komme over raskt fordi jeg ikke var tungt følelsmessig involvert på bruddtidspunktet, og jeg har brukt flere år ved en annen anledning. Men alt leges som sagt med tiden til hjelp.

Leste at det er en del som får psykiske plager av det. Og det er jo ikke så merkelig at det er sånn, for hvorfor gikk man inn i forholdet? Jo fordi man håper det varer livet ut. 

Men det spørs så mye følelser en la i forholdet og. Jo mer, jo tyngre blir det. Men viktig å erkjenne til seg selv, at det er normal prosess, og at det kan ta tid. Om det er lurt å gå til legen, og forsøke å få sykemelding, og behandling for dette, vet jeg ikke så mye om. Jeg var en gang til legen rett etter et samlivsbrudd, og sa at jeg var kjempe-deppa, og ba om sykemelding og om hjelp for å håndtere det. Svaret var: "Dette klarer du å håndtere selv. Det kan ta tid men du klarer dette selv. Du får ingen sykemelding. Gå i jobb og funger". 

https://helsepedagog1.wordpress.com/2013/09/24/sorgen-over-tapt-kjaerlighet/

Lenke til kommentar

I de fleste tilfeller har nok legen helt rett i dette. Det å isolere seg i sorgen og ikke være med i daglige rutiner kan i mange tilfeller nok gjøre vondt verre, og sorgprosessen tar bare lengre tid. Det er vondt når det står på, men det går over. Er nok ikke uten grunn at 9 av 10 sanger på radioen handler om kjærlighetssorg og den tapte kjærligheten :)

Endret av archongamer
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, jeg er litt forbanna på meg selv som blir så lei meg av å bli dumpet. Jeg presser meg selv til å gjøre daglige vanlige aktiviteter som jobb, husarbeid, og å trene. Men det som irriterer meg er at jeg går rundt å håper på at eksen kan prate litt med meg. Han gikk uten å ville prate ut om hvorfor og problemene. Det er nok tungt for de fleste.

Men kjærlighet er sterke ting for de fleste. Hører at noen kan faktisk gå rundt med sorgen i flere år etterpå.

Jeg har hørt om de som har måtte ha legehjelp fordi de kollapser fullstendig. Men det er ikke alltid legen vil gripe tak i det. Skulle alle gått til lege med kjærlighetssorg hadde legene hatt mye å gjøre.

Man får seg en knekk når bruddet skjer. Det er bare å presse seg gjennom de normale aktivitetene så godt en kan pluss ikke forvente for mye av seg selv.

Lenke til kommentar

Altså... er vel nå 3mnd siden kjæresten min gjorde det slutt med meg. Jeg var klar for å flytte sammen og hadde framtiden planlagt. Hun slo opp for hun ville oppleve hvordan det er å være singel mens hun kunne. Har kommet hakket lenger siden bruddet, men det tar tid ass. Men sånt varierer fra person til person såklart...

Anonymous poster hash: b2918...f7f
Lenke til kommentar

Ja det tar tid. Jeg tenker at det kan ta noen måneder. Jeg kommer aldri til å glemme han. Noe jeg må akseptere. Men jeg håper at når sommeren kommer så er jeg helt over han. Det dummeste er at jeg driver fortsatt på å håper på at han vil prate med meg. Noen virker flinkere til å kaste slike tanker bort.

3 måneder er ikke lenge. Forventer ikke at man skal ha kommet seg videre så fort. Så du har kommet deg bra igjennom det hvis det kun tok 3 måneder.

Lenke til kommentar

Hvis bruddet var dårlig, bør du prøve å møte eksen for å prate ut - med intensjon om å få eksen ut av livet. Hvis du trenger en lang klem for å ta skikkelig farvel, så spør om å få det.

Og husk, det er alltid bedre å dumpe noen når forholdet begynner å gå i stå, fremfor å vente til den andre dumper deg. Den som dumper kommer seg lettere videre med selvtillit og følelser i behold. Den som blir dumpet får gjerne en emosjonell knekk.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis bruddet var dårlig, bør du prøve å møte eksen for å prate ut - med intensjon om å få eksen ut av livet. Hvis du trenger en lang klem for å ta skikkelig farvel, så spør om å få det.

Og husk, det er alltid bedre å dumpe noen når forholdet begynner å gå i stå, fremfor å vente til den andre dumper deg. Den som dumper kommer seg lettere videre med selvtillit og følelser i behold. Den som blir dumpet får gjerne en emosjonell knekk.

Viktigt poeng!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har du deppet lenge etter et brudd, hvor lang tid tok det for deg før du var klar for å gå videre? 

Hvis de kommer seg videre med en gang så var de ikke ordentlig glad i personen. Er man ordentlig glad i noen så kommer man seg aldri 100% over det.

Mange år siden, var deppa et par år, jeg er ikke klar for å gå videre enda. Ikke bra(?) :p

Skal sies at jeg er litt introvert og har noe angst så det hjelper jo litt siden jeg ikke har lyst til å møte noen nye mennesker av natur.

Lenke til kommentar

Altså... er vel nå 3mnd siden kjæresten min gjorde det slutt med meg. Jeg var klar for å flytte sammen og hadde framtiden planlagt. Hun slo opp for hun ville oppleve hvordan det er å være singel mens hun kunne.

Slike damer er søppel.

Akkurat det kunne jeg ikke vært mer enig i, men man har nå fortsatt de helvetes følelsene for disse rasshølene. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis de kommer seg videre med en gang så var de ikke ordentlig glad i personen. Er man ordentlig glad i noen så kommer man seg aldri 100% over det.

Mange år siden, var deppa et par år, jeg er ikke klar for å gå videre enda. Ikke bra(?) :p

Skal sies at jeg er litt introvert og har noe angst så det hjelper jo litt siden jeg ikke har lyst til å møte noen nye mennesker av natur.

Det er sånn med meg. Jeg har hatt 3 forhold i mitt liv. 1 forhold, så var jeg helt knust fra 2011 da forholdet tok slutt, og helt til 2014. Jeg presset meg faktisk videre på dater etter bruddet, men burde aldri gjort det. Fant en mann som jeg var i forhold med i 8 måneder året etter bruddet. Men han forsto lett at jeg ikke var over min første eks. Det gikk derfor desverre ikke , og det ble slutt. Sommeren 2014 , traff jeg en ny da jeg faktisk på forhånd hadde bearbeidet tapet av min første eks. Og så ble det helt slutt igjen ved nyttår 2016. Jeg har etter dette ligget på dvalesiden. Jeg vil ikke på dater, selv om jeg tydeligvis er populær jente å be ut på date. Bekjente av meg på facebook, ber meg ut. Jeg har blitt spurt av fremmed ute om en date, men nei... jeg klarer det ikke! Jeg ligger så mye følelser i det der, og jeg kan si at jeg kommer aldri til å glemme noen av eksene mine. Men den som jeg har tungt for å komme over nå er min siste eks. Jeg vil ikke på date eller noe.... Hadde jeg ikke hatt følelser for han, så hadde jeg hatt ingen problemer med å gå på dater. Men følelser ligger jo igjen. 

Det som er bra med min første eks, er at vi prater vennlig med hveandre, og det hjalp meg til å komme over det. Værre når det blir et bittert brudd. 

Endret av heartlife
Lenke til kommentar

Altså... er vel nå 3mnd siden kjæresten min gjorde det slutt med meg. Jeg var klar for å flytte sammen og hadde framtiden planlagt. Hun slo opp for hun ville oppleve hvordan det er å være singel mens hun kunne.

Slike damer er søppel.

Akkurat det kunne jeg ikke vært mer enig i, men man har nå fortsatt de helvetes følelsene for disse rasshølene. 

Samme her: har helvetes følelser for et rasshøl ennå! 

Lenke til kommentar

Enig med deg. Jeg mener at man som ekser bør kunne prate sammen, og at den som dumper bør forstå at det er ikke lett for den som sitter der igjen med alle de helvetes følelsene. Bedre å ta et skikkelig farvel, enn et bittert farvel :) . Heldigvis har meg og min første eks, fått pratet ut, og det gjorde at jeg er over det. Det hjalp å prate ut om det  :) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...