EngineeringStudent Skrevet 10. februar 2016 Del Skrevet 10. februar 2016 Hei, tenker å kjøpe en ny familiebil og liker Toyota Prius+Seven Premium 2015 modellen. Jeg har lyst til å prute ned til en gunstig pris (og helst lavest mulig ). Noen idéer på hvordan jeg går frem? Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 10. februar 2016 Del Skrevet 10. februar 2016 Du kan prøve. Men det er ikke vanlig å sette prutbare priser i Norge, med mindre det er eksplisitt åpent for bud. Best case scenario så kan du tilby penger på dagen mot at de trekker fra omregistreringsavgiften. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 10. februar 2016 Del Skrevet 10. februar 2016 Generelt så gjelder prinsippet mot at du må gi noke tilbake for å kunne gjere eit godt kjøp. Enten at du seier deg villig til å betale kontant med ein gong, at du er villig til å ta over bilen som den står, osv. På vanlige prisar så vil det vanligvis ikkje være mykje rom for pruting. Det er nok litt lettare å brute på bil sidan selgaren der ofte har muligheit til å gi frå seg ein del av provisjonen/lønna for å selge bilen. Men det er begrensa kor mykje pengar selgaren er villig til å tape for å få sluttført salget. I dårlige tider vil du kunne prute litt meir sidan selgaren taper meir på å la bilen stå usolgt, men det er sjeldan nokon er villig til å gå på eit tap for å kvitte seg med bilen. Unntaket er dersom selgaren treng å frigjere plass til å ta inn nye bilar som er lettare å selge. Utan at eg har oversikt over det, så reknar eg med at det er lettare å få kjøpt diesel-bilar som selgaren har inne no, enn hybridbilar. Dieselbilar er nok upopulær no med dieselavgifter, forslag om å forby dieselbilar i byane og liknande. Så her kan du være heldig å få ein dieselbil til ein gunstig pris sidan selgaren antageligvis vil kvitte seg med ein slik bil for å få inn ein lettsolgt hybridbil. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 10. februar 2016 Del Skrevet 10. februar 2016 Du kan prøve. Men det er ikke vanlig å sette prutbare priser i Norge, med mindre det er eksplisitt åpent for bud. Best case scenario så kan du tilby penger på dagen mot at de trekker fra omregistreringsavgiften. Tull. Det er alltid et visst prutningsmonn, jeg pleier normalt sett ikke å godta mindre enn 10%. Siden det her er snakk om en 2015-modell antar jeg det er en bruktbil, da er det alltid noe å gå på. Lenke til kommentar
LtdEdFred Skrevet 10. februar 2016 Del Skrevet 10. februar 2016 Jeg vil si meg uenig i at man ikke kan/skal prute på bilkjøp. Jeg er fryktelig dårlig på det selv, men har hørt noen tips de gangene jeg har kjøpt bil. - Er selgeren sta på prisen kan man få lurt med f. eks gratis serviceavtale (fattern kjøpte nylig en 2015-modell der han fikk pratet med seg en slik på 3 eller 5 år (gratis service i denne perioden)). - Har du bil som du bytter inn kan en del av "prutingen" være at du krevere en høyere pris for denne. - Mot slutten av måneden er selgerne ekstra interessert i å bli kvitt en bil eller to ekstra spesielt om de ligger litt bakpå mtp månedens salgstall. Det er mye mer verdt for selgeren å få solgt en bil i en måned som straks avsluttes enn en som akkurat har begynt. - Ekstrautstyr til mange tusen har jeg også hørt at folk med hell har fått bakt inn uten at totalprisen økes (selv om du bruker like mye penger så får du mer verdi igjen). - Som The Avatar påpeker så er også biler som har stått litt lettere å få litt rabatt på. Avhengig av prisen på bilen så koster det en butikk 1000-1500 per dag å ha en bil stående (mer om det er en dyr bil). Nå vet jeg ikke hvor lett en slik Prius er å bli kvitt, men om du f. eks har observert at en har vært avertert på Finn lenge har du litt mer ammunisjon i forhandlingsrunden. Noter gjerne ned selv for bilforhandlere er flinke til å gå inn og oppdatere annonsene slik at "Sist redigert" er så ny som mulig. Denne historikken får ikke hvermansen så det er umulig å vite om en bil har ligget der i 2 eller 20 dager. Jeg har aldri kjøpt splitter ny bil, men også der går det an. Sjefen min klarte å prute ned en Audi (bil til rundt 500k) såpass mye at da han solgte den nesten et år etter så gikk han i 0 (i stedet for flerfoldige titusener i minus som man vanligvis gjør). 1 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 10. februar 2016 Del Skrevet 10. februar 2016 På finn kan man sortere etter "Publisert", da vil de være i rekkefølgen de er publisert helt uavhengig av når de sist ble endret på. 1 Lenke til kommentar
Hjemlengsel Skrevet 10. februar 2016 Del Skrevet 10. februar 2016 Nei, gavekort, heilt som prinsipp er alle priser prutbare, og nordmenn er i gjennomsnitt både for lite flinke både til å prute i det heile og til å kunne "pruteteknikk". Det finnes bananas-markeder hvor selgerne heilt automatisk forlanger tre ganger det de i villeste fantasi forventer å få for varer fordi de vet kjøper like automatisk starter med å by fjerdedelen av det de i like vill fantasi forventer å få varen for, men ingen markeder i Norge er slik og på et norsk marked må man ha en saklig grunn for å argumentere for en rabatt og likevel bli tatt seriøst. Det er godt mulig jeg ikke er helt oppdatert på det norske bilmarkedet etter mange, mange år bosatt utenfor Norge, men jeg synes sjøl 10 % på en bil i 2016 høres mye ut. En gang var dette heilt kurant, men så store marginer har ikke det norske nybilmarkedet lengre at jeg tror noen selger godtar det om ikke kunden enten er veletablert hos forhandleren eller skal ha 100 biler og ikke en. Er bilen brukt har man et argument der, og ellers har The Avatar gitt noen gode vurderinger rundt argumenter man kan bruke i et bilkjøp. Generelt gjelder at "alt som sparer selger for arbeid, konkrete utgifter og/eller risiko for framtidige utgifter i forhold til et normalsalg" kan en kjøper seriøst argumentere med for at akkurat han skal få varen billigere enn standard. Ellers er det alltid slik at jo mer viktig det er for en kunde å få seg akkurat den vara, jo dårligere utgangspunkt har den kunden for å prute. Skal man prute må man både i ord og handling (husk at mange erfarne selgere leser kunder som ikke tenker seg om som en åpen bok uten at kunden sier et ord!) signalisere at man ikke er særlig interessert i en handel, men åpen for en dersom man blir enige om pris - og bare da. Man må også unngå å komme på en travel lørdag og bli ekspedert av yngste ekspeditør som overhodet ikke har myndighet til å gi 25 øre i rabatt på egen hånd. Beste pruting får man ved å snakke med en person som ikke bare har sjefstittel, men også heilt klart har den fordi de har vært i butikken noen år slik at de kjenner butikken og toppsjefens tankegang, grenser og vurderinger. Så møter man i butikken en periode det er forholdsvis stille der, kaster bort minst mulig til for selgere og signaliserer man er "effektiv kunde", ikke slike som skal oppholde en selger med en times prating om likt og ulikt. Man signaliserer en smule interesse og signaliserer at om selgeren spiller med blir det handel NÅ. Etterpå spør først hva prisen er dersom den ikke er (over)tydelig oppgitt og så ett av to: Man spør hva man skal betale dersom (argumentene for at man selv bør få en rabatt) og så vurderer man derfra. Man tilbyr XXXXX dersom (argumentene for at man selv bør få en rabatt) og man innen XX minutter har avsluttet denne handelen med bindende kontrakt og oppgjør. En liten merknad her til det The Avatar nevner om "kontant med ein gong". Det er sjelden forhandleren som har risikoen og utgiftene med et kredittkjøp i Norge i 2016 (tvert om kan man oppleve at forhandleren har provisjon på å skaffe finansieringsselskapet en kunde), så det argumentet er etter hvert 20-25-30 år forelda. Snakker vi derimot om ei rente på slikt nivå at den heilt klart er subsidiert av forhandleren skal en fornuftig kunde derimot sjølsagt sikre seg bonus i form av rabatt her og nå for å kjøpe kontant og så spare selgeren for framtidig subsidiering. Ellers er det absolutt minst lure man gjør å opptre surmulende eller snakke vondt om selgers varer. Med mindre selger er totalt useriøs - og da bør man ikke prute der, men unngå selger - er faktisk selger stolt av varene sine, tro det eller ei. Begynner man så å snakke vondt om varene har man i hvert fall ikke sikra seg større mulighet for å oppnå noe med å prute. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå