Gå til innhold

Plug n play, etter oppgradering?

sneak1

Anbefalte innlegg

Hei!

Vurderer og kjøpe nytt hovedkort og prosessor. Så lurer jeg på hva jeg må gjøre rett og slett. Er det bare plug and play liksom? eller må jeg formatere?

Dette er det jeg skal kjøpe(vet det ikke er en stoor oppgradering, men det er ikke det jeg lurer på):

MSI B85M-E45, Socket-1150 Hovedkort

Intel Core i5-4460, Socket-LGA1150
(dette får jeg nytt for 2,600)

Dette er det jeg har nå:
MSI P55-CD53 Socket 1156 Hovedkort.
Intel Core i7 860 Socket 1156

Mtp at det er samme produsenter, må jeg formatere, eller kan jeg slette driverne for det gamle HK, og bare 
plugge til det nye?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Windows 10? Du bør formatere? Grunnen for det er du risiker drivere gamle blir værene igjen og oppdateres i windows update slik at du får driverproblemer.

Windows 8.1? Det kan fungere men beste vil være å reinstallere og formattere.

Windows 7 eller eldre du må formattere ellers får du neppe annet en bluescreen.

Da snakker jeg om egen erfaring da jeg har prøvd dette på noen pcer, og fleste gangene ender med enkelte programmer\spill funger dårlig på grunn av driverkluss eller at nettverkort blir tregere eller ikke får nett.

Produsentmerke spiller ikke rolle, problemet er hva slags merke det er på nettverkkort\lydkort etc.

Har det akkurat samme modellnummer på alt vil det gå men da er det ikke oppgradering lengere.

Noen andre eksperter får si hvordan man tilbakstiller driverdatabasen til slik det blir under installasjon.

For windows tror fremdeles gamle maskinvaren er i bruk bare deaktivert. Derfor oppdater windows driverne der.

Endret av LMH1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Windows 10? Du bør formatere? Grunnen for det er du risiker drivere gamle blir værene igjen og oppdateres i windows update slik at du får driverproblemer.

Windows 8.1? Det kan fungere men beste vil være å reinstallere og formattere.

Windows 7 eller eldre du må formattere ellers får du neppe annet en bluescreen.

Da snakker jeg om egen erfaring da jeg har prøvd dette på noen pcer, og fleste gangene ender med enkelte programmer\spill funger dårlig på grunn av driverkluss eller at nettverkort blir tregere eller ikke får nett.

Kjører W7 ja. Må vel innvestere i nytt OS også da..Takk for svar :)

Lenke til kommentar

Du kan jo prøve å installere driverne før bytte av maskinvare, men du risiker fremdeles driverproblemer.

Så beste er nok å forbede seg på backup og reinstallasjon like greit.

Kanskje lurest. Få vekk en del dritt også.. Men ville helst sluppet den utgiften!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...