Natalie18 Skrevet 10. februar 2016 Del Skrevet 10. februar 2016 Er en jente på 18år som reiser til USA i slutten av mars. Lurte bare på om det er noen spesielle ting jeg bør kjøpe i USA som er billigere der enn her? F.eks ekslusive merker eller iphone? Lenke til kommentar
Pop Skrevet 10. februar 2016 Del Skrevet 10. februar 2016 Er en jente på 18år som reiser til USA i slutten av mars. Lurte bare på om det er noen spesielle ting jeg bør kjøpe i USA som er billigere der enn her? F.eks ekslusive merker eller iphone? Med dagens dollar/kronekurs er det langt dårligere deals i USA enn det har vært. Typisk er ganske dyre klesmerker noe billigere der, men også det kan variere. Litt etter skikkelige børsfall har jeg vært heldig med dyre dresser og slikt. Elektronikk kan gjerne være billigere i Norge. Igjen, sjekk grundig mot prisjakt/prisguide. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 10. februar 2016 Del Skrevet 10. februar 2016 Enkelte klær, vesker og annet kan være billigere enn her, men er like ofte dyrere. Outlets har som regel bedre priser enn butikker i byen, men NYC er generelt dyrt sammenlignet med de fleste andre steder i USA. Kjøper du iPhone, må du passe på at den modellen du kjøper funker på LTE/4G i Europa, da USA har andre bånd (frekvenser). Husk at alle priser du ser i butikker er uten Sales Tax ("moms"), som legges til i kassen. Denne varierer fra sted til sted, og mellom varekategorier, men du kan regne 10% som et gjennomsnitt. Ettersom kursen har styrket USD mot NOK med ca 50% de siste 18 månedene (fra 6 til 9 NOK pr USD), er det ikke særlig å spare uansett. Lenke til kommentar
Hjemlengsel Skrevet 10. februar 2016 Del Skrevet 10. februar 2016 I øyeblikket er sum ST ("MVA") i New York City 9,09 % + evt særskatt på akkurat den varegruppa og som Zanta sier kommer den i tillegg i kassen om ikke noe annet er (over)tydelig oppgitt. Skotøy under 100 USD er fritatt for to av tre ST-skatter og har derfor ST på bare 0,38 %. Noen gode steder sjekke ut priser er: http://www.bergdorfgoodman.com/ (assortert) http://www.saksfifthavenue.com (assortert) http://www.bloomingdales.com/ (assortert) http://www.brookstone.com/ (elektronikk) http://www.fao.com/home/index.jsp (leketøy) http://www.shakeandco.com/shake_trade/home_page.php (bøker og litt gaver) Lenke til kommentar
awesnes Skrevet 10. februar 2016 Del Skrevet 10. februar 2016 Husk også å "regne inn" reklamasjonsretten inn i regnestykket, personlig synes jeg den er verdt en del. Sparer man f.eks 800 kr på en iPhone, ville jeg personlig ha kjøpt i Norge (dvs jeg ville aldri kjøpt noe med eple på, men det er en annen diskusjon) grunnet rettighetene hvis noe går galt med produktet (dette gjelder selvsgt elektroniske ting)... Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 11. februar 2016 Del Skrevet 11. februar 2016 Vi var over i oktober i fjor, og jeg ble slept inn i en passe ekslusiv butikk på Fifth Avenue. Vi ble tilbudt rabatt tilsvarende NY Sales Tax, som kompensasjon for at USA ikke har en ordning som tilsvarer vår "Tax Free for Tourists". Det jeg sterkt anbefaler, er å tolle inn alt du har kjøpt, når du kommer tilbake til Norge. Kortbruken din blir rapportert til skattemyndighetene, og hvis du har kjøpt dyre enkeltgjenstander, risikerer du å få brev med krav om innbetaling av moms, pluss tilleggsavgifter. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 11. februar 2016 Del Skrevet 11. februar 2016 Rabatt på 10% får du på Macy's også. Gå til smykkeavdelingen, si du er turist, så får du et kort med strekkode som du scanner når du betaler. Da får du 10% på toppen av alle andre rabatter. Lenke til kommentar
AllFather Skrevet 11. februar 2016 Del Skrevet 11. februar 2016 Vi var over i oktober i fjor, og jeg ble slept inn i en passe ekslusiv butikk på Fifth Avenue. Vi ble tilbudt rabatt tilsvarende NY Sales Tax, som kompensasjon for at USA ikke har en ordning som tilsvarer vår "Tax Free for Tourists". Det jeg sterkt anbefaler, er å tolle inn alt du har kjøpt, når du kommer tilbake til Norge. Kortbruken din blir rapportert til skattemyndighetene, og hvis du har kjøpt dyre enkeltgjenstander, risikerer du å få brev med krav om innbetaling av moms, pluss tilleggsavgifter. på kjøp over 5000kr, bare å dele opp i mindre. Lenke til kommentar
Hjemlengsel Skrevet 11. februar 2016 Del Skrevet 11. februar 2016 på kjøp over 5000kr, bare å dele opp i mindre. Tror du bør sjekke regelverket litt nærmere. Enkeltvis ja, men alle utenlandstransaksaksjoner rapporteres med periode (uke) sortert på land, antall korttrekk, og gjennomsnittlig bruk pr trekk. Storebror ser deg når du bruker et norsk kort utenlands... Lenke til kommentar
Skurupu Skrevet 11. februar 2016 Del Skrevet 11. februar 2016 Det jeg tenkte, også. Cash is king. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 11. februar 2016 Del Skrevet 11. februar 2016 Blir også registrert. Er mistenkelig. Hvis du først har med deg et kredittkort, hvorfor betale masse uttaksgebyrer for kontanter når kortkjøp er billigere/gebyrfritt. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 13. februar 2016 Del Skrevet 13. februar 2016 Husk at stort sett alt med strømforsyning og radiosender vil ha feil format. Sjekk også pris og ikke bare anta at det er billigere i utlandet, det er det ikke alltid. Tenk også gjennom hvordan du skal ha det med hjem. Det er begrensninger på hva du kan få med i håndbagasje og alt passer ikke i innsjekket bagasje. Innsjekket elektronikk gir mye høyere risiko for tyveri av bagasje. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324 Skrevet 16. februar 2016 Del Skrevet 16. februar 2016 (endret) Det jeg tenkte, også. Cash is king. Og det gikk mest i cash for The King mht betaling (de fleste signerte sjekker er falske da Elvis betalte mest kontant , utrolig hva man kan lære på nettet , lol) Ikke kjøp am. blu ray-spiller i den tro at den funker i Norge Endret 16. februar 2016 av Slettet+9817324 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå