TheyStoleMyName Skrevet 10. februar 2016 Del Skrevet 10. februar 2016 Heisann! Lurer på om det er lovlig å stå midt i veien, eller på høyre eller venstre felt og bare stå der alt fra 1 - 15 minutter? Som regel er det transportbiler som gjør dette, er det lov? Hva synes dere om dette? Lenke til kommentar
TheyStoleMyName Skrevet 10. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2016 (endret) Her om dagen så bare parkerte eller stod en lastebil rett ved siden av meg, da jeg ikke fikk kommet ut av bilen og heller ikke fikk kjørt ut av parkeringsplassen. (Han stod midt i veien og jeg hadde parkert i en parkeringsboks). Jeg tutet på han, men han ga faen og gikk inn i en bygning.. J**la idiot... Endret 10. februar 2016 av TheyStoleMyName Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 10. februar 2016 Del Skrevet 10. februar 2016 Dobbeltparkering slik at man hindrer annen trafikk er ikke lov. Å stanse i veien for varelevering er lov i noen tilfeller og forbudt i andre. 1 Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 10. februar 2016 Del Skrevet 10. februar 2016 Trafikkreglene §17.3. På forkjørsveg med høyere fartsgrense enn 50 km i timen er det forbudt å parkere på kjørebanen. Dette betyr at der fartsgrensa er 50 km/t eller lavere, og det ikke er skiltet om noe annet, er det tillatt å stoppe eller parkere i kjørebanen. 1 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 10. februar 2016 Del Skrevet 10. februar 2016 Trafikkreglene §17.3. På forkjørsveg med høyere fartsgrense enn 50 km i timen er det forbudt å parkere på kjørebanen. Dette betyr at der fartsgrensa er 50 km/t eller lavere, og det ikke er skiltet om noe annet, er det tillatt å stoppe eller parkere i kjørebanen. Men allikevel ikke slik at man hindrer andre i å komme seg frem.. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 10. februar 2016 Del Skrevet 10. februar 2016 Hvis det kun er ett kjørefelt på stedet, og ingen ledige parkeringsplasser, så kan det å stoppe i kjørebanen og dermed hindre annen trafikk være eneste alternativ for distrubusjon av varer. 1 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 10. februar 2016 Del Skrevet 10. februar 2016 Hvis det kun er ett kjørefelt på stedet, og ingen ledige parkeringsplasser, så kan det å stoppe i kjørebanen og dermed hindre annen trafikk være eneste alternativ for distrubusjon av varer. Da kan det også være ulovlig parkering etter vegtrafikkloven. Det er faktisk ikke slik at man ved varelevering har lov til å drite i reglene selv om mange liker å tro det.. 1 Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 10. februar 2016 Del Skrevet 10. februar 2016 I gata vår brytes reglene over en lav sko. Har vanskelig for å se for meg hvordan man ellers skulle drevet business der. Slept pallevis med ølfat flere kvartal for å tekkes skiltingen? Heldigvis gir øvrigheten faen også. Så lenge privatpersoner ikke tar seg friheter går det greit. 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 10. februar 2016 Del Skrevet 10. februar 2016 I gata vår brytes reglene over en lav sko. Har vanskelig for å se for meg hvordan man ellers skulle drevet business der. Slept pallevis med ølfat flere kvartal for å tekkes skiltingen? Heldigvis gir øvrigheten faen også. Så lenge privatpersoner ikke tar seg friheter går det greit. Man kan drive business ved å ha et varemottak, men endel er for gniene til å opprette varemottak på eiendommen sin. Det er ikke alltid så lett på gamle bygg osv, men dette er et problem også med nybygg. AtW Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 11. februar 2016 Del Skrevet 11. februar 2016 Varelevering er stort sett forbudt midt på kvartalet så med mindre de har lastesoner så må lastebilen kjøre til krysset å sperre gaten er kun lovlig om du har tilsyn på lastebilen, for tenk om det kommer f.eks en brannbil og det er ingen der til å flytte bilen? og om du ikke er i nærheten av bilen ved lossing så har du parket og da kan bilen bli tauet Det er litt sånn "common sense" Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 12. februar 2016 Del Skrevet 12. februar 2016 og om du ikke er i nærheten av bilen ved lossing så har du parket og da kan bilen bli tauet Etter trafikkreglane så er definisjonen på parkering: "Enhver hensetting av kjøretøy, selv om føreren ikke forlater det. Unntatt er kortest mulig stans for av- eller påstigning eller av- eller pålessing." Merk at for lossing så er det lov med kortast mulig stans, det er ikkje eit krav om at føraren må være i bilen. Kortast mulig tid for avlossing kan være at føraren må ut av bilen og inn i f.eks. butikken for å åpne vareleveringsporten frå innsida. I slike tilfeller vil det være lov å stå på plassar som er skilta parkering forbudt sjølv om føraren er ute av bilen. Dersom ein sperrer ei gate ved å stoppe i kjøyrebana så blir det litt anna sidan ein då parkerer til hinder for anna trafikk, då kjem § 3 om aktsomheit inn i bildet. 1 Lenke til kommentar
xibriz Skrevet 18. februar 2016 Del Skrevet 18. februar 2016 (endret) Når jeg kjørte distribusjon for Tine en sommer fikk jeg streng beskjed om at det er bedre å sperre veien enn å kjøre opp på gangfeltet. Den eneste tilfellet du kan stå på gangfeltet er hvis det er lastesone der. Dermed er valget enkelt, har ikke butikken en lastesone må man stå i veien. Jeg var aldri borti problematikken som kommer hvis det kun er ett felt (enveiskjørt gate). Endret 18. februar 2016 av xibriz 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 18. februar 2016 Del Skrevet 18. februar 2016 Det er strengt forbudt å stå på fortau/gangfelt og du vil bli bedt om å flytte bilen med en gang, så ja, parkering i gaten er eneste alternativ Parkerte selv på noe som knapt kunne kalles fortau og ble bedt om å flytte bilen litt til siden, så jeg sperret 1 felt i veien, av parkeringsvaktene Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 22. februar 2016 Del Skrevet 22. februar 2016 Vær også oppmerksom på at hvis det er sykkelfelt på stedet, er det også forbudt å stoppe eller parkere der. Riktignok har jeg ikke hørt om noen som er bøtelagt for det enda, men det kommer nok ... 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå