d3vil87 Skrevet 10. februar 2016 Del Skrevet 10. februar 2016 Hei! Vi driver i disse dager og skal prøve å koble til en lader som vi har til en laptop, i det ene uttaket som er i trucken som vi har på jobb. Bare for og nevne det så er alt forarbeidet gjort for at dette skal fungere i trucken. Det jeg lurte på er hva den hvite ledningen er til, eventuelt hvor den skal kobles? Se bilde. Mulig alt er koblet feil... Takk på forhånd! Lenke til kommentar
Uferdig Setnin Skrevet 10. februar 2016 Del Skrevet 10. februar 2016 Er vel egentlig til 3-fase ettersom att den er hvit om jeg ikke tar feil? Er vel derfor den er klippet av? Men den kan vel nyttes som jording tror jeg. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 10. februar 2016 Del Skrevet 10. februar 2016 Altså.... snakker vi om 220V vekselstrøm her, eller 12/24V likestrøm? Det ser for meg ut til at dere prøver å koble strømadapteren til den bærbare PC'en(som skal ha 220V vekselstrøm) til en sigarettuttak i kjøretøyet(som leverer 12 eller 24V likestrøm). Det går ikke... Lenke til kommentar
Uferdig Setnin Skrevet 10. februar 2016 Del Skrevet 10. februar 2016 Altså.... snakker vi om 220V vekselstrøm her, eller 12/24V likestrøm? Det ser for meg ut til at dere prøver å koble strømadapteren til den bærbare PC'en(som skal ha 220V vekselstrøm) til en sigarettuttak i kjøretøyet(som leverer 12 eller 24V likestrøm). Det går ikke... Du kobler den dog direkte inn i PCen og ikke inn i strømforsyningen, da bør det gå. Kommer ann på hvor mange V laptopen skal ha. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 10. februar 2016 Del Skrevet 10. februar 2016 Det kommer veldig ann på hvor mange volt maskinen skal ha. Veldig sjeldent eg er borti maskiner som skal ha 12V eller 24V. Som regel ligger de på 14-20V. I tillegg må en huske på at maskinen forventer stabil spenning. Sigarettuttaket i kjøretøy er som regel alt annet enn stabil Lenke til kommentar
d3vil87 Skrevet 10. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2016 Det kommer veldig ann på hvor mange volt maskinen skal ha. Veldig sjeldent eg er borti maskiner som skal ha 12V eller 24V. Som regel ligger de på 14-20V. I tillegg må en huske på at maskinen forventer stabil spenning. Sigarettuttaket i kjøretøy er som regel alt annet enn stabil Hmm når du først sier det så går nok kanskje ikke det nei. Har lagt ved enda ett bilde for å vise info om maskinen. Vel, da er det vel kanskje ikke håp :-) Lenke til kommentar
nomore Skrevet 10. februar 2016 Del Skrevet 10. februar 2016 Om det er den du prøver å koble direkte til kjøretøyet via strømadapteret som fulgte med maskinen så vil ikke det gå nei. Lenke til kommentar
Uferdig Setnin Skrevet 10. februar 2016 Del Skrevet 10. februar 2016 Finn eller lag en transformator som gjør om ifra 24 til 19,5V også bør det gå, også noen kondensatorerer for å få en mer jevn flyt med straum? Men med andre ord så vil det være lettere og billigere å berre kjøpe eitt ekstra batteri. Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 10. februar 2016 Del Skrevet 10. februar 2016 Det enkleste er å kjøpe en vekselretter (på utenlandsk kalt inverter) som gjør om fra enten 12 eller 24V likespenning til 230V vekselstrøm, og plugge inn PCens vanlige lader i den. Et par hundre kroner.Er du heldig, kan du også komme over en boks som gjør om fra 12V til 19,5V (eller hva nå PCen din trenger) likestrøm. Den erstatter altså PCens vanlige lader, men går på 12V i stedet for 230V. Noen hundre kr. Å kjøpe et laptopbatteri til, som noen foreslo, er mye dyrere og mindre anvendbart. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 10. februar 2016 Del Skrevet 10. februar 2016 En slik vil vel være den enkleste løsningen: http://www.clasohlson.com/no/12-V-spenningsomformer-DC-DC-100-W/36-3312 Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 11. februar 2016 Del Skrevet 11. februar 2016 En slik vil vel være den enkleste løsningen: http://www.clasohlson.com/no/12-V-spenningsomformer-DC-DC-100-W/36-3312 Ja, bare pass på at watten er stor nok og at spenninga ut passer til aktuell laptop. En litt rimeligere løsning, som også kan brukes til andre ting (kamera, mobil, barbering) og til neste laptop, er vekselretteren fra Biltema Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå