Gå til innhold

[Løst] Multimode vs singlemode, BI-DIRECTIONAL

Anbefalte innlegg

• Singlemode/SM/SMF:

Single mode betyr at lyset går rett\direkte uten bølger.

Det er mulig å ha flere lys i forskjellig farger som går rett.

Derfor er det mulig å strekke SM i 10 km eller lengere uten forsterker.

Bruker ofte bølgelengder nm over 1000.

Man bruker dette ofte i kjernenett\lengere distanser.

• Multimode/MM/MMF

Multimode betyr at lyset går i bølger\ sikksakk for det er mulig å ha flere lys som bruker tidsforskjeller i bølgene.

Derfor er det vanskelig å strekke mm over 300 meter. Bruker ofte bølgelengde 850nm.

Brukes vel mere som pachekabeler intern mellom f.eks 2 servere\switcher etc.

Eller kobling mellom 2 internetlevrandører på korte avstand.

• Bølgelengde/lys/farge

Vet ikke om du prøver å komme frem til. elektromagnetiske spekteret?

Der man både har radiobølger, microbølger, infrarødt lys, uvstråler, radiostråler, gamastråler.

Der mellom 400-800 nm gir synlig lys:

800 nm gir rød lys, 600 nm gir grønt.

• Hastighet

Hastighet er i fysikk definert som endring av posisjon per tid og det vil si at «hastighet» bekriver både «fart» og «retning» selv om «hastighet» Vet ikke om du tenker på fiber f.eks går i lyset hastighet? 1 079 252 848,8 km/t

• Båndbredde

Det er frekvensområdet for kabel TV  eller telefoni: regner jeg med du tenker på

Telefoni: 3100 Hz båndbredde lagt mellom 300 og 3400 Hz

Kabel TV 0- 1 ghz (Docsis 3.0)

• Dempning

Blir samme som effektap\ i en elektrisk krets målt i ohm.

Eller målt i desibel per meter.

• WDM

wavelength-division multiplexing (WDM) blir en teknologi å sette sammen flere kanaler på fiber det finnes også.

Time-division multiplexing (TDM) som gjøres på tid.

frequency-division multiplexing (FDM) betyr å bruke flere frekvenser istedenfor de 2 over.

Orthogonal frequency-division multiplexing (OFDM) er siste mulighet å sette sammen flere frekvenser for mobil bruk og DSL.

Man bruker det å sette sammen flere kanaler på fiber. Istedenfor å ha flere fiberkabeler.

Men blir dyrere teknologimessig med tanke på switch\router.

• Signaltap

Betyr f.eks ved lengere lengder taper kapasiteten\kvaliteten på bredbånd noe.

Typisk over 100 meter på Cat5 uten forsterker f.eks router\switch.

• Støy

Elektisk støy er f.eks hvis kablene ikke er kjermet f.eks mot strømkabeler er ofte vanlig på ukjermet cat6 eller telefonkabel og coax.

Fiber burde vel ikke få støy annet elektrisk utstyr.

Men er litt i tvil om man bruker feil bølgelende på fiber kan det forekomme signalforstyrrelse? Særlig i Pon\EPON nett.

Husk jeg ikke er noe ekspert så håper virkelig ikke rusher eller j-- ler for høyt.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En annen ting jeg ikke ser nevnt er 62.5/125(MM), 50/125(MM) eller 9/125(SM). Dette er viktig å ta hensyn til når man kjøper fiber.

Link til side som forklarer hva tallene betyr: http://www.l-com.com/content/Article.aspx?Type=L&ID=400

EDIT: Forøvrig bra initiativ å be deg forklare begrepene, da er det lettere å se hvor skoen trykker.

Endret av kpolberg
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Betyr det bare multimode jeg bør være litt ops å kjøpe på ebay?

Da er ikke bare kontakten jeg bør ta hensyn til?

Så langt har ingen kommentert det jeg skrev så da regner jeg det er lite mere å si om det.

Ingen har råd hvordan man bytter fiber hvis man skal være sikker på ikke å få laseren i øyet?

Bør man koble ut SFP i minst 3-4 minutter før man ta ut fiberkabelen?

Pleier fiberkabelene sitte ganske bra? Så skal mye til fiberen faller ut?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Betyr det bare multimode jeg bør være litt ops å kjøpe på ebay?

Da er ikke bare kontakten jeg bør ta hensyn til?

Så langt har ingen kommentert det jeg skrev så da regner jeg det er lite mere å si om det.

Ingen har råd hvordan man bytter fiber hvis man skal være sikker på ikke å få laseren i øyet?

Du virker som en person som er sulten på kunnskap, og gjerne vil forstå hvordan kommunikasjonsløsninger fungerer i detalj. Det synes jeg er en god egenskap.

Samtidig virker det som du prøver å mestre alt for mange store emner på en gang, strekker de emnene helt ut i ytterpunktet, hopper over grunnprinsippene, mister fokus, blander begreper, emner og termer og ikke klarer å se begreper i riktig kontekst.

Eks. begreper som båndbredde eller bredbånd kan ha forskjellig betydning avhengig av hvilken kontekst du bruker dem.

Man kan f.eks. argumentere for at "båndbredde" feilaktig brukes som et mål på "bitrate" hver dag, hele tiden, av folk med både lav og høy kunnskap om data- og telekommunikasjon, og er en del av dagligtalen også blandt erfarne fagfolk. Så kan man mene hva man vil om det. Men når noen da snakker om det båndbredde opprinnelig betyr, er det viktig å forstå forskjellen.

Hvis du tilbringer 2 minutter i hver tråd, har 20 tråder i gang på tvers av alle fora på nett og kun plukker opp informasjon via tilfeldige Google-søk eller forumpostinger fra folk med varierende kunnskapsnivå, er det ikke rart om du ikke klarer å omsette alle faktaopplysningene til kunnskap som fører til at du mestrer et bestemt tema.

-Fokuser på noen få tema, forstå dem og gå så videre.

Et godt råd hvis du skal bruke forum som læringsarena er å gi folk tilbakemeldinger når du får svar på spørsmål, og ikke bare kom med flere spørsmål innen- eller utenfor tema. Jeg setter i hvert fall pris på å vite om det jeg skriver i det hele tatt er lest og/eller forstått.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Når du bytter fiber, IKKE PEK ENDEN RETT INN PÅ ØYET.

Slik unngår du å få optisk lys i øyet.

Nei, du trenger ikke koble ut SFP før du tar ut fiberen. Som regel kobler man ut fiberen FØR man tar ut SFP. SFP-modulen er ofte låst til man tar ned "haken" man bruker for å dra modulen ut.

Edit: Dette gjelder for mm/sm-kabler med LC connector. For DAC er vel modulen fast i kabelen.

Ja, fiberkabler sitter generelt godt om de er satt i korrekt, og ikke har brukne clips eller lignende. Jeg vil si de sitter noe bedre enn RJ45.

Endret av TheHaughom
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar:

Noen som har prøvd:

12 Core LC 1.5M Single Pigtail Fiber Optic Pigtai Free Shipping

Eller må man ha utstyr i begge sidene som støtter EPON\GPON?

Eller er dette bare flere fiberkabeler i en kabel? Typisk ment for internetlevrandører i boligfelt?

Noe ligdene altibox bruker?

Eller er det dataserver kabel f.eks istedenfor å ha 10 cat6 kabeler i veggen tar 1 fiberkabel like plass men da får man 12 kabler. som kan bruke Time-division multiplexing (TDM) for å øke båndbredden ved behov?

så selv om man har

Wavelength

1310nm,1550nm

Med LC kontakt

Vil ikke:

Fungere her?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Normalt bruker man MultiMode kabler med LC-LC eller LC-SC (avhengig av patchepanel) innad i datasenter.

SingleMode brukes oftere fra ISP inn i bygget, eller på lange strekk innad.

Men jeg ser prisene for SingleMode har blitt mye billigere i det siste, så hva du vil bruke selv avhenger jo av deg.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Men du ser ikke hva: 12 Core LC/UPC 4 Meters Single Pigtail Fiber Optic Pigtai Free Shipping brukes til? Om det vil fungere med multicom varene?

Samme for meg hva jeg går for prøver å få svar hva som egner seg over tid på korte distanser.

Da jeg vil helst ikke plages med mye lys kontuelig og defekt TL-SM321B adapter etter 1 år.

Har bestilt foreløpig

2x

Så skal teste det foreløpig, håper det funger plug and play i starten.

Ved vertfall de blir brukt mot altibox så der skal de fungere. Men det blir mest til testing og for å slippe tykke Cat6 kabel.

Usikker hvis det funger bra, om jeg skal kjøpe lengere 2 fiber og doble dette det må jeg se på.

Beste ville vært hvis det var 2 port RJ45 i mediaconverteren.

Miniature 1 * 8 PLC fiber optic splitter (SC / FC / ST / LC ) SM SC-APC

Eller vil ikke slik fungere, blir samme med:

5 X RJ45 CAT5 6 Ethernet LAN Port 1 to 2 Socket Splitter Connector Adapter PC

Så skal man splitte fiber må man ha switch? Så det finnes ikke noe billig måte å dele opp 1 fiber til 10 mediaconverter som eksempel?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

LMH1: Har jeg forstått oppsettet ditt riktig her?

Coax fra CD inn -> Modem -> Router -> Mediaconverter -> Fiber - > ny Mediaconverter -> PC?

Blir ping tiden din noe påvirket av at det blir så mange enheter mellom PC og modem?

Lenke til kommentar

Blir heller slik:

Coax fra CD inn -> Modem -> Switch1 -> Mediaconverter -> Fiber - > ny Mediaconverter -> ->Router-> Server -> PC.

Switch 1 har direkte kobling til en annen router.

Slik det er nå, får jeg mellom 1-5 ping på speedtest hvis jeg bruker Get oslo sine server.

Men telenor og andre server i oslo gir mye dårligere.

Vet ikke hvordan det blir med fiber det gjenstår å se om det funger i heletatt. Men blir det problemer får jeg bruke åpenkjøp.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Skal ikke begynne med flere mediaconverter, for det første er det for å få litt erfaringer rundt dette, så jeg vet hvordan det virker.

Prøvd å sjekket youtube og det virker ut som dette skal fungere ut av boksen.

Andre er fordi det er 2 Cat6 kabel som gjør det vanskelig å lukke døren til soverrommet.

Så da vil fiberen være tynnere.

Siste alternativ som ikke blir alternativ er homeplugg, men har prøvd det mange ganger før og må bare konkurere skal jeg ha homeplug må jeg få elektrikker å bytte om strømkursene slik jeg har alt i 2 etasje på samme kurs. Da må jeg nok over på 18-36 amper kurser. Om jeg skal klare 500 mbit gjennom homeplug.

Tror homeplug er dårligere enn fiber på ping da det bruker strømnettet.

Så hvis det viser seg fiber er dårligere må det være mediaconverteren i så fall.

Litt usikker på hva dette gjør:

Slik jeg forstår bruksanvisningen: Som betyr å koble sammen 2 slike må jeg sette den til Force Mode, ellers får jeg ingen signal? Auto er for ISP f.eks altibox?

TP-Link-TR-962D-Media-Converter-10-100M-

MC220L_6_1600x1600.jpg

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Vi får se, håper du tar feil, men det ca 1 cm hull mellom dørstokken til døren. Fiberkabelen trenger vel bare 2-5mm tykkelse.

Cat6 + plastteip gjør det vanskelig å åpne\lukke døren.

Men ja vet lite hvor god skjermet slike fiberkabeler, er.

Vet du hvis det går hull i fiberkabelen er det da også farlig å se direkte på fiberkabelen?

Eller er det kun farlig å se på i endene i fiberkabelen? Da lyset vil være sterkest i endene?

Så fiberkabel er egentlig ikke beregnet å installere uten plastrør rundt for skjerming? Lurer på om det heter Flexitrace 4,5mm hvis det ikke er slik rør man bruker for å trekke fiberen gjennom et rør?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Jeg tror kabelen er ubrukelig lenge før det går hull på den, så kan ikke se at det er en reell problemstilling.

Jeg antar det vil være tilnærmet ufarlig, da det ikke lenger er en konsentrert stråle som kommer ut. Men det er jo uansett fornuftig å ikke stirre inn i "hullet" mens kabelen er tilkoblet.

Hadde jeg vært deg hadde jeg nok bare drillet et hull eller noe i dørstokken/karmen. Hvis du leier kan jo dette enkelt sparkles igjen og males før du evt. flytter.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Men har du noen tips til de beste fiberkabelene på markedet der man slipper å terminiere selv?

Noe som virkelig kan bøyes\strekkes mere en cdplate?

For det er bare ebay som har fornuftige priser på fiber, ellers må man regne med å kjøpe 1 km fiber på rull og:

Hvor enkelt det er for nybegynner kan jo diskuteres. Men får jeg ikke problemer før det har gått 14 dager får jeg vurder det.

Lenke til kommentar

Det finnes ikke så mye fiberkabler som er lagd for å bøyes. For å være ærlig har jeg heller ikke hatt problemstillingen før.

Ser HP lager noe kabler som skal kunne bøyes, men det koster jo 100x det vanlige MultiMode-kabler koster.

http://www.criticalpowersupplies.co.uk/qk736a?gclid=CPmQwbyT8soCFQITwwod_noKvQ

Hvorfor er 1km fiberrull det eneste alternativet til Ebay?

Se på fs.com, der har de gode priser på bra utstyr (transceivere og kabler).

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...