Gå til innhold

Tyver & kjeltringer

Anbefalte innlegg

Vi i Overklokking.no er som regel veldig grei å ha med å gjøre dersom noen ønsker å låne litt fra våre artikler - bare de spør om det. Det eneste vi krever til gjengjeld, er at det klart framgår hvor artikkelen egentlig stammer fra, med link til oss.

Vi er derimot ikke særlig blide på tyver og kjeltringer som stjeler artikler fra oss uten å spørre - og enda verre er det når de ikke engang har skamvett til å fortelle hvor de har fått artikkelen fra.

Men det begynner å bli skikkelig alvorlig når folk stjeler båndbredde fra oss ved å hente bildene fra vår server. Vi betaler en del for trafikken fra våre sider, så når folk henter bildene rett fra serveren vår, stjeler de både båndbredde og pengene våre.

Et eksempel ble nettopp oppdaget. En bruker her på forumet, "nexter", har stjålet del 1 av nybegynnerguiden fra oss. Siten hans kan finnes her:

http://www.freewebs.com/nexter/guider.htm

Screenshots er tatt, og de ligger bl.a. her (OBS: litt store bilder.):

http://www.overklokking.no/temp/nexter_tyveri_1.jpg

Her beviser svindleren at han har stjålet fra oss:

http://www.overklokking.no/temp/nexter_tyveri_2.jpg

Beviset på at vedkommende stjeler båndbredde fra oss finnes i dette screenshot'et av kildekoden:

http://www.overklokking.no/temp/nexter_tyveri_3.jpg

Dersom noen vet hvem karen er, eller har kontaktinformasjon, er vi svært interessert i å motta slik info. Budbringer skal selvfølgelig bli holdt 100% hemmelig.

Vi har tatt kontakt med abuse-avdelingen på hans ISP, og vil vurdere å politianmelde forholdet.

Dersom noen vet om flere slike tilfeller, vennligst ta screenshot og gi oss beskjed. En liten belønning er ikke umulig...

Vi bruker veldig mye av vår egen fritid og energi på å gi dere så godt stoff som mulig, så det er veldig frustrerende at enkelte fantasiløse kjeltringer går til det skritt å stjele fra oss. Vi er beskyttet av lov om opphavsrett, og det står klart og tydelig link til copyright-info på bunnen av samtlige av våre sider: http://www.overklokking.no/diverse/copyright_no.html

Nexter, om du skulle lese dette: er du virkelig så fantasiløs at du ikke klarer å fylle websiden din med stoff selv? Eller er det vanlig for deg å stjele? Du bør fjerne det du har stjålet fra oss umiddelbart dersom du ikke ønsker å få politibesøk. Videre bør du være forberedt på å få en solid regning for misbruk av vår båndbredde. For er du en ærlig person, regner jeg med at du gjør opp for deg og deler på kostnadene?

For øvrig vil dere merke at jeg har skiftet ut det første bildet. :D Hadde jo lyst til å finne noe fra diverse "hyggelige" siter, men fant ut at det ville være litt lavmål.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ah, den gode gamle gapestokken.

Ingenting er vel bedre enn å være dommer, jury og bøddel.

Men stjeling av båndbredde og ikke minst CR materiale er seriøst dårlig buisness. Slike ting er det visse folk som aldri skjønner, "haha, de oppdager det sikker ikke likevel". Dere burde starte med å vannmerke bildene skikkelig, slik at det blir en real jobb for de fleste Photoshop-guruer å fjerne vannmerket, evt sno seg unna vannmerket via andre metoter.

Fatter bare ikke hvorfor folk må henges ut til de grader når de har gjort noe. Samt, det med å opphause andre brukere til å finne info om fyren er vel dog drygt?

Det må vel være en sak mellom OK.no - politiet og den mistenkte?

Lenke til kommentar

Grimnar: Når folk stjeler våre artikler - ord for ord - og i tillegg er så frekke at de stjeler båndbredde fra oss, da synes jeg ikke de fortjener hensynsfull behandling. Vi har oppdaget en rekke liknende tilfeller, men der har det holdt med en kjapp mail der vi ber om at innholdet blir fjernet. I de andre tilfellene har den ansvarlige enten:

1. Hostet ALT på sitt eget webområde

2. Linket til oss

3. Ikke vært klar over dette med copyright

I tillegg har folk fjernet materialet fra sine områder på oppfordring.

Nexter skriver her:

trenger man det? reklamerer jo bare for www.overklokking.no da .

Dette kommer som svar når en eller annen spør: "Fått tilatelse til og legge ut den guiden?"

Så jeg synes ikke det er noen vits i å være snill. Hadde han vært ærlig nok til å linke til oss (noe han overhodet ikke gjør ut over linker i selve artikkelen), hadde saken kunnet løses på en bedre måte.

Dersom noen ønsker å bruke stoff fra Overklokking.no, er det bare å ta kontakt med oss for å få tillatelse. Linking direkte til våre artikler kan man gjøre fritt - men å presentere VÅRT materiale som sitt eget er både ulovlig og temmelig frekt gjort.

And that's the way the cookie crumbles. *grin*

Lenke til kommentar

Synest det er helt greit at slike ting som dette opplyses om her på forumet, hadde det vert en bruker som hadde lånt et enkelt bilde og ikke vert klar over at dette ikke er tillatt , ja da hadde saken vert en annen. Men her er det snakk om mer en det og i tillegg skuler åpenbart denne brukeren seg, så her er det klart en som ikke har rent mel i posen. Skulle vedkommende derimot ha gjordt dette mot bedre viten ja da bør han fjerne det han har "lånt" og komme her på forumet og beklage dette og samtidig gjøre opp for seg.

Lenke til kommentar

Vell, jeg skal være enige med dere at det er kjipt at folk "stjeler" deres åndsverks. Men å gå så drastisk ut å politi andmelde dette, syns jeg er å gå for langt...hvertfall i første omgang. Hva med å få kontakt med personen, eventuelt skrive mail til han, dere har jo mulighet til å skjekke mailen til brukrene deres... Og en ting jeg reagerer på, hvorfor sier dere at det å linke bilder til dere er tyveri av båndbredde?

La oss si at jeg bruker en avatar av et eller annet bilde her på overklokking.no, og bruker det f.eks i et annet forum, så er det tyveri fra meg det også da?

(har btw sett den siden før med denne artikkelen som jeg kjente igjen fra dere)

Lenke til kommentar
Hvorfor ikke få en uttalelse fra denne personen før en evt. politianmeldelse? Regner med at det ikke er verdens undergang, han har vel ikke akkurat mye trafikk på siden sin. En beklagelse er vel godt nok?

Trafikken til siden hans øker ihverfall nå...

Ja, og hva er grunnen til det tror du?

Lenke til kommentar

Uff da. Er visst en som ikke har satt seg helt inni hva han driver med. Har han faktisk blitt kontaktet, før dette er lagt ut? Det er forsåvidt greit syntes jeg. Den samme brukeren lider for tiden så vidt jeg vet under tre ukers forum-ban for utagerende og tydelig rasisme, og det blir vel en VISS forlengelse av den snart. Vel, dette er en person som ikke har noe på dette forumet å gjøre, og ikke bare pga. denne saken.

Personlig anbefaling: ban for life. :mrgreen:

Jeg synyes det er psotivt at overklokking/hardware.no går hardt ut mot sånne tilfeller. De driver ikke hjemmesider på hobbybasis, men en seriøs bedrift.

Endret av HalTan
Lenke til kommentar

Jeg har full forståelse for at dere vill beskytte copyrighten deres,problemet er jo ofte at vanlige "mannen i gata" ikke tenker over slike ting som noe ulovlig,noe internett med tildels vage lovbestemmelser fram til nyere dato nok må ta sin del av skylden for (mp3,warez etc.)

Så en reaksjon fra deres side ser jeg som helt legitimt,men vil vel påstå at dere beveger dere selv i den "gråsonen" som er skapt av internett med å fronte den brukeren på den måten,blir litt som butikkeieren som henger opp plakater i butikken av tidligere butikktyver.

En forståelig reaksjon men allikevel ulovlig,og som en seriøs forretning bør man tenke på slike ting...

Min oppfatning av saken anyways :-)

Lenke til kommentar
Sist gang denne Nexter skrev noe, var jo for 2 dager siden...

http://forum.hardware.no/index.php?showuser=33168

Så jeg mener dere kan ta det opp med han, få han til å eventuelt unnskylde seg istedet for å andmelde han...

Eller dere bil kansje saksøke han så dere får litt penger i egen lomme kanskje? :wow:

Å "saksøke" fungerer vel ikke så bra i Norge. En liten gutt født i mai 1988 er uansett ikke juridisk ansvarig.

Lenke til kommentar

Så jeg mener dere kan ta det opp med han, få han til å eventuelt unnskylde seg istedet for å andmelde han...

Eller dere bil kansje saksøke han så dere får litt penger i egen lomme kanskje? :wow:

Å "saksøke" fungerer vel ikke så bra i Norge. En liten gutt født i mai 1988 er uansett ikke juridisk ansvarig.

Den kriminelle lavalder er 15 år. "Guttungen" er med andre ord fullstendig juridisk ansvarlig for sine egne handlinger.

Lenke til kommentar

Den kriminelle lavalder er 15 år. "Guttungen" er med andre ord fullstendig juridisk ansvarlig for sine egne handlinger.

Ja, du kan jo tro retten dømmer en 15-åring i dette.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...