Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Anmeldt for trusler mot NAV telefonsenter

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Jeg tviler på at den gamle § 390a (nå § 266) rammer dette tilfellet. 

Det er vanskelig å si noe om hvor alvorlig politiet tar noe ut fra kun to tidspunkter (gjerningstidspunktet og tidspunktet du ble orientert av politiet om anmeldelsen). Et tredje relevant tidspunkt vil være når NAV anmeldte forholdet. 

Det er tilsvarende vanskelig å si noe om straffutmåling. Dette er gjerne en ganske individuell sak. Mannen du linket til slapp for øvrig ikke fengsel - han ble idømt en delvis ubetinget, delvis betinget straff. Han slapp å sone mer fengsel pga. varetektsfradraget. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trusselen er i så måte relativt tom, og kun med meg som "offer."

Anonymous poster hash: 626b3...6e5

Om det var så burde vel gå ganske klart frem av opptaket, og isåfall kan jeg vanskelig se at NAV har noen sak.

Husk at vold mot offentlig tjenestemann straffes hardere enn vold mot menigmann i gata.

Virkelig? Hvorfor en slik forskjell på Jørgen Hattemaker og Kong Salomons menn?

Fordi vi er mindre verdt enn "Kong Salomons menn" selvfølgelig.

Nei, det handler ikke om det. Det handler om at offentlige tjenestemenn gjør en jobb på vegne av staten og samfunnet, og det er ekstra alvorlig når statens representanter utsettes for angrep. Det er viktig for å opprettholde statens autoritet og legitimitet.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Når jeg ser svaret ditt og utdypningene dine så forsterker det bare min følelse av at du absolutt bør vurdere å melde deg på et slikt "alternativ til vold" eller "sinnemestringskurs". "Alternativ til vold" kursene kjøres av psykologer med ekstra fordypning innen de områdene som du sliter med.

Hele innlegget ditt er et eneste personangrep. Det er nå liksom saker som skal diskuteres.her.

Hvorfor sier du det. Jeg forsøker oppriktig bare å hjelpe vedkommende. Selve saken i dette tilfellet er at vedkommende trenger hjelp og jeg forsøker å fortelle han det. Hvordan kan du få dette til å bli et personangrep?

Lenke til kommentar

Det du har gjort er å true NAV ansatte med å sette deg i kontakt med noen ellers skulle du ta ditt eget liv, det selve trusselen går på. Du pålegger nav ansatten ansvaret for å redde deg. Hvor alvorlig saken blir vurdert er usikkert, men noe særlig mer enn en irettesettelse fra politiet og kanskje en liten bot vil jeg tro er usannsynlig. 

Lenke til kommentar

Det som gjør meg så usikker er at jeg har jo gjort værre - og fått en ny kjangse... og da blir ting værre. Truslen forrige gang var jo såpass grov at det er rart jeg slapp unna uten noe konsekvenser.

Har uansett tatt kontakt med advokat, og så håper jeg at jeg ender opp med en straff som står etter forholdene nå, verken mer eller mindre.

Anonymous poster hash: 626b3...6e5
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Men det får du, en straff som står i forhold til det du har gjort. Vi har et fint og rettferdig rettssystem i Norge. Heldigvis for det. At du har sluppet billig unna tidligere er ikke så rart. Førstegangsforbrytere som viser oppriktig anger får ofte en ny sjans. Ved gjenntatte overtramp av samfunnets regler så er det ikke sikkert du får samme sjangs til forbedring gang etter gang. Tenker du kan forvente at din fortid taler mot deg i en skjerpende rettning. Det Norske rettsvesen er ganske forutsigbart i så måte.

Men i stede for å bekymre deg over hvilken straff du vil få så synes jeg heller du bør bekymredeg over din livsstil, ditt sinne og hvordan du kan få styrt livet ditt over på en bedre vei. Å ta ansvar for tidligere handlinger vil jeg se på som et stort steg i riktig rettning. Neste jobb blir å finne ut hva som skal til av endringer for at du skal unngå å havne i lignende situasjon senere. Da tenker jeg på personlige endringer, for den eneste du kan endre er deg selv. Det Norske rettsvesen klarer du garantert ikke å endre :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...