ibi-ubu Skrevet 19. november 2003 Del Skrevet 19. november 2003 Hva om du redigerte tittelen til noe mer beskrivende og la inn en notis om rett bruk av emnefelt? Koster omtrent like mye som å stenge og si 'les retningslinjene', og hindrer sure oppstøt fra enkelte forumbrukere. Alle happy.Koster det for mye tid og krefter så kanskje flere moderatorer kunne vært aktuelt? Her er eg så hjertens enig. HW.no skal være ein stad der folk kan få hjelp, og det er ikkje helpsomt å stenge tråden. Derimot hadde det vore svært hjelpsomt å gjere slik tyldum skriv. Då kunne du kanskje svart på spørsmålet som vart stilt, samtidig som du kunne "oppdradd" henrik007. Lenke til kommentar
sheriff Skrevet 19. november 2003 Del Skrevet 19. november 2003 Jeg må bare skyte inn et ord her!!! Det ble mange ord, og mye rør synes nå jeg. Mener du virkelig at forumet blir større dersom det blir et hav av HJELP med 30 utropstegn etter? Håpløst. Da skal jeg love deg forumet blir mindre og med svært få kvalifiserte som faktisk kan hjelpe de som klarer å skrive noen gjennomtenkte ord i emnefeltet. Lenke til kommentar
Dazem Skrevet 19. november 2003 Del Skrevet 19. november 2003 Jeg må bare skyte inn et ord her!!! Det ble mange ord, og mye rør synes nå jeg. Mener du virkelig at forumet blir større dersom det blir et hav av HJELP med 30 utropstegn etter? Håpløst. Da skal jeg love deg forumet blir mindre og med svært få kvalifiserte som faktisk kan hjelpe de som klarer å skrive noen gjennomtenkte ord i emnefeltet. Ok la meg si det slik da!! 1. Dere moderatorer pirker vel LITT mye avogtil da!! 2. Det er bedre med fornøyde forumbrukere enn misfornøyde brukere som har blitt SLAKTET siden de er såpass nye. 3. Jeg tror det er lurt å bare bytte på emne og si ifra om dette til trådstarter istedet for å stenge trådene. Men ellers er det jo bra forum sånn sett.. Men i og med at mange tråder stenges pga ett ord blir for vidt. Det er jo ikke alle som er like skoleflinke som alle andre da!! Husk ALLE KAN GJØRE FEIL husk det moderatorer!!!! Lenke til kommentar
thorsan Skrevet 19. november 2003 Del Skrevet 19. november 2003 Til neste gang kan dere kanskje ta også skrive grunnen til at dere stengte tråden, skriv noe som; Tråden er stengt j.fr pkt/ regel nr x i retningslinjene slik at folk skjønner hvorfor tråden ble stengt og samtidig får med seg at det finnes retningslinjer. (ja jeg trykkleifer hele tiden) _ Thorsan Lenke til kommentar
DrErling Skrevet 19. november 2003 Del Skrevet 19. november 2003 Hva om du redigerte tittelen til noe mer beskrivende og la inn en notis om rett bruk av emnefelt? Koster omtrent like mye som å stenge og si 'les retningslinjene', og hindrer sure oppstøt fra enkelte forumbrukere. Alle happy.Koster det for mye tid og krefter så kanskje flere moderatorer kunne vært aktuelt? Her er eg så hjertens enig. HW.no skal være ein stad der folk kan få hjelp, og det er ikkje helpsomt å stenge tråden. Derimot hadde det vore svært hjelpsomt å gjere slik tyldum skriv. Då kunne du kanskje svart på spørsmålet som vart stilt, samtidig som du kunne "oppdradd" henrik007. Det er jeg enig i. Det finnes to muligheter å angripe dårlige poster/emnefelt. 1. Stenge dem. Å stenge posten er sikkert det som gir minst arbeid der og da, men med litt framsynthet så sier det seg selv at muligheten er stor for at det blir startet nye tråder som diskuterer grunnen til at den stengte tråden ble stengt. Altså, enda en tråd å moderere. Fører også til sure folk. 2. Endre emnefelt/fjerne det som er provoserende. Dette er selvfølgelig litt arbeid, da man som moderator må lese og forstå posten, for så å finne ut hva som er riktig å endre/moderere. Der og da er det helt klart mest arbeid å gjøre dette, men som flere har sagt over, så er kanskje dette det lureste på sikt. Det finnes flere måter å oppdra forumbrukere på. De måtene som fungerer best er de der forumbrukeren ikke føler seg teit eller blir sur, men får hjelp/hint for sine "håpløse" emnefelt/syntaks/osv. DrErling Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 19. november 2003 Del Skrevet 19. november 2003 (endret) Brukeren av forumet bes om å holde en høflig tone. Poster kan bli delvis eller fullstendig sensurert av moderatorer hvis den inneholder upassende språk. Unødvendig quoting, samt dårlig bruk av emnefeltet, blir sett på som upasselig, og kan bli sensurert eller endret av moderatorer. Tråder skal ha et beskrivende emnefelt. Om du lurer på noe om hovedkortet ditt så skal emnefeltet være "Problemer med Epox5k3+ hovedkortet mitt". Tråden skal også være postet i rett kategori. Emnfefelt med kun store bokstaver, overdrevent bruk av !? og lite beskrivende vil bli stengt. Eksempel på dårlig emnefelt er "HJEEEEEELP!!!!HVA GJØR JEG NÅ????????". Dette er de 2_første reglene i retningslinjene våre, og hvis dere ikke klarer å holde disse så er det deres problem, vi har till og med hatt brukere som ikke vet hva retningslinjer er for noe. Poster som er laget med dårlig emnefelt eller andre ting kan eller vil bli stengt. Skal vi få til et skikkelig bra forum så er vi avhengig av brukerene lager en skikkelig tittel, samt en skikkelig tråd, noe som ikke denne tråden her er et eksempel på hvertfall. Og så var det denne regelen her: Respekter dine moderatorer. De her er for å holde orden i forumet, ikke for å skremme dere vekk. Stenges det en tråd, har dette en grunn. Om du er uenig i stengingen av tråden, ta det opp med moderatoren som stengte den via e-post eller private meldinger. Hatposter og uthenging av moderatorer fører til utestengelse. Ferdinand Selv om ikke alle er superveteraner her så bør dem tåle og få en post stengt, er mange av oss som har opplevt det og det er vel en av de beste måtene å folk til å huske på Ghostrider: Ingen tvinger deg til å være her, og hva er problemet med at vi skriver litt skrivefeil når vi stenger noe? Dazem: Vi klager ikke på at vi ikke får betalt som moderator, men vi lar kun personer som jobber i nettverket bli moderatorer. Konklusjon: Brukere og tråder som får moderator på nakken har sannsynligvis ikke lest retningslinjene godt nok. Vi moderatorer kan gjøre like mye feil som dere, og siden alle kan gjøre feil så gjør vi ikke mer enn å stenge posten. Eventuelle annen info som blir lagt til blir lagt til hvis moderator ønsker det. Og litt pirkete må vi jo få være Endret 19. november 2003 av Mr.Ueland Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 19. november 2003 Del Skrevet 19. november 2003 Jeg må bare skyte inn et ord her!!! * Det skal være mulig å kunne ha overskrift som fanger opp oppmerksomheten da vettu moderatorer* og i tillegg hvis dere synes det er for dårlig å ikke få lønn for arbeidet så vil jeg gjerne begynne som moderator jeg selv.. så gi jobben til meg så skal jeg vise dere at man ikke er nødt til å pirke på emnefelt men bare plassering og hvor seriøs topic'en er da!! Slik som jeg ser det så bør da moderatorene tenke på å la folk fange oppmerksomheten siden det ikke alltid er så greit å ha problemet så lenge da.. Tenk dere hvis alle hadde et drønnkjedelig emnefelt for hva som var galt så ville nok INGEN ha sett noe serlig på det i forhold til å skrive "HJELP trengs her!! har problemer med å starte maskinen!!!" Slik som jeg ser det så er det ikke noe galt med å fange oppmerksomheten bittesyn da!! Husk dere vil tjene på at folk kan fange opp oppmerksomheten. Kan da si det at flere vil synes dette er et bra sted å få hjelp på. ---> dermed flere brukere og deretter større forum og vi kan da heve oss over mange skandinaviske forum da!!! TENK STORT I det øyeblikket det ble tillatt ville topics med oppmerksomhetsbehov forsvinne i andre topics med oppmerksomhetsbehov, og da er du like langt. Da har du i tillegg mistet noe, nemlig muligheten til å få en pekepinn på hva tråden inneholder ved hjelp av overskriften. Det gjelder både når man har hjelp å tilby, og når man trenger hjelp ved å søke i forumet. Jeg er overbevist om at det ville blitt vanskeligere å få hjelp hvis alle trådene var av typen, 'hjelp, har et problem', 'trenger hjelp fort', 'se her, har et problem', 'noen som har peil', 'hva skal jeg gjøre'. Majoriteten av brukerene har hverken tid eller gidder å lete gjennom 2000 tråder pr. dag for å se om det er noen man kan hjelpe. Synes også det er korrekt å stenge tråden. Lenke til kommentar
JonV Skrevet 19. november 2003 Del Skrevet 19. november 2003 (endret) Hmm Hadde det ikke vært enklere å skrive en post i tråden. Rediger Topic ellers stenges posten Les rettningslinjene. Isteden for å redigere den eller stenge den Umidelbart. Endret 19. november 2003 av win_xp Lenke til kommentar
Dazem Skrevet 19. november 2003 Del Skrevet 19. november 2003 Og litt pirkete må vi jo få være hehe *ler* så sant og si.. men bare ikke la det bli FOR mye da Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 19. november 2003 Del Skrevet 19. november 2003 HmmHadde det ikke vært enklere å skrive en post i tråden. Rediger Topic ellers stenges posten Les rettningslinjene. Isteden for å redigere den eller stenge den Umidelbart. Jeg er helt enig i WinXP her. Men det medfører mer arbeid for de stakkars frivillige ikke-betalte moderatorne, så de bare trykker på "steng" i stedenfor. Mye lettere når du tenker 17 sekunder fremover i tid, men så, etter de 17 sekundene blir det laget en tråd i Tilbakemeldinger der noen spør hvorfor tråden ble stengt. Dette medfører da MER arbeid til de stakkars frivillige ikke-betalte moderatorne. Hadde de fulgt WinXP sin idé, hadde det blitt mindre arbeid for de og forumet hadde vært et trivelig sted å leve. Kanskje det er en utopisk idé... Bare tiden vil vise. Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 19. november 2003 Del Skrevet 19. november 2003 Jeg må bare skyte inn et ord her!!! Det ble mange ord, og mye rør synes nå jeg. Mener du virkelig at forumet blir større dersom det blir et hav av HJELP med 30 utropstegn etter? Håpløst. Da skal jeg love deg forumet blir mindre og med svært få kvalifiserte som faktisk kan hjelpe de som klarer å skrive noen gjennomtenkte ord i emnefeltet. Ok la meg si det slik da!! 1. Dere moderatorer pirker vel LITT mye avogtil da!! 2. Det er bedre med fornøyde forumbrukere enn misfornøyde brukere som har blitt SLAKTET siden de er såpass nye. 3. Jeg tror det er lurt å bare bytte på emne og si ifra om dette til trådstarter istedet for å stenge trådene. Men ellers er det jo bra forum sånn sett.. Men i og med at mange tråder stenges pga ett ord blir for vidt. Det er jo ikke alle som er like skoleflinke som alle andre da!! Husk ALLE KAN GJØRE FEIL husk det moderatorer!!!! Selvsagt kan alle gjøre en feil, og hva er det værste som kan skje. Du får tråden din stengt. DET er ikke verdens undergang, selv om det tidvis, spesiellt i denne tråden, kan virke slik. Selvsagt er det bedre med fornøyde forumbrukere enn misfornøyde, men man kan ikke gjøre alle til lags. De aller fleste forumbrukerene er fornøyde! Lenke til kommentar
JonV Skrevet 19. november 2003 Del Skrevet 19. november 2003 (endret) HmmHadde det ikke vært enklere å skrive en post i tråden. Rediger Topic ellers stenges posten Les rettningslinjene. Isteden for å redigere den eller stenge den Umidelbart. Jeg er helt enig i WinXP her. Men det medfører mer arbeid for de stakkars frivillige ikke-betalte moderatorne, så de bare trykker på "steng" i stedenfor. Mye lettere når du tenker 17 sekunder fremover i tid, men så, etter de 17 sekundene blir det laget en tråd i Tilbakemeldinger der noen spør hvorfor tråden ble stengt. Dette medfører da MER arbeid til de stakkars frivillige ikke-betalte moderatorne. Hadde de fulgt WinXP sin idé, hadde det blitt mindre arbeid for de og forumet hadde vært et trivelig sted å leve. Kanskje det er en utopisk idé... Bare tiden vil vise. Nå har det seg vel slik at de poster svar les rettningslinjer poster den og så trykker steng i alle tilfelle. Så om de poster som nevnt og sjekker senere og det ikke er gjort så kan de jo stenge posten uten noen flere varsler. Endret 19. november 2003 av win_xp Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 19. november 2003 Del Skrevet 19. november 2003 (endret) Nå har det seg vel slik at de poster svar les rettningslinjer poster den og så trykker steng i alle tilfelle. Så om de poster som nevnt og sjekker senere og det ikke er gjort så kan de jo stenge posten uten noen flere varsler. Det hender, men ikke alltid. Det skjer ofte at man finner poster stengt uten noe begrunnelse.. I tillegg til må de jo skrive hva de sikter til i retningslinjene. Som å bli tatt av politiet, så spør du hva du har gjort galt... "Les den Norske lov" Endret 19. november 2003 av Toolshed Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 19. november 2003 Del Skrevet 19. november 2003 HmmHadde det ikke vært enklere å skrive en post i tråden. Rediger Topic ellers stenges posten Les rettningslinjene. Isteden for å redigere den eller stenge den Umidelbart. Jeg er helt enig i WinXP her. Men det medfører mer arbeid for de stakkars frivillige ikke-betalte moderatorne, så de bare trykker på "steng" i stedenfor. Mye lettere når du tenker 17 sekunder fremover i tid, men så, etter de 17 sekundene blir det laget en tråd i Tilbakemeldinger der noen spør hvorfor tråden ble stengt. Dette medfører da MER arbeid til de stakkars frivillige ikke-betalte moderatorne. Hadde de fulgt WinXP sin idé, hadde det blitt mindre arbeid for de og forumet hadde vært et trivelig sted å leve. Kanskje det er en utopisk idé... Bare tiden vil vise. Det er svært få stengte trådet som resulterer i en ny tråd under tilbakemeldinger. En tråd som får beskjed om å redigere topic må selvsagt følges opp, og det gir mer arbeid, ikke mindre. Lenke til kommentar
tek73 Skrevet 19. november 2003 Del Skrevet 19. november 2003 Dere moderatorer har litt forskjellig praksis på hva som er akkseptert og ikke. Etter min oppfatning ligger desertglow definitivt i den strengeste kategorien. Derfor synes jeg at de strengeste moderatorene (uten å nevne desertglow ved navn) bør oppgi grunnen til at tråder stenges, selv om jeg selvsagt har forståelse for at det tar svært lang tid å skrive " emnet stenges grunnet feil bruk av emnefelt eller emne stenges pga uhøflighet, nazistiske ytringer eller hvilken som helst annen grunn til at emnet faktisk stenges. Og rent personlig vil jeg til slutt si at jeg og desertglow generelt har hatt litt forskjelige oppfatninger om hvordan ting skal forstås. Etter så mye pepper synes jeg allikevel jeg bør si at jeg synes dere moderatorer gjør en glimrende jobb og uten dere hadde det nok vært kaos her på forumet om det så hadde vært et forum her i hele tatt. Lenke til kommentar
geiran Skrevet 19. november 2003 Del Skrevet 19. november 2003 Jeg frekventerer en god del fora, men dette er definitivt den mest triggerhappy plassen når det gjelder moderering. Dette minner meg sterkt om folk som nettopp har blitt op i en irc-kanal og som på død og liv må banne og kicke folk over en lav sko. Men jeg ser at moderatorene her fortsatt ikke finnes det grann ydmyke, så dette må en bare venne seg til. Dessverre. -G, som liker litt mere anarkistiske tilstander. Lenke til kommentar
Shadow_iX Skrevet 19. november 2003 Del Skrevet 19. november 2003 DesertGlow strikes again. Jeg syns han burde vedlegge en referanse til en spesefik paragraf, slik at vi unngår slike "hvorfor" - tråder som dette. Det gjelder alle andre moderatorer og. Er det så mye ekstra arbeid for de, de er jo gudene her og har alltids rett selv, så de bør da kunne reglemanget utenatt slik at de kan si at jeg for eksempel har brutt § 5.88 og ikke får lov til å logge inn her. (var bare ett eksempel, jeg veit ikke om det er en §5.88 her, men jeg har sikkert brutt den og... hehe) Ha en god dag Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 19. november 2003 Del Skrevet 19. november 2003 Bare kort innpå med litt støtte til Desertglow her jeg, selv om han nok kunne nevnt at emnefeltet var årsaken når han stengte er det egentlig så opplagt at det burde være unødig. Og slike innlegg som kom dettende tidligere i denne tråden (naziblablabla) hører ikke hjemme på et forum det skal gå an å trives på. Enkelte skjønner ikke at regler har et formål utenom å provosere småanarkister... Lurer forresten på hvorfor jeg ser advarselsindikatoren til Toolshed? Lenke til kommentar
JonV Skrevet 19. november 2003 Del Skrevet 19. november 2003 Bare kort innpå med litt støtte til Desertglow her jeg, selv om han nok kunne nevnt at emnefeltet var årsaken når han stengte er det egentlig så opplagt at det burde være unødig. Og slike innlegg som kom dettende tidligere i denne tråden (naziblablabla) hører ikke hjemme på et forum det skal gå an å trives på. Enkelte skjønner ikke at regler har et formål utenom å provosere småanarkister... Lurer forresten på hvorfor jeg ser advarselsindikatoren til Toolshed? Ser den jeg også. Jeg har ikke noe imot noen mod på forumet her, synes også at de gjør en god jobb. men det å si hva som er galt tar ikke mange sekundene. Lenke til kommentar
Dazem Skrevet 19. november 2003 Del Skrevet 19. november 2003 Bare kort innpå med litt støtte til Desertglow her jeg, selv om han nok kunne nevnt at emnefeltet var årsaken når han stengte er det egentlig så opplagt at det burde være unødig. Og slike innlegg som kom dettende tidligere i denne tråden (naziblablabla) hører ikke hjemme på et forum det skal gå an å trives på. Enkelte skjønner ikke at regler har et formål utenom å provosere småanarkister... Lurer forresten på hvorfor jeg ser advarselsindikatoren til Toolshed? Ser den jeg også. Jeg har ikke noe imot noen mod på forumet her, synes også at de gjør en god jobb. men det å si hva som er galt tar ikke mange sekundene. Avatar kanskje?? hmz.. tror det ja.. jeg vil også vise min da.. *wee* Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg