Seen Skrevet 9. februar 2016 Del Skrevet 9. februar 2016 Hei! Er ganske stor glippe mellom døren og karmen. Nesten hele veien rundt er det 0,5-2 cm mellomrom. Dette slipper inn mye lys, lyd og kald luft fra gangen utenfor. Hva kan brukes til å fylle dette mellomrommet på en enkel og billig måte? Lenke til kommentar
Smooshball Skrevet 9. februar 2016 Del Skrevet 9. februar 2016 Hvor billig/enkelt vil du ha det?Fks:http://www.clasohlson.com/no/b/Jernvare/Beslag-og-opphengning/TetningslisterI rundt karmen, ikke ta for tykk, da blir det vanskelig å lukke døren. Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 9. februar 2016 Del Skrevet 9. februar 2016 (endret) Hei! Er ganske stor glippe mellom døren og karmen. Nesten hele veien rundt er det 0,5-2 cm mellomrom. Dette slipper inn mye lys, lyd og kald luft fra gangen utenfor. Usikker på hva du mener? Med døren lukket og du står mitt foran døren, ser du gjennom sprekkene og ut i det andre rommet? Kanskje du kan legge ut et par bilder. Skal du ha en helt tett innerdør (med paktninger), er det bare å kjøpe en, eks lyddør. Endret 9. februar 2016 av Friluftskar Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 10. februar 2016 Del Skrevet 10. februar 2016 Høres ut som om karmen er feil montert i forhold til dørbladet. 2 cm glippe er altfor mye. Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 10. februar 2016 Del Skrevet 10. februar 2016 Høres ut som om karmen er feil montert i forhold til dørbladet. 2 cm glippe er altfor mye. Tviler på det Zanta. Men han får beskrive noe bedre, så slipper vi å lage utredninger. Vet trolig hva som er problemet, men jeg avventer. Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 10. februar 2016 Del Skrevet 10. februar 2016 Hvis det er dør inn mot bad så kan det være hensiktsmessig med mellomrom for ventilasjon. Det pleier da å være en glippe i nedre del av døren. Lenke til kommentar
War Skrevet 10. februar 2016 Del Skrevet 10. februar 2016 Og hvor er denne glippen, under ol. Det kan være lufting, for ventilasjon ol. Må nesten ha litt mer info med evt bilder. Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 12. februar 2016 Del Skrevet 12. februar 2016 Det høres ut som om dørbladet er byttet av en eller annen årsak (sint mann og øks?) og at det er satt inn en mindre dørblad. Bytte dørblad er en mulighet, de koster fra 500kr og oppover på den lokale byggevaresjappa. Alternativt kan man bruke tettelister, Clas Ohlson har mange alternativer. Bare vær forsiktig med nedre del, enkelte dører skal ha 2-4cm glippe nederst for ventilasjon. Gjelder spesielt for bad. Ved balansert ventilasjon i huset skal det som regel være glipper under alle dører i huset. Lenke til kommentar
Seen Skrevet 13. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2016 Hei! Er ganske stor glippe mellom døren og karmen. Nesten hele veien rundt er det 0,5-2 cm mellomrom. Dette slipper inn mye lys, lyd og kald luft fra gangen utenfor. Usikker på hva du mener? Med døren lukket og du står mitt foran døren, ser du gjennom sprekkene og ut i det andre rommet? Kanskje du kan legge ut et par bilder. Skal du ha en helt tett innerdør (med paktninger), er det bare å kjøpe en, eks lyddør. Hvor billig/enkelt vil du ha det? Fks: http://www.clasohlson.com/no/b/Jernvare/Beslag-og-opphengning/Tetningslister I rundt karmen, ikke ta for tykk, da blir det vanskelig å lukke døren. Høres ut som om karmen er feil montert i forhold til dørbladet. 2 cm glippe er altfor mye. Hvis det er dør inn mot bad så kan det være hensiktsmessig med mellomrom for ventilasjon. Det pleier da å være en glippe i nedre del av døren. Og hvor er denne glippen, under ol. Det kan være lufting, for ventilasjon ol. Må nesten ha litt mer info med evt bilder. Det høres ut som om dørbladet er byttet av en eller annen årsak (sint mann og øks?) og at det er satt inn en mindre dørblad. Bytte dørblad er en mulighet, de koster fra 500kr og oppover på den lokale byggevaresjappa. Alternativt kan man bruke tettelister, Clas Ohlson har mange alternativer. Bare vær forsiktig med nedre del, enkelte dører skal ha 2-4cm glippe nederst for ventilasjon. Gjelder spesielt for bad. Ved balansert ventilasjon i huset skal det som regel være glipper under alle dører i huset. Har tatt noen bilder. Tetningslister ser bra ut! Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 13. februar 2016 Del Skrevet 13. februar 2016 Ser ikke ut som det er glippe mellom dør og karm, problemet er at døren ikke går helt igjen. Kan det være noe feil med montering av hengslene? Lenke til kommentar
Seen Skrevet 13. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2016 Døren er veldig skjev, nesten helt tett nederst ved døren og så blir sprekken større og større oppover. Hvis noe er feil med hengslene så er det vel at de er skrudd på feil plass i døren slik at den blir skjev kanskje? Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 13. februar 2016 Del Skrevet 13. februar 2016 Her spørs det hva som egentlig er skjevt. Huset, veggen, hengsler eller dørbladet? Ser ut som noe gamle saker... Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 13. februar 2016 Del Skrevet 13. februar 2016 (endret) Døren er veldig skjev, nesten helt tett nederst ved døren og så blir sprekken større og større oppover. Her kom du med vital info. Skjev dør, eller karm! Og bilder fortelle mye. Jeg var ikke hvor gammelt huset er. Men det er tydelig at dørbladet er skjevt i karmen. Og det er fere årsaker til, at synderen nok er dørbladet, som har slått seg. Så jeg går ikke inn på andre, lite trolige årsaker. Du nevner at det er en kald gang utenfor. Så jeg antar at denne døren er mellom et varmt rom og et kaldt vinfang (liten yttergang) på andre siden. Jeg tror også at døren er en gammel "heltre dør", med tre speil. Antar også at det ikke er ovn i vindfanget, kanskje ytterdøren er noe dårlig også, jeg vet ikke. Men å benytte en vanlig innerdør, mellom to rom som har stor temperaturforskjell, er aldri heldig. De gamle dørene var ofte av så god kvalitet at de tålte det. Men uansett, her har det gått galt. Og i tillegg til for stor temperaturforskjell, så er det et annet viktig moment. For å hindre at slike dører slår seg, er det veldig viktig å lukke dørene ordentlig i "lås" (låsbolt - i kambeslag). Og aldri la de stå over lengere tid (uker/måneder), uten å være lukket. Når døren er lukket, er det min 2 punkter på hengslesiden som holder og med låsbolten i karmbeslaget, så får en tre punkter som hindrer dørbladet å vri seg utover. Og begynner først dørbladet å vri seg, blir døren vanskelig å få i "lås" og folk gir opp å lukke døren ordentlig. Da blir det ennå værre. Er du fornøyed med paktninger i en slik dør, så er det jo greit. Men, dørbladet vil gradvis slå seg mer! Beste råd fra meg, er å kjøpe en helt ny dør (komplett), da det er tvisomt du finner et dørblad som passer, uten en del justering. Og ideelt burde du ha et liten varmovn i vindanget. Så det kan stå på noe varme, så ikke temperatur forskjellen blir for stor. Uten ovn bør du kjøpe en isolert dør, de er konstruert anderledes og tåler mer. Endret 13. februar 2016 av Friluftskar Lenke til kommentar
Seen Skrevet 15. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2016 (endret) Døren er veldig skjev, nesten helt tett nederst ved døren og så blir sprekken større og større oppover. Her kom du med vital info. Skjev dør, eller karm! Og bilder fortelle mye. Takk for langt og godt svar! Huset er veldig gammelt, så det kan jo være at det er hele huset som har blitt skjevt.. Fant ut at huset er fra 1890 ca. Leter etter en billig måte å fikse dette på, en ovn til vil ikke være praktisk og vil dessuten koste for mye i strømutgifter med tanke på hvor lite gangen og dette rommet blir brukt. Tror tetningslister blir redningen min! Endret 15. februar 2016 av Seen Lenke til kommentar
GeneralVirus Skrevet 15. februar 2016 Del Skrevet 15. februar 2016 Kjøp deg ett vater Lenke til kommentar
Seen Skrevet 15. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2016 Kjøp deg ett vater Og bruke den hvordan? Lenke til kommentar
GeneralVirus Skrevet 15. februar 2016 Del Skrevet 15. februar 2016 Finne ut hva som er skjevt. Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 23. februar 2016 Del Skrevet 23. februar 2016 Takk for langt og godt svar! Huset er veldig gammelt, så det kan jo være at det er hele huset som har blitt skjevt.. Tror tetningslister blir redningen min! For å utbedre kulde-/trekk problemer i et gammet hus, så vil det koste noen kroner uansett. Hvis ytterveggene i VF (yttergang) er isolert og døren er det samme, samt at paktningene er tette, da er det ikke mange watt som skal til på de kalde dagene. Formålet er kun, å hindre FOR stor temperaturforskjell. Formålet med slike VF, er at det SKAL være en temperert sone. Tviler ikke på at et så gammelt hus, er noe skjevt. Men, det er ikke årsaken her. Paktninger? Tja.. det er en løsning. Men, en dårlig en. Dette vil bli værre for hvert år som går og det ser da ganske styggt ut allerede. Men ditt valg. Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 23. februar 2016 Del Skrevet 23. februar 2016 Kjøp deg ett vater Og bruke den hvordan? Et vater (noen kaller det for loddstokk), benyttes for å finne horrisontalplan (vannrett) og vertikalplan. Et viktig redskap for bl.a. å vatre og lodde opp dører/vinduer, ved montering og ved etterjustering. Da kunne du sjekke om din dørkarm er i lodd og i vater. Men jeg ser egentlig ikke hensikten. Jeg er 99% sikker på, at her er det kun dørbladet, eller dørbladet som er værst. Og det får du ikke rettet. Men vatret kommer til nytte ved montering av en ny dør, hvis du velger det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå