flink_gutt Skrevet 9. februar 2016 Del Skrevet 9. februar 2016 (Vet ikke helt om jeg skal legge dette inn på forbrukerøkonomi eller her, men tror det er best her.) Hva koster egentlig "cupcakes" i Norge? Så dem i et bakeri her i pakker på 12 (seks gule med banan og seks grønne med eple) små mikrokaker til ca 93 kr for 12 stk, altså 7,75 kr/stk!! Er "cupcakes" like utrolig dyre i Norge også eller her bare her akkurat de mikrokakene er så dyre? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 9. februar 2016 Del Skrevet 9. februar 2016 Det som kalles Makroner (macaroons på engelsk) er ganske dyrt. http://www.osloby.no/oslosbeste/Her-far-du-byens-beste-makroner-6944473.html Det vi kaller muffins er vel det samme som cupcakes, de koster ikke så mye. 1 Lenke til kommentar
flink_gutt Skrevet 9. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2016 Takk for svar Hårek . Nei, jeg tenker ikke makroner/macaroons, jeg tenker på noen små "mikromuffins" med en del "dill" på toppen", slik som på http://images5.fanpop.com/image/photos/31700000/Lovely-Cupcake-cupcakes-31768150-566-848.jpg. Eller finnes ikke de i Norge i det hele tatt? (Vi var ikke særlig mye på bakeri i Norge, men her får vi ikke tak i grovt mel, så vi må kjøpe brødet. Heldigvis er det ikke særlig mye dyrere enn å bake selv i Norge.) Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 9. februar 2016 Del Skrevet 9. februar 2016 Vet ikke hva du mener med "mikrokaker" (størrelsen altså) men en vanlig cupcake til 7 kr hørtes usannsynlig billig ut hvis det ikke er i matbutikken. Jeg vil tro at normal pris på en "stor" cupcake er rundt 20-25 kr. 1 Lenke til kommentar
Musty Skrevet 9. februar 2016 Del Skrevet 9. februar 2016 Og går du på et bakeri vil nok den mikro-cupcake-greien koste minst 20 kroner... 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 10. februar 2016 Del Skrevet 10. februar 2016 Grunnen til at det er "dyrt" med cupcakes er jo p.g.a. pynten. Cupcakes er stort sett pynta for hand, av meir eller mindre kompetent konditor. Jo mindre kakene er, jo meir små detaljar som tar lengre tid å lage er det som regel på kakene. Eg veit ikkje kva land du tar utgangspunkt i. Men sidan arbeidskraft/timeslønna i Norge er langt høgare enn i dei fleste andre land, så vil alt slikt som er håndlaga bli forholdsvis dyrt. Om du berre vil ha ein "bolle" så kostar ikkje det så mange kronene, men så fort nokon skal bruke tid på å pynte den, samt at kaka då må behandlast veldig forsiktig slik at ikkje pynten blir øydelagt, ja då blir det raskt dyrt. Ein konditor skal vell fort ha i alle fall 150 kr i timen. Så blir arbeidsgiver avkrevd arbeidsgiveravgift på 14%, så då må vi legge på ein 20 kr til. I tillegg til at arbeidsgiver må betale inn minst 2% til obligatorisk pensjonsfond. Så skal det være nokon som administrerer og leder arbeidet, i tillegg til at konditoren skal ha arbeidstøy, og eit bakeri som skal oppvarmast, osv. Det vil fort koste arbeidsgiver 2 til 3 gongar timesprisen å holde ein person i arbeid, altså 300-450 kr per time i kostnad for arbeidsgiver. Ein flink kondittor kan kanskje pynte ei cupcake i minuttet? Så då blir kostnaden per cupcake 5 - 7,5 kr per kake. I tillegg skal kaka bakast i tillegg til pynting med dei utgifter til råvarer og lønnskostnader som er knytta til det. I tillegg så må kvar cupcake selgast med fortjeneste. Så det blir nok fort vanskelig å selge cupkakes til under 10 kr utan at ein tapar svært mykje, og realistisk sett må ein nok dobble prisen for at dette skal kunne gå rundt. 1 Lenke til kommentar
flink_gutt Skrevet 10. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2016 Tusen takk for svar alle tre, og helt særlig deg, The Avatar . Jeg skjønner at de mikrokakene på størrelse med "gammel" femkrone ikke er spesielt dyre her likevel sammenlignet med Norge, men 20-25 kr høres jo temmelig crazy ut. Lønninger i Norge kjenner jeg godt til, jeg har vært i arbeid i selv der fra jeg var 13 til jeg var nesten 16. Lønn her kjenner jeg ikke til i alle detaljer, men i hvert fall for arbeid som mor og far gjør er det temmelig likt som i Norge og jeg har inntrykk av det gjelder for mye annet arbeid av den faglærte typen også, selv om det kanskje er litt billigere (i hvert fall koster arbeidspenger på mopedverksted 10 % mindre her og frisør 20 % mindre for en enkel klipp klipp av kort hår uten noe som helst "dill" i håret.). Mye annet også tror jeg, for prisene er generelt +/- 5 % i forhold til Norge og bortsett fra en kort liste ting gjelder det også dagligvarebutikkene. Men en konditor klarer altså bare å lage 50-60 slike kaker pr time, det er altså der den crazy prisen kommer fra? Da tror jeg sannelig at jeg må prøve å få tak i noen oppskrifter og bake selv, for det er smaken jeg er mest interessert i og ikke pyntingen. Uansett kan vi vel nå sette status til løst her. Veldig løst faktisk, pga din forklaring, The Avatar . Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå