lawiet Skrevet 9. februar 2016 Del Skrevet 9. februar 2016 Jeg har en motor som trekker 1,9A 3 fase trekant kobling 0,37KW cosØ 78 Kabelen står i løselufta. Hvilken sikring og hvilken kabel størrelse bør jeg bruke i følge montørhåndboka? og hva blir kortsluttningsstrømmen? (Jeg har allerede regnet ut dette, men jeg trenger noen å sammenligne med) Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 9. februar 2016 Del Skrevet 9. februar 2016 (endret) Hvis du vet at motoren trekker 1.9A da behøver du jo ikke tallene for effekt og faseforskyvning. Spenningen er vel grei å vite, og når det står "trekantkobling" så vil det jo vanligvis være snakk om 230V (Dette kan jo også regnes ut, ut i fra tallene over.) "Kabelen står i løse lufta" det bør den jo ikke gjøre, den bør vel ha en innfesting, men jeg tolker det "kabelen har god kjøling" og det bør den jo ha. Elforlaget sin Montørhåndbok er basert på NEK400:2014 og gjelder for bygningsinstallasjoner. Her er det vel snakk om "en elektrisk installasjon på en maskin" og da sorterer jo dette under NEK-EN-60204-1. Så veldig galt er det allikevel ikke å bruke "montørhåndboka". Den gir vel ofte litt grovere dimensjonering, slik at kravene etter NEK-EN-60204-1 ofte også vil være oppfylt. Minstedimmensjonen etter Montørhåndboka og NEK 400:2014 er jo 1.5 mm2 kobberkabel. Denne tåler en hel del mer enn 1.9 Ampere slik at dette ikke er så mye å regne på. Minstedimensjonen etter NEK-EN-60204-1 er så vidt jeg husker 0.75 mm2 kobberkabel. Her bør det jo også normalt gå bra med en 1.9A belastning og litt mer. Sikring kan for eksempel være en 3 fase C4 eller en C6. (Halvtreg 4 eller 6 Ampere Automatsikring.). Det er ikke oppgitt noen data over for å regne ut noen "kortslutningsstrøm". Hvis det menes "minste kortslutningsstrøm i instalalsjonen" så må man vite "minste kortslutningsstrøm ved inntaket" og kabeldimensjon og kabellengde. De dataene er jo ikke oppgitt over. Ellers så er det lov å foreslå løsning ut i fra Montørhåndboka. Endret 9. februar 2016 av arne22 Lenke til kommentar
lawiet Skrevet 10. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2016 Jeg har valgt 10 amper hovedsikring og 6 amper på styrestrøm sikring. Jeg valgte 10 A pga. da har jeg mer å gå, har også en frekvensomformer. På styrestrømmen har jeg PLS med 4 moduler og egen strømforsyning, har også egen strømforsyning som blir brukt til, nødstoppsikkerhetsrele, HMI, 2 lamper, simpel rele. (Det står 5 A på PLS supplyen, men tviler på at den trekker såpass mye på 230v) Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 10. februar 2016 Del Skrevet 10. februar 2016 (endret) Sikringstørrelsen er en av de faktorer som bestemmer kabeldimensjonen. Med en 10A sikring så ville jeg ha valgt 1.5 kvadrat kabel i hovedstrømskretsen. Dette er også minimum i forhold til NEK400/Montørhåndboka. (Som egentlig bare gjelder bygningsinstallasjoner, ikke automatiserte anlegg eller "maskiner".) 5A på powersupply er vel sannsynligvis utgangen på 24V. Det bør vel ellers kunne holde med 0.75 kvadrat i styrestrømskretsen. Den er jo litt lettere å legge. Endret 10. februar 2016 av arne22 Lenke til kommentar
lawiet Skrevet 10. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2016 Takk, akkurat det jeg gjorde Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå