Behemian Skrevet 9. februar 2016 Del Skrevet 9. februar 2016 Hei! Jeg fikk i dag min RT-66U i hus, og satte den opp med Merlin firmware. Målet er å forbedre nettverksforbindelsen rundt hele huset (3etg fordelt på ca 250kvm). Nå som alt er satt opp og ting er på "stell" har jeg bare et lite problem. Nettvekskortet jeg har i min stasjonære er en smule utdatert, og støtter ikke 5Ghz, noe jeg syns er litt kjipt, siden det er en frekvens jeg får være alene på 90% av tiden, og slipper da forstyrrelser. Nettverkskortet jeg benytter i dag er et gammelt TP-Link fra en tidligere maskin jeg bygget for mange år siden (modellen det er snakk om er; TL-WN951N), som var okei på sin tid, men som nå er en smule utdatert. Så da er mitt spørsmål til dere: - Har dere noen tips til hvilken adapter/kort jeg kan kjøpe som erstatning for mitt gamle? Det må støtte 5Ghz, og gjerne være av typen som monteres inni maskinen, men kan gå for en USB-adapter hvis det kommer med lovnad om at den er god nok til mitt forbruk. Jeg har en 150 linje, spiller en del spill og snakker en del med venner, familie og bekjente over VoIP, Skype, TS etc. og krever derfor god ping/ms. Den bør ikke koste så veldig mye. Syns det blir litt voldsomt å betale 600-1200 kroner for en adapter. Så hvis det er noe brukbart til max 500 kroner, så hadde det vært fint. Jeg har selv sjekket litt rundt, men klarer ikke helt å bestemme meg, siden jeg er litt uerfaren når det kommer til trådløst nettverk. Har så og si alltid brukt lokal tilkobling (kabel), og har derfor ikke hatt disse problemene. På forhånd takk! - B Lenke til kommentar
NULL Skrevet 9. februar 2016 Del Skrevet 9. februar 2016 Fornøyd her med PCE-AC68, men den blir så vidt over 600 kr. Hvis det kan være aktuelt at der du har den stasjonære også vil ha andre pc-er på nett med god ytelse, kan det være en ide å bruke en rimelig 802.11ac-ruter med støtte for å settes opp som bridge. Den vil da fungere som en trådløsbro for alle enhetene som er koblet til via kabel. Tenkte selv her at jeg på guttungens soverom skulle sette opp min gamle RT-AC66U mot de to pc-ene han har der, i stedet for å anskaffe bedre adaptere. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 9. februar 2016 Del Skrevet 9. februar 2016 Angående ping og trådløs vil du merke det ikke kan konkurere mot kabel, selv om Killer LAN Wireless lan prøve å forbedre det: Vil anbefale homeplug istedenfor hvis ping er viktigere en hastighet, men da bør du helst ha det på samme strømkurs eller sørge for strømkabelene brukes på samme kurs. Er det kun 1 kabel som deles på 2 kurser får du mellom 50-80 mbit hastigheter ofte. Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 9. februar 2016 Del Skrevet 9. februar 2016 Høy hastighet + lav ping + mye trafikk + stabiltet = kablet nettverk Lenke til kommentar
Behemian Skrevet 9. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2016 Maskinen står i 1 etg. selve modemet og routeren står i 2 etg. slik at man får godt signal i hele huset. Så kabel er ikke mulig her jeg bor akkurat nå.. blir eventuelt hvis jeg får skaffet meg altibox, slik som jeg hadde før. De er litt lettere å ha med å gjøre når det kommer til flere tilkoblingspunkt rundt om i huset, i forhold til Get, som jeg har nå. Skal sjekke ut det dere har nevnt så langt. Flere tips til hva jeg kan gjøre? - B Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 9. februar 2016 Del Skrevet 9. februar 2016 Det er alltid en mulighet for kabling. Spørsmålet er hvor mye arbeid det er. Det er da ikke forskjell på om man har Altibox eller Get (eller andre) når man skal kable. Det er jo alltid nettverkskabler etter hjemmesentral eller modem/ruter/Getbox. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 10. februar 2016 Del Skrevet 10. februar 2016 Maskinen står i 1 etg. selve modemet og routeren står i 2 etg. slik at man får godt signal i hele huset. Så kabel er ikke mulig her jeg bor akkurat nå.. blir eventuelt hvis jeg får skaffet meg altibox, slik som jeg hadde før. De er litt lettere å ha med å gjøre når det kommer til flere tilkoblingspunkt rundt om i huset, i forhold til Get, som jeg har nå. Og du forventer 5 ghz skal klare på den strekningen? Vurder homeplug hvis du har samme kurs på begge etasjer men beste vil fremdeles være kabel så langt så mulig. Og ha trådløs senderen i samme rom som pcen er i. Beste vil være å ha kabel helt til pcen. På 2.4 Ghz frekvensen er rundt 100 mbit mulig på de fleste routere i dag, og du må opp på 5 ghz i så fall for å klare bedre. Ellers kan du vente når 60 ghz kommer. Men vet ikke om rekkevidden blir lengre en 5 ghz. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 10. februar 2016 Del Skrevet 10. februar 2016 Ved samme utgangseffekt vil halvvering av bølgelengde gi lavere rekkevidde. SignalKVALITETEN skal jeg ikke si noe om. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå