AnonymDiskusjon Skrevet 9. februar 2016 Del Skrevet 9. februar 2016 Min bror gifter seg i år. Jeg er bedt i brudens utdrikningslag. De har vært sammen i 2-3 år. Hun er noen år eldre enn meg. Vi har egentlig ingen relasjon til hverandre enn at hun snart er kona til min bror. Jeg ble faktisk litt paff når jeg ble bedt i utdrikningslaget hennes ettersom vi ikke akkurat henger sammen til vanlig (utenom familieevents) - og siden jeg trodde utdrikningslag er for brud med nære venner. Mitt spørsmål er da; er jeg helt dust om jeg ikke blir med? Kjenner ingen av de som skal på utdrikningslaget og har tendens til sosial angst. Anonymous poster hash: 626ed...8b2 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 9. februar 2016 Del Skrevet 9. februar 2016 Hun inviterte deg for syns skyld Man trenger ikke dra på noenting man blir invitert på. Trenger ikke engang å dra i sine egne foreldres begravelse hvis man ikke vil Lenke til kommentar
Tobeass Skrevet 9. februar 2016 Del Skrevet 9. februar 2016 Du er vel et voksent menneske som klarer å ta egne avgjørelser og stå for dine egne valg? 4 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639 Skrevet 9. februar 2016 Del Skrevet 9. februar 2016 Du går glipp av å være sosial. Så lenge det ikke er et utdritningslag så ville jeg gått. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 9. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2016 (endret) Du går glipp av å være sosial. Så lenge det ikke er et utdritningslag så ville jeg gått. Jeg har ikke det store behovet for å være sosial, i hvertfall ikke med mange ukjente. Derfor jeg nevnte at jeg kan ha antydninger til sosial angst. Du er vel et voksent menneske som klarer å ta egne avgjørelser og stå for dine egne valg? Ja, jeg er det - men selv voksne mennesker som meg selv trenger litt veiledning en gang i blant. Hun inviterte deg for syns skyld Man trenger ikke dra på noenting man blir invitert på. Trenger ikke engang å dra i sine egne foreldres begravelse hvis man ikke vil "For syns skyld". Det var det jeg tenkte også. Spørsmålet er da om man bør være tilstede for syns skyld. Hvis jeg ikke drar, kan det vel fort bli feil det også. Syns dette er vanskelig. Anonymous poster hash: 626ed...8b2 Endret 9. februar 2016 av L4r5 Lenke til kommentar
ozone Skrevet 9. februar 2016 Del Skrevet 9. februar 2016 (endret) Jeg er enig med deg. Det er litt merkelig, selv for syns skyld! Utdrikkingslag er for folk man har kjent 'hele livet'. Takk høflig nei! EDIT: Kanskje årsaken er at bruden har veldig få venner...? Endret 9. februar 2016 av ozone 1 Lenke til kommentar
Notatblokk Skrevet 9. februar 2016 Del Skrevet 9. februar 2016 Jeg kunne funnet på å invitere "svigersøster" i mitt utdrikningslag, vi har også noe ala samme forhold som dere (ser hverandre egentlig bare når det er noe spesielt som skjer). Men, selv om jeg ikke ser henne så ofte kunne jeg gjerne tenkt meg at hun var med, og at vi hadde en bra dag sammen! 1 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 9. februar 2016 Del Skrevet 9. februar 2016 Hva med å spørre henne? Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 9. februar 2016 Del Skrevet 9. februar 2016 Det hadde nok ikkje skada å forhøyre seg med forlovaren (som vanligvis er arrangør av utdrikkningslaget) kva type arrangement ein ser for seg. Ofte er utdrikkningslag ganske kjønnsreine, der utdrikkningslaget til bruda stort sett består av jenter som gjer "jenteting", medan brudgommens utdrikkningslag stort sett er menn som gjer "gutteting". I ei slik setting så vil det kanskje være litt rart at du blei invitert, men her er det også enkelte kulturelle forskjellar i forhold til kva eit utdrikkningslag skal være. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 9. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2016 Hei og takk for svar alle sammen. Bruden har ikke få venner. Det er over 10 mennesker invitert til utdrikningslaget; som etter min mening er mange nok. Det er ingen gutter invitert; jeg er selv jente. Jeg spurte forloveren (eller en av de; tror det er flere) om hva som var tenkt. Fikk ikke noe mer svar enn at det ikke kom til å være svært fysisk tunge ting eller tunge ting planlagt. Det er snakk om å bruke litt i underkant av en tusenlapp per person. Vi ser hverandre ikke så sjeldent, men en gang i blant da vi ikke bor så langt fra hverandre. Men vi er aldri enslige sammen, så det føles litt rart å skulle feire en hel dag sammen, sammen med hennes venninner. Litt usikker på hvordan jeg skulle ha spurt henne, uten å virke helt rar. Jeg har prøvd å se det på en annen måte også; ville jeg har invitert henne per dags dato? Nei, det tviler jeg på. Jeg har ikke så mange nære venner, men det er nok disse jeg ville ha hatt dagen sammen med. Dog, er folk forskjellige. Ville dere invitert deres svigersøster/svigerbror? Anonymous poster hash: 626ed...8b2 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 9. februar 2016 Del Skrevet 9. februar 2016 Eg synest eigentleg at du burde møte opp om du ikkje har alt for mykje imot det. Det er ikkje uvanlig å invitere søsken/slektningar til utdrikkningslaget. Om ikkje anna så er dette ei muligheit for å sjå og bli kjent med bruda i ei litt anna setting enn vanlige familiearrangement. Og sidan ho snart er inngifta i familien så er det ikkje så dumt å bli litt meir kjent med ho. Men det er klart at dersom din sosiale angst gjer at du ikkje får noke som helst ut av det å være med på utdrikkningslaget så er det kanskje ikkje så mykje vits i være med. 2 Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 9. februar 2016 Del Skrevet 9. februar 2016 Kanskje den vordende brud ser at du har godt av å komme deg ut blant folk i en uformell setting som ikke stiller nevneverdige krav til deg, der det er akseptert å drikke seg litt til mot..? Lenke til kommentar
Illuminatum Skrevet 9. februar 2016 Del Skrevet 9. februar 2016 Min bror gifter seg i år. Jeg er bedt i brudens utdrikningslag. De har vært sammen i 2-3 år. Hun er noen år eldre enn meg. Vi har egentlig ingen relasjon til hverandre enn at hun snart er kona til min bror. Jeg ble faktisk litt paff når jeg ble bedt i utdrikningslaget hennes ettersom vi ikke akkurat henger sammen til vanlig (utenom familieevents) - og siden jeg trodde utdrikningslag er for brud med nære venner. Mitt spørsmål er da; er jeg helt dust om jeg ikke blir med? Kjenner ingen av de som skal på utdrikningslaget og har tendens til sosial angst. Anonymous poster hash: 626ed...8b2 jeg ble i alle fall med på min svogers utdrikningslag Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 9. februar 2016 Del Skrevet 9. februar 2016 (endret) Litt usikker på hvordan jeg skulle ha spurt henne, uten å virke helt rar. Risikoen er jo at du velger noe (f.eks å ikke komme), og fremstår helt rar likevel. Hva med "takk for invitasjonen til utdrk. Er jeg invitert mest for syns skyld eller vil du faktisk at jeg skal komme?" Det eneste problemet er at du må være sensitiv for å tolke svaret riktig. Men er du i tvil så bør du nok komme. Eventuelt forhøre deg med broren din. PS. Jeg er en sosial kløne, så ta det med en klype salt. Endret 9. februar 2016 av Emancipate Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 10. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2016 Det første utdrikningslaget jeg var invitert på var jeg aldri i tvil om jeg skulle takke ja eller nei til - jeg ble selvfølgelig med. Men jeg kjente bare tre fra før av, og en av de er en person jeg er halv allergisk mot.Men jeg må altså si at jeg ble positivt overrasket over hvor lett det var å bli kjent med folk på utdrikningslag. Vi hadde noe til felles - vi kjente den kommende bruden. Det er henne det handler om den dagen. Det er kanskje et steg utenfor komfortsonen din, men jeg har erfart at de gangene jeg har trådt utenfor de rammene at jeg kommet mye bedre ut av det. Enten med flere venner, flere erfaringer, ny interesse eller gode minner. Oftest alt. Men dette må du nesten finne ut av selv. Ingen kan tvinge deg, og ja, kanskje hun inviterte deg for syns skyld - men du er invitert. Det kan jo være en måte å sørge for at dere får et bedre forhold som svigersøstre - det er svært sjeldent at det går andre veien. Lykke til. Anonymous poster hash: 39870...c44 Lenke til kommentar
Notatblokk Skrevet 10. februar 2016 Del Skrevet 10. februar 2016 Men altså, hva er "problemet" med å bli med på en feiringsdag så lenge du har råd og ikke skal noe annet viktig den dagen? Når det er mange med så er det sikkert flere som ikke kjenner hverandre også. Jeg var i utdrikningslag i fjor sommer med 12 stykker, hadde bare to bekjente der og det virket som det var det samme for de andre (at alle bare kjente en eller to andre). Lenke til kommentar
LtdEdFred Skrevet 10. februar 2016 Del Skrevet 10. februar 2016 Må si jeg kjenner meg veldig godt igjen i TS sin "problemstilling" (gåsetegnene er kanskje mest myntet på alle disse som ikke forstår at dette ikke er noe man ikke ønsker å gå på). Jeg trives aller best hjemme og enhver invitasjon til noe mer enn en "rolig kveld med et par kompiser" er noe jeg ikke ser frem til og jeg vil kanskje gå så langt som å si at jeg gruer meg. Kanskje ikke direkte sammenlignbart med TS sin situasjon da dette er et utdrikningslag med hovedsaklig fremmede (noe som er blant de største NOPEne for mine del), men tok det med da jeg kjenner meg igjen i følelsen av å ikke ha lyst til noe, men føle at man må. Om det kan hjelpe deg noe mot en avgjørelse vil jeg hvert fall støtte deg i å ikke gå. Selv om du har et superforhold til broren din, men allikevel ikke kjenner bruden spesielt godt har du jo ikke noe der å gjøre. Utdrikningslag er i mine øyne noe man gjør med nære venner som en "siste fest" før personen blir gift. Det at du er der vil kanskje også gjøre noe med dynamikken i gruppen deres da de også må ta hensyn til en person de ikke kjenner så godt. Jeg synes i det hele tatt at det er rart at du er invitert. Du er vel et voksent menneske som klarer å ta egne avgjørelser og stå for dine egne valg? Dette er bare flåsete sagt. Det er helt legitimt å forhøre seg om hva som anses som kotyme i sosiale sammenhenger. Spesielt når det kommer til settinger man sjelden er borte (som utdrikningslag er for de fleste). En ting er å ta et valg og forhåpentligvis stå for det, en annen er å prøve å forstå seg på hva andre tenker om temaet. Lenke til kommentar
Tobeass Skrevet 10. februar 2016 Del Skrevet 10. februar 2016 Du er vel et voksent menneske som klarer å ta egne avgjørelser og stå for dine egne valg? Dette er bare flåsete sagt. Det er helt legitimt å forhøre seg om hva som anses som kotyme i sosiale sammenhenger. Spesielt når det kommer til settinger man sjelden er borte (som utdrikningslag er for de fleste). En ting er å ta et valg og forhåpentligvis stå for det, en annen er å prøve å forstå seg på hva andre tenker om temaet. Greit nok det, men det finnes grenser for hvor hjelpeløs man kan bli. Ingen kjenner OP sin situasjon bedre enn OP, og ingen har derfor bedre grunnlag til å ta en avgjørelse enn OP. Alt annet blir bare synsing og gjetting fra vår side som man kan se fra svarene i denne tråden, og OP vil få forskjellige svar avhengig av hvem som svarer, hvilken erfaring den som svarer har, og hvor innesluttet personen som svarer er. En tråd som dette er derfor så godt som meningsløst. OP: Spør broren din, da han sikkert er den som kjenner både deg og dama hans best og kan gi deg best svar. Ikke masse fremmede på internett. Lenke til kommentar
LtdEdFred Skrevet 10. februar 2016 Del Skrevet 10. februar 2016 Virker som du styrte greit klar av poenget mitt, men helt i orden. Noen vil klare seg helt selv mens andre synes det er fint å få andre personers mening. Selv om disse varierer er det like fullt verdifull informasjon å avveie. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 10. februar 2016 Del Skrevet 10. februar 2016 Det at folks meninger varierer er viktig informasjon, ikke bortkastet. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå